Vandaag gaat het echt beginnen. Gisteren een kansloos opwarmertje, nu in ieder geval wat serieuzer werk. Vandaag komen twee landen die tot de beteren in Europa horen in actie. Eerst Engeland en straks ook nog Nederland, wat een weelde. Engeland speelt tegen Iran, dat is dus uitkijken voor de drones boven het stadion. Ook een waardeloos land, maar dat zal niemand meer verbazen. Religie is daar de belangrijkste bijzaak in het leven, dan weet je genoeg. Maar goed, laat ik me niet te veel politiek uitlaten, sport en politiek zijn immers gescheiden, hahaha!
Engeland had geen lastige kwalificatie. Met Polen, Albanië en Hongarije een paar stugge oostbloklanden, Hongarije dat in de Nations League overigens wel sterk voor de dag kwam. De Hongaren hielden Engeland op Wembley op 1-1 en Lewandowski zette in de slotseconden in Polen datzelfde resultaat op het bord. De andere acht werden gewonnen. Toch is niet alles perfect, in de Nations League werd gedegradeerd. Ja het is een B-competitie en de groep was sterk met Duitsland en, nouja, twee landen die het WK niet eens haalden: Italië en Hongarijë. Maar geen overwinning en twee nederlagen tegen Hongarije is toch wel pijnlijk.
De vraag
Is football coming home? is dus te beantwoorden met "nee, niet waarschijnlijk". Tegen toplanden heeft Engeland het sinds het afgelopen EK niet meer laten zien. Toen werd Duitsland nog opzij gezet. Daarna kregen ze de simpele kant van het schema cadeau. Ik verwacht niet dat dat geluk er nog een keer in zal zitten.
Topspelers heeft Engeland op zich wel. Harry Kane is een van de beste spitsen ter wereld. Op rechtsback kunnen ze een heel elftal opstellen. En ze halen natuurlijk iedereen uit de eigen competitie. Behalve één man, misschien wel de beste speler van de groepsfase Champions League.
![Jude-Bellingham-in-action-for-England.jpg]()
Jude Bellingham. In topvorm. Moet wat mij betreft spelen en als dat niet zo is gaan we muiten. En als hij wel speelt zal hij de belangrijkste speler van Engeland worden. Daar geloof ik in.
Iran kennen we inmiddels wel. Er eigenlijk altijd bij want in de AFC kunnen maar vijf landen voetballen. Maar goed, Iran versloeg toch Zuid-Korea in de laatste groep, al gaan ook de nummers twee door. En onderling verloren ze. Beste speler lijkt me Taremi, van Porto. Ook aardig op schot in de Champions League.
![taremiiraodr.jpg]()
Wordt het spannend? Nee. Gaan we kijken? Misschien niet, want de tijd is echt waardeloos. Engeland zal wel winnen voor het oog van die drie mensen die wel gaan kijken. En ik kijk alweer uit naar het schuimbekken om wat knielende mensen. Het is maar waar je mee zit, jeetje. Als Engeland niet wint zou het een daverende verrassing zijn, in ieder geval.