quote:
Wat was er aan de hand met Primoz Roglic in Parijs-Nice? “Als je gewoon bent om een ploegentijdrit met Wout van Aert te rijden…”
Wat was er aan de hand met Primoz Roglic in Parijs-Nice? Fysiek niet heel veel, maar na acht jaar Jumbo blijkt de Sloveen wel te moeten wennen aan nieuwe voeding, nieuwe kledij en nieuwe ploegmaats. Trainer Marc Lamberts: “Als je gewoon bent om een ploegentijdrit met Wout van Aert te rijden…”
Máár tiende. Bij Primoz Roglic (BORA-hansgrohe) liggen de verwachtingen hoger in een rittenkoers, zelfs als het zijn eerste wedstrijdkilometers van het seizoen zijn. Oorzaak? Alvast niet de hoogtestage die hij vooraf afwerkte in Tenerife. “Ik ben er geweest”, zegt zijn trainer Marc Lamberts. “Primoz haalde daar drie weken een hoog niveau, niet veel anders dan de voorbije jaren. Hij trainde een groot volume en ik zag goeie vermogens in de VO2max en de thresholdblokken. Daarna had hij thuis nog een normale taperweek (afbouwen van het trainingsvolume in functie van competitie, red.).”
In Parijs-Nice ging het aanvankelijk ook nog goed. Tot aan de ploegentijdrit, waarin BORA-hansgrohe op een ontgoochelende elfde plaats eindigde. Commentaar van Roglic na afloop: “We kennen elkaar niet, koersten nog niet samen. Ook dat is wennen.”
Blijkt dat Roglic in die ploegentijdrit de Jumbo-aanpak hanteerde: vol van start tot finish. “Primoz haalde in de ploegentijdrit best hoge vermogens”, aldus Lamberts. “Maar hij heeft eigenlijk te hard gereden. Te veel getrokken en gesleurd aan kop. Hij kent zijn ploegmaats daarin nog niet voldoende. Als je natuurlijk gewoon bent om een ploegentijdrit met Wout van Aert te rijden… Het is aanpassen als er nu iemand anders in je wiel zit.”
Juiste suikers
Bij BORA-hansgrohe is er ineens heel veel nieuw voor Roglic, een renner die in zijn profcarrière maar één keer eerder van team veranderde. Van in oktober is hij bijvoorbeeld al op zoek naar de juiste voeding op de fiets. “Bij BORA is er een andere leverancier dan bij Jumbo”, zegt Marc Lamberts, de trainer die wél mee overkwam van het Nederlandse team. “Dus op dit moment zijn we zoekende naar de juiste supplementen, naar de juiste suikers voor op de fiets. Het gaat er niet om dat het ene beter is dan het andere. Het is een kwestie van opnieuw te vinden wat er werkt voor Primoz.”
Het meest frappante voorbeeld van de zoektocht van Roglic: de kledij. AGU, de kledingsponsor van bij Jumbo, biedt uiteraard een ander assortiment aan dan Sportful, waarmee BORA-hansgrohe samenwerkt. En ook daarin maakte hij in Parijs-Nice foute keuzes. “Primoz is echt nog aan het zoeken hoe hij zich met een nieuwe kledingsponsor het best kan kleden in verschillende types weer”, aldus Lamberts. “Rolf Aldag heeft me gezegd: na een heel koude rit waren de handen en voeten van Primoz aan het gloeien. Daar had hij zich veel te warm gekleed. En op zondag, op de laatste dag, gebeurde net het omgekeerde. Daar is hij naar de auto gekomen omdat hij te koud had. Maar op dat moment is het eigenlijk al te laat. Primoz is op de slotdag onderkoeld geraakt. Hij gaf zelf aan: op de slotklim kon ik Victor Campenaerts niet meer volgen.”
Conditie in orde
Hoopgevend voor Roglic: conditioneel zou er weinig aan de hand zijn. Getuige ook zijn derde plaats in de rit van zaterdag. “Tot en met zaterdag was Primoz gewoon op niveau”, zegt Lamberts. “Niet top, maar dat is hij begin maart ook de voorbije jaren niet geweest. Niet vergeten dat hij Parijs-Nice in 2021 heeft verloren van Maximilian Schachmann en dat hij in 2022 alleen won omdat Wout van Aert hem toen geholpen heeft.”
Roglic’ volgende wedstrijd is de Ronde van het Baskenland (1-6 april). Een nieuwe kans om vertrouwd te raken aan zijn nieuwe ploeg. Lamberts: “Ik weet dat het misschien belachelijk klinkt, maar Parijs-Nice ging echt om aanpassen aan nieuwe voeding, nieuwe kleding, een nieuwe fiets. Conditioneel was Primoz op niveau en dat op zich is dat een positief signaal.”
Schuld van WOUT. Van de voeding. Van de kleding.