Mag ik iets van Nikolaj Gogol voordragen? De Neus is onderdeel van de Petersburgse vertellingen. Sowieso een heerlijke schrijver met heel interessante verhalen. Een eckte Russische klassieker.
quote:
De neus
Dit verhaal is een ware ode aan de neus. In ongeveer alle werken van Gogol komen de neusgaten, een neusverkoudheid, niesbuien, snuifdozen, de geur of het reukorgaan tout court aan bod. Zijdelings, onopvallend. In dit werkje speelt de neus de hoofdrol. Op een ochtend ontdekt Kovaljov op de plaats van zijn neus een gladde plek. Kovaljov is verbijsterd en ontredderd, hij kan met de grootste moeite van de wereld niet begrijpen wat er gebeurd is. Het grandioze van de hele geschiedenis is het feit dat de neus een heel eigen leven gaat leiden: hij rijdt in de hoedanigheid van staatsraad in een koets rond in Sint-Petersburg. Tot de neus op een ochtend plots weer op zijn gewone plaats staat.
Gogol had zelf een toch wel bijzonder exemplaar en hij schatte dit lichaamsdeel bijzonder hoog in. “Ik heb respect voor bloemen die zomaar uit zichzelf bovenop een graf groeien. Ze vervullen mij met het hevige verlangen om in een Neus te veranderen: al het andere, zoals ogen, armen, benen te ontberen en niets te zijn dan een enorme neus, met neusgaten ter grootte van twee flinke emmers zodat ik alle mogelijke voorjaarsgeuren zou kunnen opsnuiven,” aldus Gogol.
https://spasibo-magazine.(...)etersburgse-verhalen