abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 september 2020 @ 21:21:46 #101
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195047353
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 21:11 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De Koran ontmoedigt in eerste instantie vlees van dieren met gekloven hoef.
?
Het staat toch letterlijk zo in koran? (Het zal inderdaad wel uit de joodse traditie zijn overgenomen, waarin de taboes uitgebreider worden omschreven, maar dat lijkt me weinig relevant.)
https://en.wikipedia.org/(...)sume%20such%20things).
quote:
He has only forbidden to you dead animals, blood, the flesh of swine, and that which has been dedicated to other than Allah . But whoever is forced [by necessity], neither desiring [it] nor transgressing [its limit], there is no sin upon him. Indeed, Allah is Forgiving and Merciful.
https://quran.com/2/173
quote:
He has only forbidden to you dead animals, blood, the flesh of swine, and that which has been dedicated to other than Allah. But whoever is forced [by necessity], neither desiring [it] nor transgressing [its limit] - then indeed, Allah is Forgiving and Merciful.
http://corpus.quran.com/translation.jsp?chapter=16&verse=115
En "richtlijn" lijkt me wel een understatement als de tekst zelf van een verbod spreekt.
  zondag 13 september 2020 @ 21:37:55 #102
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_195047706
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 21:11 schreef Beathoven het volgende:
Een andere insteek is dat Moslims veel van het Jodendom hebben afgekeken als t om voedselregels gaat. Een soort primitieve keuringsdienst. Varkensvlees zou in die gebieden vatbaarder zijn voor snel bederf. Hordes Mongoolse strijders namen bv geregeld rundvlees mee die ze onder het zadel legden en door de frictie opwarmden. Met varkensvlees moet je zoiets niet willen doen.
Het had ook te maken met zoönosen, besmetting van dier op mens. De kans bij varkensvlees was groter dan bij overige dieren. Sinds we DNA-onderzoeken kunnen doen zijn we er pas achtergekomen dat varkens genetisch voor 70% gelijk zijn aan de mens. Om die reden wordt er zelfs geëxperimenteerd met orgaantransplantaties van varkens naar mens. Om die reden gold het verbod ook voor apenvlees en kannibalisme. Ze hebben het niet van elkaar afgekeken, maar het is ontstaan uit oudere religies (zoals Tengrisme en Sjamanisme) waar zowel de islam, jodendom en christendom deels hun oorsprong in hebben. De islam kent vele interpretaties variërend van liberaal, seculier tot conservatief, orthodox. Aan de seculiere kant is het nuttigen van zwijnen- of varkensvlees niet ongewoon omdat we tegenwoordig betere geneeskunde (en kooktechnieken) hebben dan toen. De enige reden waarom je dit nauwelijks ziet of hoort is vooral door groepsdruk omdat er toch een taboe heerst op het nuttigen van varkensvlees.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_195047717
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 20:29 schreef the-eye het volgende:

[..]

Als er mensen zij die de vrijheid niet aankunnen moeten we dan de vrijheid voor iedereen inperken of moeten deze mensen dan aan zichzelf werken en leren hoe met de vrijheden van de Westerse maatschappij om te gaan?
Wat betreft overmatig alcohol gebruik betreft het niet een kleine minderheid. Veel mensen hebben niet door dat ze een redelijke hoeveelheid op een week naarbinnen tikken. Iedere dag bijvoorbeeld twee biertjes drinken is al niet zo geweldig voor de gezondheid en dat is iets wat redelijk wat mensen doen. Alcohol wordt tegenwoordig niet meer gezien als iets voor een speciale gelegenheid en dat is geen goede ontwikkeling. Overigens is de alcoholcampagne niet gericht op het verbieden van alcohol, maar het ontmoedigen om te veel consumeren. Van vrijheid inperken is dan ook geen sprake, omdat het om een gesprek gaat, geen wettelijk verbod. Idem dito voor softdrugs.
  zondag 13 september 2020 @ 21:39:32 #104
24533 ACT-F
pi_195047745
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 21:21 schreef Iblardi het volgende:
En "richtlijn" lijkt me wel een understatement als de tekst zelf van een verbod spreekt.
Ook dat is weer een typisch verschil in de interpretatie van de islam. Waar de seculiere moslims de koran als een gids beschouwen, beschouwen de conservatieve moslims de koran als een wet.
pi_195047888
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 21:21 schreef Iblardi het volgende:

[..]

?
Het staat toch letterlijk zo in koran? (Het zal inderdaad wel uit de joodse traditie zijn overgenomen, waarin de taboes uitgebreider worden omschreven, maar dat lijkt me weinig relevant.)
https://en.wikipedia.org/(...)sume%20such%20things).
[..]

[..]

De tekst spreekt in hetzelfde blok ook van vergeving van God op iets dat de lezer mag invullen. Daarom zie ik er niet een hard verbod in.

Wat verder wel een wankel punt is, is "de vertaling" van de koran. Er zijn alleen al 7 verschillende vertalingen naar 't Engels van dezelfde tekst over dieren met gekloofde hoeven te vinden. Daarop schijnt er 1 Nederlandse vertaling te zijn. Kleine kans dat je de oorspronkelijke tekst goed voorgeschoteld krijgt zonder dat men met elementen van de huidige tijd probeert te worstelen.

Veel koranstudenten die de Arabische originelen leren, leren deze op uitspraak en niet op betekenis. Ze leren dus geen Oud Arabisch en leren het te lezen vanuit hun hart. Wat niet heel veel hout snijdt.
  zondag 13 september 2020 @ 21:58:07 #106
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195048077
quote:
7s.gif Op zondag 13 september 2020 21:37 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Aan de seculiere kant is het nuttigen van zwijnen- of varkensvlees niet ongewoon omdat we tegenwoordig betere geneeskunde (en kooktechnieken) hebben dan toen.
Niet geheel overtuigend. Je zou bijvoorbeeld verwachten dat christenen in het Midden-Oosten (voorheen de dominante groep) dan ook zo'n verbod zouden hebben, of, als dat niet zo was, dat de populatie dan opvallend "ziekelijker" zou zijn geweest dan de islamitische of de joodse. Daar is volgens mij geen bewijs van te vinden.
  zondag 13 september 2020 @ 22:07:58 #107
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195048242
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 21:47 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De tekst spreekt in hetzelfde blok ook van vergeving van God op iets dat de lezer mag invullen. Daarom zie ik er niet een hard verbod in.
Dat zijn standaardformules. En een gelovige mag altijd op genade hopen nadat hij een overtreding heeft begaan, maar een uitspraak als "Ik verbied dit" laat ook in het dagelijks leven normaliter geen interpretatieve aanvulling toe in de geest van "...maar ik vind het niet erg als je mijn verbod overtreedt, dus zie maar wat je doet".

quote:
Wat verder wel een wankel punt is, is "de vertaling" van de koran. Er zijn alleen al 7 verschillende vertalingen naar 't Engels van dezelfde tekst over dieren met gekloofde hoeven te vinden. Daarop schijnt er 1 Nederlandse vertaling te zijn. Kleine kans dat je de oorspronkelijke tekst goed voorgeschoteld krijgt zonder dat men met elementen van de huidige tijd probeert te worstelen.
Dat valt wel mee. De vertalingen die bij de tweede link worden gegeven zijn unaniem in de identificatie van het dier, terwijl ze op andere punten van elkaar afwijken.

De term die wordt gebruikt is het Arabische woord voor zwijn/varken (khinzir). Zie http://corpus.quran.com/qurandictionary.jsp?q=xnzr#(16:115:7) (voor het woord) en https://books.google.nl/b(...)ge&q=khinzir&f=false (voor een toelichting).

[ Bericht 8% gewijzigd door Iblardi op 13-09-2020 22:13:13 ]
  zondag 13 september 2020 @ 22:08:48 #108
24533 ACT-F
pi_195048257
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 21:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Niet geheel overtuigend. Je zou bijvoorbeeld verwachten dat christenen in het Midden-Oosten (voorheen de dominante groep) dan ook zo'n verbod zouden hebben, of, als dat niet zo was, dat de populatie dan opvallend "ziekelijker" zou zijn geweest dan de islamitische of de joodse. Daar is volgens mij geen bewijs van te vinden.
Dingen zijn niet zwart/wit. De huidige mensheid is uit relatief kleine groep ontstaan waar dingen van elkaar werden afgekeken, werden beïnvloed, uit elkaar groeiden en ga zo maar door. Religie is al ontstaan toen we konden nadenken over de vraag waar we vandaan kwamen. Dat gaat 'iets' verder terug dan de huidige jaartelling en hedendaagse religies. In het Midden-Oosten is de consumptie van varkensvlees (en ook alcohol) minder dan in het westen ongeacht de religieuze achtergrond. Ook in Iran wordt alcohol geconsumeerd ondanks de hoge straffen.
  zondag 13 september 2020 @ 22:23:22 #109
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195048522
quote:
7s.gif Op zondag 13 september 2020 22:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dingen zijn niet zwart/wit. De huidige mensheid is uit relatief kleine groep ontstaan waar dingen van elkaar werden afgekeken, werden beïnvloed, uit elkaar groeiden en ga zo maar door. Religie is al ontstaan toen we konden nadenken over de vraag waar we vandaan kwamen. Dat gaat 'iets' verder terug dan de huidige jaartelling en hedendaagse religies. In het Midden-Oosten is de consumptie van varkensvlees (en ook alcohol) minder dan in het westen ongeacht de religieuze achtergrond. Ook in Iran wordt alcohol geconsumeerd ondanks de hoge straffen.
Dingen zijn grijs als het om menselijk gedrag gaat, maar mede daardoor ontstijgt dit soort rationaliserende verklaringen voor rituele taboes niet het niveau van speculatie. Omdat de invoering ervan in de prehistorie zou hebben plaatsgevondenis is ze ongedocumenteerd, dat het historisch een voordeel zou hebben opgeleverd voor de samenleving in kwestie is niet aangetoond, in het heden is het effect niet meetbaar, et cetera. Het zou kunnen, of ook niet.
  zondag 13 september 2020 @ 22:30:30 #110
24533 ACT-F
pi_195048666
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 22:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dingen zijn grijs als het om menselijk gedrag gaat, maar mede daardoor ontstijgt dit soort rationaliserende verklaringen voor rituele taboes niet het niveau van speculatie. Omdat de invoering ervan in de prehistorie zou hebben plaatsgevondenis is ze ongedocumenteerd, dat het historisch een voordeel zou hebben opgeleverd voor de samenleving in kwestie is niet aangetoond, in het heden is het effect niet meetbaar, et cetera. Het zou kunnen, of ook niet.
Dat is ook het pijnpunt. Je kunt het niet zwart op wit aantonen omdat de boekdrukkunst toen nog niet bestond. Dat geldt ook voor de koran. De dag dat het gedocumenteerd werd is niet de dag dat het ontstond. Het gebruik bestaat al sinds mensheugenis, maar het had een andere of helemaal geen naam. De oudheid kun je alleen beredeneren en jezelf afvragen of het plausibel is of niet. En of iets plausibel is, is dan ook weer persoonlijk. Het is maar net waar in je wil geloven....
  zondag 13 september 2020 @ 23:15:52 #111
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_195049371
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 21:38 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Wat betreft overmatig alcohol gebruik betreft het niet een kleine minderheid. Veel mensen hebben niet door dat ze een redelijke hoeveelheid op een week naarbinnen tikken. Iedere dag bijvoorbeeld twee biertjes drinken is al niet zo geweldig voor de gezondheid en dat is iets wat redelijk wat mensen doen. Alcohol wordt tegenwoordig niet meer gezien als iets voor een speciale gelegenheid en dat is geen goede ontwikkeling. Overigens is de alcoholcampagne niet gericht op het verbieden van alcohol, maar het ontmoedigen om te veel consumeren. Van vrijheid inperken is dan ook geen sprake, omdat het om een gesprek gaat, geen wettelijk verbod. Idem dito voor softdrugs.
Ik ben ook zeker niet tegen waarschuwingen tegen overmatig alcoholgebruik. Zodra dat echter beperkingen gaat inhouden, of dat nu verkooppunten of reclame betreft, gaat dat bij mij jeuken.
In een volwassen maatschappij kan je best mensen op hun verantwoordelijkheden wijzen maar ze alle verantwoordelijkheid uit handen nemen gaat niet werken want waar ligt de grens? Gaan we dan uiteindelijk woorden verbieden want die zouden mensen op gedachten kunnen brengen?

[ Bericht 9% gewijzigd door the-eye op 13-09-2020 23:22:26 ]
pi_195049622
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 23:15 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ik ben ook zeker niet tegen waarschuwingen tegen overmatig alcoholgebruik. Zodra dat echter beperkingen gaat inhouden, of dat nu verkooppunten of reclame betreft, gaat dat bij mij jeuken.
In een volwassen maatschappij kan je best mensen op hun verantwoordelijkheden wijzen maar ze alle verantwoordelijkheid uit handen nemen gaat niet werken want waar ligt de grens? Gaan we dan uiteindelijk woorden verbieden want die zouden mensen op gedachten kunnen brengen?
De verantwoordelijkheid wordt ook onder dat soort vormen van ontmoediging niet weggenomen, het versterkt het juist. Sigaretten of alcohol wettelijk naar de bovenste plank van het schap verplaatsen, neemt niet de keuze weg. Het leidt er alleen toe dat je de kassiere erbij moet halen en die kan vervolgens controlleren of het wel zo verstandig is om jou de alcohol/sigaretten te verkopen, wat vaker wel dan niet, uiteindelijk alsnog tot verkoop leidt. Het enige wat zo'n maatregel doet is zowel de klant en het bedrijf laten nadenken over een acceptabele hoeveelheid van het product. Het laat je dus verantwoordelijker er mee omgaan ipv. dat het je zelfstandigheid inperkt.
  zondag 13 september 2020 @ 23:38:00 #113
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_195049638
Ik wil een verbod op religieuze uitingen in reclames.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  zondag 13 september 2020 @ 23:38:37 #114
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_195049647
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 23:36 schreef 01100101 het volgende:
controlleren of het wel zo verstandig is om jou de alcohol/sigaretten te verkopen,
Hier wordt de eigen verantwoordelijkheid weggehaald.

pi_195054360
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 23:38 schreef the-eye het volgende:

[..]

Hier wordt de eigen verantwoordelijkheid weggehaald.

De verantwoordelijkheid wordt gedeeld tussen het bedrijf en het individue. Het is eerder vergelijkbaar met onderhandelen dan een verbod.
pi_195054480
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 23:38 schreef hollandia02 het volgende:
Ik wil een verbod op religieuze uitingen in reclames.
ik wil een verbod op religie in het openbaar.
geen religieus onderwijs
geen religieuze politieke partij
geen religieuze geluids-omroepen
geen (nieuwe) religieuze gebouwen
geen religieuze televisieomroepen
geen religie in het verkeer

als je in een tent achter het stuur zit en je hebt alleen zicht naar voren door een brievenbus, dan zie je toch nooit wat er van rechts komt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 14 september 2020 @ 13:03:57 #117
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_195054831
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:27 schreef 01100101 het volgende:

[..]

De verantwoordelijkheid wordt gedeeld tussen het bedrijf en het individue. Het is eerder vergelijkbaar met onderhandelen dan een verbod.
Je kan het leuk proberen te verpakken, alsof we nu ineens gezegend zouden zijn met een democratisch proces er aan vooraf maar dat is natuurlijk nonsens.

Maar ik heb gelijk even een leuk voorbeeld. Ik ben net voor nicotine liquid naar het dorp gefietst.
Kom ik de Primera binnen zit alles ineens achter deuren??????? Nieuwe regels vanaf 1 oktober 8)7 (het ziet er ook niet uit, ik zeg "Zijn jullie dicht?") Moet die man helemaal die kast voor mij open gaan doen, sta ik in een smal stuk met die deuren te vogelen om een flesjes naar m'n zin te kunnen pakken. Man moet daarna die deuren weer dicht gaan doen en waarom allemaal? Ik kwam dat flesjes toch wel kopen. Daar gaat ofdat je het normaal kan zien en dat ik er normaal bij kan, en dat de man op een dag ontelbaar keer die deuren open en dicht gaat doen, niks aan veranderen. Dit is zulke bs 8)7

[ Bericht 1% gewijzigd door the-eye op 14-09-2020 13:13:42 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')