abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 januari 2002 @ 02:57:48 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_2668196
Het viel mij op dat in 2001 in Nederland vrijwel elke week wel een dode viel door een schietincident.

Dat vind ik schokkend en daarom dit topic.
Plaats hier persberichten over dergelijke incidenten (analoog aan de teller die de Amerikanen op Times Square hebban/hadden) zodat we over een jaar de trieste balans kunnen opmaken.

Spelregels: elk incident maar 1 keer vermelden alsjeblieft. Dus kijk even of hij er al tussen staat.

Verder hier geen discussies over de vermeende nationaliteit/afkomst van de daders. Gewoon een kille opsomming.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 1 januari 2002 @ 03:41:47 #2
374 beelzebub
master of disaster
pi_2668409
Hield de Panorama dat niet voor ons bij? Of is dat al een paar jaar geleden?
  dinsdag 1 januari 2002 @ 03:43:33 #3
8372 Bastard
Persona non grata
pi_2668415
Steekpartyen komen vaker voor
The truth was in here.
pi_2668422
-sorry, off-topic en flauw-
Wittgenstein
  dinsdag 1 januari 2002 @ 03:51:55 #5
8372 Bastard
Persona non grata
pi_2668440
quote:
Op dinsdag 01 januari 2002 03:45 schreef Koekepan het volgende:
-sorry, off-topic en flauw-
Ik zag hem en vond hem wel grappig maar dat terzijde.
Over tot de kille opsomming van vuurwapen gebruik in NL.
The truth was in here.
pi_2676377
Hmmm ook als het in de Telegraaf heeft gestaan?
pi_2677967
quote:
Op dinsdag 01 januari 2002 02:57 schreef Verbal het volgende:
Het viel mij op dat in 2001 in Nederland vrijwel elke week wel een dode viel door een schietincident.

Dat vind ik schokkend en daarom dit topic.
Plaats hier persberichten over dergelijke incidenten (analoog aan de teller die de Amerikanen op Times Square hebban/hadden) zodat we over een jaar de trieste balans kunnen opmaken.

Spelregels: elk incident maar 1 keer vermelden alsjeblieft. Dus kijk even of hij er al tussen staat.

Verder hier geen discussies over de vermeende nationaliteit/afkomst van de daders. Gewoon een kille opsomming.

V.

Het waren er dus 'maar' 36 afgelopen jaar, 16 minder dan het jaar daarvoor. zie nrc site.
pi_2688180
Gelukkig vallen het aantal schiet-incidenten inderdaad wel mee in Nederland.
Dus ...
pi_2688341
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 08:45 schreef Serum het volgende:
En de vraag is welke er nou echt interessant zijn. Ik bedoel als de ene crimineel de andere liquideert heb ik er een stuk minder moeite mee.
pi_2688370
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 09:42 schreef nikk het volgende:

[..]

En de vraag is welke er nou echt interessant zijn. Ik bedoel als de ene crimineel de andere liquideert heb ik er een stuk minder moeite mee.

ik wel. Er is maar 1 persoon die over anderen mag oordelen en straf uitdelen en dat is de rechter.
pi_2688664
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 09:47 schreef Lynch het volgende:

[..]

ik wel. Er is maar 1 persoon die over anderen mag oordelen en straf uitdelen en dat is de rechter.

Natuurlijk, daar ben ik het volledig mee eens. Het gaat me ook niet om het wel of niet hebben van rechten.
pi_2688759
Doe dan ook maar de teller over de moorden welke in de 'relationele sfeer' plaatsvinden. En ik denk dat deze teller hoger zal eindigen dan de 'moord door vuurwapen' teller.
  donderdag 3 januari 2002 @ 11:51:20 #13
136 V.
pi_2689189
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 08:45 schreef Serum het volgende:
Echt?

Ik vind 36 doden niet echt meevallen, eerlijk gezegd.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_2689206
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 11:51 schreef Verbal het volgende:

[..]

Echt?

V.

Ik wel.
I wasn't supposed to BE here today!
pi_2689295
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 11:51 schreef Verbal het volgende:
36 doden door een vuurwapen is toch heel andere koek dan het beeld dat door de media wel geschetst wordt, dat het uitgaansleven levensgevaarlijk is, dat je blij zou moeten zijn dat je leeft. In dat oogpunt bekeken valt dit cijfer wel mee. (en kun je dus alle claims van burgers om zichzelf (met vuurwapens) te bewapenen met een gerust hart richting vuilnisbak verwijzen)

De kans is groter dat je door iemand in de famillie of schoonfamilie wordt omgebracht dan dat je een kogel opvangt. En over de kans dat je door een auto wordt platgereden zullen we het maar niet hebben.

zaterdag 5 januari 2002 @ 16:59:15 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_2715452
Ik heb geloof ik de eerste gevonden van dit jaar.

Bron: Drentse courant.

quote:
Coevorden- Een 31 jarige man is vrijdagmiddag bij zijn woning aan de Jeroen Boschstraat doodgeschoten. De dader, een 30-jarige plaatsgenoot, meldde zich kort na de schietpartij bij de politie. Hij bleek een schotwond aan zijn hand te hebben. De man is opgepakt en aan zijn verwondingen behandeld. Volgens de politie waren beide mannen bekenden van zowel elkaar als de politie. De mannen hadden al langer ruzie met elkaar.
De teller staat dus op 1.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 14 januari 2002 @ 10:33:12 #17
136 V.
pi_2809187
quote:
Op zaterdag 05 januari 2002 16:59 schreef golfer het volgende:
De teller staat dus op 1.
Nee, op 2:
quote:
DEN HELDER (ANP) - Een 38-jarige man uit Den Helder is in de nacht van vrijdag op zaterdag in de Cornelis Ditostraat in zijn woonplaats doodgeschoten. De 27-jarige dader, eveneens uit Den Helder, wist te ontkomen, maar meldde zich enkele uren later bij de politie in Steenwijk.

De dader en het slachtoffer hadden eerder in de nacht telefonisch woorden met elkaar gehad. Rond 2.30 uur hoorde het slachtoffer voor zijn woning een harde knal. Toen hij naar buiten ging, werd hij met een vuurwapen beschoten. De man overleed ter plekke aan zijn verwondingen. De politie vermoedt dat problemen in de relationele sfeer mogelijk de aanleiding voor de schietpartij zijn geweest.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 14 januari 2002 @ 16:11:12 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_2811965
Nummer 3

bron RD:

quote:
Dode bij schietpartij Rotterdam

Rotterdam _ Een schietpartij in Rotterdam heeft zaterdagavond een ongeveer 20-jarige man het leven gekost. Een tweede persoon raakte gewond aan een voet en ligt in een ziekenhuis. De schietpartij deed zich voor in de Zaagmolenstraat. Volgens een woordvoerster van de politie is er meerdere malen geschoten. Over de toedracht is nog niets bekend.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 14 januari 2002 @ 20:46:14 #19
262 Re
Kiss & Swallow
pi_2814785
(gelden die 2 Nederlanders in Kashmir ook?)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 14 januari 2002 @ 21:37:48 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_2815610
quote:
Op maandag 14 januari 2002 20:46 schreef Re het volgende:
(gelden die 2 Nederlanders in Kashmir ook?)
Nee, zie openingpost van Verbal. Alleen in Nederland bij schietincidenten gevallen doden.
Poef.....gone! ©golfer
pi_2824897
Weekblad Elsevier houdt jaarlijks bij hoeveel doden er vallen door geweld; aan het einde van het jaar een artikel. Het ligt meestal zo rond de 200. De meeste in de relationele sfeer, en met een sterke oververtegenwoordiging van de grote steden. Eerst had elsevier ook artikelen online staan, maar de site is behoorlijk afgeslankt zie ik net.
De groeten van Ben
pi_2834654
Wat wil het toeval:

Weer meer moorden in Nederland

In 2001 vielen 253 dodelijke slachtoffers door geweld, zo blijkt uit eigen onderzoek van weekblad Elsevier naar moord en doodslag. Dat zijn er 24 meer dan in 2000. Rotterdam blijkt de gevaarlijkste stad van Nederland.

In 2001 vielen door moord en doodslag 253 slachtoffers, zo blijkt uit eigen onderzoek door het weekblad Elsevier. Dat waren er 24 meer dan in 2000, toen er 229 mensen met geweld om het leven werden gebracht. Opnieuw verzamelde Elsevier een jaar lang alle berichten die betrekking hadden op dodelijke gewelddelicten. De gegevens werden gecheckt bij politie en Openbaar Ministerie. Ook de rechtszaken naar aanleiding van de misdrijven werden gevolgd. De resultaten van het onderzoek worden in het nummer van 19 januari gepubliceerd.

Rotterdam was het afgelopen jaar met 40 slachtoffers de gevaarlijkste stad van Nederland. Dat waren er ruim twee keer zo veel als in 2000 en ook vier meer dan in Amsterdam, dat met 36 slachtoffers op de tweede plaats staat. In Den Haag, in grootte de derde plaats van Nederland, steeg het aantal slachtoffers van dertien in 2000 naar 20 in het afgelopen jaar. Utrecht had met vijf slachtoffers er drie minder dan in 2000.

De meeste slachtoffers van moord en doodslag vielen ook het afgelopen jaar in de relationele sfeer, bijna eenderde van het totaal. Het betrof 48 keer partnerdoding, acht keer kinderdoding, acht keer ouderdoding en dertien keer ging het om andere intimi (broer, zus, tante, enzovoorts).

Het overgrote deel van de moorden in de relationele sfeer is opgelost. Vaak kon de politie de dader ter plekke aanhouden. In een aantal gevallen meldde de dader zich na afloop bij de politie.

De tweede categorie na 'familiemoorden' betreft moorden in het criminele circuit: drugsruzies, roofmoorden en liquidaties. Vooral in Amsterdam, waar in 2000 onder anderen de topcriminelen Sam Klepper en Jan Femer werden geliquideerd en even een heuse onderwereldoorlog dreigde, was het afgelopen jaar rustiger dan jaren daarvoor.

Opnieuw valt het allochtone aandeel op: 60 procent van de slachtoffers is van niet-Nederlandse afkomst. Meestal is sprake van interetnisch geweld, dat wil zeggen dat dader en slachtoffer dezelfde etnische achtergrond hebben: Turk schiet Turk dood. Overigens zijn lang niet alle regiokorpsen bereid om deze informatie te verschaffen. Soms bleek de herkomst van dader en slachtoffer pas tijdens de rechtszitting.

Turken, Surinamers, Marokkanen en Antillianen zijn oververtegenwoordigd in de categorie drugsmoorden. Daarnaast hebben veel moorden in de relationele sfeer te maken met bloed- of erewraak.

Net als in 2000 vielen ook in 2001 de meeste slachtoffers door vuurwapengeweld: op de kop af 90. Daarna komen de meeste doden door steekwapens

Bron: weekblad Elsevier, persbericht 16-1-2002

De groeten van Ben
  woensdag 16 januari 2002 @ 16:07:14 #23
136 V.
pi_2834671
quote:
Op woensdag 02 januari 2002 12:29 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het waren er dus 'maar' 36 afgelopen jaar, 16 minder dan het jaar daarvoor. zie nrc site.

quote:
Op woensdag 16 januari 2002 16:05 schreef BenKetting het volgende:
Net als in 2000 vielen ook in 2001 de meeste slachtoffers door vuurwapengeweld: op de kop af 90. Daarna komen de meeste doden door steekwapens

Bron: weekblad Elsevier, persbericht 16-1-2002

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_2834713
vergissing....
De groeten van Ben
  maandag 21 januari 2002 @ 00:33:16 #25
136 V.
pi_2881448
Nummer 4:

Bron RTV-Noord-Holland.

quote:

AMSTERDAM - Een schietpartij in een woning aan de Spechtstraat in Amsterdam vrijdagnacht heeft het leven gekost van een van de bewoners. De andere bewoner raakte gewond. De twee slachtoffers bevonden zich in hun huis, toen vermoedelijk een derde man het vuur op hen opende. Een bewoner raakte daarbij zo ernstig gewond, dat hij overleed. De andere bewoner werd door de politie en GG&GD gewond aangetroffen in de Koekoeksstraat. Van de derde man, de vermoedelijke schutter,ontbreekt vooralsnog elk spoor. De exacte toedracht en het motief voor de schietpartij zijn nog onbekend.
19-01-2002
V.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')