Wie heeft dit ook?
Het omgekeerde komt nauwelijks voor. Ik vind bijvoorbeeld alleen "Public Energy - Three o' three" slechter vanaf vinyl (white label promo) dan vanaf CDS (een nederlandse persing).
Om een voorbeeld te noemen, ik vind de Purposemaker trax van Jeff Mills vanaf 12" vele malen beter klinken dan vanaf een verzamel-CD.
Ook bij Kanzleramt heb ik af en toe de indruk dat de CD's minder klinken dan het vinyl.
Eigenlijk is het namelijk een lichte vorm van "vervorming" van de audio, veroorzaakt door het fysieke contact van de naald met de plaat.
Opmerkelijk eigenlijk dat we dan de muziek op de plaat met toegevoegde "vervorming" als warm bestempelen.
Zoals het op een CD staat is het waarschijnlijk eigenlijk meer zoals de band/artiest het bedoelde.
Desalniettemin kan het natuurlijk zijn dat je dat als mooi(er) ervaart. Niks mis mee. Tenslotte heeft iedereen bijv. ook zijn EQ anders ingesteld. Smaken verschillen.
Zelf draai ik overigens zowel platen als CD's.
quote:Klopt, de meeste muziek wordt eerst op DAT of tegenwoordig ook vaak op CD opgenomen, daarna gemastert en vervolgens op plaat geperst.
Op donderdag 27 december 2001 15:40 schreef Sjaakman het volgende:
Wat het geinige is is dat dat "warme" geluid dat van een plaat afkomt helemaal niks met de muziek die op de plaat staat te maken heeft.Eigenlijk is het namelijk een lichte vorm van "vervorming" van de audio, veroorzaakt door het fysieke contact van de naald met de plaat.
Opmerkelijk eigenlijk dat we dan de muziek op de plaat met toegevoegde "vervorming" als warm bestempelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |