abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 oktober 1999 @ 20:26:00 #1
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_179364
Ik heb een tijdje geleden alle 6 de delen gelezen. Ik kan dit boek erg aanraden voor de Sci-fi lezers, of lezers die zich meer intereseren voor psychologische achtergronden van karakters.

Wie heeft ze trouwens nog meer gelezen?

Dune......Frank Herbert (Duin in het nederlands, 6 delen)

Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
pi_179365
Ik heb ze zelf (als fervent sf-/fantasylezer) nog nooit gelezen (schande!), maar van mijn moeder en broer (ook sf-/fantasylezers) heb ik begrepen dat het na de eerste twee boeken niet zo leuk meer is. Vond jij dat niet?
  maandag 25 oktober 1999 @ 01:46:00 #3
242 Pinball
Electric Monk
pi_179366
Ik wil ze al een tijd lezen, maar elke keer als ik in de bieb kom is deel 1 weg

Ik blijf het proberen...

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
  Admin maandag 25 oktober 1999 @ 05:23:00 #4
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_179367
Ik heb de eerste 4 delen gelezen en vond het briljant schrijfwerk. De film staat in schril contrast en die vond ik geen moment boeien, waarschijnlijk omdat ik het boek al gelezen had (in het Engels uiteraard).
Heb nog een tijdje indertijd (poeeehee da's lang geleden) als nickname op IRC de naam Muad'dib gehad trouwens. Stamde nog vanuit de periode VER voordat er internet was toen ik mezelf op BBS'en ook al zo noemde.
Ik moet ze maar weer 's gaan lezen, maar eens Imajica van Clive Barker uitlezen
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  maandag 25 oktober 1999 @ 19:13:00 #5
1153 Annetwee
De eeuwige newbie
pi_179368
Ik heb het eerste deel gelezen, maar stikte in het bombastische taalgebruik en de min of meer goedkope manier van spanningsopbouw (door vooruit te wijzen naar iets wat nog gaat gebeuren waar de hoofdpersoon niks over weet). Achteraf gezien, toen ik het uithad, vond ik het verhaal eigenlijk wel leuk en creatief (vooral de worms) maar ik vond de schrijfstijl van meneer Herbert toch te irritant om de rest ook te gaan lezen.
  maandag 25 oktober 1999 @ 20:41:00 #6
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_179369

Irritant geschreven?
Brilliant geschreven, Herbert maakt goed duidelijk de wanhoop die Mua'dib meemaakt als "helderziende"

Ik persoonlijk vond de eerste 4 boeken het leukste, deel 5 en 6 zijn wel aardig maar horen er toch niet echt bij, het "duin" gevoel is daar ook niet zo sterk meer aanwezig.

Deel 4, inderdaad deze mistte veel van het origineel, maar ik vond het een enorm leuk boek. God-Keizer zijn, en dan zo bewust zijn van je eigen (on)sterfelijkheid en de wereld om je heen. Brilliant weergegeven door Herbert, vindt ik.

I'm hungry!
pi_179370
Dus dan hebben mijn moeder en broer het blijkbaar mis. Dan zal ik me binnenkort toch eens aan deze klassieker gaan wagen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 26 oktober 1999 @ 00:27:00 #8
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_179371
Deel 1 t/m 3 heb ik in 1 zucht uitgelezen, gewoon perfect.

Maar ik ben nooit door deel 4 gekomen, deze viel me heel zwaar en was moeilijk te lezen.
Ik heb me ook maar niet aan deel 5 en 6 gewaagd. (Dit was wel 5 jaar terug, misschien waag ik nog eens een nieuwe poging)

In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_179372
Ik heb de afgelopen drie maanden alle zes de delen achter elkaar uitgelezen.

De eerste vier delen zijn het best aansluitend op elkaar, omdat de chronologie klopt. Muad'dib (I en II), Leto II en zuster (ben haar naam kwijt)(III), Leto II (IV).

Het vijfde en zesde deel kloppen qua chronologie wel, maar vind de nieuwe personages toch wat minder sterk.
Desondanks dat blijft het verhaal wel aantrekkelijk.

Zie pas na zes jaar dat mijn UserID HET rugnummer is.
pi_179373
ook alle zes gelezen.

vond duin briljant
duin messias nogal tegenvallen
kinderen van duin niet te pruimen
god keizer op duin redelijk
ketters van duin goed
duin kapitel redelijk

af en toe was Herbert toch wel aardig moeilijk aan het doen om maar een zo nauwkeurig mogelijke wereld te creeeren.
(hetzelfde geldt voor tolkien).
Verder waren de links met het heden (van 30 jaar geleden dan) iets te duidelijk aanwezig, had wel iets minder gekund.

Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
pi_179374
Deze topic maar bovenaan gezet, je noemt jezelf MuadDib of niet
Voor de liefhebbers: Er is pas een nieuw boek uitgekomen, geschreven door de zoon van Frank Herbert, "Voorspel tot Duin-Eerste boek: Huis Atreides". Het is deel 1 van een trilogie die zich afspeelt ongeveer 40 jaar voor "Duin".
Hoewel dit boek riekt naar commercieel gewin is het toch wel leuk om te lezen. Het is in ieder geval niet zo hoogdravend geschreven (hoewel ik dat niet zo storend vond, ik vond die stijl juist een meerwaarde geven aan het verhaal) en hapt dus heerlijk weg.
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_179375
hmmm...wat ze allemaal wel niet verzinnen.
  dinsdag 18 januari 2000 @ 21:41:00 #13
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_179376
Bleeh
Voorspel tot Duin miste alles wat zijn voorgangers hadden. Diepgang.

Neen het was een leuk boek dat makkelijk weglas, maar het miste iets.

Het begin vond ik vreselijk al mijn favoritiete figuren waren verand in hun tegenpolen.
Het bleef overal een beetje oppervlakkig sommige gedeeltes waren heel goed en andere waren gewoon weg slecht, zo ergerde ik me dood aan de gedeeltes met Kynes, en vond ik het mysterie rond het Ruimtegilde weer enorm boeiend.

Duin -1 is leuk om te lezen maar de andere delen zijn "helaas" beter. Als Duin-fan heb ik het boek in 2 dagen verslonden....hypocriet ik weet het...

Ik wacht nu af tot Duin: Huis Harkonnen.
nog maar 1 jaartje......

I'm hungry!
pi_179377
Na eerst zwaar verslaafd te zijn geweest aan het spel, aan de boeken begonnen. Na deel 2 blijven hangen..weet niet meer waarom..is al heeeeeeel lang geleden Denk dat ik toch maar weer eens bij de bieb ga kijken...Oh ja, de film ook nog gezien..maar dat was niet zoveel.
Just 4 fun...

pi_179378
niet zoveel? helemaal niets bedoel je
pi_179379
Ja, dat bedoel ik ja....maar dat klinkt zo hard...
Just 4 fun...

† In Memoriam † vrijdag 21 januari 2000 @ 19:25:00 #17
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_179380
De eerste drie delen heb ik zker twee keer gelezen. Deel vier viel tegen en deel vijf werd ietsje beter en deel zes hintte aan een nieuwe dreiging zodat ik verlangend uitkeek naar deel 7. Helaas dat is er nooit van gekomen, goede schrijvers moeten ze gewoon niet laten doodgaan, wat denken ze wel

Overigens Danny Imajica heb ik ook geprobeerd te lezen en dat heb ik niet tot een goed einde gebracht.

The future is after you
pi_179381
Alles gelezen.

Deel 1 is/was briljante Sf.

De rest,het spijt me,vond ik 'crap'.

Er bestaat betere Sf however.

Nul A anyone?

Multiculturele Samenleving? *deel zoveel* Powered by HATE! version 1.1b
pi_179382
ik vond het met het science gedeelte juist wel mee vallen. leunde juist erg veel op fantasy vonnik.
pi_179383
Ten tijde van Duin noemden ze alles volgens mij nog gewoon Sf hoor.

Hedendaagse Fantasy is wat mij betreft een soort van saaie sprookjes onzin wat dan het liefst uitgesmeerd wordt over een deeltje of tig.
Vaak niets anders dan een remake van Sneeuwwitje en de zeven dwergen, Assepoester of op z'n best In de ban van de ring.
En neen! Ik heb niets tegen Tolkien !

Duidelijk zo? Dank u wel alstublieft!

[Dit bericht is gewijzigd door BooBooSan (Datum 22 Januari 2000).]

Multiculturele Samenleving? *deel zoveel* Powered by HATE! version 1.1b
pi_371054
Huis Harkonnen.....nog minder dan 1 maandje en dit boek belooft niets dan slecht.

Zucht, dit boek is de belichaming van het kwaad volgens vele fans.

Aaah the beauty of digital reproduction.
Is it alive, or is it Phalanx?
--- Cameron Hodge ---
pi_9560724
Aangezien dit een oude topic is, maar nog steeds open, is dit makkelijker dan een nieuwe openen.
Ik heb net de eerste twee Duin boeken gelezen, ben met de derde bezig en heb de andere drie al liggen.
Is het de moeite waard om de drie andere Duin boeken te bestellen, die van zijn zoon???
En weet iemand hoe het zit met het zogenaamde 7e boek?
Mark Rutte for President!
pi_9563015
quote:
Op donderdag 3 april 2003 16:02 schreef Martin_Jager het volgende:
Aangezien dit een oude topic is, maar nog steeds open, is dit makkelijker dan een nieuwe openen.
Ik heb net de eerste twee Duin boeken gelezen, ben met de derde bezig en heb de andere drie al liggen.
Is het de moeite waard om de drie andere Duin boeken te bestellen, die van zijn zoon???
Ik heb ze wel met plezier gelezen, ze liggen ook nog alle 6 in mijn slaapkamer. Gewoon lezen
  donderdag 3 april 2003 @ 18:00:26 #24
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_9563486
quote:
Op donderdag 3 april 2003 16:02 schreef Martin_Jager het volgende:
We zitten inmiddels al op 10 boeken in deze serie

- De oorspronkelijke eerste zes boeken van Frank Herbert zelf
- Voorspel tot Duin, boek 1: Huis Artreides
- Voorspel tot Duin, boek 2: Huis Harkonnen
- Voorspel tot Duin, boek 3: Huis Corrino
- en het nieuwe boek: De Butleriaanse Jihad.

pi_9563621
Wat ik bedoel met dat 7e boek is dat boek dat grotendeels door Frank Herbert zelf geschreven is, en niet door zijn zoon.
Mark Rutte for President!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')