Bin Laden is niet de enige die vermoedde dat de aanslagen een gunstige uitwerking zouden hebben voor de islam. Recent waren er op Arabische tv-zenders geregeld mensen, die de aanslagen wel afkeurden, maar toch hoopten dat ze in Europa en Amerika nieuwsgierigheid zouden wekken naar de islam. Volgens Bin Laden hadden de aanslagplegers met hun daden een non-verbale toespraak gehouden, die meer invloed had dan alle andere toespraken. Blijft de vraag waarom hij nu juist Nederland eruit pikte.
Na 11 september zijn allerlei organisaties genoemd die banden zouden hebben met de organisatie Al-Kaida van Bin Laden. Afgezien daarvan zijn er vooral twee migrantengroepen die interssant kunnen zijn: Egyptenaren en Magribijnen (Tunesiërs, Algerijnen en Marokkanen). De Egyptenaren in Nederland vertonen een redelijk getrouw spiegelbeeld van de verhoudingen in Egypte zelf. Er zijn daarom ook hier aanhangers van twee groepen, die relaties hebben of hebben gehad met Bin Laden. De grootste daarvan is de Gama'ah Islamia, die tot 1998 een knipperlichtrelatie had met de Saoedische terreurbaas. In 1998 brak de Gama'ah definitief met hem. De organisatie beëindigde ook haar guerrilla in Egypte, hoewel niet iedereen het daarmee eens was.
Een andere, kleinere Egyptische organisatie, de Islamitische Djihad, bleef Bin Laden trouw. De leider, de arts Aiman Al-Zawahri, is de 'luitenant van Bin Laden'. Enige jaren terug waren er berichten over banden tussen Bin Laden en een Algerijnse guerrillagroep, die actief was onder de Berbers. Bin Laden zou toen hebben gepleit voor een einde aan de moordpartijen in dorpen, die Algerije toen teisterden. De Saoediër vond dat de strijd tegen de vijand moest worden gericht, niet tegen medemoslims.
In Nederland bevinden zich aanhangers van al deze en andere radicale groepen. Ze voelen zich vaak aangetrokken tot de radicale salafi-moskeeën, die elk samenwerkingsverband met andere moskeeën of niet-islamitische maatschappelijke organisaties afwijzen. Doelt Bin Laden daarop als hij het heeft over 'een van de centra'? Bedoelt hij met mensen die 'de islam aanvaarden' bekeerlingen of zijn het moslims die hun geloof serieus zijn gaan nemen? Een andere mogelijkheid is dat zijn informanten de af en toe chaotische discussie over de islam in de Nederlandse media niet helemaal hebben begrepen en wat klokken en klepels hebben opgestuurd naar hun baas in Afghanistan.
bron: Trouw.
=====================================================================
Hoe dan ook ons land werd als enige positief genoemd op deze video, verkeerd begrepen door zijn informanten of niet.
(veel meer belangstelling voor de Koran is iig waar, loop een willekeurige boekwinkel binnen en je vindt er een fikse stapel Koran's in het Arabisch/Nederlands).
-edit typo-
[Dit bericht is gewijzigd door Dr.Nikita op 14-12-2001 06:35]
quote:Lijkt mij ook. En dus waarschijnlijk ook knooppunt voor terroristische 'inlichtingendiensten'..
Op vrijdag 14 december 2001 05:41 schreef Dr_Crouton het volgende:
Het gunstige klimaat voor terroristische organisaties waarschijnlijk.
Ook komen hier alle in Europa verboden 'politieke' groepen heen, en ze krijgen nog subsidie ook fuck ik denk dat ik maar eens naar mijn werk ga... want iemand moet die flauwekul toch allemaal betalen.
Vampier
Slappe hap hierzo...
Maar volgens mij gebruikte hij Nederland gewoon als voorbeeld, ik heb nog nauwelijks iets gehoord wat z'n beweringen bevestigde.
quote:Voorbeeld voor wat?
Op vrijdag 14 december 2001 09:45 schreef Ulx het volgende:
Maar volgens mij gebruikte hij Nederland gewoon als voorbeeld
quote:Ja, ach, als hij positief is, zeurt PF dat Islamitische terroristen Nederland zien als paradijs en dat daar wat aan gedaan moet worden. En als-t-ie negatief is noemt PF de gehele Islam een bedreiging voor de Nederlandse samenleving. Domme mensen overtuigen is nou eenmaal zijn vak.
Op vrijdag 14 december 2001 09:45 schreef Ulx het volgende:
Nou ja, liever dat OBL popsitief is over nederland, dan dat hij nederland afzeikt. Want dan krijg je weer een partij gezanik van Pim Fortuyn en zo.
Gister keek ik toevallig ook naar Villa BVD, daar zei Jan Mulder ook dat OBL het teder zei. Daar ben ik het met hem eens, zijn toon was duidelijk anders dan wanneer hij het over de VS heeft. Dus nogmaals, ik denk dat OBL gewoon zei wat hij bedoelde. Hij is blij dat er nu gewoon meer islamieten zijn in NL, althans dat denkt hij.
quote:Van het zogenaamde succes van zijn aanslagen voor de verspreiding van de islam of zo. Ik denk dat ie zich daar een klein beetje in vergist.
Op vrijdag 14 december 2001 09:46 schreef X-Ray het volgende:[..]
Voorbeeld voor wat?
Dat de anti-allochtonenhouding in Nederland sinds 11 september meer is toegenomen dan in andere Europese landen vergeten we maar even
V.
quote:Oh?
Op vrijdag 14 december 2001 09:52 schreef Ulx het volgende:[..]
Van het zogenaamde succes van zijn aanslagen voor de verspreiding van de islam of zo. Ik denk dat ie zich daar een klein beetje in vergist.
quote:Die is er altijd al geweest, nu is het alleen meer in de openbaarheid lijkt mij zo...
Op vrijdag 14 december 2001 09:52 schreef Verbal het volgende:
Dat de anti-allochtonenhouding in Nederland sinds 11 september meer is toegenomen dan in andere Europese landen vergeten we maar evenV.
quote:Ach ja, laten we Osama niet serieus nemen. Hij bluft toch alleen maar en zal zeker niet tot echte actie over gaan he?
Op vrijdag 14 december 2001 09:52 schreef Verbal het volgende:
Erg komisch om te zien dat, zodra Osama een boer laat, de Nederlandse 'multikul' het weer heeft gedaan...
quote:Wat een vergelijking! Bravo! Een massamoord en een toegenomen 'houding'.
Dat de anti-allochtonenhouding in Nederland sinds 11 september meer is toegenomen dan in andere Europese landen vergeten we maar even
quote:Dankzij zijn 'immense bewondering' voor Nederland zit jij voorlopig veilig
Op vrijdag 14 december 2001 10:03 schreef X-Ray het volgende:[..]
Ach ja, laten we Osama niet serieus nemen. Hij bluft toch alleen maar en zal zeker niet tot echte actie over gaan he?
quote:Sinds wanneer pleegt de 'multikul' massamoorden...
Wat een vergelijking! Bravo! Een massamoord en een toegenomen 'houding'.
V.
quote:
Meanwhile, anti-Taliban and U.S. forces continued to hunt for Taliban ruler Mullah Mohammed Omar and his supporters. The best U.S. intelligence indicated Omar was in Helmond province, to the west of Kandahar, a senior military official said.
quote:Ja, oppurtunisme heet dat.
Op vrijdag 14 december 2001 10:13 schreef Verbal het volgende:[..]
Dankzij zijn 'immense bewondering' voor Nederland zit jij voorlopig veilig
quote:Sinds wanneer doet 'rechts Nederland' dat?
Sinds wanneer pleegt de 'multikul' massamoorden...
quote:ja, in de buurt van Kandahar...
Op vrijdag 14 december 2001 10:22 schreef CeeJee het volgende:
En de Taliban-leider zit volgens CNN in Helmond...
[..]
quote:Welke provincie is dat?
Op vrijdag 14 december 2001 10:22 schreef CeeJee het volgende:
En de Taliban-leider zit volgens CNN in Helmond...
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |