15.30: Ongeduldig kijk ik op mijn paarse Milka horloge, ja een milka horloge, ik heb namelijk geen zin dat mijn dure maar kwetsbare swatch horloge dit avondje niet zal overleven. Dus heb ik uit een doos maar dit paars gevlekte prul gepakt. Ondertussen kletst minister Pronk, die onze klas bezoekt, maar door over CO2-fixatie en weet ik veel wat meer.
Wanhopig kijk ik naar zijn PR-man. Ik smeek of hij nu de minister op 1 of andere manier een seintje wil geven zodat hij ein-de-lijk oprot en ik naar het station kan rennen.
Om 15.40 verdwijnt de minister met zijn gevolg dan eindelijk en ik spurt richting station. Achter me hoor ik nog mensen dingen als "veel plezier" roepen.
De NS heeft vandaag besloten om lief te zijn en laat alle treinen op tijd rijden. voor meneer NS. Na een donkere tocht over 1 of ander achteraf weggetje staan we bij de Arena. Ha! we zijn er bijna, want de HMH ligt op aanraak afstand van de Arena
Helaas blijkt dat we alleen nog om de halve Arena heen moeten lopen. Hee! ME busjes met blaffende honden. "Speelt Ajax vandaag"? vraag ik aan mijn broertje die in mijn ogen de alwetende voetballiefhebber is. Maar hij kan mijn vraag toch niet beantwoorden.
Dan zien we de HMH. Niet zoals bij Placebo een groepje mensen wat voor de deur hangt maar een verzameling mensen die in rijen voor de deuren staan opgesteld. Na een plek met mijn moeder afgesproken te hebben, verdwijnen wij in de rij en mijn moeder richting het centrum.
1 Blik om me heen doet mijn vermoeden bevestigen. Ik en mijn broertje van 13 halen de gemiddelde leeftijd toch wel omlaag. Ik verwacht dat elk moment iemand op me afkomt en iets zegt als: "K3 treedt volgende week pas op hoor"..
Na 3 kwartier bibberen in de kou (terwijl ik mijn jas nog wat hoger dichtritste en mijn handschoenen aantrok keek ik vol medelijden naar al die mensen in dunne t-shirtjes)
gingen dan eindelijk die deuren open! Aan een mouw sleur ik mijn kleine broertje mee richting security. Dat arme joch is nog niet gewend aan het geduw en laat zich nog onder de voet lopen
Hoewel ik eerst nog een t-shirt heb gekocht, mijn jas in de garderobe boven heb opgehangen en toen pas de zaal ben ingegaan hebben we een plekje vooraan. Niet bij het hek maar omdat iedereen zit weet ik wel uit ervaring dat je je er wel tussen kunt proppen. De mensen naast ons waren al om half 12 aanwezig, en wij (pas om een uur of 6 aangekomen) zitten op een niet veel slechtere plek.
We wachten en wachten en dan dooft het zaallicht. Ik prop mijn broertje tegen het hek en ga er zelf achter staan. Yeah een geweldige plek . Dan het voorprogramma Clawfinger. Niet heel geweldig maar zeker leuk! De zanger maakt vooral contact met de voorste rijen en lijkt erg blij als we een net geleerd refreintje kunnen meezingen
Dan wordt het podium omgebouwd. De jongen naast me hoor ik zeggen dat in duitsland er tenminste een zwart doek voor werd gegooid zodat het decor nog 'geheim' bleef.
Maar wij zien dus hoe het podium beetje bij beetje omgetoverd wordt. Dan dooft ein-de-lijk het zaallicht, de bandleden behalve zanger Till komen op. Spelen een instrumentaal stukje en dan komt de zanger, staand op een soort UFO actige lamp, met vuurwerk naar beneden en trappen ze af met "Mein Hertz Brennt". Er volgt een hele show (die ik helaas niet nu kan beschrijven, de sinterklaas kadootjes wachten ) met veel vuurwerk, prachtig al dat spectakel.
Zo is er de brandende handschoen, de vuurspuw maskers, de overbekende brandende mantel, nog meer vuur, de grappige scene bij Buck Dich ( ).
Na Engel wordt het podium leeg, het publiek begint te gillen en roepen om meer. De crew zet nog meer vuurwerk neer en dan betreden ze het podium weer. Nog meer 'hits' en dan zijn ze weer weg. "Ze moeten Seeman spelen, het moet gewoon" hoor ik naast me. Het wordt niet Seeman maar Stripped. En dan wordt het rubberbootje aangesleept. Ha! Nu nog Flake erin Terwijl de band rustig een sigaret op het podium aan het roken is, zie ik het bootje omkiepen en Flake in de mensenzee verdwijnen. Leeg keert het bootje terug. En een paar minuten later is ook de band weer compleet.
Dan nemen ze als toneelspelers na een voorstelling afscheid. Een leuke manier aangezien ik het concert ook zag als 1 grote voorstelling
Als het dan echt afgelopen is, sleur ik m'n broertje weer de zaal uit, we moeten een trein halen. Buiten lopen we ongeveer in de armen van onze moeder waarna we richting het station rennen. Blij zit ik in de trein. Moe, dat wel, maar heeeeel tevreden.
Zo ik heb maar een fractie van de show kunnen beschrijven, nu jullie
quote:Ow zeur niet!!
Op woensdag 05 december 2001 20:34 schreef Tokus het volgende:
nog meer Rammstein topics? bah.
(Ik zat op het balkon, dus kon dit alles mooi bekijken
Zo weinig mensen die ook hun verhaal willen schrijven/kopieren uit het andere topic ( )
review van een van onze medewerkers. Hij vond het wat tegenvallen...
quote:jammer, oneens met zijn review.
Op donderdag 06 december 2001 15:16 schreef Tokus het volgende:
http://www.metalfan.nl/sections.php?op=viewarticle&artid=24review van een van onze medewerkers. Hij vond het wat tegenvallen...
quote:Qua Clawfinger ben ik het met hem eens, wat betreft de show van Rammstein kan ik het ook niet met hem eens zijn.
http://www.metalfan.nl/sections.php?op=viewarticle&artid=24review van een van onze medewerkers. Hij vond het wat tegenvallen...
Bommen granaten, vlammen van een paar meter. En de muziek, helemaal geweldig. Hard en zuiver.
De show zat dindag beter in elkaar dan maandag. De leadzanger zijn microfoon die nokte ermee op maandag, maar dinsdag geen enkel probleem.
Btw. mensen die zeuren over slecht afgemixt ofzo die moeten vooraan komen knallen dan beleef je die show zoals het hoort.
quote:Oh, die review is weer zo stereotype voor de "underground" metal/gotic liefhebber.
quote:
Wat mij echter opviel was dat nummers als Asche zu Asche en Weisses Fleisch een heel ander geluid hadden. Zelf kreeg ik de indruk dat ze toegankelijker gemaakt waren voor de nieuwe publieksgroep, die Rammstein met het laatste album heeft aangetrokken.
Je kan niet zeggen dat de muziek die ze voortbrengen niet begint te vervelen als je elk nr van de 4(ik heb er maar 4) albums al 100.000 keer gehoord hebt.
Geef dan gewoon toe dat je ze zat bent.
Weisses Fleisch ramde gewoon zoals ie hoort, daar was geen strobreedte aan toegeven.
Via veel omwegen toch eindelijk op het station bij de Heineken Music Hall gekomen waar Gurgeh me heel lief opwachtte (ik had de kaartjes, hij moest wel ) Clawfinger was al bezig op het moment dat ik het balkon op liep en daar zaten Yvonne, Iteejer en Detlev al op ons te wachten...heel lief twee plekkies vrij gelaten
Yvonne zong met volle borst met Clawfinger mee, een echte fan. Dit was al haar derde concert van Clawfinger en ik had bijna na het concert een t-shirt van die band voor haar gekocht. Clawfinger deed gelukkig maar 1 toegift.
Nadat het een tijdje stil was op het podium en de ufo's naar beneden en naar boven waren gegaan begon het concert waar ik al een hele middag op had zitten wachten. Helaas had de zanger inmiddels een hanekam, maar nog steeds even lekker als altijd kwam hij met een ufo-ding het podium op zakken met veel vuurwerk en lichtshow. Ik heb 90 minuten lang genoten van het geweld op het podium en het geluid was op het balkon uitstekend! Op het eind stonden er 6 halfblote mannen op het podium, dus ik heb weer heerlijk geslapen
Het is haast niet te geloven, maar de hitte van de vlammenwerpers was zelfs op het balkon te voelen. Verder was het absoluut grappig om het publiek eens van bovenaf te bekijken, ik sta normaal enthousiast (vooraan) in de zaal. (nou werd ik vorige week donderdag bij Within Temptation bijna doodgedrukt tegen het hek aan, maar dat terzijde) Ook was de boottocht beter te zien van bovenaf en het crowdsurfen van diverse sukkels ook. Ik vond het een heerlijk concert met veel spektakel. Digger mist het contact met het publiek, ik word vaak een beetje niet goed van al dat geklets richting publiek van sommige bands. Kan ik alleen maar "ja, erg leuk, volgende nummer graag" denken. Ik vind het wel leuk om een soort arrogantie jegens het publiek te zien. Die minachting past wel bij de act die ze neer zetten.
quote:IK STOND VOORAAN!
Op donderdag 06 december 2001 22:36 schreef S.Raimi het volgende:
...
Btw. mensen die zeuren over slecht afgemixt ofzo die moeten vooraan komen knallen dan beleef je die show zoals het hoort.
Maar, ondanks dat je op de tribune een mooier overzicht hebt en waarschijnlijker een beter geluid, is het niet vervelend dat je maar een beetje op een stoeltje zit?
Ik zelf heb het nog nooit meegemaakt maar veel mensen die ooit op een tribune bij een concert hebben gezeten hoor ik zeggen: dat nooit meer!
Mis je de sfeer van (een beetje geplet ) tussen de mensen staan niet?
quote:Hehe kun je je voorstellen hoe wij ons voelde daar vooraan
Op vrijdag 07 december 2001 15:42 schreef Isabeau het volgende:
Het is haast niet te geloven, maar de hitte van de vlammenwerpers was zelfs op het balkon te voelen.
quote:Ik kan het me bij een band als Rammstein ook niet voorstellen dat ze een beetje tegen het publiek beginnen aan te kletsen
Ik word vaak een beetje niet goed van al dat geklets richting publiek van sommige bands. Kan ik alleen maar "ja, erg leuk, volgende nummer graag" denken. Ik vind het wel leuk om een soort arrogantie jegens het publiek te zien. Die minachting past wel bij de act die ze neer zetten.
En afgelopen dinsdag zijn zowel Clawfinger als RAMMSTEIN nog Amsterdam ingegaan...
Laat ik daar ook net bij geweest zijn...
(Till heeft toegezegd volgend jaar weer door Nederland te touren )
quote:Oja, hij is gek op tequilla en kleine (qua lengte) blonde dames
Op vrijdag 07 december 2001 23:49 schreef major_fuck_up het volgende:
Ben ma. en di. geweest en vond het echt de moeite waard!
Compleet "loss" gegaan! Yes!En afgelopen dinsdag zijn zowel Clawfinger als RAMMSTEIN nog Amsterdam ingegaan...
Laat ik daar ook net bij geweest zijn...
(Till heeft toegezegd volgend jaar weer door Nederland te touren)
Maar ik zit nu net het cd-boekje van herzleid te bekijken en sommige delen van de songteksten zijn Frans.... frans ja.
Soms met een regel duits tussendoor, ik snap he echt niet
quote:Dat heb ik ook nooit gesnapt ja..
Op zondag 09 december 2001 22:10 schreef Keroppi het volgende:
Hee even een beetje offtopic vraagje (gaat niet over het concert)Maar ik zit nu net het cd-boekje van herzleid te bekijken en sommige delen van de songteksten zijn Frans.... frans ja.
Soms met een regel duits tussendoor, ik snap he echt niet
quote:Volgens mij hoor ik hier alvast een hele aardige naam voor Lowlands '02
Op vrijdag 07 december 2001 23:49 schreef major_fuck_up het volgende:
Till heeft toegezegd volgend jaar weer door Nederland te touren
Voor Rammstein is mooi wat fout is
de Volkskrant, Kunst, 5 december 2001. Menno Pot
MUZIEK Rammstein. Music Hall, Amsterdam, 3 december.
Herhaling: vanavond (uitverkocht).
Een paar jaar geleden wees onderzoek uit dat ook jonge Nederlanders een hekel aan ze hebben: de moffen. Hun taal is onsympathiek, ze schreeuwen, hebben een militaristische inslag en scoren altijd uit vrije trappen in de laatste minuut. Zolang ze onze fietsen niet terugbrengen, sturen we ze immer gerade aus, hatsekiedee, gewoon de verkeerde kant op.
De onderzoekers zouden paf hebben gestaan als ze erbij waren geweest in de Amsterdamse Music Hall, die deze week driemaal volstroomt voor Rammstein, de immens populair geworden hardrockband uit Oost-Berlijn, die de industriële metal van Nine Inch Nails kruist met de pyromanie van Kiss. Rammstein bevestigt alles wat we over Duitsers denken, behalve dat van die vrije trappen in de laatste minuut. En we vinden het schitterend. De dit jaar verschenen derde studioplaat Mutter is in Nederland al 'goud'.
Vanaf het begin loeiden vijfduizend kelen mee met de brullende spierbundel Till Lindemann: 'Mein Herz brennt!'. En: 'Links zwei, drei, vier!!', terwijl de twee gitaristen marcheerden op het ritme. Daarna, een hoogtepunt van de avond, een vraag-antwoordspel in het refrein van Rein Raus.
Lindemann: 'Rein?'
Wij: 'Raus!!'
Bekers bier vlogen door de lucht. Metershoge vlammen schoten de lucht in, dreunende vuurwerkexplosies werden nog overstemd door het spel van de band. Vonken daalden neer op het podium. En nóg maar een keer: 'Rein?'
Duizenden gebalde vuisten zetten de repliek kracht bij: 'Raus!!'
De muzikale fijnzinnigheid was ver te zoeken, maar dit schaamteloze etaleren van slechte smaak en politieke incorrectheid was het fascinerendste concert van (alweer) een bleek popjaar. Alles klopte. Van de verlichte preparaten op sterk water op de voorgrond, tot de onvergetelijke toetsenist Christian Lorenz, die onder een operatielamp eng stond te wezen, met zijn witte schort en doktershandschoenen. Je moest van goeden huize komen om níet aan Doktor Mengele te denken.
Lindemann sleurde hem even later naar voren. Lorenz ontblootte de reet, waarna Lindemann hem ferme stralen nepzaad uit een indrukwekkende dildo tegen de billen begon te spuiten. En wij natuurlijk met zijn allen het refrein meebrullen: 'Bück dich!' '
Daar kwamen de gitaristen, met gasmaskers op. Of nee: het waren muilkorven waarmee ze vuur kunnen spuwen! En daar was Till Lindemann weer, gehuld in een brandende jas!
Een parodie? Uiteraard, maar ook weer niet helemaal. Ze gaan aan de haal met alles wat fout is en alle klassieke vooroordelen over Duitsers, maar ze vinden het ook écht mooi, hun show. Ze ontsieren hun optreden niet met schuttingtaal en Publikumsbeschimpfung. Ze menen het. Juist dat maakt Rammstein zo goed en juist daarom klonk Mutter in al zijn tenenkrommende lompheid zo teder.
Niet eerder bedelde ik dit jaar zo hartstochtelijk mee om een 'Zugabe, Zugabe!'. Rammstein mag kuilen graven in onze stranden. En ze mogen onze fietsen houden.
quote:Dank je
Op vrijdag 07 december 2001 18:49 schreef Keroppi het volgende:
Leuk verslag Isabeau!
quote:Op de tribune mis je heeeeeeeel erg veel sfeer. Ik zat (helaas) bij Bon Jovi dit jaar ook op de tribune en dat was net een slecht nagesynchroniseerde tv-serie (geluid heeft andere snelheid dan beeld). Ik word veel liever geplet
Maar, ondanks dat je op de tribune een mooier overzicht hebt en waarschijnlijker een beter geluid, is het niet vervelend dat je maar een beetje op een stoeltje zit?
Ik zelf heb het nog nooit meegemaakt maar veel mensen die ooit op een tribune bij een concert hebben gezeten hoor ik zeggen: dat nooit meer!
Mis je de sfeer van (een beetje geplet) tussen de mensen staan niet?
[..]
ps: leuk stuk uit de volkskrant
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 23:29 schreef Mr_Rammstein het volgende:Een paar jaar geleden wees onderzoek uit dat ook jonge Nederlanders een hekel aan ze hebben: de moffen. Hun taal is onsympathiek, ze schreeuwen, hebben een militaristische inslag en scoren altijd uit vrije trappen in de laatste minuut. Zolang ze onze fietsen niet terugbrengen, sturen we ze immer gerade aus, hatsekiedee, gewoon de verkeerde kant op.
*knip*Rammstein mag kuilen graven in onze stranden. En ze mogen onze fietsen houden.
quote:leuk
Op woensdag 05 december 2001 20:13 schreef Keroppi het volgende:
Ik heb even getwijfeld of ik dit centrale "Rammstein concert verslagen" topic wel moest aanmaken omdat veel mensen hun reacties toch al in het 'meeting' topic hebben geplaatst. Maar het lijkt me toch leuk om een apart topic met verslagen te hebben, mocht je je belevenissen al in het andere topic hebben gezet, quote het maar![]()
15.30: Ongeduldig kijk ik op mijn paarse Milka horloge, ja een milka horloge, ik heb namelijk geen zin dat mijn dure maar kwetsbare swatch horloge dit avondje niet zal overleven. Dus heb ik uit een doos maar dit paars gevlekte prul gepakt. Ondertussen kletst minister Pronk, die onze klas bezoekt, maar door over CO2-fixatie en weet ik veel wat meer.
Wanhopig kijk ik naar zijn PR-man. Ik smeek of hij nu de minister op 1 of andere manier een seintje wil geven zodat hij ein-de-lijk oprot en ik naar het station kan rennen.
Om 15.40 verdwijnt de minister met zijn gevolg dan eindelijk en ik spurt richting station. Achter me hoor ik nog mensen dingen als "veel plezier" roepen.De NS heeft vandaag besloten om lief te zijn en laat alle treinen op tijd rijden.
voor meneer NS. Na een donkere tocht over 1 of ander achteraf weggetje staan we bij de Arena. Ha! we zijn er bijna, want de HMH ligt op aanraak afstand van de Arena
Helaas blijkt dat we alleen nog om de halve Arena heen moeten lopen. Hee! ME busjes met blaffende honden. "Speelt Ajax vandaag"? vraag ik aan mijn broertje die in mijn ogen de alwetende voetballiefhebber is. Maar hij kan mijn vraag toch niet beantwoorden.
Dan zien we de HMH. Niet zoals bij Placebo een groepje mensen wat voor de deur hangt maar een verzameling mensen die in rijen voor de deuren staan opgesteld. Na een plek met mijn moeder afgesproken te hebben, verdwijnen wij in de rij en mijn moeder richting het centrum.
1 Blik om me heen doet mijn vermoeden bevestigen. Ik en mijn broertje van 13 halen de gemiddelde leeftijd toch wel omlaag. Ik verwacht dat elk moment iemand op me afkomt en iets zegt als: "K3 treedt volgende week pas op hoor"..Na 3 kwartier bibberen in de kou (terwijl ik mijn jas nog wat hoger dichtritste en mijn handschoenen aantrok keek ik vol medelijden naar al die mensen in dunne t-shirtjes)
gingen dan eindelijk die deuren open! Aan een mouw sleur ik mijn kleine broertje mee richting security. Dat arme joch is nog niet gewend aan het geduw en laat zich nog onder de voet lopenHoewel ik eerst nog een t-shirt heb gekocht, mijn jas in de garderobe boven heb opgehangen en toen pas de zaal ben ingegaan hebben we een plekje vooraan. Niet bij het hek maar omdat iedereen zit weet ik wel uit ervaring dat je je er wel tussen kunt proppen. De mensen naast ons waren al om half 12 aanwezig, en wij (pas om een uur of 6 aangekomen) zitten op een niet veel slechtere plek.
We wachten en wachten en dan dooft het zaallicht. Ik prop mijn broertje tegen het hek en ga er zelf achter staan. Yeah een geweldige plek
. Dan het voorprogramma Clawfinger. Niet heel geweldig maar zeker leuk! De zanger maakt vooral contact met de voorste rijen en lijkt erg blij als we een net geleerd refreintje kunnen meezingen
Dan wordt het podium omgebouwd. De jongen naast me hoor ik zeggen dat in duitsland er tenminste een zwart doek voor werd gegooid zodat het decor nog 'geheim' bleef.
Maar wij zien dus hoe het podium beetje bij beetje omgetoverd wordt. Dan dooft ein-de-lijk het zaallicht, de bandleden behalve zanger Till komen op. Spelen een instrumentaal stukje en dan komt de zanger, staand op een soort UFO actige lamp, met vuurwerk naar beneden en trappen ze af met "Mein Hertz Brennt". Er volgt een hele show (die ik helaas niet nu kan beschrijven, de sinterklaas kadootjes wachten) met veel vuurwerk, prachtig al dat spectakel.
Zo is er de brandende handschoen, de vuurspuw maskers, de overbekende brandende mantel, nog meer vuur, de grappige scene bij Buck Dich (
).
Na Engel wordt het podium leeg, het publiek begint te gillen en roepen om meer. De crew zet nog meer vuurwerk neer en dan betreden ze het podium weer. Nog meer 'hits' en dan zijn ze weer weg. "Ze moeten Seeman spelen, het moet gewoon" hoor ik naast me. Het wordt niet Seeman maar Stripped. En dan wordt het rubberbootje aangesleept. Ha! Nu nog Flake erinTerwijl de band rustig een sigaret op het podium aan het roken is, zie ik het bootje omkiepen en Flake in de mensenzee verdwijnen. Leeg keert het bootje terug. En een paar minuten later is ook de band weer compleet.
Dan nemen ze als toneelspelers na een voorstelling afscheid. Een leuke manier aangezien ik het concert ook zag als 1 grote voorstellingAls het dan echt afgelopen is, sleur ik m'n broertje weer de zaal uit, we moeten een trein halen. Buiten lopen we ongeveer in de armen van onze moeder waarna we richting het station rennen. Blij zit ik in de trein. Moe, dat wel, maar heeeeel tevreden.
Zo ik heb maar een fractie van de show kunnen beschrijven, nu jullie
quote:Zo dus mijn broertje was dus niet de jongste bezoeker
Op donderdag 03 januari 2002 14:31 schreef Detlev het volgende:
leuk
op die dag was ik er ook!
Maar stond jij of zat je op de tribune?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |