abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 december 2001 @ 15:33:40 #1
13018 Redman
Are u sick in the head kid?
pi_2364221
Eenzijdige verslaggeving Nos journaal inzake Israel.

Het valt mij op dat de NOS al jaren gebruikt maakt van verslaggever Eddo Roosentaal in Israel. Nu is deze man een aanhanger van het Joodse geloof (Waar ik overigens geen probleem mee heb).

Komt hierdoor de onpartijdige verslaggeving in het geding of is dit acceptabel in jullie ogen of is dit hetzelfde als het NOS journaal een Talib als lokale verslaggever in Afghanistan zou hebben?

In het kader van de door de regering gevorderde zendtijd voor lokale omroepen, volgt nu een uitzending van Radio Bergeijk.
  maandag 3 december 2001 @ 15:39:52 #2
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_2364271
Ik heb ook gehoord dat hij homo is en zich 12 jaar geleden heeft aangesloten bij de scientology kerk.
Koranfascisme bedankt Islam
  maandag 3 december 2001 @ 15:41:02 #3
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_2364280
Eddo Rosenthal is een redelijk goede reporter. Hij tracht vaak objectief te zijn, hij slaagt er echter niet altijd in. In dat opzicht horen zijn reportages meer thuis in actualiteitenprogramma's, waar het in mijn ogen volkomen geoorloofd is om een subjectieve mening te uiten.
Overigens is Eddo Joods en geen Isrâëli. Ik ken voldoende Joodse mensen die heel wat genuanceerder en gematigder denken dan de Israëli's die we zien op het journaal.
"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
pi_2364283
gisteren hadden ze een andere correspondent

heb eddo rosenthal al een hele tijd niet meer gezien

maandag 3 december 2001 @ 15:49:16 #5
19155 Amber_Forrester
Awardwinning Actress
pi_2364339
Kijk dan ook naar RTL, daar hebben ze al jáááren Conny Mus
  maandag 3 december 2001 @ 15:50:51 #6
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_2364352
quote:
Op maandag 03 december 2001 15:33 schreef Redman het volgende:
Komt hierdoor de onpartijdige verslaggeving in het geding of is dit acceptabel in jullie ogen of is dit hetzelfde als het NOS journaal een Talib als lokale verslaggever in Afghanistan zou hebben?
Nah, ik denk dat dat wel meevalt. Ongeveer hetzelfde als een Nederlander als correspondent in Den Haag plaatsen IMHO. Objectiviteit bestaat sowieso niet, maar ik vind ER niet zo slecht.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  maandag 3 december 2001 @ 16:32:55 #7
572 Sniper
Gull Catcher
pi_2364689
"Onpartijdige" nieuwsverstrekking bestaat uberhaupt niet en bij de NOS ben je helemaal aan het verkeerde adres.

Neutraal het nieuws voorlezen is er echt niet bij.

Het meest neutraal vind ik zelf de BBC.

pi_2364725
Eddo Rosenthal, de enige rode draad met mijn jeugd tegenwoordig nog, is, vind ik, altijd uiterst genuanceerd, tegen het pro-Palestijnse aan. Verder vind ik dat NOS idd eenzijdig pro-Palestijns is.
I´m back.
pi_2364805
quote:
Op maandag 03 december 2001 16:32 schreef Sniper het volgende:

Het meest neutraal vind ik zelf de BBC.

Komt dat misschien omdat je ze niet verstaat?
pi_2364830
De hele westerse wereld is pro-Israel. Dus ook de verslaggeving.

Lees voor de grap eens een arabische krant, dan lees je het nieuws van "de andere" kant.

O+. Ripley. O+.
pi_2364858
quote:
Op maandag 03 december 2001 16:48 schreef Smike het volgende:
De hele westerse wereld is pro-Israel. Dus ook de verslaggeving.

Lees voor de grap eens een arabische krant, dan lees je het nieuws van "de andere" kant.

In Nederland is men vooral anti-Israël, dus ik weet niet waar je het vandaan haalt. Als je een "goedgeïnformeerde" Arabische krant neemt dan kun je lezen dat alle 5.000 Joodse mensen, die in het WTC werkten, zich op 11 september hadden ziek gemeld. Ja, want de Joden zitten er gewoon achter om de Arabieren een slechte naam te bezorgen. Wist je dat niet? En met die verhalen komen ze dan naar ons toe.
I´m back.
  maandag 3 december 2001 @ 16:57:24 #12
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_2364914
quote:
Op maandag 03 december 2001 16:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In Nederland is men vooral anti-Israël, dus ik weet niet waar je het vandaan haalt. Als je een "goedgeïnformeerde" Arabische krant neemt dan kun je lezen dat alle 5.000 Joodse mensen, die in het WTC werkten, zich op 11 september hadden ziek gemeld. Ja, want de Joden zitten er gewoon achter om de Arabieren een slechte naam te bezorgen. Wist je dat niet? En met die verhalen komen ze dan naar ons toe.

Smike beweert volgens mij ook niet dat die kranten de waarheid berichten, maar slechts dat ze een andere invalshoek nemen.
Ben overigens niet van mening dat de Nederlandse media overheersend anti-israëlisch zijn. Overigens is bovenstaand verhaal uit een arabische krant wel een flagrante schending van de journalistieke objectiviteit.
"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
pi_2364920
Nederland viert ieder jaar de bevrijding van de Duitse bezetter.
Waarom mag israel dan wel palestijns gebied bezetten.
Of stoppen met bevrijding vieren
Of Israel veroordelen en daar ook naar handelen (boycot)
  maandag 3 december 2001 @ 17:01:35 #14
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_2364952
quote:
Op maandag 03 december 2001 16:58 schreef gtotep het volgende:
Nederland viert ieder jaar de bevrijding van de Duitse bezetter.
Waarom mag israel dan wel palestijns gebied bezetten.
Of stoppen met bevrijding vieren
Of Israel veroordelen en daar ook naar handelen (boycot)
Lekker kort door de bocht! Hoe is de staat Israël ook weer onstaan? Zou daar wellicht de oorzaak van het probleem liggen?
pi_2364958
quote:
Op maandag 03 december 2001 16:57 schreef Scipio het volgende:
Smike beweert volgens mij ook niet dat die kranten de waarheid berichten, maar slechts dat ze een andere invalshoek nemen.
Inderdaad. Wij zien de palestijnen als terroristen, zij de Israeliers. Dat zorgt voor een hele andere kijk op het gebeuren.

Ik ben overigens erg benieuwd wat Ryan3 onder het anti-Israelisch zijn van Nederland verstaat, volgens mij is Nederland nogal pro-Israel.

O+. Ripley. O+.
pi_2364983
quote:
Op maandag 03 december 2001 17:02 schreef Smike het volgende:

[..]

Inderdaad. Wij zien de palestijnen als terroristen, zij de Israeliers. Dat zorgt voor een hele andere kijk op het gebeuren.

met het verschil dat israel een land is en palestina niet
  maandag 3 december 2001 @ 17:12:20 #17
13018 Redman
Are u sick in the head kid?
pi_2365080
* Redman gaat dadelijk het nos journaal kijken hoed de berichtgeving over Israel verloopt.
In het kader van de door de regering gevorderde zendtijd voor lokale omroepen, volgt nu een uitzending van Radio Bergeijk.
  maandag 3 december 2001 @ 17:15:40 #18
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_2365113
quote:
Op maandag 03 december 2001 17:05 schreef insaniac_2oo1 het volgende:

[..]

Was dat ruim een halve eeuw geleden niet precies andersom?
pi_2365168
quote:
Op maandag 03 december 2001 17:15 schreef Scipio het volgende:

[..]

Was dat ruim een halve eeuw geleden niet precies andersom?

heel goed

alleen hebben de meesten in de fok!discussies omtrent het midden oosten dat niet in de gaten

pi_2365170
quote:
Op maandag 03 december 2001 17:05 schreef insaniac_2oo1 het volgende:

[..]

En ook dat zien zij nou net andersom.
O+. Ripley. O+.
pi_2365190
quote:
Op maandag 03 december 2001 15:33 schreef Redman het volgende:
Eenzijdige verslaggeving Nos journaal inzake Israel.

Het valt mij op dat de NOS al jaren gebruikt maakt van verslaggever Eddo Roosentaal in Israel. Nu is deze man een aanhanger van het Joodse geloof (Waar ik overigens geen probleem mee heb).

Of het nou Eddo Rosenthal is of niet, het NOS journaal is jaren rotzooi. Snap niet dat er überhaupt nog mensen naar kijken.
pi_2365369
quote:
Op maandag 03 december 2001 16:57 schreef Scipio het volgende:

[..]

Overigens is bovenstaand verhaal uit een arabische krant wel een flagrante schending van de journalistieke objectiviteit.

Idd, of zelfs nog veel zieker. Maar voor veel Marokkaanse medelanders is het De Waarheid. Het verhaal hoor ik nou al zo lang, incl. wordt er dan dunnetjes bij verteld, dat ze het ook in de Volkskrant hebben zien staan. Als je dan zegt dat ze eventjes dieper moeten nadenken: hoe de Mossad 5.000 mensen op 10 september heeft moeten instruëren, zonder hun niet-Joodse collega's hiervan in kennis te stellen, dat ze de volgende dag thuis moesten blijven, omdat hun werkplek zou worden vernietigd, dan maken ze je uit voor alles wat vies en goor is. Want de heren houden niet van kritisch nadenken, dat spreekt....
I´m back.
pi_2365424
quote:
Op maandag 03 december 2001 17:02 schreef Smike het volgende:

[..]

Nou dat "wij" kun je welgevoegelijk achterwege laten, want ik hoor altijd alleen maar dat de "Joden" zelf de schuld hebben. Gesundes Volksempfinden, noem je dat. Maar overigens denk ik niet dat de inzichten van de Arabische pers mijn blikveld verruimen, want die blinken nu eenmaal uit, zie ook bijv. de dood van Prinses Diana, in samenzweringsdenken.
quote:
Ik ben overigens erg benieuwd wat Ryan3 onder het anti-Israelisch zijn van Nederland verstaat, volgens mij is Nederland nogal pro-Israel.
Ik zie altijd alleen maar mooie reportages van het NOS over de erbarmelijke sociale context waarin Palestijnen leven en wie daarvan de schuld zijn. Nooit hoor ik dat de Palestijnen en de PA zelf de schuld zijn van hun deplorabele sociaal-economische omstandigheden. Nee, de schuld ligt bij Israël. Ook zie je amper wat de psychologische gevolgen van de terreur zijn bij de Israëliërs. Geeft dus duidelijk aan waar de sympathieën liggen, dunkt me.
I´m back.
  woensdag 5 december 2001 @ 13:48:12 #24
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_2384427
Al een paar jaar vraagt men zich af of een verslaggever van Joodse afkomst wel over Israel mag berichten. Mijn vraag is dan of een verslaggever van Christelijke afkomst wel mag berichten over conflicten op de Balkan of in Indonesie waar de strijd tussen Christenen en Moslims woedt.

En ja, ik vind Eddo nogal partijdig, net zoals Salomon Bouwman. Beiden kunnen net zo goed de pr van Arafat verzorgen, want alles wat ze doorgeven is tegen het anti-Israelische aan. Mensen als Sniper en KomMaar mogen blij zijn dat er zulke verslaggevers zijn.

En niet iedere verslaggever van niet-Joodse afkomst is ook niet direct de beste: Joris Luyendijk weet soms dingen uit te kramen waar mijn tenen een complete zigzag vorm van gaan aannemen, kromstaan is dan niet meer genoeg.

Conny Mus is de minst beroerde van het hele zooitje.

Voor de beste verslaggeving moet ik toch naar de Duitse zenders verwijzen, ze zijn nog beter dan de BBC. Onafhankelijk, goed geinformeerd, duidelijk en zakelijk.

We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
  woensdag 5 december 2001 @ 13:58:40 #25
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_2384517
quote:
Op maandag 03 december 2001 17:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Idd, of zelfs nog veel zieker. Maar voor veel Marokkaanse medelanders is het De Waarheid. Het verhaal hoor ik nou al zo lang, incl. wordt er dan dunnetjes bij verteld, dat ze het ook in de Volkskrant hebben zien staan. Als je dan zegt dat ze eventjes dieper moeten nadenken: hoe de Mossad 5.000 mensen op 10 september heeft moeten instruëren, zonder hun niet-Joodse collega's hiervan in kennis te stellen, dat ze de volgende dag thuis moesten blijven, omdat hun werkplek zou worden vernietigd, dan maken ze je uit voor alles wat vies en goor is. Want de heren houden niet van kritisch nadenken, dat spreekt....

ik zal eens informeren of er Marokkanen zijn die dit nog echt zo ervaren, hetgeen ik betwijfel. hetgeen nogal onnozel zal zijn omdat jouw niveau dan kennelijk hetzelfde is als dat van ' de heren die niet van kritisch nadenken houden'.
‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
pi_2384527
quote:
Op woensdag 05 december 2001 13:58 schreef don_quichot het volgende:

[..]

ik zal eens informeren of er Marokkanen zijn die dit nog echt zo ervaren, hetgeen ik betwijfel. hetgeen nogal onnozel zal zijn omdat jouw niveau dan kennelijk hetzelfde is als dat van ' de heren die niet van kritisch nadenken houden'.

Ze lezen de Volkskrant iig.
I´m back.
pi_2384613
Ach. Imam Haselhoef heeft ook zijn vermoedens geuit over de aanslagen in de VS. CIA en Mossad zouden er achter zitten en op de Marokkaanse site waar Haselhoef zijn uitlatingen doet kreeg hij veel bijval.

Ikzelf ben zeer te spreken over BBC News. En in Nederland vind ik RTL4 ook beter dan de NOS. Zeker in de verslaggeving rondom de aanslagen vond ik RTL beter dan de NOS.

In Nederland heerste jarenlang een pro-Israel mentaliteit, maar ik dnek dat dat nu zo langzamerhand (i.m.o. terecht) enigzins bijgesteld wordt.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  woensdag 5 december 2001 @ 14:14:33 #28
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_2384645
quote:
Op woensdag 05 december 2001 14:00 schreef Ryan3 het volgende:
Ze lezen de Volkskrant iig.
Ze bezorgen hem iniedergeval wel

Zelf erger ik mij dood aan het NOS journaal vanwege Marga van Praag maar Eddo Rosenthaal is volgens mij toch wel redelijk neutraal...

toch kijk ik liever naar Conny Mus op RTL4 om de reden dat hij naar mijn mening toch net een klasse beter is als Eddo

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_2384671
quote:
Op woensdag 05 december 2001 14:10 schreef milagro het volgende:

In Nederland heerste jarenlang een pro-Israel mentaliteit, maar ik dnek dat dat nu zo langzamerhand (i.m.o. terecht) enigzins bijgesteld wordt.

Mijn indruk is toch het tegenovergestelde. Behalve bij Gristelijk Nederland, is men Israël, vanaf 1982 en vooral tijdens de eerste intifadah (ca. 1985), gaan zien als bijna de natuurlijke opvolger van Hitler-Duitsland, bij wijze van spreken. Veel Nederlanders waren en zijn gevoelig voor de bezettingscomponent van Israëls politiek. Men legt de link heel vaak naar onze bezettingstijd. Daarom ook stond men in Nederland ook zo achter de Golfoorlog: immers een groot land pikt zijn piepkleine buurlandje in. Opgeteld in het geval van Israël dat men beelden ziet van hoe Israëlische soldaten Palestijnse jongetjes aftuigt en doodschiet en voila een virulent pro-Palestijns sentiment is geboren. De keerzijde echter komt minder vaak aan bod...
I´m back.
pi_2384738
quote:
Voor de beste verslaggeving moet ik toch naar de Duitse zenders verwijzen, ze zijn nog beter dan de BBC. Onafhankelijk, goed geinformeerd, duidelijk en zakelijk
Dit klopt.

Ik heb vroeger vaak naar het Duitse nieuws gekeken en het viel me toen al op.
Duitse nieuwszenders vertellen het nieuws, ze geven er geen pro/ant-draai aan.
Je kan aan de verslaggevers/nieuwslezers ook niet merken wat ze van nieuwsbericht vinden. Totaal zakelijk en professioneel.
(Behalve 1 keer. Er was net een minister in een bericht aan het woord geweest, kwamen ze terug in de studio en zei de nieuwslezer met ferme stem: "Allemaal leugens!!". Hij werd prompt ontslagen. )

CNN is al eerder door de mand gevallen. Amerikaans spreekbuis.

BBC vind ik redelijk objectief, hoewel het snel minder wordt als er Engelsen bij betrokken zijn.

NOS is pro-Israel tot en met, ze hebben het bv. nooit over vermoorde Palestijnen maar over omgekomen, uit de weg geruimde Palestijnen.
Als je oplet merk je ook dat een negatief-Israel bericht vaak meteen gevolgd wordt door een negatief-Palestijns bericht.
Het beeldmateriaal wordt ook zwaar gecensureerd.

Het Belgische nieuws vind ik trouwens behoorlijk objectief.

-------Practice Mindfulness-------
  woensdag 5 december 2001 @ 14:30:30 #31
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_2384796
quote:
Op woensdag 05 december 2001 14:14 schreef BAZZA het volgende:

Ze bezorgen hem iniedergeval wel

behalve op zaterdag

persoonlijk kijk (en luister) ik ook liever naar het BBC nieuws. met name in zake Palestina zijn zij een stuk neutraler. ze hebben niet de voor ingenomenheid van de NOS, die gelukkig wel aan het bijdraaien is (idd terecht). en wat de Nederlandse 'neutraliteit' betreft, het is voor mij een duidelijk teken aan de wand dat tijdens de oliecrisis in de jaren '70 naast de VS alleen Nederland geboycot werd. ik zou me kunnen voorstellen dat de overheid iets dergelijks in de toekomst zou willen voorkomen.

‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
pi_2384817
quote:
Op woensdag 05 december 2001 14:30 schreef don_quichot het volgende:

[..]

behalve op zaterdag

persoonlijk kijk (en luister) ik ook liever naar het BBC nieuws. met name in zake Palestina zijn zij een stuk neutraler. ze hebben niet de voor ingenomenheid van de NOS, die gelukkig wel aan het bijdraaien is (idd terecht). en wat de Nederlandse 'neutraliteit' betreft, het is voor mij een duidelijk teken aan de wand dat tijdens de oliecrisis in de jaren '70 naast de VS alleen Nederland geboycot werd. ik zou me kunnen voorstellen dat de overheid iets dergelijks in de toekomst zou willen voorkomen.

Wat de overheid deed en doet, wat de NOS doet en wat de bevolking grosso modo vindt zijn 3 verschillende zaken.
I´m back.
  woensdag 5 december 2001 @ 14:54:15 #33
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_2385082
quote:
Op woensdag 05 december 2001 14:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat de overheid deed en doet, wat de NOS doet en wat de bevolking grosso modo vindt zijn 3 verschillende zaken.

idd, maar ze dragen alle drie bij aan de publieke opinie hetgeen belangrijker is dan een van deze drie aspecten.
pi_2385212
quote:
Op woensdag 05 december 2001 14:54 schreef don_quichot het volgende:

[..]

idd, maar ze dragen alle drie bij aan de publieke opinie hetgeen belangrijker is dan een van deze drie aspecten.

Wellicht, maar regering en media kunnen ook voor de kudde uit hollen natuurlijk. En vaak is dat m.i. het geval. Bijv. ook wat betreft Israël. De elite denkt daar anders over dan, bij wijze van spreken, Jan met de Pet. Daarom merk ik en zie ik vooral een anti-Israëlische stemming. Vanwege redenen die ik een paar posts eerder al uiteengezet heb. Overigens is Links weer meer anti-Israëlisch dan Rechts.
I´m back.
pi_2385983
quote:
Op woensdag 05 december 2001 14:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mijn indruk is toch het tegenovergestelde. Behalve bij Gristelijk Nederland, is men Israël, vanaf 1982 en vooral tijdens de eerste intifadah (ca. 1985), gaan zien als bijna de natuurlijke opvolger van Hitler-Duitsland, bij wijze van spreken. Veel Nederlanders waren en zijn gevoelig voor de bezettingscomponent van Israëls politiek. Men legt de link heel vaak naar onze bezettingstijd.

Het heeft volgens mijn niets met het bezettingscomponent te maken maar juist eerder met het vervolgingscomponent. "De joden zijn in WOII vervolgd geweest en kijk nu ´s wat ze zelf doen..."

Zit ook wel wat in. De arrogantie die in een behoorlijk deel van de Israelische bevolking (en dat zijn met name de zwaar religieuzen) leeft ten opzichte van Palestijnen en Arabieren lijkt beangstigend veel op de nazihouding die tov bepaalde bevolkingsgroepen en andere nationaliteiten (untermenschen) bestond.
Kijk naar Sharon, verantwoordelijk voor de bloedbaden in de Palesijnse kampen in de jaren 80 en hij heeft bijna persoonlijk het Palestijnse geweld weer aangewakkerd.
Toen hij de verkiezingen won vond ik het optelsommetje vrij simpel, de escalatie van de laatste maanden vind ik echt geen verrassing.
En dan de PA (deels) als terroristisch bestempelen... Nee, doe mij Peres maar. Die straalt tenminste nog wat hoop uit...

Some people say that you have to forgive and forget. I dunno; I say forget about forgiving and just accept.
pi_2386092
quote:
Op woensdag 05 december 2001 16:04 schreef qube808 het volgende:

[..]

Het heeft volgens mijn niets met het bezettingscomponent te maken maar juist eerder met het vervolgingscomponent. "De joden zijn in WOII vervolgd geweest en kijk nu ´s wat ze zelf doen..."

Zit ook wel wat in. De arrogantie die in een behoorlijk deel van de Israelische bevolking (en dat zijn met name de zwaar religieuzen) leeft ten opzichte van Palestijnen en Arabieren lijkt beangstigend veel op de nazihouding die tov bepaalde bevolkingsgroepen en andere nationaliteiten (untermenschen) bestond.
Kijk naar Sharon, verantwoordelijk voor de bloedbaden in de Palesijnse kampen in de jaren 80 en hij heeft bijna persoonlijk het Palestijnse geweld weer aangewakkerd.
Toen hij de verkiezingen won vond ik het optelsommetje vrij simpel, de escalatie van de laatste maanden vind ik echt geen verrassing.
En dan de PA (deels) als terroristisch bestempelen... Nee, doe mij Peres maar. Die straalt tenminste nog wat hoop uit...

Gedeeltelijk mee eens. Eerst komt die bezettingscomponent en vervolgens het idee dat de slachtoffers nu beulen zijn geworden idd. Daarom ging de Baader-Meinhoff groep zo te keer tegen Israël. Zij zagen in Israël de natuurlijke opvolger, via een vrij pathologische omkeringsredenatie, van Nazi-Duitsland. Bij Israëliërs is al tijdens WOII in, toen nog het door Engelsen bestuurde, Palestijnse mandaatgebied een virulente, stijdbare traditie ontstaan, en geef ze eens ongelijk, die erop gebaseerd was dat Joden nooit meer het slachtoffer zouden moeten worden van pogroms, genocide, discriminatie en wat dies meer zij. Rabin, Sharon, Dayan zijn en waren exponenten van deze in de kibboetsjem ontstane gedachte. Bezetting van Gaza, Westbank en Golan spruit hieruit voort. De creatie van een cordon sanitaire. Vergis je niet, vanuit verscheidene Arabische steden zijn de bevolkingscentra van Israël binnen een luttel aantal minuten met een bommenwerper te bereiken. Dit heeft bij Israëliërs ongetwijfeld een diepe psychologische impact veroorzaakt wat betreft hun gevoel van basale veiligheid, uiteraard.

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 05-12-2001 16:17]

I´m back.
pi_2386119
Feit blijft dat de terroristische acties van de Palestijnen nu verdacht veel lijkt op de terreurdaden die Joden hebben gepleegd in de periode 45-48. Deze 'vrijheidstrijders' hebben het zelfs tot president weten te schoppen. Prima natuurlijk, maar de situatie nu is niet veel anders. Dus beide partijen moeten inzien dat wat er in de afgelopen eeuw gebeurd is voor alle partijen ongeveer hetzelfde geweest is. En dat is nu juist heel moeilijk in te zien, vooral bij de wat extremere aanhang en bij de jongeren. Die weten vaak niet hoe de situatie ruim 50 jaar geleden was. Dus ff de geschiedenisboeken induiken, heel verhelderend.
Voor mij zijn beide partijen dus 1 pot nat betreft politiek en daden. Alleen zal 1 partij zeggen dat het bij de wet is toegestaan, omdat zij aan de macht is.
  woensdag 5 december 2001 @ 23:22:25 #38
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_2390310
quote:
Op woensdag 05 december 2001 16:04 schreef qube808 het volgende:

persoonlijk ben ik fel tegen bepaalde aspecten van de huidige Israelische staat, maar dat komt niet door het verleden. ik geloof ook dan ook niet dat dat meespeelt bij mensen met dezelfde overtuiging. juist dat gedeelte van de geschiedenis, waar 'correcte' mensen over zeggen dat nooit meer, leert juist dat de macht van de sterkste alleen maar fout kan lopen. tegelijkertijd claimt men vandaag de dag in een andere wereld te leven en zijn er organisaties, zoals de VN, die de wereldorde dienen te handhaven, aan de hand van algemeen geldende normen. via de VN is Israel gesticht, en vandaag de dag leggen ze bijna ongestoord resoluties van diezelfde organisatie naast zich neer. dat frustreert.
  woensdag 5 december 2001 @ 23:27:12 #39
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_2390367
[offtopic]Het streven naar een onafhankelijke Joodse staat (het zionisme) was er natuurlijk al ver voordat de VN bestond en al in 1917 via de Balfour-declaratie aangenomen.
Dus het feit dat in 1947 de VN de stichting van die staat ondersteunde heeft de vorming ervan misschien versneld, maar ook zonder die VN-resolutie was die staat er wel gekomen.
[/offtopic]
Maar over het algemeen vind ik het met de berichtgeving van de media in Nederland best meevallen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 5 december 2001 @ 23:37:19 #40
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_2390462
quote:
Op woensdag 05 december 2001 23:27 schreef golfer het volgende:
[offtopic]Het streven naar een onafhankelijke Joodse staat (het zionisme) was er natuurlijk al ver voordat de VN bestond en al in 1917 via de Balfour-declaratie aangenomen.
de balfour declaration was natuurlijk een grote engelse worst voor de Joodse neus. de engelsen hebben dan ook alles in het werk gesteld om deze afspraak niet na te hoeven komen.
quote:
Dus het feit dat in 1947 de VN de stichting van die staat ondersteunde heeft de vorming ervan misschien versneld, maar ook zonder die VN-resolutie was die staat er wel gekomen.
de vastberadenheid van de stichters van een zionistische staat staat wat mij betreft ook wel buiten kijf. ik vraag me wel af wat de engelse houding geweest was wanneer de VN tegen de vorming van een zionistische staat had gestemd.
pi_2390571
quote:
Op woensdag 05 december 2001 23:27 schreef golfer het volgende:
[/offtopic]
Maar over het algemeen vind ik het met de berichtgeving van de media in Nederland best meevallen.
Wat niet wegneemt dat de berichtgeving in Nederland toch voornamelijk gevangene lijkt te zijn van een vergelijking met de bezetting in onze streken tijdens WOII. Ook berichtgeving van Eddo Rosenthal, vind ik, getuigt hier nogal eens van. De psychologie van Palestijnen wordt uit en te na belicht, die van Israëliërs komt er karig vanaf.
I´m back.
pi_2390699
quote:
Op woensdag 05 december 2001 23:22 schreef don_quichot het volgende:

[..]

persoonlijk ben ik fel tegen bepaalde aspecten van de huidige Israelische staat, maar dat komt niet door het verleden. ik geloof ook dan ook niet dat dat meespeelt bij mensen met dezelfde overtuiging. juist dat gedeelte van de geschiedenis, waar 'correcte' mensen over zeggen dat nooit meer, leert juist dat de macht van de sterkste alleen maar fout kan lopen.

Dat gaat uit van een zeker relativisme, was dat maar waar, want helaas is het zo dat waar het Joden aangaat er in onze contreien een vervelend soort van rode draad zichtbaar is.
I´m back.
  donderdag 6 december 2001 @ 00:47:15 #43
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_2391129
quote:
Op donderdag 06 december 2001 00:00 schreef Ryan3 het volgende:

Dat gaat uit van een zeker relativisme, was dat maar waar, want helaas is het zo dat waar het Joden aangaat er in onze contreien een vervelend soort van rode draad zichtbaar is.

sad, but true. maar alles is relativeerbaar. in Vietnam zijn ook honderduizenden onschuldige slachtoffers gevallen, evenals in Stalin's USSR. maar wat heeft mijn generatie daarmee te maken.
de rode draad van het antisemitisme en dan met name de holocaust, is natuurlijk niet weg te poetsen, maar heeft niets te maken met de onrechtmatige bezetting van Palestijns gebied.
pi_2401138
Ik weet niet of gelovige Joden per se voor Israel zijn. Ik kan me nog de laatste conferentie over racisme herinneren, enkele dagen voor de aanslagen op het WTC, waarin orthodoxe rabbijnen het zionisme van de hand wezen.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_2401260
quote:
Op woensdag 05 december 2001 14:24 schreef Hawk het volgende:

Dit klopt.

Ik heb vroeger vaak naar het Duitse nieuws gekeken en het viel me toen al op.
Duitse nieuwszenders vertellen het nieuws, ze geven er geen pro/ant-draai aan.
Je kan aan de verslaggevers/nieuwslezers ook niet merken wat ze van nieuwsbericht vinden. Totaal zakelijk en professioneel.
(Behalve 1 keer. Er was net een minister in een bericht aan het woord geweest, kwamen ze terug in de studio en zei de nieuwslezer met ferme stem: "Allemaal leugens!!". Hij werd prompt ontslagen. )

CNN is al eerder door de mand gevallen. Amerikaans spreekbuis.

BBC vind ik redelijk objectief, hoewel het snel minder wordt als er Engelsen bij betrokken zijn.

NOS is pro-Israel tot en met, ze hebben het bv. nooit over vermoorde Palestijnen maar over omgekomen, uit de weg geruimde Palestijnen.
Als je oplet merk je ook dat een negatief-Israel bericht vaak meteen gevolgd wordt door een negatief-Palestijns bericht.
Het beeldmateriaal wordt ook zwaar gecensureerd.

Het Belgische nieuws vind ik trouwens behoorlijk objectief.

Inderdaad, dat over de NOS viel mij ook al op..
the blade is not a weapon of peace, but one of justice.
pi_2401699
quote:
Op donderdag 06 december 2001 23:20 schreef SportsIllustrated het volgende:
Ik weet niet of gelovige Joden per se voor Israel zijn. Ik kan me nog de laatste conferentie over racisme herinneren, enkele dagen voor de aanslagen op het WTC, waarin orthodoxe rabbijnen het zionisme van de hand wezen.
Mm, dat kan ik me per se niet meer herinneren, zeg.
I´m back.
  vrijdag 7 december 2001 @ 11:21:22 #47
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_2404915
quote:
Op donderdag 06 december 2001 23:20 schreef SportsIllustrated het volgende:
ik weet niets van die conferentie, maar je hebt wel gelijk. neem de Rabijn in the Chosen van Chaim Potok. is natuurlijk een literair personage, maar hij draagt die ideeen ook uit. ik weet alleen niet meer wat de achterliggende gedachte is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')