Welke van onderstaande boeken zijn de moeite waard en welke moet ik weer zo snel mogelijk uit mijn boekenkast verwijderen en op de stapel met John Grisham leggen?
Alex Garland - Het strand
Alice Walker - Meridian
Arthur Golden - Dagboek van een geisha
Ben Elton - Popcorn
Caleb Carr - De ontmaskering
Dorris Lessing - Shikasta
Douglas Coupland - Microslaven
F. Springer - Teheran, een zwanezang
Franz Kafka - Het proces
Gabriel Garcia Marquez - Over de liefde en andere duivels
J.M. Coetzee - IJzertijd
Jack Kerouac - Onderweg
Jeanette Winterson - De passie
Jeanette Winterson - Kersen kruisen
Jeanette Winterson - Op het lichaam geschreven
Jeanette Winterson - Sinaasappels zijn de enige vruchten
Kate Atkinson - Achter de schermen
Kate Atkinson - Bladeren van licht
Kersten Ekman - Zwart water
Louis Couperus - Antiek toerisme
Malachy McCourt - Een zwemmende monnik
Margaret Atwood - Alias Grace
Michael Tolkin - De speler
Nicci French - Het geheugenspel
Peter Hoeg - Smilla's gevoel voor sneeuw
Saul Bellow - De avonturen van Augie March
Tahar Ben Jelloun - Gebed voor de afwezige
Toergenjew - Vaders en zonen
Tom Wolfe - Het vreugdevuur der ijdelheden
Tomek Tryzna - Meisje niemand
Umberto Eco - De naam van de roos
Umberto Eco - Het eiland van de vorige dag
William Boyd - Brazzavillestrand
William Boyd - Coupe oorlog
William Boyd - De blauwe namiddag
Wole Soyinka - De vertolkers
En Umberto Eco natuurlijk, in de naam van de roos.
Geweldig boek!!!!
Zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen favoriete boeken en zal het er straks op aan komen dat je de meeste moet gaan lezen, als je tenminste naar ons luistert
quote:heb hem ook net voor de tweede keer gelezen. briljant en erg grappig.
Op zaterdag 01 december 2001 17:42 schreef thecrook het volgende:
Gabriel Garcia Marquez - Over de liefde en andere duivelsGeweldig boek!!!!
de indiaanse vader van een 21 jarig meisje verschijnt aan de deur van haar geliefde met een windbuks, duwt hem een aftandse schiettuig in zijn handen en zegt: 'wilt u mij doodschieten, voordat ik u vermoord.'
het eind is wat minder leuk, maar meer verklap ik niet.
quote:Vond ik zelf erg mooi..
Arthur Golden - Dagboek van een geisha
quote:Duh! Literatuur.. moet je gewoon een keer gelezen hebben
Franz Kafka - Het proces
quote:Altijd leuk om in andermans boekenkast te kijken.. Jeanette Winterson en Rita Mae Brown worden vaak door potten.. erm..lesbiennes
quote:zelfde literatuur verhaal..
quote:'Ridderverhalen'. Mooi, maar je moet er van houden
quote:De meeste mensen lezen hem zonder toelichting. Zou ik niet doen echter, de ware kracht van het boek zit in de diepere gedachte.
Op zaterdag 01 december 2001 17:32 schreef Trainspotter het volgende:
Franz Kafka - Het proces
quote:Dit is zonder meer lekker leesvoer.
quote:Idem dito. Opwindend en snel uit.
Jack Kerouac - Onderweg
quote:Prachtig.
Couperus vind ik trouwens lang niet altijd even leuk.
quote:Vind ik niet. Lees je Kafka, moet je het goed doen. Je vantevoren inlezen (Bijv. 'Dromen, sprookjes en mythen' van E. Fromm) is geen vereiste omdat Het proces zo beklemmend is, maar met uitleg wordt het wel tien keer zo goed.
Op maandag 03 december 2001 00:37 schreef batje het volgende:
Literatuur.. moet je gewoon een keer gelezen hebben
Bovendien is literatuur lezen omdat het literatuur is imho nogal stompzinnig.
quote:Waarom noemt iedereen - ikzelf ook, guilty as charged... - dat boek toch in de naam van de roos?
Op zaterdag 01 december 2001 17:40 schreef RaisinGirl het volgende:
En Umberto Eco natuurlijk, in de naam van de roos.
quote:Heeft vast te maken met In de ban van de ring en de uitdrukking 'in naam van iem.'.
Op maandag 03 december 2001 01:01 schreef broer het volgende:[..]
Waarom noemt iedereen - ikzelf ook, guilty as charged... - dat boek toch in de naam van de roos?
quote:wijze woorden, KP. persoonlijk vond ik het proces niet echt bijzonder. ik vind Kafka nogal langdradig en het proces overgewaardeerd, het deed me letterlijk denken aan de lijdensweg van een slechte schrijver.
Op maandag 03 december 2001 00:50 schreef Koekepan het volgende:Bovendien is literatuur lezen omdat het literatuur is imho nogal stompzinnig.
quote:Ja, waar de uitdrukking vandaan komt, begrijp ik wel, maar waarom dat juist altijd bij dit boek zo is... Er is ook niemand die zegt: 'In de naam van mijn nieuwe collega is...'
Op maandag 03 december 2001 01:05 schreef Koekepan het volgende:
Heeft vast te maken met In de ban van de ring en de uitdrukking 'in naam van iem.'.
Maakt verder niet uit. Valt me gewoon op.
quote:Vind ik niet. Als iets literatuur is, dan betekent dat dat veel mensen het een goed boek vonden en dat het de moeite loont er een mening over te vormen. Dat kan niet zonder het gelezen te hebben.
Op maandag 03 december 2001 00:50 schreef Koekepan het volgende:
Bovendien is literatuur lezen omdat het literatuur is imho nogal stompzinnig.
Bovendien moet je bij kiezen van te lezen boeken toch ergens vanuit gaan. Dan is de noemer literatuur (hoe verachtelijk zij ook is) geen vreselijke maatstaf.
quote:Kafka niet. Brr.
Op zaterdag 01 december 2001 17:34 schreef zodiakk het volgende:
Kafka en Kerouac moet je in ieder geval lezen.
quote:Mooi, hebben we het gelijk gehad. De twee minst leuke boeken die ik ooit heb gelezen waren van Kafka en Couperus (Die verwandlung en De Stille Kracht).
Op maandag 03 december 2001 00:46 schreef Koekepan het volgende:
Couperus vind ik trouwens lang niet altijd even leuk.
quote:Als je van humoristisch/grappig houd moet je Ben Elton lezen. Hij is ook bekend als schrijver van veel engelse komedie series (o.a. The Young Ones)
Op zaterdag 01 december 2001 17:32 schreef Trainspotter het volgende:
Mijn zus is per gisteren vertrokken naar haar vent aan de andere kant van de wereld. Natuurlijk kon ze niet alles meenemen dus heb ik een deel van haar boekencollectie geërfd. Mijn boekenkast aanschouwende lijk ik nu een heuse literator, maar om bij de eerste de beste boekenlezer niet direct door de mand te vallen wil ik natuurlijk een hoop van deze boeken ook daadwerkelijk gaan lezen. Omdat ik van de meeste auteurs en bijbehorende titels nog nooit heb gehoord vraag ik bij deze advies van de culturele Fok!elite.Welke van onderstaande boeken zijn de moeite waard en welke moet ik weer zo snel mogelijk uit mijn boekenkast verwijderen en op de stapel met John Grisham leggen?
Alex Garland - Het strand
Alice Walker - Meridian
Arthur Golden - Dagboek van een geishaBen Elton - Popcorn
quote:Douglas Coupland is ook de schrijver van 'Generation X'. Ik heb Microslaves wel gelezen, maar maakte niet bijster veel indruk op me.
Caleb Carr - De ontmaskering
Dorris Lessing - Shikasta
Douglas Coupland - Microslaven
quote:Marquez vind ik altijd een goede schrijver, dit is dus wel een aanrader. (Dit boek heb ik echter niet gelezen)
F. Springer - Teheran, een zwanezang
Franz Kafka - Het proces
quote:Ook bekend van de Film: Bonfire of the Vanities. Is wel weer een beetje toepasselijk sinds het internet yuppy tijdperk
J.M. Coetzee - IJzertijd
Jack Kerouac - Onderweg
Kate Atkinson - Achter de schermen
Kate Atkinson - Bladeren van licht
Kersten Ekman - Zwart water
Malachy McCourt - Een zwemmende monnik
Margaret Atwood - Alias Grace
Michael Tolkin - De speler
Nicci French - Het geheugenspel
Peter Hoeg - Smilla's gevoel voor sneeuw
Saul Bellow - De avonturen van Augie March
Tahar Ben Jelloun - Gebed voor de afwezige
Tom Wolfe - Het vreugdevuur der ijdelheden
quote:Ik vind 'De naam van de roos' een absolute aanrader, als je een beetje van lezen houd. Eiland van de vorige dag vond ik een stuk minder.
Tomek Tryzna - Meisje niemand
quote:
William Boyd - Brazzavillestrand
William Boyd - Coupe oorlog
William Boyd - De blauwe namiddag
Wole Soyinka - De vertolkers
quote:pas maar op, met deze 'gewillige' instelling besluit je op een dag nog eens de 120 dagen van Sodom van de Sade te lezen; zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb!
Op dinsdag 04 december 2001 01:01 schreef risk one het volgende:Bovendien moet je bij kiezen van te lezen boeken toch ergens vanuit gaan. Dan is de noemer literatuur (hoe verachtelijk zij ook is) geen vreselijke maatstaf.
quote:Maak daar maar gerust "een aantal" mensen van.
Op dinsdag 04 december 2001 01:01 schreef risk one het volgende:Als iets literatuur is, dan betekent dat dat veel mensen het een goed boek vonden...
quote:Niet al zijn boeken zijn even goed. Soms focust hij zich te veel op politieke zaken. 'Ontvoeringsbericht' is daar een voorbeeld van.
Op dinsdag 04 december 2001 20:37 schreef shift het volgende:
Marquez vind ik altijd een goede schrijver, dit is dus wel een aanrader.
quote:Je leest toch een boek omdat het lezen plezier geeft, niet om er een mening over te hebben? Die mening komt wel als je het met de juiste bedoelingen leest. Vaak zijn het de mensen die een boek lezen "omdat het literatuur is" die na het lezen "eigenlijk niet weten wat ze ervan vinden". Want het blijft literatuur en als het je dus niets zegt zal de fout wel bij jezelf liggen.
Op dinsdag 04 december 2001 01:01 schreef risk one het volgende:
Vind ik niet. Als iets literatuur is, dan betekent dat dat veel mensen het een goed boek vonden en dat het de moeite loont er een mening over te vormen.
Lees vooral ook 'De ontmaskering' van Caleb Carr. Mocht je hem kwijt willen, denk dan aan mij :-)
Dag,dag,
Ingeborg
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |