abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 december 2001 @ 17:11:17 #101
19397 orange
Moooooooooooh!
pi_2521506
quote:
Op maandag 17 december 2001 12:05 schreef Tha_Mousty het volgende:
Zo zie ik het heelal:

Het is oo <knip> is, is namelijk "ruimte".

even onorthodox geknipt, ik heb eens een lange discussie gehad... (ja over dit onderwerp )
het heelal is begonnen met een knal/schepping "beginpunt" het dijd uit (breid zich uit) met de snelheid van het licht, deze snelheid kan materie nooit halen, dus kunnen we A) het einden nooit bereiken en B) het einden ook noot zien omdat het sneller gaat als het heelal. deze theorie omvat naar mijn weten de "oerknal" de "oneindigheid" van het heelal en de "eindflop" wat de lucht in gaat komt ook terug, het is zeer waarschijnlijk dat het heelal ook weer kleiner gaat worden.
]|[ paradox -- we got there before we left ]|[ orange's fotoboek ]|[
pi_2522645
quote:
Op maandag 17 december 2001 17:11 schreef orange het volgende:
het is zeer waarschijnlijk dat het heelal ook weer kleiner gaat worden.
Ze denken op dit moment dat het er geen sprake is van een gesloten heelal (wat dus weer kleiner gaat worden) en niet van een open heelal (wat steeds met grote snelheid groter wordt). Waarschijnlijk leven we in een kritisch heelal, wat precies genoeg energie heeft om tot in het oneindige uit te dijen.
  maandag 17 december 2001 @ 22:19:19 #103
19397 orange
Moooooooooooh!
pi_2525375
quote:
Op maandag 17 december 2001 18:48 schreef Bazyx het volgende:

[..]

Waarschijnlijk leven we in een kritisch heelal, wat precies genoeg energie heeft om tot in het oneindige uit te dijen.

Klinkt interresant, heb 's een boek gelezen over de "eeuwigheids theorie" daarin kwam de schrijver tot de conclusie dat dit juist on-mogelijk was. Ik wil niet vervelend doen en ik val je niet aan maar als je een artikeltje, link of verwijzing naar een boek hebt lijkt 't me interresant om te lezen.

Thnx by Orange

]|[ paradox -- we got there before we left ]|[ orange's fotoboek ]|[
pi_2526929
Ik heb het geleerd bij m'n keuzecolleges kosmologie vorig jaar.

De Engelse term voor kritisch heelal is 'flat universe' (soms critical universe), met Google kun je makkelijk veel sites vinden hierover. Je ziet dat men pas sinds begin vorig jaar van mening is dat we in een kritisch heelal leven, na experimenten op antartica. Best 'verse' wetenschap dus.

pi_2527106
Ze zijn trouwens tot deze conclusie gekomen door metingen te doen aan de kosmische achtergrondstraling, de zogenaamde driekelvinstraling (om precies te zijn 2.726K). Ze kunnen aan de hand daarvan bepalen hoe het heelal er erg lang geleden uit moet hebben gezien.

Een 'flat universe' zou ook betekenen dat de ruimte niet gekromd is, wat eerder wel gedacht werd.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')