van 13 tot 17 december met de thalys naar Parijs...
ik heb al een capitoolgids gekocht die ik ga uitpluizen....maar hebben jullie nog tips
Mocht je in het Centre Pompidou komen, ga dan naar de tentoonstelling van Marlene Dumas
Ik ga er zelf een weekje later naar toe
quote:Dat valt zwaar tegen, althans dat vind ik, het verschilt wat voor kaartje je hebt, goedkoopst 140 gulden maar dat zijn zeer beperkt aantal plaatsen, daarna kost het je 210 gulden en al je pech hebt, heb je een retour voor 310 gulden.
Op dinsdag 13 november 2001 18:00 schreef Mr_Opel het volgende:
Hoeveel kost dat nou, een paar dagen parijs met thalys?
Misschien dat arrangementjes goedkoper zijn, ik heb ervaren dat een los ticket gewoon best veel kost voor dat kleine stukje naar Parijs.
Je kan op de site van thalys kijken, je kan er alleen niet direct een kaartje kopen
quote:sprak de reiziger...
Op dinsdag 13 november 2001 18:05 schreef Ringo het volgende:
Rondlopen. Heel veel rondlopen. Zo hoor je een stad te bezoeken. Pak de metro, pak de bus en kijk niet teveel in die verdomde reisgidsjes.
Ga ook niet teveel naar musea. Doodse eilanden in een zee van leven. Musea zijn bedacht om de intelligentsia koest te houden.
quote:
Op dinsdag 13 november 2001 18:08 schreef Kimmie het volgende:
sprak de reiziger...
quote:je klonk nogal wijs
Op dinsdag 13 november 2001 18:09 schreef Ringo het volgende:[..]
5 dagen, 4 nachten.. hotel Merific..
ik had nog reischeque liggen dus daar heb ik het hotel volledig van betaald.. ze hadden geen trein arrangementen meer zaten allemaal vol..dus de kaartjes voor thalys heb ik gewoon los gekocht bij NS.. in principe ben ik nog goedkoper uit zou..want ik had anders met zo'n arrangement nog wel wat bij moeten betalen..
Ik zit nog in het jongeren tarief..dus dan kost een retourtje 160 gulden.. m'n vriend is 23 en die valt daar ook nog onder...dus saampjes 320.. valt reuze mee.. jongerentarief is als ik me niet vergis tot 26 jaar..
quote:Ik ga bijna nooit naar musea.. alleen met school.. als bepaalde excursies ook educatief moeten zijn.. *kuch* bovendien houdt m'n vriend er helemaal niet van..
Op dinsdag 13 november 2001 18:05 schreef Ringo het volgende:
Rondlopen. Heel veel rondlopen. Zo hoor je een stad te bezoeken. Pak de metro, pak de bus en kijk niet teveel in die verdomde reisgidsjes.
Ga ook niet teveel naar musea. Doodse eilanden in een zee van leven. Musea zijn bedacht om de intelligentsia koest te houden.
Ik vind zo'n capitoolgids wel mooi om te hebben.. staat mooi in m'n boekenkast..verder sla ik 'm ook amper open...
Ik heb bij het reisbureau ook geen gekke boottochten of andere dingen gereserveerd dan voelt het gelijk als een verplichting wanneer je daar bent.. "Oh ja ik heb al betaald voor de Moulin Rouge kaartjes, nou dan moet ik ook maar gaan" Ik zie daar wel of ik zin heb om dat te gaan doen of niet.. wat dat betreft wordt het wel een reisje à la we zien wel.. en overal lekker eten
quote:Jah... that's me. Het was ook wel weer lekker Ringo-gechargeerd wat ik schreef. Ik hou best van musea en in Parijs zijn een aantal hele mooie. Ik heb alleen een klein trauma: tijdens schoolreizen naar Rome en Parijs zaten er een aantal kunstfreaks in het docentencorps die het niet konden laten elk dagprogramma met minstens 3 musea vol te proppen. Dan zit je in een wereldstad die kolkt van woest leven, en ook voor de stillere genieters is er buiten genoeg prachtigs te beleven, en toch is er weer zo'n mannetje die ons in naam van de Heilige Cultuur een les kunstgeschiedenis in de praktijk wil geven. Ik werd daar zo moe van. Ik loop liever een dag over een chaotisch marktplein dan dat ik mijzelf urenlang vermaak met schilderijen-staren. Hoe mooi die ook kunnen zijn.
Op dinsdag 13 november 2001 18:10 schreef Kimmie het volgende:
je klonk nogal wijs
edit: overigens heb ik heel goede herinneringen aan het Picasso-museum, ergens in de Marais. Niet te groot en gewoon heel erg veel moois te zien. Centre Pompidou of Musée d'Orsay zijn ook wel mooi, maar die massaliteit is niet my cup of tea.
[Dit bericht is gewijzigd door Ringo op 13-11-2001 18:18]
Eifeltoren
Rondvaart op de Seine
Arc de Triomph
Place du la Concord
enz....
Zo kan ik nog uren doorgaan
En natuurlijk mensen kijken, wat een figuren die Fransen zeg....
quote:ik heb een dej@-vu...waren we een weekend in de geweldige stad chicago..kregen die amerikaanse scholieren geen vrij als we er geen educatieve trip van zouden maken... 3 musea op een dag
Op dinsdag 13 november 2001 18:16 schreef Ringo het volgende:[..]
Jah... that's me. Het was ook wel weer lekker Ringo-gechargeerd wat ik schreef. Ik hou best van musea en in Parijs zijn een aantal hele mooie. Ik heb alleen een klein trauma: tijdens schoolreizen naar Rome en Parijs zaten er een aantal kunstfreaks in het docentencorps die het niet konden laten elk dagprogramma met minstens 3 musea vol te proppen. Dan zit je in een wereldstad die kolkt van woest leven, en ook voor de stillere genieters is er buiten genoeg prachtigs te beleven, en toch is er weer zo'n mannetje die ons in naam van de Heilige Cultuur een les kunstgeschiedenis in de praktijk wil geven. Ik werd daar zo moe van. Ik loop liever een dag over een chaotisch marktplein dan dat ik mijzelf urenlang vermaak met schilderijen-staren. Hoe mooi die ook kunnen zijn.
quote:jah daar heb ik een keer een tekening laten maken... maar dat was nou niet echt goed gelukt ofzo.. wel leuk aandenken..
Op dinsdag 13 november 2001 18:23 schreef JoeNNie het volgende:
kewl.parijs is namelijk errrrug mooi!
ik zou naar monmartre (schrijf je dat zo?) gaan en naar de sacre couer (ook vast een typfout).
dat is errrrug mooi gebied
Ik ben al een keer eerder naar parijs geweest..maar dat was maar een heel kort verblijf en met school..dus dat was hartstikke georganiseerd enzo.. maar m'n vriend is er nooit geweest dus die wil ik wel even de leuke dingen laten zien en zelf ook wat dingen zien die ik niet heb gezien..
quote:Ja, ik snap dat dus nooit zo. Alsof je in een prachtig restaurant aan de helverlichte keukentafel gaat dineren omdat je daar dichter bij het eten zit. Sommige mensen, en dan met name overenthousiaste docenten, zijn zo gegrepen door het begrip culturele educatie dat ze vergeten dat het culturele leven zich ook, en vooral, buiten afspeelt. Maar goed. Ringo de docent-in-spé zal zijn toekomstige leerlingen wel eens laten zien wat de Schoonheid van het Bestaan inhoudt. Ahum.
Op dinsdag 13 november 2001 18:20 schreef Qarinx het volgende:
ik heb een dej@-vu...waren we een weekend in de geweldige stad chicago..kregen die amerikaanse scholieren geen vrij als we er geen educatieve trip van zouden maken... 3 musea op een dag.. en dan loop je tussen de wolkenkrabbers en de huge shopping malls linea recta naar het museum van blah blah science ofzo
quote:Wat voor hobby's e.d. heeft je vriend dan? ik bedoel: Parijs heeft een straat (grappig genoeg ook in monmartre) met alleen maar gitaarwinkels, dus als je vriend van muziekinstrumenten houdt. verder natuurlijk ff loeren bij 'moulin rouge'.
jah daar heb ik een keer een tekening laten maken... maar dat was nou niet echt goed gelukt ofzo.. wel leuk aandenken..Ik ben al een keer eerder naar parijs geweest..maar dat was maar een heel kort verblijf en met school..dus dat was hartstikke georganiseerd enzo.. maar m'n vriend is er nooit geweest dus die wil ik wel even de leuke dingen laten zien en zelf ook wat dingen zien die ik niet heb gezien..
quote:whaah..ik vrees dat ik 'm uit alle dure kledingzaken moet gaan slepen.. omdat we anders na 2 dagen al parijs "under the bridge" kunnen gaan meemaken..
Op dinsdag 13 november 2001 18:29 schreef JoeNNie het volgende:[..]
Wat voor hobby's e.d. heeft je vriend dan? ik bedoel: Parijs heeft een straat (grappig genoeg ook in monmartre) met alleen maar gitaarwinkels, dus als je vriend van muziekinstrumenten houdt. verder natuurlijk ff loeren bij 'moulin rouge'.
Voor de rest moet je voor hem op zoek gaan naar de 'typische parijzenaar' en dus (behalve natuurlijk de ijffeltoren) wat meer de binnenstad proberen in te gaan
Maar goed, uit één van de eerdere topics mijn lijstje anti-cliché tips;
Eerst een algemene tip: koop een Paris Visite kaart. Geldig in alle OV. Te koop voor verschillend aantal dagen en zones (3 voor het centrum, 5 voor de omliggende voorsteden, vliegveld en Disney en 7 voor de hele regio).
Nog wel cliché, maar net ietsje minder zijn het verdiept aangelegde winkelcentrum Les Halles en het Centre Pompidou (weer open na een grondige renovatie). Vlakbij het Centre Pompidou, aan de kant van de vijver, zit Café Beaubourg (Rue St.-Martin 100). Mooi café, ingericht door bekende Franse architect (Christian de Portzamparc), met terras.
Architectuur
Parijs is een stad waar Le Corbusier nogal wat (in de buurt) gebouwd heeft. Lang niet alles is te bezoeken, je kunt het beste naar de Villa La Roche et Jeanneret gaan, waar de Fondation Le Corbusier zetelt. Het ligt in een van de duurste woonwijken van de stad, waar verder ook nog moois staat van Mallet-Stevens (tijdgenot Le Corbusier, heeft zelfs een heel straatje hier ontworpen) en Guimard (Art Nouveau). Iets ten noorden van Parijs staat in Poissy de Villa Savoy van Le Corbusier, ook te bezoeken. Deze vind ik persoonlijk nog mooier, maar hij is dus wel wat verder weg (reken op circa een uur reistijd vanuit het centrum van Parijs).
Een ander stadje ten noorden van Parijs is Cergy Pontoise, en ten zuidoosten ligt Marne la Vallee. Beiden zogenaamde nouvelle villes en met het nodige aan moderne architectuur. Als je maar een paar dagen in Parijs bent (en bovendien voor het eerst) kom je hier echter waarschijnlijk niet aan toe, dus ik zal er niet verder op in gaan.
Aan de noordrand van Parijs ligt La Défense. Een inmiddels al wat oudere, maar nog steeds futuristisch aandoende (met name, maar niet alleen) kantorenwijk. Erg aardig om hier eens rond te lopen. Vooral de openbare ruimte. Je kunt van bij de Grande Arche de Arc de Triomphe zien liggen. Een anti-tip is het uitzicht van bovenop de Grande Arche. Veel entree en nauwelijks meer te zien dan van beneden.
Parken
Het Parc André Citroën is aangelegd waar vroeger de autofabrieken waren. Een werkelijk schitterend park. Heel modern ingericht, heel strak, en toch erg stijlvol en gezellig. Al schijnt het er nooit echt druk te worden (wat mij een voordeel lijkt). Toen ik er was kon je in een mand onder een grote heliumballon aan een kabel opstijgen om van 150 m hoogte op de stad neer te kijken. Dat was ter gelegenheid van het jaar 2000, en zal nu dus wel niet meer zijn.
Parc de la Vilette is bekender, groter, maar minder mooi. Wat niet wil zeggen dat het niet de moeite waard is. Dit is ook een modern park, waarin en omheen cultuurvoorzieningen staan (wetenschapsmuseum, hal voor popconcerten, conservatorium, etc.). Wel leuk zijn de knalrode paviljoentjes overal.
Verder nog Père Lachaise, niet echt een park, maar wel aardig om eens doorheen te slenteren (koop een plattegrondje bij de ingang en zoek de graven van Chopin, Jim Morrison, etc.).
Winkelen
Allereerst: vermijd de Champs Elysé (vast verkeerd gespeld): die is te druk, te toeristisch en te duur. Volgende wandeling heb ik zelf gemaakt (en bedacht natuurlijk) en voert je langs een aantal veel interessantere plekken. Je bent er wel minstens een halve dag zoet mee.
Begin bij de (oude!) Opera. Vanaf daar loop je door een chique winkelstraat (Rue de la Paix; vooral juweliers (bijv. Cartier)) naar het Place Vendome. Een erg mooi plein (groot, met allemaal dezelfde gevels), waar Parijs pas echt chique is. Vooral Armani heeft er een bijzonder mooie winkel. Vanaf daar neem je de Rue St. Honoré tot aan de winkel van Colette (nummer 213). Een minimalistisch ingerichte winkel die al jaren helemaal in is. Mooie designspulletjes, kleding en in de kelder een waterbar. Wel tamelijk prijzig.
Bij Colette ga je linksaf naar Place du Marché St. Honoré, waar een nieuw winkelcentrum is gebouwd door de architect Ricardo Bofill. Vrijwel geheel opgetrokken uit glas en erg mooi. Aan hetzelfde pleintje zit ook nog de vreemd vormgegeven winkel van Comme des Garcons parfums. Vanaf hier kun je door lopen naar de Rue des Petits Champs. Bij nummers 4 en 6 beginnen twee van de mooiste ouderwetse winkelpromenades: Galerie Colbert en Galerie Vivienne: een mooi contrast met het hypermoderne gebouw van Bofill. Mocht je na Armani en Colette nog geld over hebben, hier zit de winkel van Jean Paul Gaultier.
Musea
De Fondation Cartier biedt plaats aan wisseltentoonstellingen van moderne kunst. De kwaliteit schijn altijd goed te zijn, maar hangt natuurlijk af van je eigen smaak. Hier kun je het best aan het eind van de dag naar toe gaan, het is nog vrij laat open en zo spaar je weer tijd vroeger op de dag. Ook het gebouw is zeer bijzonder, ontworpen door Jean Nouvel.
Enkele andere interessante musea zijn eventueel nog het Picasso Museum, het Musee d’Orsay (in een schitterend gerestaureerd station aan de Seine) en Musée Rodin.
Tenslotte is er nog het Institute du Monde Arabe, waar wisseltentoonstellingen gehouden worden. Hier gaat het vooral om het wereldberoemde gebouw van Jean Nouvel. De gevel met de meeste zonbelasting heeft allemaal ronde raampjes van verschillende grootte. In die raampjes zit een diafragma dat reageert op de zon: de opening wordt groter of kleiner bij resp. weinig of veel zonlicht.
De twee eilandjes
Ile de la Cité: achter de Notre Dame ligt op de uiterste punt van het eiland het Memorial de la Deportation. Via een trap daal je af tot op het niveau van het water van de Seine, dat je kunt zien door een smalle opening met tralies. Verder ben je omgeven door muren en kun je alleen de lucht zien. Als je je dan omdraait kun je binnenstappen in een soort crypte. Een donkere ruimte waar duizenden kleine lampjes branden; 1 voor elk slachtoffer. Erg indrukwekkend en vrij onbekend bij de busladingen toeristen die de Notre Dame bezoeken (dus rustig).
Ile Saint Louis is gewoon een leuk eilandje om overheen te slenteren. Vrij klein, met een aantal mooie oude huizen en ook tamelijk rustig. Een tip daar: Berthillon, naar het schijnt de beste ijsboer van Parijs (inderdaad heel lekker ijs, maar ik ken de concurrenten niet). Het ijs wordt in meerdere winkels op het eiland verkocht, maar de eigen winkel zit op Rue St. Louis en Ile 31.
Oh, en als je toch naar de Eiffeltoren gaat, ga dan 's avonds. Het ding is nog behoorlijk laat open, dus dat bespaart je weer schaarse tijd overdag. En 's avonds is het ook het sfeervolst, vinnik.
quote:mwah..ik had een reischeque van m'n oude baas gekregen van 500 piek dus al m'n overnachtingen konden daarvan betaald worden....maar bij v&d hebben ze op zich wel leuke aanbiedingen..
Op dinsdag 13 november 2001 18:42 schreef SunChaser het volgende:
160 voor de reis en 160 voor 4 overnachtingen? Wow, waar dan?
quote:
Op dinsdag 13 november 2001 18:42 schreef k_man het volgende:
Hé leuk een topic over Parijs, dat was er nog niet.bla bla
je vervalt in herhaling!
[off topic]ik weet het bijna[/off topic]
Eifeltoren beklimmen
Museum La Louvre bezoeken
Over de Seine varen
Winkels bezoeken
en niet te vergeten 1 dag Disneyland !!!!!!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |