abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2065864
Zelf ben ik ooit begonnen op een Olivetti pctje, zonder HDD, dual 720KB FDD, 640KB RAM, mooi groen scherm. Man wat heb ik daar een plezier mee gehad.
Digger, Lode runner, Kings Quest 3, Police Quest, Test Drive 1. Allemaal games die nog op 1 720KB flop pasten. Wat een historie.
Toen kwam de 386 SX 25 in huis, 2 MB Ram! Wow! VGA kleuren!
100 MB Hard Disk, 1.44 MB FDD, dus ook andere games, Test Drive 2 en 3 kwamen al snel, Wolfenstein 3d, maar ja, de game techniek ging verder, Doom kwam uit en daar had je 4MB RAM voor nodig.
Dus ik zeuren en zeuren bij mijn ouders om te vragen voor een andere pc. Nee dat gebeurde niet. Mocht er wel zelf een kopen als ik geld had, dus ik flink sparen en tijdje later kon ik mijn eigen pc kopen, een heuze 486 DX2 66 met maar liefst 4MB RAM, 420MB HDD en een 2 MB videokaart. Eindelijk doom spelen en lekker klooien wat ik wilde. Later er nog 8MB bij gekocht voor meer dan 200,- ofzo en een CD-ROM speler 8 speed! Maar ja, ook die werd weer oud en achterhaald, dus ik ging verder, PIII 500Mhz met 128 MB was de volgende, o.a. eindexamen cadeau. Maar ja, de games werden beter, de cpu's sneller en dan nu al sinds begin dit jaar een 1Ghz pc met nu inmiddels 1GB Ram. Tja... je maakt wat mee in zo'n korte tijd.
Maar games die ik in de loop der jaren nog wel leuk vond en die het nu niet meer doen helaas waren toch wel Retal, Birds of Prey, Digger, Wolf3d, TD3, Dune2, C&C, Doom, Quake, de nodige Star Trek zooi.
Wie weet er nog meer van die leuke games uit de oude doos om gezellig herinneringen mee op te halen.
pi_2065911
Xenon megablast

Masters of Magic

DoTT

Kickstarter

Dune

En niet te vergeten

Xwing

Tiefighter

ELITE!!!!!!

[Dit bericht is gewijzigd door Quarentine op 02-11-2001 12:11]

(_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
pi_2065922
* insaniac_2oo1 heeft goeie herrinneringen aan dungeons and dragons op de comm.64

-edit typo

pi_2065939
IK WIL KEEEEN! en CRISTAL CAVES, DUKE, DUNE, SHOKOBAN, SNAKE, MAMBA, ELEVATOR etc.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  vrijdag 2 november 2001 @ 12:14:26 #5
3069 Bug
No use for an undertitle
pi_2065963
Zijn er nog goede sites waar je die oude spelletjes kunt downloaden? (Of mag dat niet gepost worden?)

Favo's

Mr. Punivers (commodore 16)
Commander Keen (uiteraard)
Leisure Suit Larry
STUNTS

pi_2065964
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:05 schreef -R-a-v-e-n- het volgende:
.....sssssssssssnip.......
Ik ben ooit begonnnen met een ZX Spectrum met 64kb geheugen ofzo lekker programmeren in ZXBasic en zelf wat games van tapes afspelen!.. GEWELDIG was dit, toen kwam de eerste ECHTE computer like 8808 met 256kb geheugen, 20mb hdd lopend op jawel 8Mhz door het uitvoeren van een speeddoubler!... naja zo spelendergewijs ben ik nu zittend achter mijn ADLON 800 dit msgtje aan ut typen!.

* Chandler vind dat de PC's zekers veel SAAIER zijn geworden.

The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_2065971
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:14 schreef Bug het volgende:
Zijn er nog goede sites waar je die oude spelletjes kunt downloaden? (Of mag dat niet gepost worden?)

Favo's

Mr. Punivers (commodore 16)
Commander Keen (uiteraard)
Leisure Suit Larry
STUNTS

Er is een site waar 'oude' vrij gegeven games te downloaden zijn, alleen weet ik die url al lang niet meer
Like trump...
pi_2065972
Civilization, Eye of the Beholder, Day of the Tentacle
pi_2065977
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:14 schreef Bug het volgende:
Uit de FAQ:

Links naar warez, patches, cracks, etc. Je weet zelf goed genoeg wat niet gewaardeerd wordt en ik vertrouw erop dat je bij plaatsing van een post hier ook rekening mee zal houden. Ook de zgn. 'abandonwarez' vallen hieronder.

pi_2065990
Indeed ja! X-wing en Tie Fighter, tot welke battle had jij tie fighter???
En keen, alle 6 uitgespeeld + keen dreams! Echt lol.

Wie bouwde ook z'n eigen doom levels??

vrijdag 2 november 2001 @ 12:19:25 #11
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_2066014
* Reintje is sinds een maandje of 2 weer hélemaal verslaafd aan zijn NES (Nintendo Entertainment System)

Spelletjes downloaden mag btw in veel gevallen alweer meen ik,omdat het Copyright na 5 jaar vervalt (weet ik niet zeker) en vervalt als er geen contract met een uitgever meer bestaat, wat een tijd lang het geval was bij Transport Tycoon Deluxe...

[Dit bericht is gewijzigd door Reintje op 02-11-2001 12:21]

Action is the enemy of thoughts
pi_2066017
Goeie Ouwe spelletjes dan ga ik weer eens een keer me commodore 64 van de zolder halen dat was pas leuk
  vrijdag 2 november 2001 @ 12:21:18 #13
17880 Darkling
Shit Happens ......
pi_2066025
Ja die gouwe ouwe tijden dat was nog ns wat!

Hier heb je mijn lijst van mijn favo oldies.

Retal (Retalliator) Eerste linkable (serial) flightsim
Larry Wie kent m niet de PERVERT
Test drive 1
Alleycat heel oud en van IBM
Kings Quest 1 (fantastisch)
GP500
Commander Keen
Dangerous Dave
Arkanoid

als je meer van dat ouwe spul wil vinden moet je zoeken
op classic-trash of abandonware,dan vind je alle games trug

OLDIES-RULE !!!!!

No one can Escape the Darkling......
pi_2066074
Wolfenstein 3d blijft het beste spel dat ik ken!!!!
Alleen draait hij niet meer

Maar de nieuwe Medal of Honor: Allied Assoult lijkt me ook wel leuk, lijkt of wolf3d alleen dan een stuk mooier.

En Keen was ook altijd erg leuk.

Lang leve de commodore64, iig geen gezeik met systeemeisen enzo...

pi_2066076
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:21 schreef Darkling het volgende:
OLDIES-RULE !!!!!
Dat zeker, maar sommige willen dus echt niet meer op een Win2k/XP systeem. En je moet nog maar net zo'n oud beesie in huis hebben wil je er wat mee kunnen.

Maar wat vinden jullie, de games van tegenwoordig beter of slechter vergeleken met vroeger?

pi_2066103
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:16 schreef -R-a-v-e-n- het volgende:
Indeed ja! X-wing en Tie Fighter, tot welke battle had jij tie fighter???
En keen, alle 6 uitgespeeld + keen dreams! Echt lol.

Wie bouwde ook z'n eigen doom levels??

Ik had zelfs een of andere add on en dan kon je een stuk of 10 campagnes doen
(_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
  vrijdag 2 november 2001 @ 12:29:12 #17
15223 roelio
lieffffffffffff!!!!!!!!!!!!!!
pi_2066107
quote:
Maar games die ik in de loop der jaren nog wel leuk vond en die het nu niet meer doen helaas waren toch wel Retal, Birds of Prey, Digger, Wolf3d, TD3, Dune2, C&C, Doom, Quake, de nodige Star Trek zooi.
Ik weet niet wat voor raar systeem jij draait maar Wolf3D, TD3, Dune2, C&C en Quake draaien perfect op mijn P3-800 ... (ff booten naar Win98SE)
Doom2 speel ik zo af en toe nog welles over het netwerk alleen dan mis ik altijd een jump knop maar leuk is het wel, zo af en toe...
[url=http://www.qotsa.com]Queens Of The Stone Age[/url]
pi_2066158
Heel erg waar.

ik vond megaman ook altijd heel cool

(_/)
(O.o)
pi_2066184
Rick Dangerous!

Ook erg leuk.

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_2066187
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:28 schreef Quarentine het volgende:

[..]

Ik had zelfs een of andere add on en dan kon je een stuk of 10 campagnes doen

Had ik ook, had gehoopt dat er nog meer zouden zijn dan die 10.
pi_2066206
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:29 schreef roelio het volgende:

[..]

Ik weet niet wat voor raar systeem jij draait maar Wolf3D, TD3, Dune2, C&C en Quake draaien perfect op mijn P3-800 ... (ff booten naar Win98SE)
Doom2 speel ik zo af en toe nog welles over het netwerk alleen dan mis ik altijd een jump knop maar leuk is het wel, zo af en toe...

http://members.ams.chello.nl/awraeven/systems.html
daar staan mijn systemen, die 486 staat niet echt aangesloten op dit moment.
Maar TD3 dat wil niet meer hoor, doet het wel, maar dan echt 10x zo snel als het zou moeten. Die andere games die je opnoemde doen het wel hoor, maar Retal & Birds of Prey en Digger heb ik niet aan de praat kunnen krijgen. Iig niet dat ze speelbaar zijn.
  vrijdag 2 november 2001 @ 12:42:05 #22
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_2066230
Heb pas vrij laat een Pc gekocht, maar heb jarenlang op de MSX spellen gespeeld. Een echte 8 bit homecomputer op 3.58Mhz en wel 128KB RAM (ok later een MSX Turbo-R op 28.64Mhz en 512KB RAM).
Favo's in die tijd waren eigenlijk allerlei RPG's (Xak, Ys), maar ook het meer 'simpele' werk zoals bij Aleste (shoot-em-up). Kwa heel oud spul vind ik Lazy Jones nog steeds een topper.

Huidige spellen vind ik zelf eigenlijk niet echt vernieuwend meer. Goed, kwa graphics en geluid is er veel veranderd en ook sommige opties in de spellen en realisme is met sprongen vooruit gegaan, maar alle basisconcepten zijn eigenlijk nog hetzelfde als 15 jaar geleden.

If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  vrijdag 2 november 2001 @ 12:43:43 #23
16142 SignOTheTimes
Symathiek & schattig
pi_2066243
Risk...

Heerlijk simpel. Was gelijk een waanzinnig manier om je typsnelheid een beetje op te krikken

Op 14 mei 2003 zei Amber: "Kortom, SOTT is de charmantste en liefste vader van de wereld."
pi_2066253
zijn dr genoeg te vinden je moet alleen ff weten waar...
-knip- en weg is de link, lees de D&S FAQ nog 's door

heb thuis nog meer links...

[Dit bericht is gewijzigd door Breuls op 02-11-2001 15:30]

.........
pi_2066259
En vergeet vooral Prince of Persia niet!
This message was made from 100% recycled electrons
pi_2066267
Het is goed te merken dat er bij spellen meer gekeken wordt naar graphics dan de gameplay en daar baal ik van, oude spellen zien er veel minder goed uit maar die speelde ik wel weken, dat is de laaste tijd met geen een spel voorgekomen
pi_2066293
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:44 schreef RazzleDazzle het volgende:
zijn dr genoeg te vinden je moet alleen ff weten waar...

stout url!

heb thuis nog meer links...

Wat paste ik nou net uit de FAQ?
Mag niet, laat topic nou schoon, gewoon herinneringen ophalen kan toch ook zonder links?
  vrijdag 2 november 2001 @ 12:50:25 #28
13075 Big_M
 ziet ze vliegen :-)
pi_2066297
Hmmz, heeft iemand toevallig nog Megafortress (met codes)?? is ook een oud spel en was er laatst weer naar op zoek.. mail me dan ff hertom@wish.nl !! zou ik echt kewl vinden om die weer een keer te zien!
""Takeoffs are optional, landings are mandatory" (James McLaughlin)"
  vrijdag 2 november 2001 @ 12:53:58 #29
15223 roelio
pi_2066325
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:39 schreef -R-a-v-e-n- het volgende:
...
Die andere games die je opnoemde doen het wel hoor, maar Retal & Birds of Prey en Digger heb ik niet aan de praat kunnen krijgen. Iig niet dat ze speelbaar zijn.
Retal heb ik ook nooit kunnen draaien op systemen sneller dan mijn eerste 286-20 (volgens mij), Digger deed het bij mij alleen goed op XT PC's, niet op 286/386/486 met SVGA kaarten... hij deed het op mijn 286/20 wel met een soort CGA emulator voor je VGA kaart (hoewel die dat zelf ook wel zou moeten kunnen) maar zelfs op die bak ging het al veel te snel
pi_2066351
Maniac Mansion
Space Quest V

en nog een hoop...

pi_2066440
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:42 schreef MSXUser het volgende:

Huidige spellen vind ik zelf eigenlijk niet echt vernieuwend meer. Goed, kwa graphics en geluid is er veel veranderd en ook sommige opties in de spellen en realisme is met sprongen vooruit gegaan, maar alle basisconcepten zijn eigenlijk nog hetzelfde als 15 jaar geleden.

Ben ik het helemaal mee eens. Een spel als Metal Gear (1987) is zelfs nu nog leuk om te spelen.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_2066465
Mijn allereeerste spelletje was een of andere vreselijk simpel spelletje op de Commodore 64, iets met schildpadden en springen om fruit van de ene kant naar de andere te brengen...

En natuurlijk zo ongeveer alle Apogee spelletjes, vreselijk graphics, maar wel kewl...

"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_2067171
Snik , die goeie ouwe tijd!

Mijn gamehistorie-liefde gaat naar Streetrod (of soms ook wel Hotrod genoemd) van California Games, whaaaa, draaide al op een XT! En later op onze blazende 486 SX 25 mhz, met 4 MB Ram Stunts natuurlijk. eigen levels bouwen, cool

vrijdag 2 november 2001 @ 14:48:23 #34
14740 Emizea
Hopeloos....
pi_2067343
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 13:08 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Ben ik het helemaal mee eens. Een spel als Metal Gear (1987) is zelfs nu nog leuk om te spelen.

Ik hem idd ook gespeeld.....maar geef me dan toch maar de huidige versie....
  vrijdag 2 november 2001 @ 15:08:41 #35
13018 Redman
Are u sick in the head kid?
pi_2067584
Oude commodore 64 games:

Monty the moll
Ricky Dangerous
Siege over moscow
Test drive
Nebulus
Galaxy
Skulls & Bones
1942
Commando
The hobbit (leuke text adventure met hele simpele graphics)

Amiga:

Ports of adventure? (spelletje met boten)
The chaos Engine (Een van de leukste shoot em up van boven af gezien)
Gods
Virus
Spelletje dat je ridder was en England moest veroveren
dmv op kastelen schieten enzo weet alleen de naam niet meer.

Had voor beiden systemen meer dan 1000 spelletjes dus ken ze niet allemaal meer maar dit kwam even boven drijven.

In het kader van de door de regering gevorderde zendtijd voor lokale omroepen, volgt nu een uitzending van Radio Bergeijk.
  vrijdag 2 november 2001 @ 15:10:27 #36
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_2067612
zucht mooi was die tijd

ik ben nu ff al die oude games aan het downen, wel lachen trouwens nu heb ik eindelijk eens goed geluid dat had ik nog niet op mijn 286

To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
  vrijdag 2 november 2001 @ 15:12:11 #37
17702 DaMSWer
Stuiterend Door Het Leven
pi_2067637
Echt die ouwe C64 games vind ik nog steeds super om te spelen. Hoewel grafisch geen hoogstaand iets, maar die gameplay he. Heerlijk!
PoGo uitgespeeld LVL 40
Volgens sommige foksters een lieverd :)
Ik neuk je, beuk je, kreuk je, deuk je,ik steek je aan en stamp je uit als een peukje!!
  vrijdag 2 november 2001 @ 15:19:36 #38
7749 Puc-conDoin
Pisbunker Webmaster
pi_2067715
Cat!!! Da's echt geweldig gewoon!

Doom, Simon the Sorcerer, Monkey Island, etc. roeleren ook nog steeds!

Hier wat abandon ware sites:

-knip- Helemaal niet, abandonware mag niet

[Dit bericht is gewijzigd door Breuls op 02-11-2001 15:28]

http://www.forzona.nl http://www.mirrorman.cjb.net
pi_2067786
Cat rulez wel ja, lekker over de schutting en proberen op meest spectaculaire wijze de hond te ontwijken.
Tering... nu ik zo ff denk hoor ik nog dat deuntje in mijn kop, zal thuis eens naar mijn diskette zoeken en kijken of ik die nog kan spelen.
pi_2067858
Larry deel 1
  vrijdag 2 november 2001 @ 15:49:54 #41
7749 Puc-conDoin
Pisbunker Webmaster
pi_2067945
De meeste abandon ware is legaal hoor...
http://www.forzona.nl http://www.mirrorman.cjb.net
pi_2068496
Hmm goede oude games:

Monkey Island I en II
Dune2
Doom
C&C
Transport Tycoon
Stunts

NES:
Megaman 1 t/m 4 geloof ik
Mario 1 t/m 3
een of ander WWF worstel spel

SNES:
Mario World
Mega Man X
Street Racer

Sega Megadrive:
Sonic 1 & 2
Streets of Rage II
Dick Tracy

en nog een dozijn andere spellen, kan me niet zo snel alles weer herinneren, ik heb teveel games gespeeld in mijn korte leven

Niks mis mee!
pi_2068578
Ok heren, GEEN warez, svp.

ps. tnx breuls

pi_2068589
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 15:49 schreef Puc-conDoin het volgende:
De meeste abandon ware is legaal hoor...
Daarom heet het ook abandonwarez......
pi_2069093
Enige dat ik eigenlijk echt heb gehad is dus een oude PC, geen atari of commodore 64, ook geen NES e.d.
Wel eens bij vrienden ofzo mee gespeeld, maar thuis heb ik eigenlijk altijd de pc gehad. En later de gameboy. Dat ding gebruik ik af en toe nog wel voor tetris.
  vrijdag 2 november 2001 @ 19:57:50 #46
15223 roelio
pi_2069494
abandonware is volgens mij altijd legaal, daarom heet het namelijk "abandon", zoek daar maar eens de psiese betekenis van op...

en verder vind ik sommige moderne spellen best cool, maar eigenlijk zijn oude spellen zoals Stunts, Civilization I (speel ik nog welles op mijn P3/800 !!), Doom, Duke3D (iets nieuwer) echt veel leuker...

pi_2069543
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 19:57 schreef roelio het volgende:
abandonware is volgens mij altijd legaal, daarom heet het namelijk "abandon", zoek daar maar eens de psiese betekenis van op...
http://webopedia.lycos.com/TERM/A/abandonware.html
quote:
ABANDONWARE
Software that is no longer being sold or supported by its publisher. Most abandonware is still considered illegal unless the publisher has re-released the software as freeware.
U.S. copyright laws state that copyrights owned by corporations are valid for 75 years from the date the software was first published. So the current availability of a product is irrelevant to its copyrighted status. Unlike trademarks, copyrights are not considered abandoned if they are no longer enforced. Copyrights do not enter the public domain just because they are no longer commercially exploited or widely available.

Related Terms

public-domain software
shareware
warez

Dus....
pi_2073945
Stel dat games makers een beetje door hun nieuwe ideeen heen zijn en ze gaan de oudere games, waar er hier velen van waren genoemd, in een nieuw jasje gieten. Het spel blijft dan helemaal hetzelfde alleen grafisch wordt het mooier, waardoor je dus geen 300KB ofzo meer nodig hebt voor Digger maar een complete CD. Wat zouden jullie daar van vinden? Leuk? Of maar laten zoals het is want het is heiligschennis?
pi_2074022
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 20:07 schreef slakkie het volgende:

Dus....

heb jij gelijk
Like trump...
  zaterdag 3 november 2001 @ 12:03:48 #50
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_2074255
SID MEIERS CIVILIZATION

'k heb net deel 3 ged...kocht, maar voor mij blijft dit een toppertje.

"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')