abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1708106
Hallo mensen...

Al ben ik niet de enige...

Sins eergisteren is m'n oma overleden (het is m'n eerste verlies) en vandaag (zaterdag) zag ik haar in haar kist liggen. Hoe ik dit het beste kan omschrijven, weet ik niet... maar ik ben er zeer slecht aan toe...

Ik heb nu zeer veel hoofdpijn, en ik heb net maar even een paracetamol gepakt...

Ze had een tijd terug kanker... ze is daar nog goed van opgeknapt... ze had zelfs haar eigen haren weer terug...
Maar toch was ze niet helemaal 'ok'.

De laatste 2 dagen ging het echt zeer slecht met haar... ze had een ademhaling van, 30 seconde adem, en 20 seconde niet, en dan weer 30 seconde adem, en 20 seconde weer niet... en later zelfs soms 1 minuut stilstand... Haar 4 dochters (alle kinderen die ze had) waren die nacht bij haar. Ze kon echt niks meer... niet meer slikken of praten, maar haar laatste woorden die ze tegen haar man zei:
" Jij bent mijn man ". Dat waren haar laatste woorden... Ik vind dit zo schitterend, dat iemand zoiets zegt, terwijl je eigenlijk zoveel andere dingen te vertellen hebt, maar je het niet kunt... Het lijken zo simpele woorden, maar ze zijn zo ontzettend mooi. Daar krijg je gewoon tranen in je ogen van. 's nachts moesten haar dochters (waaronder m'n moeder) haar tong en lippen vochtig houden, want die droogde uit, bij het zeer heftig ademen het laatste uur.

Haar man en haar vier dochters zaten om haar bed (dat was thuis) en een zus van m'n moeder, had m'n oma's hand vast, en toen ze doodging... voelde ze de warmte en het leven uit haar hand gaan...

Hoe sterk je ook mogen zijn, haar kist stond in de andere kamer, en m'n opa heeft haar nog opgetilt en op de brancard gelegd. En hij heeft haar ook in haar kist gelegd. Als je zoiets kunt, terwijl je vrouw net is overleden onder je eigen ogen, dan houd je echt van je vrouw.

Ik ben vanmiddag bij m'n oma's en opa's huis geweest waar m'n oma opgeborgen is, en het leek m'n eigen oma niet meer... heel mager, en het was vrij eng. Je wilt je beheersen, maar bij mij is het zo... in z'n situaties slaat m'n keel dicht, en kan ik niet ademen, en dan duurt het niet lang voor ik begin te huilen. Toen ik de kamer uitliep, barstte ik ook in tranen uit... en m'n moeder die me troostte ook. Ik had het er echt zwaar moeilijk mee... en nu nog, want onder het typen van deze tekst rollen er nog tranen over m'n wangen... en soms moet ik nog 'janken'.

Ik probeer gepaste muziek te luisteren (geen trance ofzo dus), zodat ik af en toe KAN huilen, want anders blijf ik met de neigingen zitten.

Ik wil gewoon m'n verhaal even kwijt omdat dat toch iets oplucht... dit na een tip van 'benchmarc'.

Het klinkt vreemd, maar ik heb liever niet dat jullie je condoleances aanbieden, omdat ik daar toch niets aan heb...

Ik vind het fijner als je een bericht post met een klein/groot stukje tekst met iets liefs of hulpzaam, of gewoon iets... maar please geen condoleances. Sorry voor dit.

En dan nog iets merkwaardigs... Het overlijdingsbericht, dat gisteren kwam... sinds toen wist ik pas haar naam... ik heb 17 jaar geleefd, zonder dat ik haar naam wist.

Een nieuwe mijlpaal in m'n leven dus sins vandaag...et is gewoon allemaal

Met vriendelijke groeten,

Cheater / Chris S.

[Dit bericht is gewijzigd door Cheater op 22-09-2001 22:08]

zaterdag 22 september 2001 @ 21:39:16 #2
5096 defender
The CUB is back!Time to spam
pi_1708137
Schitterende laatste woorden inderdaad. Goed van je dat je dit zo opschrijft, is ook een stukje verwerking.
Was er even stil van toen ik het las.

Ik kan je geen wijze of nuttige raad geven, maar toch heel veel sterkte met het verder verwerken. En heel veel liefs van Defender !

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.
  zaterdag 22 september 2001 @ 21:40:30 #3
13063 Catkin_
altijd en overal!
pi_1708147
Sterkte...
Ook al hebben veel mensen het al meegemaakt, dit is jouw verlies. Het feit dat andere zo'n soort verlies ook al hebben meegemaakt verandert jouw gevoel niet!
Ook voor de komende tijd heel veel sterkte
G'day mates, I'm in Australia!!!
  FOK!fossiel zaterdag 22 september 2001 @ 21:41:02 #4
8443 cptmarco
it's captain...
pi_1708153
geen idee of je er wat aan hebt, maar dit is de tekst van een nummer van Venice (Family Tree). Vind het zelf een erg mooi (en toepasselijk) nummer:

Branches in the wind
Still standing here together
One more storm to weather
We'll get through it yet
So we're gathered here
Holding on to each other
To let go of another one we won't forget

Now as we say goodbye
To one of our own
We may be lonely
But we're not alone
Though the leaves will fall
And the tears will flow
May it always comfort us to know
The family tree will always grow

Father down to son, mother to daughter
Thicker than water, we are made of this
From the Earth we rise
To the Earth returning
We'll keep a candle burning
For the ones we'll miss

And when we say goodbye
To one of our own
We may be lonely
But we're not alone
Though the leaves will fall
And the tears will flow
May it always comfort us to know
It's stronger than the wind can blow

pi_1708205
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 21:41 schreef cptmarco het volgende:

Een gepaste regel. In een van de laatste weken wou m'n oma heel graag de dochter van m'n zus nog 1x zien... dat was het liefste wat ze nog zou willen... Ze is net 2 weken oud. Er zijn foto's van gemaakt, het is Oma, en achterkleinkind.

En letterlijk, het kind was een geschenk uit de hemel, en je dierbare gaat naar de hemel.

<snik>

Cheater

pi_1708234
tis inderdaad klote ... ik hoor dus 2 uur geleden van mijn ouders dat mijn oma vanavond is overleden...
ReohgnireT
pi_1708356
gecondoleerd zowel cheater als riduce
pi_1708385
Daar wordt je stil van.. Sterkte ermee.
pi_1708421
Sterkte met het verwerken van dit verlies cheater en riduce.

Als je het fijn vind, is het misschien een idee om op te schrijven hoe diegene was. Bij mij helpt dat altijd om het positiefste van diegene te onthouden en zo het verlies te verzachten.

Troost je met het idee dat diegene altijd bij je zal zijn.

Sterkte!

pi_1708479
Een vriendin zei me ooit zo iets als:
Als er ook maar één mens over je huilt als je sterft, dan heb je niet voor niets geleefd.

Jouw oma heeft veel mensen, die haar missen en die over haar huilen.
eigenlijk ben ik een straathond
pi_1708497
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 21:49 schreef Riduce het volgende:
tis inderdaad klote ... ik hoor dus 2 uur geleden van mijn ouders dat mijn oma vanavond is overleden...
Knuff.

(Ik weet nooit zo goed wat ik moet zeggen als ik zo'n post als de jouwe lees.)
eigenlijk ben ik een straathond
pi_1708579
Veel geluk toegewenst, mijn opa een paar weekjes geleden, en eer gisteren me`n ratje. Laten we elkaar maa sterkte wensen.
YEAH!!!! IK BEN WEER EENS HEEEL DIEP VERLIEFD!!!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 22 september 2001 @ 22:55:55 #13
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_1708671
Ik vind dat je met heel veel liefde over je oma schrijft. Sterkte met dit grote verlies, en fijn dat je oma een waardig afscheid heeft gekregen, met al haar dierbaren om haar heen.

Reduce: jij ook heel veel sterkte...

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 23 september 2001 @ 00:51:27 #14
13411 NaRRaToR
Neee... Ik ben aan het Lasse!
pi_1709615
quote:
Op zaterdag 22 september 2001 21:49 schreef Riduce het volgende:
sterkte voor jullie allebei.

het laatste stukje van je tekst ( cheater ) doet me denken aan mijn opa die helaas aan kanker is overleden iets langer dan een jaar geleden.
die wou ook heel graag dat ik een foto van mezelf aan hem meegaf voor zijn reis. ik heb toen een hele mooie foto aan hem mee gegeven in zijn kist. ik ben er trots op dat ik dit heb gedaan en elke keer als ik die foto zie of iemand een post zo mooi in woorden kan weergeven komen bij mij ook weer de traantjes rollend naar beneden. op het moment rollend de traantjes dus ook weer, maar dat geeft nix want het is gewoon een manier van verwerken. en niet om grof over te komen, maar dit zal niet de enigste persoon zijn in je leven die je ziet sterven. ik wil niet zeggen dat het went of dergelijke want dat doet het nooit elke keer als je iemand verliest waar je veel om geeft verlies je een deel van jezelf.

je zal wel niet veel aan dit verhaaltje hebben maar ik wou het even kwijt.

sterkte

NaRRa

p.s. sorry voor eventuele spellingsfouten

na na na na na na na Badjasman!
  zondag 23 september 2001 @ 00:55:26 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_1709649
gecondoleerd. Hoe oud is ze geworden?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 23 september 2001 @ 01:51:06 #16
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_1710013
dit soort topics doet me beseffen hoe belangrijk het is om je gevoelens te kunnen uiten. veel mensen hebben een drempel om zoiets kwijt te raken.
ik heb het al eens eerder geschreven, vorig jaar december is mijn vader overleden. waar ik het meest aan gehad heb is dat ik mogelijkheden had om mijn verdriet kwijt te kunnen. dus niet alleen in me zelf huilen, maar ook gewoon mijn verdriet kunnen tonen aan anderen en mijn verhaal kwijt kunnen. dat is heel belangrijk.
dus geen condoleances omdat je dat niet wil. wel woorden van troost.
you never told me that you loved me
I know you didn't know how
i guess that shows we're much the same
'cause i love you too and until now
i never said those words out loud
i hope you're proud
to me my dad

Vervang dad in dit geval door grandma en ik hoop dat je hier troost uit put. veel sterkte!

wat moet ik hier nu neerzetten?
  zondag 23 september 2001 @ 02:27:16 #17
2926 Havoc
Rippin' Away
pi_1710181
voor de rest geen woorden.....

The Same Moon (Collins)

When the daylight comes and I look across the room,
I see you're gone.
As the morning breaks and I reach to hold your hand
I can see, see I'm the only one.
Well, your clothes are gone and your bags are packed
but the bed's still warm where you lay
now I need your love to come shining through
to carry me, come carry me away.

If you choose a time, I'll catch the moon
I'll see you there
from wherever I am, wherever you are
we'll find somewhere.
I see the same stars in the same sky
shining down on you,
I'll be looking up from wherever I am
and it's you I'll see if you're looking too.

There'll be days that'll seem much longer,
some nights will seem so cold,
But I see hope on the horizon
and it's gotta come soon - please don't be too long,
don't be too long.

If you choose a time, we can catch the moon
I'll see you there
Whenever it is, from wherever you are
oh we'll find, yes we'll find somewhere.
are you looking at the same moon?

I'm getting too old for this....
pi_1710664
Ik heb vorig jaar mijn oma ook aan kanker verloren en ik heb er nog steeds verdriet van.
De tranen liepen over mijn wangen dat ik jouw verhaal las, zo herkenbaar.
Ik heb voor mijn oma een gedichtje geschreven en die is ook mee de kist in gegaan :

Lieve Oma,

Weet dat ik u nooit vergeten zal
Ook al ga ik nog door zo'n diep dal

Weet dat ik altijd van u zal blijven houden
In den hitte of in den koude

Ik weet dat u graag bij opa wilde zijn
Nu is uw wens uitkomen
Ook al is dit voor ons niet fijn
Dit was waar u na de dood van opa altijd van bleef dromen.

Lieve oma ik hou van u en wie weet tot ziens.

Ik wil je vanaf hier heel veel sterkte wensen met het verwerken van je verlies. van mij

pi_1710683
mijn oma is 2 jaar geleden gestorven aan kanker... toen ze d00d was zag ze er heel mooi uit (ze was nogal opgezwollen enzo door dr ziekte en toen ze d00d was, trok ze weer helemaal bij)
ik heb toen nog een briefje voor dr geschreven wat is mee gegaan in dr graf... (mn opa heeft het als enige ook gelezen)
ze heeft een dag op haar bed in de woon kamer gelegen, met dr pyjama aan en helemaal mooi gemaakt, toen hebben we er ook met zn allen bij gezeten...
later werd ze een brandcard (schrijf je dat zo?) uit huis gehaald, met zo'n auto weggebracht en toen pas gekist.. op het moment dat ze het huis uit ging, toen moest ik zo huilen.. het was egt het moment van: ze gaat nu weg en komt nooit meer terug... op de begravenis zelf hoevde ik toen niet meer te huilen, ik had op mn eigen manier al afscheid genomen toen ze het huis uit werd gehaald...

dat schrijven van dat briefje heeft ook geholpen.. een soort laatste boodschap aan dr om te vertellen dat ze zo liev was enzo en dat we goed voor opa zouden zorgen en alles...

ik wens jullie iig heel veel sterkte en heel veel lievz!!
KNUFF0L!!!!

en idd dat nummer van venice - family tree is heeeeel erg mooi (dat wil ik ook zeker op mn begravenis laten draaien als ik zelv d00d ga)

zondag 23 september 2001 @ 10:39:30 #20
3566 micha
Sankt Nimmerlein
pi_1710721

Wetende dat je van iedereen een keertje afscheid zal moeten nemen, krijg ik nu al een brok in m'n keel als ik denk aan mijn oma... Je houdt het niet tegen, maja...

It's the circle of life (The Lionking)

zondag 23 september 2001 @ 10:49:34 #21
13063 Catkin_
altijd en overal!
pi_1710742
Muziek en schrijven helpen bij de verwerking.
Family tree is een heel mooi nummer en ik heb het een tijdje geleden gedownload, in situaties als deze echt een troot. Maar natuurlijk helpt ook gewoon je eigen muziek.
G'day mates, I'm in Australia!!!
pi_1711350
Als je suround of hele goeie boxen hebt kun je eens heel hard zetten met bv. David bowie - Heros. Dan ga je even huilen, en dan ben je dat ook weer kwijt. succes!
YEAH!!!! IK BEN WEER EENS HEEEL DIEP VERLIEFD!!!!
pi_1712277
Ontzettend veel sterkte Chris. Ik ben in oktober mijn vader volledig onverwacht verloren, dus ik weet een beetje hoe rot je je voelt.
We vonden in de familie bijbel van mijn ouders een knipseltje wat mijn vader ooit eens ergens uitgeknipt heeft, we weten niet waar het vandaan komt, maar we vonden het zo ontzettend mooi, dat we het op de overlijdens kaart gezet hebben.
quote:
Als je van me houdt, huil niet,
als je het ondoorgrondelijke mysterie van de hemel waar ik me nu bevind zou kennen,
zou je nooit om me huilen.
We hielden voor eeuwig van elkaar in het leven, maar alles was toen vluchtig en beperkt.
Denk aan deze prachtige plek waar er geen dood is en waar ik vlak bij de onuitputtelijke bron van geluk en liefde ben.
Als je echt van me houdt, huil dan niet meer om mij.
Ik ben in vrede.
Wel was die tekst een onuitvoerbare opdracht, maar ik wou je hem niet onthouden.

Nogmaals sterkte voor jouw en je familie in deze zeer moeilijke en zware tijd.

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  zondag 23 september 2001 @ 20:36:40 #24
12588 Lievurd
Doet haar naam eer aan
pi_1715862
Heel veel sterkte de komende tijd.
Ik begrijp hoe kut je je voelt, mijn oma is namelijk afgelopen vrijdag overleden. Ik zit jou stukje dus ook met tranen in mn ogen te lezen.
Ik heb gelukkig wel nog een beetje afscheid van haar kunnen nemen, maar iets zeggen kon ze helaas al niet meer:(((((((
Gelukkig is ze nu weer bij mijn opa en kunnen ze weer samen gelukkig zijn.
Wat mij bij het overlijden van mijn opa 2 jaar geleden heel erg heeft geholpen was het schrijven van een laatste briefje met lieve dingen en fijne herinneringen en heb er ook een foto bij gestopt. Deze heb ik toen naast zijn urn in de urnenmuur gezet.
Wees vooral niet te bang om te huilen, niet alleen nu , maar ook over een paar maanden of een paar jaar. Het is helemaal niet erg, want je hebt van haar gehouden en je mist haar gewoon.

*veeg ff zelf weer wat tranen van dr toetsenbord*

Sterkte nogmaals

Hoe dieper het dal, hoe hoger de top.
pi_1717654
Zoiets heb ik dus ook gedaan. Mijn vader is begraven, en ik heb in de zak van zijn colbertje waarmee hij begraven is een briefje gedaan met de tekst "Ik hou van je, en zal je nooit vergeten".
Ik heb dat verder nog aan niemand verteld, dat is iets tussen mijn vader en mijzelf.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')