Hoe haal je de angst weg, die wij zelf als volwassenen amper kunnen onderdrukken, zoals ook blijkt uit de reacties hier op het forum.
Het woord "oorlog"ligt voorop de tongen van vrijwel alle mensen die het gebeuren van vandaag bespreken, op tv in commentaren, op straat..
Heb zelf vanmiddag een " verhaaltje" verteld, toen een klein jochie me vroeg" waarom doet iemand dan zoiets?". " je woont in een land en daar gaan dingen niet zoals ze elders gaan, al vanaf je klein bent hoor je dat het " de schuld" is van Amerika..zo krijg je een enorme hekel aan de mensen uit Amerika, wat er uiteindelijk toe kan leiden dat je in staat bent tot dit soort dingen..vanuit armoede en onvrede haat kweken " .
Maar ik blijf het persoonlijk moeilijk vinden om de angst voor een oorlog weg te praten bij kinderen terwijl we zelf totaal niet weten waar dit toe kan leiden..heb er zelf een beklemmend gevoel over".
Doc, ik schrijf dit omdat ook jij in 1 van de vele topics je kinderen aanhaalde en ik neem aan dat er meer mensen met kinderen op dit forum lezen en hoop dan ook dat dit topic bestaansrecht heeft op FokZine, hier of in GC
[Dit bericht is gewijzigd door Loedertje op 11-09-2001 20:16]
Topic heeft zeker bestaansrecht, maar dan in GC.
Ik move hem dus daar heen.
Rampen zijn voor kinderen ontzettend moeilijk te begrijpen, en als volwassene is het natuurlijk ook super moeilijk om uit te leggen waarom rampen gebeuren. Ik vind het gewoon heel belangrijk om er open over te praten.. in kindertaal uitleggen wat je zelf denkt.
Morgen op m'n stage zal het eerste uur wel helemaal in het teken zijn van de ramp.
Ik herinner me nog dat de ik het kringgesprek zou doen de maandag na de ramp in Enschede, ik geloof dat we ruim twee uur in de kring hebben gezeten. De kinderen (6-7 jaar) raakten er niet over uitgepraat. Dat zal nu in mijn stageklas (7-8 jarigen) niet anders zijn.
Desnoods verander ik het hele dagprogramma, ik vind het erg belangrijk dat alle kinderen kunnen zeggen wat ze op hun hart hebben. Discussieren met kinderen heeft heel veel waarde.
quote:Maar dat is het um juist. Een ramp is vaak een incident, een ongeluk, dit is een bewuste actie vanuit haat door andere mensen uitgevoerd met mogelijk langdurige gevolgen als oorlog.. kinderen zien dat verschil dus echt wel Fannetje, en vangen dus ook de speculaties van de volwassenen op.
Op dinsdag 11 september 2001 20:21 schreef Fannetje het volgende:
Ja, zit zeer zeker wat in.Rampen zijn voor kinderen ontzettend moeilijk te begrijpen, en als volwassene is het natuurlijk ook super moeilijk om uit te leggen waarom rampen gebeuren. Ik vind het gewoon heel belangrijk om er open over te praten.. in kindertaal uitleggen wat je zelf denkt.
Duck
Die zich vaak afvraagt waar het naar toe gaat met deze wereld
Ik heb van nabij gezien waar haat jegens bepaalde groepen toe kan leiden en vrees gewoon het ergste als ik naar de tv beelden kijk..daarnaast ben ik heus wel realistisch en besef ik ook dat het "slechts om het effect kan gaan" en men mogelijk alleen een "waarschuwing"wilde geven, op een vreselijke manier..
[Dit bericht is gewijzigd door Loedertje op 11-09-2001 22:39]
Het jammere van dit soort momenten is dat er iets "vreselijks" moet gebeuren wil de wereld bij bepaalde dingen stilstaan en maatregelen nemen. Het is altijd te laat. Al is er nog zo vaak voor gewaarschuwd, pas na het gebeuren van het feit volgen de voorzorgsmaatregelen. Ook is binnen een paar weken is het onderwerp grotendeels "vergeten" totdat er een nieuwe ramp gebeurd.
Dit is aan de ene kant goed, want je moet genieten van het leven en aan leuke dingen denken, in plaats van aan dingen in het leven die niet plezierig zijn. Maar tevens zorgt dit voor "massahisterie" als er (weer) eens wat gebeurd.
Ik vind zelf dat op zo'n moment dat iedereen er over praat ook iedereen het moet weten. Dus ook kinderen. Als jij het hen niet verteld, krijgen ze het tegenwoordig toch te horen. Via school, vriendjes/vriendinnetjes die het wel te horen hebben gekregen, of gewoon als ze de TV aanzetten.
Daarom moeten Ouders het hun kinderen zelf vertellen en goed uitleggen, om verwarring/verkeerde gedachten, die door anderen verteld zijn, bij kinderen te voorkomen.
Maar ik zal beloven dat ik morgen een keertje extra naar links en rechts kijk als ik oversteek. Er gebeuren ook zoveel ongelukken op de weg.
Zit zelf nu met een half oor naar de tv te luisteren, hoor daar "einde van de wereld"""3e wereldoorlog"ect.
Sorry hoor, maar deze programma's worden uiteindelijk tot in den treuren herhaald en de kans is toch redelijk aanwezig dat kinderen tijdens het zappen van nieuwsnet1 naar nieuwsnet 2 en 3 dit zien/horen.
Het gaat mij er niet om dat ik niet in staat zou zijn om dit aan kinderen uit te leggen, het gaat mij er meer om dat kinderen "doordenken"ook al leg je het nog zo goed uit, de angst blijft aanwezig..
[Dit bericht is gewijzigd door Loedertje op 11-09-2001 23:28]
Ik kan me van vroeger nog herinneren dat ik als kind compleet geschokkeerd was dat er zoiets als een guillotine bestond (was toen een jaar of 5 rn had een boek over Napoleon in handen gekregen waar dat in voor kwam), of, later, het fenomeen "martelen" en de tweede wereldoorlog. Met name met mijn vader het ik het over die zaken gehad. En die gesprekken hebben veel invloed gehad over hoe ik tegen de wereld aankijk. Hoe ik ben -en bijvoorbeeld hoe ik hier post en moderate- heeft daar veel mee te maken. Ik vind mijn vader -zeker tegenwoordig- een zeer wijs persoon en toen ik laatst zijn website eens langs ging en wat zaken op las, was ik zeer trots op hem, aangaande hoe hij over veel zaken denkt. Als ik maar half de wijsheid heb als ik mijn kinderen over deze zaken spreek ben ik al tevreden...
quote:Maar, is dat net zo dichtbij als hetgeen vandaag gebeurde?
Op dinsdag 11 september 2001 23:19 schreef Doc het volgende:
Ik kan me van vroeger nog herinneren dat ik als kind compleet geschokkeerd was dat er zoiets als een guillotine bestond (was toen een jaar of 5 rn had een boek over Napoleon in handen gekregen waar dat in voor kwam), of, later, het fenomeen "martelen" en de tweede wereldoorlog. Met name met mijn vader het ik het over die zaken gehad.
Ik denk van niet, het jochie waaraan ik het verhaaltje vertelde was niet mijn kind maar een knulletje die hier op 2 hoog woont en echt bijna smeekte om een antwoord. (of zijn ouders niet thuis waren of niet in staat waren om hem iets uit te leggen boeit mij op dit moment niet) alleen de angst die je op zo'n moment ziet in de ogen van zo'n kind, daar kun je niet omheen.
Op het moment dat kinderen vragen stellen, vind ik dat je als ouder altijd een eerlijk antwoord moet geven in voor het kind gebruikelijke taal.
En om ook maar even een voorbeeld uit mijn directe omgeving te geven: toen ik als klein jochie er achter kwam dat mijn familie (of eigenlijk het gebrek er aan) door weer een andere rampzalige ontwikkeling (WO2) nogal klein was uitgevallen t.o.v. van mijn leeftijdsgenoten (geen grootouders, ooms en tantes) en daar vragen over stelde aan mijn ouders, hebben ze dat mij, zonder alle gruwelijke details die later wel zijn ingevuld, in voor mij begrijpbare kindertaal uitgelegd.
Ik heb met die uitleg heel lang genoegen kunnen nemen en op het moment dat ik, weer wat ouder geworden, naar wat meer details ben gaan vragen kreeg ik ook de antwoorden op die vragen.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is: hou rekening met het bevattingsvermogen en het taalgebruik van je kinderen en doceer de informatie.
quote:Ik voelde die tweede wereld oorlog als heel dichtbij. Het was rond de omwenteling in Iran, en ook de Rusland en Amerika betrekkingen waren niet al te best. Kernwapens werden neergezet, etcetera. Het voelde direct als dreigend aan. Met dan de WW2 als bewijs dat de mensheid blijkbaar tot dergelijke gruwelen in staat is...
Op dinsdag 11 september 2001 23:37 schreef Loedertje het volgende:[..]
Maar, is dat net zo dichtbij als hetgeen vandaag gebeurde?
Ik denk van niet, het jochie waaraan ik het verhaaltje vertelde was niet mijn kind maar een knulletje die hier op 2 hoog woont en echt bijna smeekte om een antwoord. (of zijn ouders niet thuis waren of niet in staat waren om hem iets uit te leggen boeit mij op dit moment niet) alleen de angst die je op zo'n moment ziet in de ogen van zo'n kind, daar kun je niet omheen.
Herald heeft een punt.
Het uitleggen begint niet hier en nu; kinderen worden (op de journaals bijvoorbeeld) al met zoveel geweld en agressie gekonfronteerd. Hoe heb je dat uitgelegd?
Hoe heb je oorlog, kapotte huizen en wanhopige mensen op de vlucht uitgelegd?
Of zinloos geweld. Om maar wat konkrete dingen te noemen.
Hoe leer je ze in het dagelijks leven met ruzie en meningsverchillen om te gaan?
Pak maar terug, verlaag je gerust tot hetzelfde nivo? Tuurlijk, jij hebt altijd helemaal gelijk?
Of konfliktbeheersing voor beginners?
'Ma, heeft Nederland ook vijanden?' 'Nee jongen, niet echt.'
Dan probeer je uit te leggen hoe belangrijk het is met andere landen samen te werken.
Dat het niet erg is als landen eens ruzie hebben, zolang ze het maar met woorden oplossen.
Dat mensen graag in vrede leven, en dat de leiders van een land daarvoor moeten proberen te zorgen.
Dat er ook leiders zijn alleen aan hun eigen beurs of eer denken, en slecht voor hun volk zorgen.
Dat er helaas ook gewetenlozen zijn voor wie een mensenleven niet telt.
Dat bij deze aanval zoveel gewone mensen zomaar vermoord zijn, dat zelfs Amerika's tegenstanders niets met de daders te maken willen hebben.
Ik denk dat je ten opzichte van kinderen een zeker optimisme ten toon moet spreiden.
De sec feiten en beelden zijn al erg genoeg, en allom aanwezig.
Het waarom is niet te begrijpen, de vernieling en het leed enorm.
Als kinderen volwassenen dan ook nog met opgewonden stemmen over WO3 e.d. horen spekuleren, krijgen ze de impliciete boodschap dat zelfs volwassenen bang zijn.
Natuurlijk kun je je geschokt tonen, maar je moet ook tonen dat het niet het eind van de wereld is.
Dat je hoopt dat de daders gepakt zullen worden.
Dat je hoopt dat Amerika geen domme dingen doet in zijn woede.
Dat je hoopt dat al die slachtoffers en hun familie goed geholpen worden.
Dat zijn hele tastbare begrijpelijke zaken.
Kinderen horen al genoeg, laat ze lekker spelen.
Zet een kinderprogramma op, schotel ze niet teveel van die ellende voor.
Voor volwassenen ook wel een goed idee.
Als je alle feiten drie maal gehoord hebt, ben je even aan wat anders toe.
IMO
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |