De slavernij wordt eind deze maand besproken op een grote anti-racisme conferentie van de Verenigde Naties in het Zuid-Afrikaanse Durban. Tijdens een voorbereidende bijeenkomst in Genève die tot 10 augustus duurt, wordt flink geruzied tussen een aantal westerse en Afrikaanse landen over de gevolgen van slavenhandel en slavernij.
Europese landen waaronder Engeland, Frankrijk, Duitsland en Nederland maar ook de Verenigde Staten willen best de slavenhandel in algemene termen betreuren, maar excuses en daarmee ook een schuldbekentenis en eventuele erkenning van aansprakelijkheid gaan voor hen te ver. Afrikaanse landen dringen wel aan op schadevergoedingen.
© Telegraaf
===========================================================
Hulde voor dit wijze besluit. Vergelijkingen met de excuses en herstelbetalingen die Duitsland aanbiedt voor de WOII zijn totaal onzinnig. Slachtoffers en/of directe nakomelingen van die oorlog leven nog. Bij de slavenhandel gaat het om verre, verre voorouders van mensen die nu nog slachtoffer menen te zijn.
Bovendien is de verantwoordelijkheid van de Afrikaanse landen voor de handel, die toen volkomen legaal was, ook niet gering. Vele Afrikanen deden zelf volop mee aan de lucratieve slavenhandel.
Ook hebben ze zolangzamerhand zoveel ontwikkelingshulp van de westerse samenleving ontvangen, dat ze die dan maar als ''herstelbetaling'' moeten beschouwen.
Want waar is het einde als aan dit soort waanzin wordt toegegeven? Zodirect klopt Nerderland bij Spanje aan inzake de 80 jarige oorlog. En Frankrijk zou ook zijn borst kunnen natmaken omdat Napoleon zich ook niet onbetuigd heeft gelaten.
Uiteindelijk zouden zelfs de Romeinen ter verantwoording kunnen worden geroepen, en niet te vergeten de Noormannen; die onze kuststreken en kerken in de 9e eeuw geplunderd hebben.
---- ---- ----
Een Surinamer zei ooit tegen mijn oom dat hij niet hard hoefde te werken, omdat Nederland genoeg verdiend had aan zijn hard werkende voorouders. Waarop mijn oom zei dat hij daar nog steeds moe van was zeker.....
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 02-08-2001 04:03]
quote:Inderdaad, die Surinamer was een volkomen sufkop. Terecht dat je hem de bek volkotst.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:01 schreef zo het volgende:
Sufkop..
quote:Je vindt jezelf nu ook al spitsvondiger dan je bent he? Met wat voor een intellectuele ondergroei heb ik eigenlijk te maken?
Op donderdag 02 augustus 2001 04:05 schreef R@b het volgende:
Inderdaad, die Surinamer was een volkomen sufkop. Terecht dat je hem de bek volkotst.
quote:kom eerst maar met een onderbouwing van je mening. Tot nu toe alleen maar geneuzel van je gelezen.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:11 schreef zo het volgende:[..]
Je vindt jezelf nu ook al spitsvondiger dan je bent he? Met wat voor een intellectuele ondergroei heb ik eigenlijk te maken?
quote:Mijn mening is dat ik het van harte met je eens ben in deze. Het verleden is het verleden, daar hebben wij niets mee te maken. Onze voorouders hadden wel hun excuses moeten aanbieden, die waren wel degelijk medeschuldig aan de opkomst der slavernij.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:13 schreef R@b het volgende:
kom eerst maar met een onderbouwing van je mening. Tot toe alleen maar geneuzel van je gelezen.
Stel je voor...
ik zou bv: de Italianen kunnen gaan aanklagen wegens de Romeinse invasie
quote:En toen? Toen kreeg je oom een lintje van de Koningin wegens bewezen moed?
Op donderdag 02 augustus 2001 04:00 schreef R@b het volgende:
Een Surinamer zei ooit tegen mijn oom dat hij niet hard hoefde te werken, omdat Nederland genoeg verdiend had aan zijn hard werkende voorouders. Waarop mijn oom zei dat hij daar nog steeds moe van was zeker.....
quote:Ik zal 'm ff voor R@b inkoppen (straks gaat hij zichzelf nog meer overschatten): nee, hij kreeg een waarschuwing wegens discriminatie.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:21 schreef Roache_ het volgende:
En toen? Toen kreeg je oom een lintje van de Koningin wegens bewezen moed?
quote:Nee, de bovenste beste Surinamer stond met de bek vol tanden
Op donderdag 02 augustus 2001 04:21 schreef Roache_ het volgende:[..]
En toen? Toen kreeg je oom een lintje van de Koningin wegens bewezen moed?
quote:Je hoeft voor mij niets in te koppen vriend. Beter is het om je te richten je op je eigen bijdragen aan dit forum. Wellicht dat die daardoor wat waardevoller kunnen worden.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:24 schreef zo het volgende:[..]
Ik zal 'm ff voor R@b inkoppen
quote:Sorry, waar slaat dit op? Iemand zoals jij die beweert alles perfect te kunnen onderbouwen moet toch echt eens wat meer aan argumentatie doen, en niet zoveel RLS-gezanik en loze kreten in AN&M (zoals 'Je zegt het zelf al, sufkop', en dat tegen iemand die duidelijk vijf keer zo intelligent is als jij - ofschoon links).
Op donderdag 02 augustus 2001 04:46 schreef R@b het volgende:
Je hoeft voor mij niets in te koppen vriend. Beter is het om je te richten je op je eigen bijdragen aan dit forum. Wellicht dat die daardoor wat waardevoller kunnen worden.
quote:Kennelijk zegt intelligentie dan ook niet alles. De door jouw schijnbaar aanbeden Schorpioen ziet ondanks zijn ''razend hoge intelligentie'', de zaken vaak verre van helder.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:50 schreef zo het volgende:[..]
en dat tegen iemand die duidelijk vijf keer zo intelligent is als jij
quote:Dat is zo. Maar jij had het over sufkop, he. Dit is niet alleen niet-netjes, het voegt ook weinig toe. Je gaat niet eens in op wat je zegt (je 'perfecte onderbouwing' ontbrak in dit geval).
Op donderdag 02 augustus 2001 04:53 schreef R@b het volgende:
Kennelijk zegt intelligentie dan ook niet alles.
Je ziet b.v. in suriname wat er gebeurt als ze hun land weer zelf mogen besturen, en hiervan zijn er nog legio andere voorbeelden op te noemen in de wereld.
De blanke dictatuur verdwijnt en er komt een zwarte dictatuur voor in de plaats.
Gaan we Bouterse straks om een excuus vragen???
en al die andere zwarte leiders die vele duizenden mensen onderdrukken en vermoorden.
Zo, ik ben wakker!!
Ik geloof dat iedereen het er mee eens is dat een officieel excuus voor de slavenhandel op dit moment in de tijd overbodig is (in principe is ontwikkelingshulp een soort van genoegdoening), maar er kan zeker stilgestaan worden bij de onmenselijke activiteiten op dat gebied van de Westerse slavenhandel. Daar zijn de huidige mensen smokkelaars lieverdjes bij...
quote:Ik denk dat de afrikaanse landen niet zo heel veel recht op schade vergoeding zouden hebben, daar de nakomelingen van de slaven daar naar alle waarschijnlijkheid niet zullen wonen, die zijn over de de grote plas ergens gedumpt in die tijd kortom de VS moet aan haar eigen inwoners dan een schadevergoeding gaan betalen ...
Op donderdag 02 augustus 2001 04:00 schreef R@b het volgende:
Nederland is niet van zin om excuses aan te bieden voor de slavenhandel van eeuwen geleden. Ook het uitbetalen van schadevergoedingen aan de nakomelingen van slaven is voor ons land niet aan de orde.De slavernij wordt eind deze maand besproken op een grote anti-racisme conferentie van de Verenigde Naties in het Zuid-Afrikaanse Durban. Tijdens een voorbereidende bijeenkomst in Genève die tot 10 augustus duurt, wordt flink geruzied tussen een aantal westerse en Afrikaanse landen over de gevolgen van slavenhandel en slavernij.
Europese landen waaronder Engeland, Frankrijk, Duitsland en Nederland maar ook de Verenigde Staten willen best de slavenhandel in algemene termen betreuren, maar excuses en daarmee ook een schuldbekentenis en eventuele erkenning van aansprakelijkheid gaan voor hen te ver. Afrikaanse landen dringen wel aan op schadevergoedingen.
© Telegraaf
===========================================================
Hulde voor dit wijze besluit. Vergelijkingen met de excuses en herstelbetalingen die Duitsland aanbiedt voor de WOII zijn totaal onzinnig. Slachtoffers en/of directe nakomelingen van die oorlog leven nog. Bij de slavenhandel gaat het om verre, verre voorouders van mensen die nu nog slachtoffer menen te zijn.Bovendien is de verantwoordelijkheid van de Afrikaanse landen voor de handel, die toen volkomen legaal was, ook niet gering. Vele Afrikanen deden zelf volop mee aan de lucratieve slavenhandel.
Ook hebben ze zolangzamerhand zoveel ontwikkelingshulp van de westerse samenleving ontvangen, dat ze die dan maar als ''herstelbetaling'' moeten beschouwen.Want waar is het einde als aan dit soort waanzin wordt toegegeven? Zodirect klopt Nerderland bij Spanje aan inzake de 80 jarige oorlog. En Frankrijk zou ook zijn borst kunnen natmaken omdat Napoleon zich ook niet onbetuigd heeft gelaten.
Uiteindelijk zouden zelfs de Romeinen ter verantwoording kunnen worden geroepen, en niet te vergeten de Noormannen; die onze kuststreken en kerken in de 9e eeuw geplunderd hebben.---- ---- ----
Maar daar buiten vrees ik dat je ook voor dit soort dingen met een soort verjaring zou moeten werken .. en dus dingen uit het verre verleden zou moeten laten rusten, kunnen toch moeilijk voor elke oorlog uit het verleden de schade nog eens gaan verhalen ?
quote:Inderdaad. Want iedereen die het niet eens is met de Geweldige Verlichte ideeen van meneer R@b kan de zaken natuurlijk nooit helder zien.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:53 schreef R@b het volgende:[..]
Kennelijk zegt intelligentie dan ook niet alles. De door jouw schijnbaar aanbeden Schorpioen ziet ondanks zijn ''razend hoge intelligentie'', de zaken vaak verre van helder.
Steek de hand ook eens in eigen boezem man!
On topic:
Waarom doet men nou zo moeilijk? Ik vind best dat Nederland op zijn minst excuses aan mag bieden. Gewoon zeggen: "sorry, we zaten fout, we hebben vreselijke dingen gedaan, nostra culpa." Wat Nederland (en andere landen) nu zegt is: "laten we het vergeten, het is al zo lang geleden, we doen alsof het niet gebeurd is, ok?" En dat vind ik niet kunnen.
Het feit dat het zo lang geleden is doet er niks aan af. Wij lopen nu met ons vermanende vingertje naar anderen te wijzen, bijv naar China, terwijl we zelf vroeger net zo fout zijn geweest. En zolang we daar geen verantwoording voor hebben afgelegd, blijven we schuldig. Een land moet gewoon verantwoording nemen voor zijn daden, ook al zijn die lang geleden gebeurd.
Ik vind overigens niet dat die excuses in de vorm van geld moeten komen, want inderdaad, en dat ben ik met je eens Rob, de nakomelingen hebben daar geen recht op, alleen de slachtoffers zelf mogen daar aanspraak op maken. Bovendien, hoeveel geld moet er dan betaald worden? En aan wie? Omdat het al zo lang geleden is is dat nauwelijks meer betrouwbaar na te gaan.
Maar als ik een nakomeling van slaven was geweest, en ik had geweten dat mijn voorouders door Nederland verkocht, mishandeld en vernederd waren, dan had ik op zijn minst een sorry gewild. Als Nederland zelfs daar al te beroerd voor is...
quote:Sterker nog, jouw voorouders zijn mishandeld, vernederd en geplunderd door de Romeinen, Noormannen, Spanjaarden en Fransen.
Op donderdag 02 augustus 2001 10:10 schreef Schorpioen het volgende:
Maar als ik een nakomeling van slaven was geweest, en ik had geweten dat mijn voorouders door Nederland verkocht, mishandeld en vernederd waren, dan had ik op zijn minst een sorry gewild. Als Nederland zelfs daar al te beroerd voor is...
Zit je daar trouwens op te wachten?
Het is erg makkelijk om slavernij in een wit-zwart kader te bespreken, terwijl dat in de werkelijkheid gewoon niet waar was. Ik wil best zeggen dat slavernij een verwerpelijk instituut was, en dat - ook in die tijd - er geen morele rechtvaardiging voor te vinden was. Maar ik bedank er toch hartelijk voor om mensen die hun landgenoten verkocht hebben aan gewetenloze handelaren nu tot slachtoffer te verklaren zodat hun nakomelingen het handje op kunnen gaan houden.
Als er al compensatie zou moeten worden gegeven dan zou die moeten gaan naar de VS. En ik hoop dat iedereen het met me eens is dat het nogal idioot zou zijn als het rijkste land van de wereld nu gaat incasseren voor de slavernij.
quote:Nederland zegt nu: ''het is al zo lang geleden, we doen alsof het niet gebeurd is'' ????
Op donderdag 02 augustus 2001 10:10 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Ik vind best dat Nederland op zijn minst excuses aan mag bieden. Gewoon zeggen: "sorry, we zaten fout, we hebben vreselijke dingen gedaan, nostra culpa." Wat Nederland (en andere landen) nu zegt is: "laten we het vergeten, het is al zo lang geleden, we doen alsof het niet gebeurd is, ok?" En dat vind ik niet kunnen.
Ik dacht het niet hoor. Kijk eens hier naar: http://www.slavernijmonument.nl
quote:Nou, ik weet niet zozeer of dat wel kan verjaren. Ga eens na waarvoor de christelijke kerk zoal niet spijt betuigd heeft, honderden jaren na dato. Japan heeft (volgens mij) officieel ook nog geen spijt betuigd voor de Tweede Wereldoorlog (wel medeleven) en aan de slavernij is nog niet veel langer geleden een einde gekomen.
Op donderdag 02 augustus 2001 08:57 schreef Doc het volgende:
Ik geloof dat iedereen het er mee eens is dat een officieel excuus voor de slavenhandel op dit moment in de tijd overbodig is (in principe is ontwikkelingshulp een soort van genoegdoening), maar er kan zeker stilgestaan worden bij de onmenselijke activiteiten op dat gebied van de Westerse slavenhandel. Daar zijn de huidige mensen smokkelaars lieverdjes bij...
quote:Waarom zou je de handelaren nu tot slachtoffer verklaren? Er wordt geen spijt betuigd tegenover een land specifiek, maar over daden uit het verleden. Daarbij hoeft het helemaal niet samen te gaan met een financiële genoegdoening, dus die vlieger gaat ook niet op. Is iedereen bang dat Nederland als nederig wordt gezien of zo? Ik vind het juist van veel meer kracht getuigen als iemand z'n eigen daden kan beschouwen en kan zeggen dat hij fout is geweest.
Op donderdag 02 augustus 2001 12:31 schreef HiZ het volgende:
Maar ik bedank er toch hartelijk voor om mensen die hun landgenoten verkocht hebben aan gewetenloze handelaren nu tot slachtoffer te verklaren zodat hun nakomelingen het handje op kunnen gaan houden.
quote:Daar vind ik dit: http://www.slavernijmonument.nl een uitstekend voorbeeld van.
Op donderdag 02 augustus 2001 13:08 schreef Lithion het volgende:
Ik vind het juist van veel meer kracht getuigen als iemand z'n eigen daden kan beschouwen en kan zeggen dat hij fout is geweest.
quote:Met mij term 'officieel' doelde ik op een finaciële genoegdoening. Die lijkt me nu niet op z'n plaats (met name zoals al gesteld dat inhoudt dat met name de USA geld krijgt).
Op donderdag 02 augustus 2001 13:03 schreef Lithion het volgende:Nou, ik weet niet zozeer of dat wel kan verjaren.
quote:Ik geloof dat in Alabama (of een andere Southern State) de slavernij officieel pas minder dat 10 jaar geleden was afgeschaft (ze waren het vergeten het recht op slaven uit hun rechtboeken te halen...)
Op donderdag 02 augustus 2001 13:03 schreef Lithion het volgende:...en aan de slavernij is nog niet veel langer geleden een einde gekomen.
quote:Idd een mooi initiatief, toch zie ik toch vooral de gedachte "nou jongens het is over, laten we vooral de afschaffing vieren, want op onze vrijheid mogen we wel trots zijn" overheersen.
Op donderdag 02 augustus 2001 13:22 schreef Eightball het volgende:[..]
Daar vind ik dit: http://www.slavernijmonument.nl een uitstekend voorbeeld van.
quote:Daar krijgen wij in Nederland alleen nog maar *meer* gevoel van morele superioriteit door. 'Hoezo onze schuld? Hun hebbe nooit gezegd dat ze spijt hadde, wij hebbe dat gezegd, dat heeft die Kok gezegd!'
Op donderdag 02 augustus 2001 13:36 schreef Schorpioen het volgende:
Ik wil gewoon Wim Kok, die namens heel Nederland, op tv zegt: "Wij zaten flink fout, en we schamen ons met z'n allen de ogen uit onze kop. Sorry."
Bah, bah, bah. Zelfingenomenheid kent geen tijd.
quote:Ik heb wel sympathie voor je standpunt, maar dat "wij" gaat me toch wat ver. Doet me een beetje denken aan de joodse erfzonde (Mijn bloed kome over u en uw kindskinderen, yadayadayada).
Ik wil gewoon Wim Kok, die namens heel Nederland, op tv zegt: "Wij zaten flink fout, en we schamen ons met z'n allen de ogen uit onze kop. Sorry."
Of vind je dat wij als volk een soort entiteit vormen die de generaties overstijgt en uit dien hoofde een soort collectieve verantwoordelijkheid hebben? Ik voel dat iig niet zo.
quote:Hier krijg ik jeuk van..
Ik wil gewoon Wim Kok, die namens heel Nederland,
quote:Zwaar overdreven...
"en we schamen ons met z'n allen de ogen uit onze kop."
quote:Daar heb je dan wel weer gelijk in.
Zo'n monument is leuk, maar van al die wollige dooddoeners als "vrijheid in verbondenheid" krijg ik een beetje jeuk.
quote:Nu nog?????
Het is iets waar je verantwoording voor moet afleggen.
Ik vind zeker wel dat Nederland had kunnen overwegen excuus te maken!
Wat maakt het uit of directe nabestaanden wel dan niet meer leven? De sociale/geografische/antroposofische gevolgen zijn toch enorm geweest? Slavernij zie ik als een van de grootste misdaden tegen de menselijkheid aller tijden. Net als het uitmoorden van de autochtone stammen in Noord Amerika. Ik vind de vraag hoe er naderhand door de underdog mee is omgegaan helemaal niet relevant. Dat is onze zaak helemaal niet en da's wel het laatste waar Nederland zich mee moet bemoeien. Nederland heeft verantwoordelijkheid voor zijn deel van de geschiedenis te nemen.
quote:Wie zat er fout? Een genaturaliseerde Marokkaan is ook een Nederlander, en de hiernaar toe geemigreerde Surinamers ook.
Op donderdag 02 augustus 2001 13:36 schreef Schorpioen het volgende:Ik wil gewoon Wim Kok, die namens heel Nederland, op tv zegt: "Wij zaten flink fout,
Of moet Kok zeggen: Namens alle blanke Nederlanders wiens voorouders hier ten tijde van de slavernij ook al vertoeften, onze excuses.
Zit je nog met het probleem van uit gemengde huwelijken geboren kinderen, die dan deels collectief schuldig zouden zijn
quote:Ach, schamen voor de geschiednis van je land. Terwijl slavernij wereldwijd bedreven werd???
en we schamen ons met z'n allen de ogen uit onze kop. Sorry."
Een excuus door Afrikaanse landen zelf, dat bepaalde inwoners meedededen aan de slavenhandel zou dan ook moeten gebeuren.
Totale waanzin dus...
quote:Misschien moeten we die schuldbelijdings-tekst dan door Singh Varma laten uitspreken
Op donderdag 02 augustus 2001 13:47 schreef zo het volgende:[..]
Daar krijgen wij in Nederland alleen nog maar *meer* gevoel van morele superioriteit door. 'Hoezo onze schuld? Hun hebbe nooit gezegd dat ze spijt hadde, wij hebbe dat gezegd, dat heeft die Kok gezegd!'
quote:ROFLOL!!!
Op donderdag 02 augustus 2001 15:51 schreef R@b het volgende:
Misschien moeten we die schuldbelijdings-tekst dan door Singh Varma laten uitspreken
quote:1. in het oorspronkelijke bericht wordt wel degelijk gewag gemaakt van een financiële genoegdoening.
Op donderdag 02 augustus 2001 13:08 schreef Lithion het volgende:[..]
Waarom zou je de handelaren nu tot slachtoffer verklaren? Er wordt geen spijt betuigd tegenover een land specifiek, maar over daden uit het verleden. Daarbij hoeft het helemaal niet samen te gaan met een financiële genoegdoening, dus die vlieger gaat ook niet op. Is iedereen bang dat Nederland als nederig wordt gezien of zo? Ik vind het juist van veel meer kracht getuigen als iemand z'n eigen daden kan beschouwen en kan zeggen dat hij fout is geweest.
Veroordelen van slavernij, ook retrospectief, daar heb ik geen probleem mee, ook niet met het oprichten van een monument ter herdenking van deze schande. Waar ik wel een probleem mee heb is opgedrongen verantwoordelijkheid.
[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 02-08-2001 16:31]
quote:Ja, heel grappig. Je weet best wat ik bedoel: Nederland zat *als land* fout ten tijde van de slavernij. Je kan nu geen personen meer aanwijzen die de schuld moeten dragen. Maar als land moet je dus wel je verantwoording durven nemen voor je beleid destijds. Ook al heb je daar *zelf* geen schuld meer aan.
Op donderdag 02 augustus 2001 15:44 schreef R@b het volgende:[..]
Wie zat er fout? Een genaturaliseerde Marokkaan is ook een Nederlander, en de hiernaar toe geemigreerde Surinamers ook.
quote:You get the point. Ga nou niet zitten miereneuken.
Of moet Kok zeggen: Namens alle blanke Nederlanders wiens voorouders hier ten tijde van de slavernij ook al vertoeften, onze excuses.
quote:Ach ben jij er zo eentje.
Ach, schamen voor de geschiednis van je land. Terwijl slavernij wereldwijd bedreven werd???
"Jamaar jamaar, hunnie deden het toch ook!!"
Dat praat het natuurlijk niet goed he. Of vind jij van wel?
quote:Heeft Nederland ooit excuses voor haar NSB praktijken aangeboden?
Een excuus door Afrikaanse landen zelf, dat bepaalde inwoners meedededen aan de slavenhandel zou dan ook moeten gebeuren.
quote:Volgens mij was de slavenhandel een particulier en dus commercieel initiatief, waar de overheid niet zoveel mee te maken had behalve het innen van de BTW. (sick, i know)
Op donderdag 02 augustus 2001 16:53 schreef Schorpioen het volgende:
inclusief complete overheid
Als er al iemand zijn excuses moet maken is dat de huidige regering voor de toenmalige regering omdat die deze 'handel' destijds hebben toegestaan. Dat laatste vind ik overigens tamelijk dubieus.
quote:Weet je wat waanzin is .... die reactie van jou!
Op donderdag 02 augustus 2001 15:44 schreef R@b het volgende:[..]
Wie zat er fout? Een genaturaliseerde Marokkaan is ook een Nederlander, en de hiernaar toe geemigreerde Surinamers ook.
Zit je nog met het probleem van uit gemengde huwelijken geboren kinderen, die dan deels collectief schuldig zouden zijn
[..]Ach, schamen voor de geschiednis van je land. Terwijl slavernij wereldwijd bedreven werd???
Totale waanzin dus...
quote:De Nederlandse regering mist ook het punt?
Op donderdag 02 augustus 2001 17:49 schreef WarriorNL het volgende:[..]
Weet je wat waanzin is .... die reactie van jou!
You missed the point (ongeacht of je nu voor of tegen dat excuus bent).
quote:
Nederland is niet van zin om excuses aan te bieden voor de slavenhandel van eeuwen geleden.
quote:Kijk ook eens b.v. eens naar Afrika, het vreemde is dat je destijds, ten tijde van de blanke overheersing geen dag de TV aan kon zetten, zonder Afrika zus en Afrika zo, terwijl het nu, met een nog veel grotere en nu zwarte overheersing, ineens geen nieuws meer is.
Op donderdag 02 augustus 2001 07:20 schreef daytona het volgende:
De blanke dictatuur verdwijnt en er komt een zwarte dictatuur voor in de plaats.Gaan we Bouterse straks om een excuus vragen???
en al die andere zwarte leiders die vele duizenden mensen onderdrukken en vermoorden.Zo, ik ben wakker!!
Ik vraag me serieus af, wie bij dit soort selectieve nieuwsuitzendingen / aandachtgeving het meeste belang hebben.
Ik kom nog niet veel verder als een complot van de machtigste lui ter wereld, of te wel de wapenindustrieen, die belang hebben bij instabiliteit in de wereld, spanningen / dreigingen maakt het hebben en aanschaffen van wapentuig door de diverse landen ineens *rechtvaardig*
Sure i'm crazy .....................
quote:Dus het ligt aan de, voornamelijk blanke, wapenhandelaren/industrieën dat er instabiliteit heerst in Afrika?
Op donderdag 02 augustus 2001 20:14 schreef Midioot het volgende:Ik kom nog niet veel verder als een complot van de machtigste lui ter wereld, of te wel de wapenindustrieen, die belang hebben bij instabiliteit in de wereld, spanningen / dreigingen maakt het hebben en aanschaffen van wapentuig door de diverse landen ineens *rechtvaardig*
Wat een nonsens zeg Sowieso bullshit die complottheorie.
quote:Het bovenstaande heb je ook ooit beweert dat ging over Zimbabwe (een van de laatste landen in Afrika dat onafhankelijk werd) ging. Ik vraag me werkelijk af hoe oud je bent dat je je exact kan herinneren hoeveel media er ten tijden van de blanke overheersing in Afrika was, want die blanken overheersing aldaar is al jaren niet meer aan de orde. Enige uitzondering zou misschien ZuidAfrika kunnen zijn (waar de eigen onafhankelijke blanke bevolking de touwtjes stevig in handen had), maar dat was niet dagelijks in het nieuws. Wel kan ik me de dagelijkse berichtgeving van de wandaden van Idi Amin en keizer Bokassa herinneren...
Op donderdag 02 augustus 2001 20:14 schreef Midioot het volgende:[..]
Kijk ook eens b.v. eens naar Afrika, het vreemde is dat je destijds, ten tijde van de blanke overheersing geen dag de TV aan kon zetten, zonder Afrika zus en Afrika zo, terwijl het nu, met een nog veel grotere en nu zwarte overheersing, ineens geen nieuws meer is.
quote:Jij hebt duidelijk compleet niets van het maken van excuses gesnapt. Bij dit soort internationale excuses doe je dat niet uit naam van het (hedendaagse) volk, maar uit naam van een land. Kinderachtig zoals je de discussie weer probeert te doen ontsporen.
Op donderdag 02 augustus 2001 15:44 schreef R@b het volgende:
quote:Dat maakt onze eigen daden toch niet minder erg? Of hoeven de Duitsers geen excuses aan te bieden, omdat het toch een wereldoorlog was? Omdat de Jappen óók misdaden begaan hebben. Of de Amerikanen, die bewust burgerdoelen aanvielen?
Ach, schamen voor de geschiednis van je land. Terwijl slavernij wereldwijd bedreven werd???
Wij hebben als land een bepaalde verantwoordelijkheid, onafhankelijk van anderen. Wij hebben voor een deel schuld aan iets en daar moeten wij spijt voor betuigen. Dat anderen dat niet doen, dat is hun probleem. Wij hoeven ook niet de complete schuld op ons te nemen, maar wel onze excuses aanbieden voor onze wandaden tentijde van de slavernij.
quote:Wat is een land zonder volk???
Op vrijdag 03 augustus 2001 10:54 schreef Lithion het volgende:[..]
Jij hebt duidelijk compleet niets van het maken van excuses gesnapt. Bij dit soort internationale excuses doe je dat niet uit naam van het (hedendaagse) volk, maar uit naam van een land. Kinderachtig zoals je de discussie weer probeert te doen ontsporen.
De Nederlandse regering is die mening kennelijk ook toegendaan (en niet alleen onze regering) Europese landen waaronder Engeland, Frankrijk, Duitsland en Nederland maar ook de Verenigde Staten willen best de slavenhandel in algemene termen betreuren, maar excuses en daarmee ook een schuldbekentenis en eventuele erkenning van aansprakelijkheid gaan voor hen te ver.
quote:De daders en slachtoffers danwel directe nazaten daarvan leven nog. Niet te vergelijken dus.
Dat maakt onze eigen daden toch niet minder erg? Of hoeven de Duitsers geen excuses aan te bieden, omdat het toch een wereldoorlog was? Omdat de Jappen óók misdaden begaan hebben. Of de Amerikanen, die bewust burgerdoelen aanvielen?
quote:Nederland heeft geprofiteerd van de slavenhandel, maar heeft de meeste welvaart hebben we te danken aan andere vormen van handel (Oostzeehandel, visserij), de industrialisatie en aan de dienstensector (vervoer, Rotterdamse haven etc.). Het westerse economische systeem vanaf de 19e eeuw heeft Nederland uiteindelijk de meeste welvaart opgeleverd.
Wij hebben als land een bepaalde verantwoordelijkheid, onafhankelijk van anderen. Wij hebben voor een deel schuld aan iets en daar moeten wij spijt voor betuigen. Dat anderen dat niet doen, dat is hun probleem. Wij hoeven ook niet de complete schuld op ons te nemen, maar wel onze excuses aanbieden voor onze wandaden tentijde van de slavernij.
De wereldwijde slavenhandel is wellicht door de WIC ontwikkelt, maar slaven(handel) bestond al 1000-en jaren.
Het zwelgen in slachtofferschap is een slechte manier voor Afrikanen om de toekomst tegemoet te treden.
Afrikaanse landen dringen aan op schadevergoedingen, en dáár zijn de excuses natuurlijk om te doen. Géén enkel achter-achter kleinkind van een slaaf zit te wachten op een excuus van een land waar de huidige samenleving totaal niets van doen heeft met slavernij.
quote:Veel! Misschien betekent het voor jou geen ene fuck, maar nabestaanden zien het als een erkenning van het leed wat geleden is. Zeker gezien de huidige situatie van veel Afrikanen (in Amerika), die ook nu nog niet al te denderend is, zijn excuses een mooi gebaar. Daarbij maakt het niet uit dat niet elk lid van de bevolking het er mee eens is (zoals je blijkbaar wilt).
Op vrijdag 03 augustus 2001 12:11 schreef R@b het volgende:
Wat is een land zonder volk???
Wat zijn excuses waard als het volk met het misgedane geen enkele binding heeft?
Je betrekt weer het volk erbij, terwijl het volk hier buiten staat aangezien de excuses niet namens het volk zijn, maar namens een staat. Wat is een land zonder volk? Wat is een bedrijf zonder werknemers en aandeelhouders? Toch worden uit naam van het bedrijf elke dag honderden, zoniet duizenden statements gedaan. Of denk je soms dat Cor Boonstra over hemzelf zit te lullen tijdens een algemene aandeelhoudersvergadering?
quote:Ja, in Duitsland waren ongetwijfeld ook mensen die tegen de oorlog waren, in Japan ook. Er zullen ook Christenen geweest zijn die de kruistochten afkeurden toentertijd, maar dat is toch nog geen reden om het maar helemaal niet te doen? Dan zijn er toch nog mensen geweest die fout zaten? In dit geval met steun van de regering en daarom moet ook de Nederlandse regering excuses aanbieden.
In ons land waren ook altijd mensen die tegen de slavernij waren. De meerderheid van het gewone volk had bovendien in die tijd geen enkele zeggenschap over gevoerd beleid.
En dat het gewone volk geen zeggenschap over gevoerd beleid had maakt ook geen bal uit. Het gaat er om dat onder Nederlandse vlag (met steun van de Nederlandse regering) op grote schaal slavenhandel werd gedreven. Daarom moet nu dus ook Nederland excuses aanbieden.
Vergelijk het eens met het volgende. Een voetbalwedstrijd eindigt in een knokpartij waarbij een groot deel van een team er flink op los slaat. Een paar doen niet mee. Van wie zou jij als tegenstander (die niets deden/niet begonnen) excuses verwachten? Alleen van de leden die aan het knokken waren of ook van de club? Ik zou het in ieder geval wel weten. Zij spelen uit naam van de club, dus is de club ook verantwoordelijk voor wat er gebeurd. Niet iedereen van de club hoeft mee te knokken, niet iedereen hoeft het met de excuses eens te zijn (in de tussentijd kunnen transfers opgetreden zijn waardoor teamleden vertrokken zijn) en niet iedereen hoeft persoonlijk excuses aan te bieden. De club als entiteit dient echter wel met excuses op de proppen te komen. Bij de KNVB, de club...
quote:Maar waarom dan?
De Nederlandse regering is die mening kennelijk ook toegendaan (en niet alleen onze regering) Europese landen waaronder Engeland, Frankrijk, Duitsland en Nederland maar ook de Verenigde Staten willen best de slavenhandel in algemene termen betreuren, maar excuses en daarmee ook een schuldbekentenis en eventuele erkenning van aansprakelijkheid gaan voor hen te ver.
quote:Dat maakt het toch niet minder erg? Of zullen we Nazi-Duitsland ook maar minder erg afschilderen omdat ze ook voor de Volkswagen hebben gezorgd, autobahnen, enorme industrialisatie van het Ruhrgebied, etc. etc.
Nederland heeft geprofiteerd van de slavenhandel, maar heeft de meeste welvaart hebben we te danken aan andere vormen van handel (Oostzeehandel, visserij), de industrialisatie en aan de dienstensector (vervoer, Rotterdamse haven etc.). Het westerse economische systeem vanaf de 19e eeuw heeft Nederland uiteindelijk de meeste welvaart opgeleverd.
quote:Is wederom geen reden om geen excuses aan te bieden. Er worden al jaren oorlogen gevoerd, maar van Japan eisen we ook excuses.
De wereldwijde slavenhandel is wellicht door de WIC ontwikkelt, maar slaven(handel) bestond al 1000-en jaren.
quote:Nou en? Dan kunnen ze toch nog hun excuses krijgen, zonder dat er een schadevergoeding wordt uitgekeerd? Ik zie het probleem van het aanbieden van excuses niet in. Of zeg je zelf ook nooit sorry?
Afrikaanse landen dringen aan op schadevergoedingen, en dáár zijn de excuses natuurlijk om te doen. Géén enkel achter-achter kleinkind van een slaaf zit te wachten op een excuus van een land waar de huidige samenleving totaal niets van doen heeft met slavernij.
quote:Leer eens lezen, ik heb het hier over de wereld in het algemeen, overal worden bewust spanningen gegenereerd / getollereerd om wapens te blijven rechtvaardigen, jij mag denken wat jij wilt, ik geloof hierin, sterker nog ik ben ervan overtuigd dat mensen belang hebben bij oorlogen.
Op vrijdag 03 augustus 2001 07:46 schreef R@b het volgende:
Dus het ligt aan de, voornamelijk blanke, wapenhandelaren/industrieën dat er instabiliteit heerst in Afrika?Wat een nonsens zeg
Sowieso bullshit die complottheorie.
Hoef je niet echt slim voor te zijn ook, kijk alleen maar hoeveel geld erin omgaat, logisch dat je dan met commercieel *denkend* schorem te maken krijgt.
De claim dat de meerderheid van de Nederlanders part noch deel heeft gehad is dus volstrekt juist. Net zoals Nederland niet aansprakelijk is voor wat Shell doet in Kenya, was Nederland niet aansprakelijk voor wat de WIC deed.
Verder zal ik het nog maar eens zeggen, de handel in slaven was een handel die gevoerd werd tussen Zwarten, Arabieren en Blanken. Zwarten waren dus niet alleen slachtoffers maar ook daders, in delen van de Arabische wereld waren zelfs blanken naast zwarten slachtoffers. Het richten van de eis van verontschuldigen alleen aan het adres van blanken omdat die het economisch beter hebben gedaan (en dat inderdaad voornamelijk hebben gedaan om redenen die NIETS met slavernij of uitbuiting van andere volkeren te doen hebben) riekt in mijn neus naar selectieve verontwaardiging.
Je kunt nu afstand nemen van het verschijnsel slavernij, het veroordelen. En dat zal ik ook zeker onderschrijven. Ook in hun eigen waardenstelsel moeten in ieder geval de blanken van toen hebben begrepen dat ze iets fout deden. Dat is echter iets heel anders dan de verantwoordelijkheid met terugwerkende kracht te accepteren en verontschuldigingen aanbieden.
Stel je voor! Ooit in het verleden hebben een zooitje Nederlanders iets stouts gedaan en jij wil graag minister president worden. Dan word je ineens verantwoordelijk gehouden voor alles wat welke Nederlander dan ook in het verleden geflikt heeft.
Dat is toch van de zotte.
En inderdaad. Als we als Nederlanders onze excuses aan gaan bieden, dan doen dat de Nederlandse buitenlanders ook, terwijl die daar toch volledig buiten staan.
(Hoewel, de handel in blanke slavinnen in arabische landen?!)
quote:over onzin gesproken. het is waar dat de VOC en de WIC officieel in handen waren van de aandeelhouders, Nederlandse particulieren, als je zo vroeg kunt spreken over een begrip als Nederlandse. De VOC echter had in eerste instantie een dagelijks bestuur waarin de (zeven) verschillende gewesten navenant hun inbreng aan schepen en kapitaal mochten meebeslissen. al snel kwam het centrale gezag er dan ook achter dat de VOC een machtig wapen kon zijn in de strijd tegen de Iberische vorstendommen. de staatsinvloed werd dan ook al snel vertaald in het dagelijksbestuur van de VOC. bij de later opgerichtte WIC is de staatsivloed dan ook direct in de statuten opgenomen. juist de WIC heeft zich aan slavenhandel toegespitst.
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:22 schreef HiZ het volgende:
Lithion, je kletst uit je nek, er is niet 'onder Nederlandse vlag' aan slavenhandel gedaan. Er is aan slavenhandel gedaan door Nederlandse slavenhandelaren. Dat is een niet onbelangrijk verschil. De Nederlandse staat was in de tijd dat er Nederlanders waren betrokken in deze handel in geen positie om deze handelaren aan te pakken. Hoe aantrekkelijk het ook is om de WIC en VOC te vereenzelvigen met de staat, feit is dat pas laat in de 19e eeuw, dus NA het einde van de slavernij de staat greep kreeg op de VOC en WIC die op dat moment overigens nagenoeg failliet waren.
de constatering dat de slavenhandel allereerst opgezet is vanuit Afrikaanse staten zelf is terecht. de kolononisatie van Afrika heeft ook pas aan het eind van de 19e eeuw plaatsgevonden. daarvoor kwamen de europeanen niet verder dan wat handelsposten en forten aan de kust, domweg omdat het ze aan militaire mogelijkheden ontbrak om verder te komen. dat was niet nodig omdat de toevoer van slaven vanuit het binnenland en door Afrikanen zelf, prima georganiseerd was...
Bron Volskrant.
quote:Hmmz, ze lijken vastbesloten om te cashen..
'Compensatie slachtoffers slavernij Suriname'AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse regering moet zich sterk maken voor financiële compensatie van slachtoffers van slavernij en kolonialisme op de komende VN-Wereldconferentie tegen racisme. Dit stelt het Platform van Surinaamse Politici (PSP) in Amsterdam.
Het PSP zegt te spreken namens het Landelijk Platform Slavernijmonument en een groot aantal Surinaamse, Antilliaanse en Afrikaanse organisaties. Nog voor het begin van de conferentie op 31 augustus in Zuid-Afrika, wil het PSP een gesprek over het voorstel met de regering. De Surinamers verwerpen het advies van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) aan de regering, waarin de raad compensatie van de hand wijst wegens juridische hindernissen.
De regering had de AIV om advies gevraagd om tot een standpunt te komen over eventuele compensatiemaatregelen voor de slachtoffers van slavernij en kolonialisme. Volgens PSP-voorzitter Iwan Leeuwin is de zwarte gemeenschap in Nederland niet geconsulteerd door de adviesraad. ,,Een dergelijk advies moet mede geformuleerd worden door de nazaten van de slaven. Maar zelfs het Landelijk Platform Slavernijverleden is niet om een mening gevraagd. Dit is een sterk staaltje van Nederlandse arrogantie. Het advies komt dan ook niet tegemoet aan het verlangen naar rechtsherstel dat leeft onder de slachtoffers van slavernij en kolonialisme.''
Behalve geld wil het PSP onder meer gelijke kansen voor achtergestelde zwarten en teruggave van geroofd cultuurgoed. ,,Wij willen dat onze mening wordt meegewogen in de uiteindelijke standpunt van de regering'', aldus Leeuwin.
quote:En dat is ook de enige reden waarom deze kwestie uberhaupt speelt.
Op maandag 20 augustus 2001 08:43 schreef Eightball het volgende:
En om de discussie nog maar even voort te zetten:Bron Volskrant.
[..]Hmmz, ze lijken vastbesloten om te cashen..
Ik vraag me af wanneer we Frankrijk gaan aanklagen wegens het inlijven der Nederlanden in de 19e eeuw
quote:Nee, maar Nederland was wel de grootste slavenhandelaar.
Op maandag 20 augustus 2001 10:37 schreef HartSlag het volgende:
De slavenhandel was niet iets waar alleen nederland aan deelnam.
quote:Tuurlijk, maar niet heus.
Op maandag 20 augustus 2001 10:40 schreef links234 het volgende:[..]
Nee, maar Nederland was wel de grootste slavenhandelaar.
Er wás in Afrika al sprake van slavernij, lang voordat de buitenlanders kwamen. De Europeanen hebben zich aan die normen aangepast en met de slavenhandel meegedaan. Het merendeel van de slaven is bovendien binnen het continent verhandeld of aan Arabieren verkocht. Toen westerse landen de slavernij in de vorige eeuw afschaften, kwam maar 4 procent van alle slaven in de wereld vrij, simpelweg omdat het overgrote deel zich in Afrika of Azië bevond.
Wist je niet zeker???
quote:Sterker nog ze willen alleen maar cashen. Dat is waar het ze om te doen is.
Op maandag 20 augustus 2001 08:43 schreef Eightball het volgende:
En om de discussie nog maar even voort te zetten:Bron Volskrant.
[..]Hmmz, ze lijken vastbesloten om te cashen..
Wel excuses VS, maar geen smartengeld voor slavernij
Woensdag 08 augustus 2001 - GENÈVE (AP) - De Verenigde Staten zijn bereid op de komende anti-racismetop van de VN in Zuid-Afrika spijt te betuigen over het slavernijverleden.
Washington is echter niet bereid om ook schadevergoeding te betalen. Over de precieze bewoordingen van de excuses wordt deze week in Genève onderhandeld. Hoe de excuses precies geformuleerd worden luistert volgens Amerikaanse diplomaten nauw. De VS willen voorkomen dat excuses een aanknopingspunt bieden voor claims.
Het voorstel waarmee de Amerikanen de onderhandelingen ingaan luidt: "We drukken hierbij ernstige spijt en diep berouw uit voor het verschrikkelijke lijden dat veroorzaakt is." Dat gaat minder ver dan het Afrikaanse voorstel. Daarin staat: "De Wereldconferentie tegen Racisme erkent dat slavernij, de slavenhandel, kolonialisme en apartheid misdaden tegen de menselijkheid zijn."
http://www.bnstem.nl/CDA/regioportal/1,2078,1318__704048_,00.html
===============================================================
De conferentie is overigens mislukt. Het bedrag dat de afvaardiging van de landen met zwarte regeringen eisten van het Westen was/is: 777 miljard dollar.
quote:Voor pakweg de helft koop je het gehele Afrikaanse continent!
Op maandag 20 augustus 2001 18:09 schreef R@b het volgende:
Het bedrag dat de afvaardiging van de landen met zwarte regeringen eisten van het Westen was/is: 777 miljard dollar.
quote:En vanwege dit soort reacties pleit ik voor meer erkenning van het hele slavengebeuren.
Op maandag 20 augustus 2001 10:37 schreef HartSlag het volgende:
hahahahaha, om je rot te lachen. Ik zou een hele dikke middelvinger opsteken naar suriname wat betreft vergoeding als ik nederland was. Ze wilden toch zo graag op eigen benen staan? Dan moeten ze dat dan ook maar doen.
De slavenhandel was niet iets waar alleen nederland aan deelnam. Maar nederland is zo makkelijk te naaien, dus doen we dat. En daar kan ik ze geen ongelijk in geven.
Overigens vind ik dat ze al genoeg gehaald hebben. Ontwikkelingshulp loopt ook nog steeds gewoon. Laat ze een keer blij zijn. Nou zijn ze onafhankelijk, en maken ze er een zootje van en dan mag nederland weer op komen draven om het op te ruimen. Over 1000 jaar is dat zeker nog zo als het zo doorgaat.
Dat er een paar vervelende figuurtjes tussen zitten die lopen te zeiken over schadevergoeding wordt door sommigen meteen weer gebruikt om de hele discussie over het Nederlandse slavenverleden af te doen met een paar simpele argumenten.
Overal heb je profiteurs tussen. Als bijvoorbeeld de Nederlandse Spoorwegen schadevergoeding aanbieden vanwege fouten die ze hebben gemaakt duiken de profiteurs ook op uit alle hoeken en gaten.
Is dat een reden om alle geleden schade meteen uit de spotlights te halen en de profiteurs in de spotlights te zetten??
Het Nederlandse slavenverleden wordt regelmatig afgedaan met leuk klinkende opmerkingen als "ach ze moeten niet zeiken, wij hebben ons toch ook bevrijd van de Spanjaarden, daar zeiken we toch ook niet meer over"....
Toevallig kan ik me herinneren dat we op school vroeger behoorlijk veel aandacht hebben besteed aan de geschiedenis van de dappere Nederlanders die vochten tegen de gewetenloze Spanjaarden.
Suriname, Indonesie? De Antillen? Hmm, ja wel eens wat van de Antillen gelezen in vakantie folders...owja, ik lees regelmatig shit over die criminele Antillianen...
Indonesie? Euh, ow wacht, dat zijn die sukkels die elkaar lopen af te slachten hè? Wat een debielen zeg! Dom volk!
Suriname? Is dat niet dat land dat alsmaar gesteund wordt door onze geweldige Nederlandse regering en toch het lef heeft deze steun te misbruiken!! Owja, en wonen ze daar niet allemaal in krotten? Wat een debielen zeg! Wij hebben ons land toch ook zelf opgebouwd na de oorlog!
Goh, zoveel aandacht opeens...toch gek dat ik nooit wat hoor van voor die tijd. Zal het leven toen allemaal zo goed en eerlijk zijn geweest daar tijdens het Nederlandse bewind?
Of dat nou wel of niet het geval zou zijn, wel toevallig dat we daar nooit iets over gehoord hebben op school...
Het zal voor een deel misschien verschillen per leermethode maar over het algemeen is de aandacht die hieraan besteed wordt dus absoluut onvoldoende.
Kijk maar naar de reactie van HartSlag, daarin worden de problemen in Suriname afgeschilderd als "eigenschuld domme sukkels", terwijl de Nederlandse misdaden van voor die tijd worden afgedaan met een "niet alleen Nederland deed het".
Nederland wordt nu bijna in de slachtofferrol gezet, kijk maar naar een opmerking als "Maar nederland is zo makkelijk te naaien".
Er wel eens bij stilgestaan dat na de afschaffing van de slavernij Nederland nog steeds de touwtjes in handen had in deze landen?
Deze mensen leerden uit Nederlandse schoolboeken, hun eigen vrijheidsstrijders werden in die tijd afspiegeld als terroristen, ze leerden de Nederlandse geschiedenis, niet hun eigen. Huizen hoorden een schoorsteen te hebben. Dit soort zaken zijn nou niet echt bevordelijk voor de trots. Bij de ouderen waren er frustraties en was - zo blank mogelijk - "in". Dit had natuurlijk zijn wortels in de minderwaardige positie van de slaven.
Toen de slavernij werd afgeschaft kregen de slaven te horen dat ze Nederland dankbaar moesten zijn voor de verkregen vrijheid...
Er wel eens bij stil gestaan dat een samenleving, bestaande uit verschillende bevolkingsgroepen, zonder gezamelijk verleden, zonder culturele erfgoeden en zonder geweldige scholing heel veel tijd nodig heeft om sterk te worden... om zichzelf te herstellen?
Zowieso zijn allerlei vergelijkingen die als maar gemaakt worden te dom voor woorden. Hoe kun je het koloniale verleden van Nederland nou vergelijken met de Spanjaarden? Wat weet men daar nu nou nog van in vergelijking met wat men van de Nederlandse koloniën weet. Het is de vorige generatie die nog onder Nederlands bewind leefde. Twee generaties voor hun leefde het grootste deel nog als slaaf.
Denk je dat je dat er hup één twee drie helemaal uit krijgt.
Deze landen hebben nog een lange weg te gaan, en van Suriname kan ik zeggen dat dit land het ondanks alle negatieve aandacht en de (misschien wat moeilijk aanwijsbare) verdeel en heers politiek het toch niet zo slecht doet.
Het grootste deel van de Surinamers wacht ook helemaal niet op medelijden van Nederland.
Wel op erkenning.
En kom nu niet met "ja maar we ontkennen toch ook niks", want er wordt inderdaad niks ontkent, maar wat ik bedoel met erkenning is niet een simpel "ja, het is gebeurd, erg hè", maar veel meer aandacht aan dit deel van de Nederlandse geschiedenis.
[Dit bericht is gewijzigd door HighPriority op 20-08-2001 19:31]
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 17:54 schreef R@b het volgende:Toen westerse landen de slavernij in de vorige eeuw afschaften, kwam maar 4 procent van alle slaven in de wereld vrij, simpelweg omdat het overgrote deel zich in Afrika of Azië bevond.
wanneer was toen dan wel?? toen besloeg ongeveer de gehele 19e eeuw, immers de afschaffing gebeurde geleidelijk. lijkt me een beetje lastig om op dit soort gronden mondiale statistieken los te laten.
Kom op zeg, wat een onzin. Slavernij moet wel erkend worden. Maar de Nederlanders hoeven zich toch niet te verontschuldigen om wat hun voorouders ooit gedaan hebben? En gutteguttegut. Wat ben je zielig als je voorouders ooit slaaf zijn geweest. Mijn eigen opa is zelfs nog dwangarbeider geweest. En met alle respect, ik voel me er niet echt emotioneel door worden....
Laten we ons liever bezighouden met de slavernij die vandaag de dag nog bestaat in Azië, waar onze Nike-gympies vandaan komen. Maar nee, dat mag dan ineens wel! Schijnheilig vind ik het, om te eisen dat Nederland excuses aanbiedt.
p.s. HighPriority, goed betoog. Excuses gaat te ver, maar ik ben het wel met je eens dat er bij de lessen geschiedenis ook aan het foute verleden van Nederland aandacht gegeven mag worden. Met als doel om te leren hoe het dus NIET moet. Ook wat er in Indië is gebeurt is wel degelijk iets om voor te schamen. Personen die daar bij betrokken waren, leven nu ook nog en dat zou meer aandacht moeten krijgen dan die slavernij. Brazilië was geloof ik het laatste land waar het werd afgeschaft. We spreken dan over 1888 (???). Dat is toch wel een aardige tijd geleden, niet?
[Dit bericht is gewijzigd door JBravo op 21-08-2001 00:51]
Excuses ja maar verder niks.
Jammer dat altijd meteen weer alles om geld gaat draaien. Ik vind dit overigens ook over de eventuele vergoedingen die er gedaan worden aangaande de misstande die zijn begaan in de tweede wereld oorlog.
Waarom moet er altijd meteen geld geeist worden. Waarom zijn woorden niet meer genoeg?
quote:zei de boer, en hij kruiste VVD aan op z'n stembiljet.
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:23 schreef marky het volgende:
Jammer dat altijd meteen weer alles om geld gaat draaien.
quote:Wederom een heel vrije interpretatie van wat ik neer heb gezet. Ik doe zeker niet het hele slavenverleden af met een paar simpele argumenten... dat jij dat daaruit opmaakt geeft alweer aan dat je blert voordat je geslagen bent.
Dat er een paar vervelende figuurtjes tussen zitten die lopen te zeiken over schadevergoeding wordt door sommigen meteen weer gebruikt om de hele discussie over het Nederlandse slavenverleden af te doen met een paar simpele argumenten.
quote:Niets mis mee, goed onderwijs zelfs. Vind je het ook nodig om nu maar meteen een claim in te dienen?
Toevallig kan ik me herinneren dat we op school vroeger behoorlijk veel aandacht hebben besteed aan de geschiedenis van de dappere Nederlanders die vochten tegen de gewetenloze Spanjaarden.
quote:Dat hoor je mij niet zeggen, ben het zeker met je eens dat daar best eens iets aan gedaan mag worden.
Goh, zoveel aandacht opeens...toch gek dat ik nooit wat hoor van voor die tijd. Zal het leven toen allemaal zo goed en eerlijk zijn geweest daar tijdens het Nederlandse bewind?
quote:Zie je dat ergens staan? nee toch geloof ik?
Kijk maar naar de reactie van HartSlag, daarin worden de problemen in Suriname afgeschilderd als "eigenschuld domme sukkels
quote:
terwijl de Nederlandse misdaden van voor die tijd worden afgedaan met een "niet alleen Nederland deed het".
quote:
Nederland wordt nu bijna in de slachtofferrol gezet, kijk maar naar een opmerking als "Maar nederland is zo makkelijk te naaien".
quote:Gelukkig doen ze het inderdaad niet slecht. Denk overigens dat dat mede komt door de aanzienlijke hoeveelheid ontwikkelingshulp die geboden wordt. Waarvan een groot deel van Nederland afkomstig is.
Deze landen hebben nog een lange weg te gaan, en van Suriname kan ik zeggen dat dit land het ondanks alle negatieve aandacht en de (misschien wat moeilijk aanwijsbare) verdeel en heers politiek het toch niet zo slecht doet.
Tegen erkenning ben ik overigens niet, ben er zelfs voor... maar denk jij dat die erkenning in de lachwekkende vorm van 777 miljard moet komen?
quote:Het kan nog veel gekker hoor.
Op dinsdag 21 augustus 2001 16:42 schreef HartSlag het volgende:
Tegen erkenning ben ik overigens niet, ben er zelfs voor... maar denk jij dat die erkenning in de lachwekkende vorm van 777 miljard moet komen?
Een jaar of twee terug was er het comittee van een aantal zwarte intellectuelen, de ''Truth Commission''. Die wetenschappers willen of wilden landen die van de slavenhandel en het kolonialisme hebben geprofiteerd voor een VN-tribunaal of voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag dagen. De groep wilde het astronomische bedrag van 777 biljoen dollar (1,6 miljoen keer miljard gulden) als genoegdoening voor het historisch onrecht dat hun voorouders is aangedaan. Bovendien eist zij dat het Westen alle Afrikaanse schulden onvoorwaardelijk kwijtscheldt.
quote:Billion in de Amerikaanse of Britse betekenis? Billion kan namelijk afhankelijk van de taal een miljard of een biljoen betekenen.
Op dinsdag 21 augustus 2001 16:55 schreef R@b het volgende:
777 biljoen
quote:Ow, dat zou kunnen ja. Vond het zelf ook al erg veel
Op dinsdag 21 augustus 2001 17:02 schreef Koekepan het volgende:[..]
Billion in de Amerikaanse of Britse betekenis? Billion kan namelijk afhankelijk van de taal een miljard of een biljoen betekenen.
quote:Dit slaat totaal nergens op. Dit geeft alleen maar blijk van jouw bekrompen gedachten.
Op dinsdag 21 augustus 2001 15:29 schreef Koekepan het volgende:[..]
zei de boer, en hij kruiste VVD aan op z'n stembiljet.
Dat hele gedoe om die schade vergoeding slaat imo nergens op. Dacht eigenlijk ook dat de WIC voornamelijk vervoerder was en niet dusdanig de handelaar (lang geleden dat ik geschiedenis heb gehad).
DC
ps. Ik ben het ook niet eens met het geld geven aan de joden ter compensatie van de tweede wereldoorlog.
[Dit bericht is gewijzigd door SilverSpirit op 25-08-2001 17:37]
quote:Ik wel. Want de slachtoffers en directe nabestaanden behoren schadeloos te worden gestelt.
Op zaterdag 25 augustus 2001 17:34 schreef SilverSpirit het volgende:ps. Ik ben het ook niet eens met het geld geven aan de joden ter compensatie van de tweede wereldoorlog.
Als blijkt dat jouw vader jaren geleden aan een ziekte is overleden die te wijten is aan fouten van een groot (nog bestaand) bedrijf, bijvoorbeeld werken met chemische troep zonder bescherming of waarschuwing, dan vind ik een schadeloostelling aan jou, als nabestaande, ook terecht.
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 25-08-2001 19:16]
quote:
Op zondag 26 augustus 2001 11:20 schreef SilverSpirit het volgende:
Dan ben je het er dus ook mee eens dat de nabestaanden van slaven ook hun compensatie krijgen. De erfgenamen moeten dan het salaris krijgen wat die slaven al die jaren is ontzegd.
Waar jij de, door jouw geschreven, opmerking vandaan haalt dat ik vind dat nabestaanden van generaties later nog recht op schadevergoeding hebben, is me een raadsel.
De schadevergoeding die aan Joden wordt betaalt in Nederland heeft alleen betrekking op joden die in de oorlog zelf vervolgd zijn of hun kinderen. Die kinderen moeten danwel voor of tijdens de oorlog geboren zijn. Na de oorlog geboren nakomelingen hebben geen recht op schadevergoeding.
-
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 26-08-2001 12:16]
quote:Heb je daar ook nog een reden voor, of vind je dat gewoon sowieso maar?.
Op zondag 26 augustus 2001 13:25 schreef SilverSpirit het volgende:
Ik ben het gewoon zoiezo niet eens met grootscheepse schadevergoedingen.
quote:wtf is een "biljoen" ? triljard ?
Op dinsdag 21 augustus 2001 17:02 schreef Koekepan het volgende:Billion in de Amerikaanse of Britse betekenis? Billion kan namelijk afhankelijk van de taal een miljard of een biljoen betekenen.
Dat hele slaven gedoe moet je gewoon ff in de tijd zelf plaatsen. de opvarenden toendertijd waren voornamelijk Brabanders en Limburgers. Onder de opvarenden was een erg hoog sterfte cijfer terwijl onder de slaven een zeer laag percentage de overtocht niet haalde (handelswaar namelijk). In die tijd ging men gewoon anders om met de klasses en individuen. De slaven werden gekocht en verkocht. Dat is al van voor de romeinen. In zekere zin kan je ook de kompels in de limburgse mijnen voor uitbuiting excuses gaan aanbieden zo. Veel slaven hadden het beter dan de witte onderklasse toendertijd. Wij witten kunnen beter excuses aanbieden aan de indiaanen (de zeldzame overgebleven afstammelingen) en aan alle witte figuren in europa die ooit onderdrukt zijn geweest.
quote:Vanavond in nova om 22:30 over * Herstelbetaling slaverij *. Historicus en kenner van de Caraiben, Gert Oostindie, en advocaat Prem Radhakishun in discussie over hertelbetalingen wegens de slavernij. Presentatie:Margriet Vroomans.
Op maandag 27 augustus 2001 00:59 schreef Guus het volgende:[..]
wtf is een "biljoen" ? triljard ?
En die Prem Radhakishun (zelf van surinaamse afkomst) is niet op zijn mondje gevallen. Kan een pittig gesprek worden.
Duizenden demonstranten trokken gisteren door de straten van Durban, waar de VN-conferentie tegen racisme is begonnen. De demonstratie, georganiseerd door de Zuid-Afrikaanse bond van niet-gouvernementele organisaties (NGO's), was anti-Amerikaans, anti-Israëlisch en pro-Palestijns en verliep vreedzaam, tot bij aankomst bij de vergaderzaal.
Daar ontstaken de demonstranten in woede over het feit dat president Mbeki van Zuid-Afrika en VN-secretaris-generaal Kofi Annan er niet waren om een resolutie in ontvangst te nemen. De lagere VN-ambtenaar die was afgevaardigd om het document in ontvangst te nemen, werd aangevallen en moest door de politie worden bevrijd. De politie wist te verhinderen dat de demonstranten de afrastering rond het vergadergebouw vernielden.
Aan de 'VN-Wereldconferentie tegen Racisme, Rassendiscriminatie, Vreemdelingenhaat en Aanverwante Onverdraagzaamheid' nemen ongeveer 12.000 gedelegeerden uit 150 landen deel, waaronder vijftien regeringsleiders. Zij moeten in de komende week in Durban een beginselverklaring tegen racisme opstellen en het ook eens worden over een plan van actie om de rechten van etnische minderheden te beschermen.
Zondag is de herstelbetaling wegens slavernij onderwerp van gesprek. Dan zal ook minister Roger van Boxtel (Grote Steden- en Integratiebeleid) namens Nederland het woord voeren. Van Boxtel zei eerder deze week dat nazaten van Nederlandse slaven in ieder geval geen schadevergoeding van de regering hoeven te verwachten.
© Telegraaf
De Nederlandse regering heeft zondagavond op de VN-antiracismetop haar 'diepe spijt' betuigd over de slavernij en de slavenhandel. Minister Roger van Boxtel zei in zijn toespraak dat Nederland 'het grote onrecht uit het verleden erkent'. Maar dat, aldus de minister van Grotesteden- en Integratiebeleid, is geen excuus om niets te doen. Er zijn 'structurele maatregelen' nodig voor de nazaten van de slaven.
Van Boxtel wilde, zegt hij in een toelichting, in het excuus een stap verder gaan dan wat de Europese Unie had afgesproken. In de EU-verklaring is sprake van 'spijt'. De minister had het over 'deep remorse', wat hij vertaalt als 'een diepe spijtbetuiging, neigend naar berouw'. De woorden gaan volgens hem nadrukkelijk over het Nederlandse verleden, niet over slavernij in het algemeen. 'Ik kan hier geen excuus maken namens de Portugezen.'
Van Boxtel zei in zijn toespraak ook uitingen van racisme en intolerantie rond de conferentie zelf te verwerpen. Hij doelde daarmee, zegt hij, op rabiaat anti-Israëlische taal en antisemitische pamfletten en prenten. 'Van sommige dingen ben ik ontzettend geschrokken. Zoals een boekje met op de kaft een davidster, vervlochten met een hakenkruis.'
Een omstreden anti-Israëlische verklaring wordt vandaag gepubliceerd door de niet-gouvernementele organisaties (ngo's) in Durban, althans een deel ervan. Sommige groepen op het NGO Forum nemen afstand van de tekst, waarin Israël een 'apartheidsstaat' wordt genoemd, die zich schuldig maakt aan 'racistische misdaden, genocide en etnische zuivering'.
© www.volkskrant.nl
================================================================ ??
Hoogst merkwaardig, op donderdag 02 augustus 2001 opende ik dit topic met: Nederland is niet van zin om excuses aan te bieden voor de slavenhandel van eeuwen geleden. Ook het uitbetalen van schadevergoedingen aan de nakomelingen van slaven is voor ons land niet aan de orde.......
Dus toch excuses en berouw? Nou ja ze doen maar........
Die hele conferentie is toch al een lachertje opzich aan het worden met het anti-semitisme wat daar doorsijpelt.
RIJSWIJK/DURBAN (ANP) - De Nederlandse regering heeft op de anti-racismeconferentie van de VN in het Zuid-Afrikaanse Durban ,,diepe spijt'' betuigd voor het slavernijverleden. Minister Van Boxtel zei dat er in het verleden grove fouten zijn gemaakt die leidden tot groot onrecht.
,,We betuigen diepe spijt over de slavernij en de slavenhandel die hebben plaatsgehad, maar een spijtbetuiging alleen is niet voldoende en kan niet worden gebruikt als een excuus om in het heden geen actie te ondernemen'', aldus de bewindsman zondag in Durban. ,,Het is belangrijk structurele maatregelen te nemen voor de nabestaanden van vroegere slaven en voor de volgende generaties.''
Verder ging Van Boxtel in op de maatregelen van de regering om racisme in Nederland te bestrijden. Ook noemde hij het volgend jaar op te richten slavernijmonument en het opzetten van een nationaal instituut voor het Nederlandse slavernijverleden voor educatie, documentatie en onderzoek.
De minister riep andere landen op het Nederlandse voorbeeld te volgen en zo een internationaal kennisnetwerk over slavernij te creëren.
Schaduw op conferentie
In zijn toespraak uitte Van Boxtel ook scherpe kritiek op het racisme en de intolerantie die rond de conferentie hangen. Zo hangen in de stad spotprenten van Israël waarin onder meer de Davidster en een hakenkruis met elkaar verweven zijn. ,,Dat gaat echt te ver'', aldus de bewindsman na zijn speech.
Volgens de minister dreigt het conflict in het Midden-Oosten, dat als een schaduw boven de conferentie hangt, te eenzijdig benaderd te worden op de bijeenkomst. Hij verklaarde ,,erg geschrokken te zijn van passages'' in de ontwerp slotverklaringen van de spiegelconferentie van niet-gouvernementele organisaties in Durban waarin Israël als racistische apartheidsstaat wordt omschreven.
Volgens Van Boxtel gaan die uitspraken veel te ver. Later op de avond zou de bewindsman nog overleg voeren met Nederlandse vertegenwoordigers van niet-gouvernementele organisaties die naar Zuid-Afrika zijn afgereisd.
bron: Trouw.
-------------------------------------------------------
Inhoudelijk kleine verschillen, vandaar deze post
quote:Ja, maar maakt nog steeds niet duidelijk waarom er eerst door Nederland niet gepiekerd werd over excuses en waarom ze dan nu ineens wél zijn aangeboden.
Op maandag 03 september 2001 16:43 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Inhoudelijk kleine verschillen, vandaar deze post
Overigens meldt www.EN.nl dit bericht:
Jesse Jackson wil ook compensatie voor slavernij
Bron: RTR/EN
Publicatietijd: 3-09-01 12:48
Laatste wijziging: 3-09-01 12:48
LONDEN - De Amerikaanse dominee Jesse Jackson heeft zich maandagochtend gevoegd bij de groeiende roep om compensatie voor de slavenhandel. Excuses alleen zijn niet genoeg, zei Jackson in het Zuid-Afrikaanse Durban tijdens de VN-racismeconferentie.
"Nadat de Iraakse president Saddam Hoessein Koeweit binnenviel, namen we ook geen genoegen met een verontschuldiging. We zeiden dat hij de schade moest vergoeden'', legde Jackson uit. "En daarom is het redelijk te verwachten dat die landen die het slachtoffer van slavernij zijn geweest, compensatie willen.''
Tijdens de conferentie zijn steeds meer Afrikaanse en Caribische landen gaan roepen om een schadevergoeding wegens slavernij en kolonialisme. De Verenigde Staten en Europese landen zijn niet ingegaan op die oproep.
Minister van Boxtel (Grootesteden- en Integratiebeleid) heeft namens de Nederlandse regering heeft zondagavond op de racisme-conferentie 'diepe spijt' betuigd over de slavernij en de slavenhandel door de Nederlanders.
============================
De roep om schadevergoeding wordt steeds hardnekkiger.
quote:En dat vinden de Amerikanen kennelijk ook
Op maandag 03 september 2001 14:34 schreef R@b het volgende:
Die hele conferentie is toch al een lachertje opzich aan het worden met het anti-semitisme wat daar doorsijpelt.
VS verlaten racismeconferentie Durban
DURBAN (ANP) - De Verenigde Staten vertrekken uit de conferentie over racisme in Durban. Dat heeft een lid van het Congres maandag meegedeeld. De reden is de anti-Israëlische houding van de deelnemers.
© ANP
DURBAN (ANP) - De anti-racismeconferentie van de Verenigde Naties in het Zuid-Afrikaanse Durban lijkt zo goed als mislukt. Maandagavond kreeg zowel de Amerikaanse als Israëlische delegatie opdracht de bijeenkomst voortijdig te verlaten.
Onenigheid over bewoordingen in de mogelijke slotverklaring over het conflict in het Midden-Oosten, waren voor beide landen de druppel.
Minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell maakte de Amerikaanse beslissing bekend. ,,Vandaag heb ik onze vertegenwoordigers op de wereldconferentie opdracht gegeven naar huis terug te keren. Ik weet dat je racisme niet bestrijdt door conferenties die uitmonden in uitlatingen met haatvolle taal'', aldus Powell.
Bron van haat
Kort na de Amerikaanse bekendmaking dat het land voor de derde keer voortijdig een VN-racismeconferentie verlaat, verklaarde Jeruzalem dat de Israëlische delegatie eveneens wordt teruggetrokken. Minister van Buitenlandse Zaken Shimon Peres zei ,,het bizarre schouwspel dat zich in Durban heeft afgespeeld'' te betreuren. ,,Een belangrijke conferentie waarvan werd verondersteld dat ze de mensenrechten zou beschermen, werd een bron van haat.'' Peres noemde de activiteiten op de conferentie een ,,ongelooflijke poging om Israël te besmeuren''. Het voorbeeld van beide landen werd korte tijd later gevolgd door Canada.
Arabische landen hadden er, voordat de conferentie goed en wel was begonnen, op aangedrongen dat het zionisme (de leer die joden oproept zich in Israël te vestigen) gelijkgesteld moet worden aan racisme. In de ontwerpresoluties die door de landen werden ingediend, wordt Israël beschuldigd van het voeren van een beleid van 'apartheid' en 'misdaden tegen de menselijkheid'. Ook wilde de Arabische wereld dat de Jeruzalem scherp wordt veroordeeld voor het geweld in de bezette Palestijnse gebieden.
Washington was daarover zo verbolgen, dat Powell weigerde naar Durban te vertrekken. In plaats daarvan stuurden de VS, Canada en Israël een lage delegatie naar de conferentie. De sfeer op de conferentie was vanaf het begin grimmig.
Apartheidstaat
Een schaduwconferentie van niet-gouvernementele organisaties maakte de sfeer er zondag niet beter op. Israël werd in een verklaring als een ,,racistische apartheidsstaat'' beschreven wegens de slechte behandeling van de mensen in de bezette Palestijnse gebieden.
Pogingen van diplomaten de conferentie nog te redden, lijken door het Amerikaanse, Israëlische en Canadese vertrek te zijn mislukt. De Belgische minister van Buitenlandse Zaken Michel verklaarde evenwel dat de lidstaten van de Europese Unie de conferentie niet verlaten. ,,De vijftien hebben mij een mandaat gegeven het voorstel van mijn Zuid-Afrikaanse collega Zuma te aanvaarden om een geheel nieuwe tekst op te stellen waarover consensus mogelijk moet zijn.'' België is momenteel EU-voorzitter.
Gastland Zuid-Afrika reageerde teleurgesteld op de Amerikaanse en Israëlische beslissing en noemde deze ongelukkig en onnodig. Teleurstelling overheerste ook bij organisaties als Amnesty International en Human Rights Watch en bij mensenrechtencommissaris Mary Robinson en secretaris-generaal Kofi Annan.
© ANP
=================================================================
Van Boxtel zou er goed aan doen als hij namens Nederland ook aan zijn kuierlatten zou trekken en deze door anti-semitische tendenzen verziekte conferentie zou verlaten
quote:Mag ik even
Op dinsdag 04 september 2001 22:47 schreef HartSlag het volgende:Misschien hebben die joden gewoon simpelweg hun lesje niet geleerd toen?
quote:Ik ben geen voorstander van dit soort smileys, R@b, dat weet je, maar in dit geval kotssmiley ik even met je mee.
Op dinsdag 04 september 2001 23:15 schreef R@b het volgende:Mag ik even
?
![]()
![]()
quote:Toch niet te geloven over de rug heen van 6 miljoen vergaste Europese Joden, waarvan er velen notabene ooit landgenoten van meneer Hartslag waren: Nederlands staatsburger namelijk.
Op dinsdag 04 september 2001 23:24 schreef golfer het volgende:
Walgelijke en ongenuanceerde opmerking van Hartslag.
Wat een opmerking zeg
BAH
Passagiers die met een EL AL-vlucht uit Israël naar de Brusselse luchthaven Zaventem vlogen, hebben na aankomst hakenkruizen en antisemitische leuzen aangetroffen op hun bagage. De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena kondigde dinsdag een intern onderzoek aan.
Zowel El Al als Sabena, verantwoordelijk voor de bagageafhandeling op Zaventem, verklaarden zeer geschokt te zijn door het incident. Een woordvoerder van de Belgische maatschappij verklaarde: ,,we hopen niet dat de dader zich onder ons personeel bevindt. Als dat wel het geval is, zullen we zeker maatregelen treffen''.
De Israëlische ambassadeur in België uitte eveneens zijn afschuw. De diplomaat verklaarde een direct verband te zien met de anti-racismeconferentie in het Zuid-Afrikaanse Durban.
© ANP
=====================================================================
Dat verband zal er inderdaad wel zijn. Anti-semitisme steekt steeds vaker de kop op de laatste tijd, lijkt wel.
quote:Yep, maar zit wel een kern van waarheid in anders zouden die etters daar in Israel zich wel anders gedragen. Of zou je denken van niet?
Op dinsdag 04 september 2001 23:24 schreef golfer het volgende:[..]
Ik ben geen voorstander van dit soort smileys, R@b, dat weet je, maar in dit geval kotssmiley ik even met je mee.
Walgelijke en ongenuanceerde opmerking van Hartslag.
[Dit bericht is gewijzigd door HartSlag op 05-09-2001 21:20]
quote:Welke kern van waarheid zou er moeten zitten in de vernietiging van 6 miljoen joden versus het Israël van heden ten dage???? Welk lesje hebben de joden niet geleerd in '40-'45?
Op woensdag 05 september 2001 21:04 schreef HartSlag het volgende:[..]
Yep, maar zit wel een kern van waarheid in anders zouden die etters daar in Israel zich wel anders gedragen. Of zou je denken van niet?
quote:Op een walgelijke manier onder de aandacht werd gebracht.
Je hebt helemaal gelijk met je bovenstaande opmerking maar ik speel het juist zo omdat het zo weer even op een harde manier onder de aandacht wordt gebracht.
Geen goed woord voor over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |