abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage zondag 15 februari 2004 @ 20:10:23 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17203664
Heb jij het geduld om te leven?

Marco Pantani is dood, meldde iemand me op MSN. Mijn eerste reactie was: wie? En mijn tweede: Oh, wielrennen, daar heb ik niets mee.
Interessanter is het dat deze 34-jarige sporter naar alle waarschijnlijkheid zelfmoord heeft gepleegd. Hij schijnt al jaren depressief te zijn en was in allerlei doping- en andere drugsschandalen verwikkeld. Nu ken ik de ins en outs hier niet van, maar op mij, als leek, komt het over als dat zijn schouders niet sterk genoeg waren om alle weelde te dragen.

34 Jaar. Bijna net zo oud als ik ben, alleen heeft Pantani een langere staat van dienst achter zich. De wereld kent hem, hij is even wereldnieuws. Maar over een week, als hij is begraven, dan draait de wereld nog steeds gewoon verder.
Maar is het niet oneerlijk, dat een 34-jarige moeder sterft aan kanker en een dochtertje van zes maanden en een gebroken echtgenoot achterlaat, terwijl een leeftijdsgenoot een spuit in zijn arm zet omdat hij niet meer wil leven?
De eerste reactie is: ja, dat is oneerlijk. Waarom sterft de één onvrijwillig en maakt de ander vrijwillig een eind aan zijn leven.
Maar als je er wat langer over nadenkt ben ik niet zo zeker meer van de oneerlijkheid. Elk leven is namelijk uniek, elk persoon is een individu. De een sterft vroegtijdig aan een slopende ziekte, de ander maakt er vrijwillig een einde aan. Maar nooit mag je deze twee gevallen aan elkaar spiegelen. Want daar doe je beide individuen te kort mee.

Precies zeven jaar geleden stond ik zelf op een splitsing in mijn leven. Ik had een hele erge huidziekte, waarbij mijn lichaam van mijn tenen tot aan mij kruin was ontstoken. Het was rood, dik als leer, elke beweging deed pijn. De huid is het grootste orgaan van je lichaam, en als dat ziek is, kun je niets meer. Dan ben je machteloos. Ik isoleerde me steeds meer, leefde 's nachts omdat je dan niets hoeft. De radio was mijn beste vriend. En overdag sliep ik zolang mogelijk om maar niet op te hoeven staan. En als ik dan eindelijk met mijn droge, wit uitgeslagen huid onder de douche stond duurde het een uur voordat mijn lichaam schoon was. De pijn was ondraaglijk. En het doucheritueel herhaalde ik wel drie keer per dag. Zonlicht zag ik niet meer. Mijn spieren werden slap door het niet gebruiken. Het was een neerwaartse spiraal.
Het breekpunt kwam op de verjaardag van mijn vader. 's Middags was er een feest. Omdat het een mooie, zonnige februaridag was besloot ik even een klein blokje om te gaan, mijn hoofd even in de zon te houden. Ik deed ruim een kwartier over twee kilometer en bij de spoorweg overgang aangekomen wist ik: zo kan ik niet meer verder leven. Het moest veranderen, anders had het leven geen enkele zin meer.

Het stomme is, dat je als je ziek bent voor jezelf heel lang kunt volhouden dat er niets aan de hand is. Ontkennen en stug doorgaan dat je wel weer beter wordt zonder hulp van buitenaf is wellicht iets dat meer mensen herkennen. Ik hield mezelf altijd voor dat ik het wel alleen zou kunnen: leven.
Maar op die bewuste zondagmiddag gaf ik mezelf over aan mijn ziekte, en bekende: je bent ziek, zoek hulp. Een week na mijn vaders verjaardag zat ik voor het eerst in mijn leven bij de dermatoloog die zich afvroeg waar ik al die jaren was gebleven.

Vanmiddag ga ik weer naar mijn vaders verjaardag, met een gezonde huid. Maar zonder hulp en de liefde- en begripvolle steun van mijn omgeving was dat niet gelukt. Vorig jaar kwam Protopic op de markt, een nieuwe en revolutionaire zalf die zonder schade aan je immuunsysteem toe te brengen je huid van binnenuit geneest. Het was de moeite en de pijn van al die jaren hier op te wachten meer dan waard.

Kunnen we het Pantani kwalijk nemen als hij daadwerkelijk zelfmoord heeft gepleegd? Hij was depressief. Misschien wilde hij niet meer wachten op een verlossend nieuw revolutionair medicijn. Of misschien had hij geen liefde- en begripvolle omgeving.
Ik neem Pantani, en al die andere mensen die vrijwillig uit het leven stappen niets kwalijk. Maar mijn hart huilt wel om hen. Want hoe donker het leven er soms uitziet, hoe moeilijk dingen soms ook zijn. Er is altijd iets of iemand in de buurt die het waard is om voor te leven. Iemand die van je houdt om wie je bent. Je moet alleen soms wat geduld hebben.

[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 15-02-2004 20:23]

pi_17203799
Ik ben het met je eens! !
  zondag 15 februari 2004 @ 20:20:30 #4
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_17203926
Mooi!
pi_17203967
quote:
Op zondag 15 februari 2004 20:10 schreef SunChaser het volgende:
veel te veel tekst
ja ik ben het wel met je eens
maar mense denken vaak te makkelijk

zoiets van, alles zit tegen. ik maak er wel een eind aan dan ben ik er vanaf

maar als mensen nou eens positiever gingen denken. zoals: alles gaat ruk mijn hele leve is een puinhoop.... eigenlijk kan het niet meer slechter met me gaan..
dus in feite zie je op het diepte punt van je leven. dus alles wat er komen gaat kan alleen maar beter worden. met die instelling kom je een heel eind

maar das mijn mening....

[Dit bericht is gewijzigd door -KQwakie- op 15-02-2004 20:22]

when i die bury me up side down so the whole world kan kiss my ass
  zondag 15 februari 2004 @ 20:22:12 #6
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_17203976
Pantani dacht er blijkbaar anders over.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_17204056
quote:
Op zondag 15 februari 2004 20:21 schreef -KQwakie- het volgende:

[..]

zoiets van, alles zit tegen. ik maak er wel een eind aan dan ben ik er vanaf

Ja idd, zo zullen mensen idd denken die zelfmoord plegen

ignorant

Verder goed stuk tekst, even daar gelaten of ik het er nu helemaal mee eens ben of niet

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zondag 15 februari 2004 @ 20:27:22 #9
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_17204148
Mooi gezegd! en jij hebt je inderdaad maar doorheen weten te vechten destijds..maar ook dat is misschien net te danken aan een kleinigheid wat je dacht , of zag....(leven is van zulke kleine dingen afhankelijk soms, zo raar) ik kan me wel voorstellen dat zo;n bericht je dan wat doet... zelfs ik heb het als iemand zo jong overlijdt, ook bij Guusje had ik dat (al was dat natuurlijk indie zin heel anders dat het geen zelfmoord was)

... ik heb dan zoiets, "34?? ik ben dat zelf bijna, het kan zomaar ineens afgelopen zijn"....... al heb ik nooit zo letterlijk op die crossroads gestaan heb ik ook een periode gehad waar het in de spiraal naar beneden kon gaan (en het bijna ook mis ging) , of omhoog.... heeel langzaam werd het gelukkig het laatste..... maar voor het zelfde geld krijg je op net het verkeerde moment nog ff dat zetje in de afgrond en neem je wel die stap de verkeerde richting op en dan kan je wel eens geen uitweg meer zien.........

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_17204317
quote:
Op zondag 15 februari 2004 20:10 schreef SunChaser het volgende:
Marco Pantani is dood, meldde iemand me op MSN. Mijn eerste reactie was: wie? En mijn tweede: Oh, wielrennen, daar heb ik niets mee.
Dat was mijn eerste reactie ook en dat werd me niet in dank afgenomen, alsof het erg is als je zegt dat je een dode niet kent
pi_17204466
mooie column
046
Dank aan Yeahinho
  zondag 15 februari 2004 @ 21:33:35 #12
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_17206287
Ik vind hem heel mooi.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  zondag 15 februari 2004 @ 21:51:38 #13
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_17206876
* JimmyJames krijgt tranen in z'n ogen van z'n mooi bericht

Je hebt 100% gelijk, je moet geduld hebben om te kunnen leven.

Please Move The Deer Crossing Sign
pi_17207089
Respect!! Ik heb echt respect voor je. Het lijkt me best lastig om je elke dag schuil te houden, omdat je een huidziekte hebt. Wat fijn voor je dat je toen je zo diep in de put zat, een goede keus hebt genomen om er wat aan te gaan doen.

Maar ik ben het wel met je eens. Ik vind dat ieder mens mag beslissen over zijn eigen leven, wat betreft zelfmoord, maar sommige dingen gaan me echt te ver en dan heb ik zoiets van: Hoe kan ik deze mensen laten inzien dat het leven ook heel mooi kan zijn? En heel waardevol...

En dat is soms best lastig...

Do one thing erveryday that scares you...Sing!
  † In Memoriam † zondag 15 februari 2004 @ 22:02:40 #15
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_17207223
quote:
Op zondag 15 februari 2004 21:58 schreef badgirl18 het volgende:
Respect!! Ik heb echt respect voor je.
Niets aan toe te voegen!
pi_17207677
quote:
Een week na mijn vaders verjaardag zat ik voor het eerst in mijn leven bij de dermatoloog die zich afvroeg waar ik al die jaren was gebleven.
Maar wat was dan de reden om niet langs een huisarts of dermatoloog te gaan? Als je iets hebt waarmee je niet meer kan leven van de pijn en je doet daar niets aan, dan roep je het allemaal een beetje op jezelf af denk ik...
pi_17208689
Mooi, Sunchaser, erg mooi geschreven
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_17208761
zoals Sunny ook zegt. Hij kent de ins en outs niet waarom Pantani nu dood is.

Iedereen zegt wel zelfmoord maar dat schijnt volgens de procureur van Rimini niet te zijn.

Misschien als het Topic op sport over De mens pantani gelezen wordt dat je ongeveer gaat begrijpen hoe het gekomen is en wat voor een mens die was.

pi_17208793
voor de rest mooie column sunchaser. En zeker respect voor je.
  zondag 15 februari 2004 @ 23:03:02 #20
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_17209224
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 81% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 05:12:37 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zondag 15 februari 2004 @ 23:03:39 #21
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_17209243
Respect
en ik vind zo'n waarheid in deze stukjes:
quote:
Het stomme is, dat je als je ziek bent voor jezelf heel lang kunt volhouden dat er niets aan de hand is. Ontkennen en stug doorgaan dat je wel weer beter wordt zonder hulp van buitenaf is wellicht iets dat meer mensen herkennen. Ik hield mezelf altijd voor dat ik het wel alleen zou kunnen: leven.
Maar op die bewuste zondagmiddag gaf ik mezelf over aan mijn ziekte, en bekende: je bent ziek, zoek hulp.

Want hoe donker het leven er soms uitziet, hoe moeilijk dingen soms ook zijn. Er is altijd iets of iemand in de buurt die het waard is om voor te leven. Iemand die van je houdt om wie je bent. Je moet alleen soms wat geduld hebben.

Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_17209310
Mijn complimenten voor deze mooie column.
It's easier to get forgiveness than permission.
  zondag 15 februari 2004 @ 23:09:56 #23
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_17209455
Bedankt SunChaser!
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_17209505
Zo Sunnie, wat ongekend knuffiekroel van je.

Mooi geschreven, jammer dat ie niet op een tegel past.
Mijn complimenten.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_17209545
En hij moet sticky in R&P, serieus.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  Redactie Frontpage zondag 15 februari 2004 @ 23:32:42 #26
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17210199
quote:
Op zondag 15 februari 2004 23:12 schreef shmoopy het volgende:
En hij moet sticky in R&P, serieus.
Mag, verplaats jij hem?
  Redactie Frontpage maandag 16 februari 2004 @ 08:01:42 #27
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17214481
Maar hier mag ook
  Admin maandag 16 februari 2004 @ 08:04:30 #28
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_17214494
quote:
Op maandag 16 februari 2004 08:01 schreef SunChaser het volgende:
Maar hier mag ook
Open nog maar een keer in R&P, mooi stukje, in R&P zit weer een ander publiek dan hier
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Redactie Frontpage maandag 16 februari 2004 @ 08:10:05 #29
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17214521
Done
  Admin maandag 16 februari 2004 @ 08:11:11 #30
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_17214525
Zal ik deze hier sluiten?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Redactie Frontpage maandag 16 februari 2004 @ 08:13:36 #31
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17214537
quote:
Op maandag 16 februari 2004 08:11 schreef yvonne het volgende:
Zal ik deze hier sluiten?
Nope. Zoals je zei, hier komt een ander publiek. Dus deze kan ook wel openblijven.

Ik heb hem liever in GC dan R&P, R&P is deze keer alleen een bonus zeg maar.

maandag 16 februari 2004 @ 08:15:34 #32
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17214546
Mooi column Sunnie. Maar ik vindt dat zelfmoord toch een laffe manier is om uit het leven te stappen. Met name voor de mensen die achterblijven.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 16 februari 2004 @ 10:40:01 #33
27922 Stormvogel
Right Now Right Here
pi_17216619
Voor meer info over de zalf:
Protopic: Zalf tegen constitutioneel eczeem
mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine
pi_17219045
quote:
Maar ik vindt dat zelfmoord toch een laffe manier is om uit het leven te stappen. Met name voor de mensen die achterblijven.
waarvoor dat nu weer... dat jij toevallig gelukkiger bent als je leeft, betekent toch niet dat dat voor iedereen zo moet zijn...

dat impuslief zelfmoord plegen verkeerd is ben ik het mee eens, daar zou je later toch alleen maar spijt van krijgen (als dat mogelijk was dan ) (impuslief as in: in één keer komen er allerlei problemen op je af, en een week later doe je het)... maar mensen die het doordacht doen zullen daar zeker hun redenen voor hebben en ik vind niet dat het voor andere is om daar over te oordelen als "laf"... dan kan je wel zeggen dat het vervelend is voor de nabestaanden, maar blijkbaar waren deze er niet of niet voldoende voor de persoon in kwestie.. daarnaast, oftie nu dood gaat terwijl die het wilde, of over 30 jaar na een zwaar kut leven gehad te hebben vol depressie/pijn/etc, als nabestaande kies je dan toch ook voor het 1e?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')