abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17081736
He, ik ik wil graag een nieuwe spiegelreflex aanschaffen omdat mijn oude het helaas begeven heeft.

Nu ben ik vorige week wat fotowinkels afgegaan en ben ik uitgekomen op óf een Nikon F75 óf een Minolta Dynax-4. De prijzen van beide camera's liggen rond de 400 euro, wat ongeveer klopt met mijn budget.
Ik heb gehoord dat de Nikon kwalitatief iets beter is dan de Minolta, maar in de winkel was er aanbieding waarbij je bij de Minolta naast de standaar 28-80 lens voor dezelfde prijs een 75-300 lens krijgt.

Misschien iemand met ervaring?

Oja, ik overweeg het ook om de camera misschien te bestellen op spoiler:

www.geengeld.nl
. Iemand die daar ervaring mee heeft?

bvd

pi_17081938
Bij geengeld.nl heb ik nooit besteld maar koopdigitaal.nl is het zelfde en daar heb ik wel een keer iets besteld (sensor reinigingsmateriaal) kreeg ik keurig een pakketje met de post binnen een paar dagen. Met acceptgiro erbij. Ging prima.

Minolta of Nikon, das lastig natuurlijk. Ik zou gewoon beide camera's eens in de hand nemen en kijken welke het beste bevalt.
Succes

voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_17082041
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 10:51 schreef irestmycase het volgende:
He, ik ik wil graag een nieuwe spiegelreflex aanschaffen omdat mijn oude het helaas begeven heeft.

Nu ben ik vorige week wat fotowinkels afgegaan en ben ik uitgekomen op óf een Nikon F75 óf een Minolta Dynax-4. De prijzen van beide camera's liggen rond de 400 euro, wat ongeveer klopt met mijn budget.
Ik heb gehoord dat de Nikon kwalitatief iets beter is dan de Minolta, maar in de winkel was er aanbieding waarbij je bij de Minolta naast de standaar 28-80 lens voor dezelfde prijs een 75-300 lens krijgt.

Misschien iemand met ervaring?

Oja, ik overweeg het ook om de camera misschien te bestellen op spoiler:

www.geengeld.nl
. Iemand die daar ervaring mee heeft?

bvd

Minolta en Nikon zijn zo`n beetje aan elkaar gewaagd,als je voor hetzelfde geld een 75~300 bij kan krijgen ,lijkt me de keus niet zo heel moeilijk
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
pi_17082069
Hangt een beetje van het gebruik af:

Wanneer je de camera voornamelijk gebruikt voor kiekjes, en vakantie en een klein beetje hobby is de Dynax (die ik zelf ook heb) een fijne camera. Het is een zeer lichte camera die gemakkelijk te bedienen is en is relatief goedkoop uit te breiden.

Wanneer de hobby de overhand begint te krijgen dan is dat extra stukje kwaliteit toch wel prettig. (wel iets minder mogelijkheden in het begin doordat er maar 1 lens bij wordt geleverd.) Daarnaast zijn de ontwikkelingen van de digitale (spiegelreflex)fotografie dusdanig dat het voor een gedreven hobbyfotograaf niet ondenkbaar is om de overstap te maken naar een digitale body. Wanneer dit ook voor jou zou kunnen gelden zou ik voor de Nikon gaan. Op deze manier kun je voor de analoge camera al uitbreidingen kopen die later op de digitale body ook bruikbaar zijn.

De vraag dus:
Waar ga je de camera voor gebruiken en hoe vaak....

Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
  woensdag 11 februari 2004 @ 11:13:33 #5
84072 harlingen.f2o.org
www.harlinger-fotografie.nl
pi_17082269
Ik zou degene nemen die het beste en goedkoopste is uit te breiden.
En een beetje op je gevoel afgaan.
Do hast spitigernôch net it foech om de sonnema-website te besykjen omdatst minderjierrich bist.
  FOK!fotograaf woensdag 11 februari 2004 @ 11:17:27 #6
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_17082342
hou ze in je hand, dat was bij mij een doorslag geven de factor
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_17088919
In ieder geval bedankt voor de reacties, als ik het zo begijp zeggen jullie bijna allemaal -en dat bevestigt mijn eerdere gedachte al- dat Nikon en Minolta redelijk aan elkaar gewaagd zijn.
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 11:05 schreef Kermit77 het volgende:
De vraag dus:
Waar ga je de camera voor gebruiken en hoe vaak....
Het is meer een hobby. Dus ik gebruik de camera niet om snapshots te maken.
Ook ben ik niet van plan over te stappen op een digitale camera.. Dus de Minolta (inclusief telelens) heeft wel een lichte voorsprong.

Ik was sowieso al wel van plan om beide camera's een keer te gaan uitproberen/ vasthouden in de winkel..

pi_17090655
Ik ben erg benieuwd wat het wordt...
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_17092615
Ik zal mijn keuze en mijn ervaringen hier neerzetten.
pi_17094600
Ik denk dat tussen die 2 camera's wel degelijk verschil zit. De dynax 4 is zo'n beetje het instap model van minolta. Terwijl onder de F75 nog 2 modellen zitten. Ook is de F75 een vrij nieuw model met waarbij ze wat functies afgekeken hebben van de F80 en F100.
Maar ik zou als ik jou was toch gewoon even naar een fotozaak lopen en beide camera's vergelijken. En dan degene kopen die het fijste in de hand ligt. Slechte camera's worden er zowieso niet gemaakt lijkt me.
pi_17094738
Voor die prijs niet mag ik hopen.
pi_17094860
Ik heb een F75, en ben er zeer tevreden mee. Makkelijke bediening, ligt fijn in de hand, mooi uiterlijk (vind ik).

edit: Hij heeft hele goede metering. 25 segments 3D matrixmeting, centrumgericht en spot. Verder alles behalve ISO handmatig in te stellen. 5 AF-punten, welke ook zelf te selecteren zijn.

Best een mooi verkooppraatje toch?

woensdag 11 februari 2004 @ 18:49:26 #13
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_17095126
Persoonlijk vind ik de Nikon ook wat prettiger,qua het in het handje hebben,maar wat Xila al zei,haast u naar de fotoboer,en onder ga het
pi_17095717
Dat was ook een minpuntje bij de Minolta, die is 'maar' 14 segments terwijl de Nikon inderdaad 25 segments is...

Mja, we zullen zien.. Ik neem aan dat het beide goede camera's zijn.

pi_17098515
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 18:49 schreef fotoloog het volgende:
Persoonlijk vind ik de Nikon ook wat prettiger,qua het in het handje hebben,maar wat Xila al zei,haast u naar de fotoboer,en onder ga het
Gaarne dit topic mergen met dees?

Advies aanschaf spiegelreflexcamera

en dan daar de titel met deeltje twee aanpassen?

Enne zelf ben ik helemaal geen fan van beide merken, maar als ik zou moeten kiezen dan kies ik de nikon.

De dynax 4 is me toch net effe wat teveel dinkytoy en de nikon heeft een veel langer (lees: beter) upgrade-pad dan de minolta.

Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
  woensdag 11 februari 2004 @ 21:14:17 #16
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_17099969
  woensdag 11 februari 2004 @ 21:15:57 #17
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_17100024