enkele dagen geleden zag ik dokter phil (vraag niet waarom, was zappend als inslapertje, magoed...) en daar kwam het nemen van keuze's aan bod. normaal vindt ik veel van de behandelde stof en uitspraken in die show niet berusten op realiteit en goede fundamenten, maar in die show hadden ze op zich wel een interessant schema wat betreft 'redenen voor het nemen van een keuze'
voorbeeldje (voor zover ik me kan herinneren)
enz enz
stap8- intellectuel/spiritualiteit
stap4- liefde, krijg ik er liefde voor terug?
stap2- zekerheid, ben ik zeker genoeg?
stap1 - overleven, overleef ik dit?
lag dus onderhand al te slapen voordat ik wat meer info kon opslaan van deze uitzending, maar hier ben ik dus erg nieuwsgierig naar. het leek me een vrij algemeen, bestudeerdt schema, wat niet onbekend zal zijn voor psychologen e.d.
op die website van dokter Pil wordt ik ook niet echt wijzer (wat een usa halleluja)
anyway, wie kan me wat op weg helpen? en heeft er misschien nog iets interessants op aan te vullen?
Zal nog even proberen kort aan te geven waarom dit mij zo interesseert; ben nu 21, en erg bezig met mijn eigen psychologische profiel, zelfkennis, en zelfonderzoek.... hoe je het ook wil noemen. in zeer korte tijd ben ik erg veranderd in het nemen van keuze's en beslissingen, althans, hier trainde (en nog steeds) ik erg op. het geeft meer inzicht en vrijheid. waarom niet je horizon verbreden? Hier heb je kennis en zekerheid voor nodig. dit gaat gepaard met een hoop zaken, waaronder "Keuze's nemen". hoe kijken jullie hier tegenover?
en wat betreft dr phil
quote:Dr. Phil, wat een open-deuren-intrapper is dat.
Op donderdag 5 februari 2004 12:19 schreef miss-rammstein het volgende:en wat betreft dr phil
edit: even een beter plaatje, die andere had nog een 6e niveau ofzo
[Dit bericht is gewijzigd door Jape op 05-02-2004 14:16]
dat schema daarintegen wat in die show aan bod kwam, vondt ik interessant, en nou moet ik zeggen Jape, die piramide komt er aardig mee overweg, deze betreft dan de behoefte's. maar eigenlijk liggen keuze's->redenen erg dicht bij behoefte's. komt op het zelfde neer in principe. je hebt een behoefte, wat resulteert in het nemen van een beslissing of keuze. waarom heb je deze behoefte, en dus waarom neem je deze keuze.
het grappige is nu, dat jouw piramide enigzins verschilt met die van 'dokter pil'. nu ik deze hebt gezien zou ik alsnog erg graag die piramide van die show willen zien.
Ik heb eens gekeken naar die link over Maslow, erg interessant, kan er veel in vinden. jammer dat ik nu even weg moet, maar als ik later vanmiddag terug ben ga ik er eens aandachtig naar kijken. heb je die site zelf gemaakt, of gewoon goed bestudeerd/geinteresseerd?
Maslow, net als Dr. Phil, versimplificeert naar mijn smaak veel te veel...ze geven hiërarchische verschillen aan tussen bepaalde behoeften die in de praktijk helemaal niet zo duidelijk liggen...
quote:De behoeftepyramide van Maslow is heel bekend en er zijn boeken over volgeschreven en veel gedragstheorieën zijn er op gebaseerd. Het lijkt mij stug dat hij die site heeft gemaakt.
Op donderdag 5 februari 2004 13:13 schreef seb_ het volgende:
inderdaad mensen, dr phil doet mij helemaal niks, en was ook niet de aanleiding van dit topic. een programma waarbij ~geestelijk onderontwikkelde~ mensen hun problemen voorleggen is makkelijk.... houden ze in amerika wel van. maar zat half in te dutten, en kwam zo zappend daarop terecht.dat schema daarintegen wat in die show aan bod kwam, vondt ik interessant, en nou moet ik zeggen Jape, die piramide komt er aardig mee overweg, deze betreft dan de behoefte's. maar eigenlijk liggen keuze's->redenen erg dicht bij behoefte's. komt op het zelfde neer in principe. je hebt een behoefte, wat resulteert in het nemen van een beslissing of keuze. waarom heb je deze behoefte, en dus waarom neem je deze keuze.
het grappige is nu, dat jouw piramide enigzins verschilt met die van 'dokter pil'. nu ik deze hebt gezien zou ik alsnog erg graag die piramide van die show willen zien.
Ik heb eens gekeken naar die link over Maslow, erg interessant, kan er veel in vinden. jammer dat ik nu even weg moet, maar als ik later vanmiddag terug ben ga ik er eens aandachtig naar kijken. heb je die site zelf gemaakt, of gewoon goed bestudeerd/geinteresseerd?
quote:De site heb ik er gewoon even bijgezocht (google op Maslow) en hij leek mij een goed beeld te geven van Maslow's theorie... de behoeftenpiramide van Maslow is volgens mij zeer bekend in de psychologie, en kwam bij mij in mijn studie Informatica & Economie langs, bij een van de economische vakken. Ik denk ook dat wat Dr. Phil verkondigde in meer of mindere mate gebaseerd zal zijn op Maslow, omdat het zo'n bekend psychologisch model is..
Op donderdag 5 februari 2004 13:13 schreef seb_ het volgende:
het grappige is nu, dat jouw piramide enigzins verschilt met die van 'dokter pil'. nu ik deze hebt gezien zou ik alsnog erg graag die piramide van die show willen zien.Ik heb eens gekeken naar die link over Maslow, erg interessant, kan er veel in vinden. jammer dat ik nu even weg moet, maar als ik later vanmiddag terug ben ga ik er eens aandachtig naar kijken. heb je die site zelf gemaakt, of gewoon goed bestudeerd/geinteresseerd?
Voor de rest heb ik niet echt kennis van zaken, maar de openingspost deed me direct aan die behoeftenpiramide denken, en zoals je zelf al aangeeft liggen die behoeftes en het maken van keuzes erg dicht bij elkaar
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 13:19 schreef Abbadon het volgende:
lesje Nederlands: je neemt beslissingen, en je maakt keuzes
quote:Wat betreft Dr. Phil ben ik het met je eens. Ik heb deze meneer niet veel gezien, maar de keren dat ik hem een kans hebt gegeven, viel het mij enorm op, dat hij over fundamentele zaken praat, alsof het niks is, of slaat deze gewoon simpelweg over. Maja ach... wat wil je, het is en blijft een 'show' he!
Maslow, net als Dr. Phil, versimplificeert naar mijn smaak veel te veel...ze geven hiërarchische verschillen aan tussen bepaalde behoeften die in de praktijk helemaal niet zo duidelijk liggen...
quote:Kun je eens een voorbeeld geven?
ze geven hiërarchische verschillen aan tussen bepaalde behoeften die in de praktijk helemaal niet zo duidelijk liggen...
Mag ik een gokje wagen?
'patient': ik vreet te veel, ben dik
phil : baal je er zelf van?
'patient': ja, wil het stoppen
phil : er is een reden voor dat vreten, probeer dat te achter te halen, en bouw op basis daarvan een nieuwe reden, of draai deze om, om zo ook je eet gedrag te veranderen
'patient': klinkt goed
phil : goed in de spiegel kijken voor die reden!
publiek: applaus
conclusie: die dikke amerikaanse meid denkt even haar probleem te kennen en valt paar kilootjes af, maar komt na een verloop van tijd weer dik aan, en kijkt elke dag weer (op haar dikke reet) braaf naar dr pil
Nou was dit maar een erg globaal, uit verband gegrepen voorbeeld. maar ben benieuwd of jij dit ook suggereert?
quote:Beste EddyMR, lees even goed voor je op/aan merkingen wilt maken (al bedoel je het goed waarschijnlijk, hoop ik, ga ik van uit
Op donderdag 5 februari 2004 14:10 schreef EddyMR het volgende:[..]
De behoeftepyramide van Maslow is heel bekend en er zijn boeken over volgeschreven en veel gedragstheorieën zijn er op gebaseerd. Het lijkt mij stug dat hij die site heeft gemaakt.
maw zag siteje over maslow en wat documentatie hierover, had toch gekund dat deze beste jongen dit in een html'etje heeft gegooid vanuit interesse of werk/school redenen?
anyway, lekker belangrijk... ik ga het nu eens doorlezen.
quote:Had gekund! Vond het wel opvallend dat ik zo een compleet aan Maslow gewijde site tegenkwam, maar volgens mij staat het er wel duidelijk beschreven. Veel leesplezier dan maar
Op donderdag 5 februari 2004 14:25 schreef seb_ het volgende:
maw zag siteje over maslow en wat documentatie hierover, had toch gekund dat deze beste jongen dit in een html'etje heeft gegooid vanuit interesse of werk/school redenen?
quote:hehe ja thnx! ben nu al beetje aan het doorlezen, maar neig sterk naar de mening van Abbadon. Vele aspecten kennen gewoon een grotere diepgang. In deze theorie, althans, op deze website, want kan aan de hand van die website (nog) niet praten over Maslow en zijn theorie zelf, worden de zaken behoorlijk bij de oppervlak aangepakt en beschreven. maja... dat is de wereld van de psychologie
Op donderdag 5 februari 2004 14:27 schreef Jape het volgende:[..]
Had gekund! Vond het wel opvallend dat ik zo een compleet aan Maslow gewijde site tegenkwam, maar volgens mij staat het er wel duidelijk beschreven. Veel leesplezier dan maar
maar het blijft interessant!
* seb_ is behoorlijk fylosofisch aangelegd wat dat betreft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |