quote:Er zijn honderden studies gedaan, maar waar het op neer komt is dit: Indien een zelfmoord poging faalt, om welke reden dan ook dan is er onbewust in diegene die het geprobeert heeft de kennis aanwezig dat het zou falen. De hele keuze om zelfmoord te plegen is dan dus gebaseerd op die kennis, vandaar dat heel erg veel psychologen dan ook zeggen dat dit soort pogingen een manier zijn om aandacht te trekken.
Op donderdag 29 januari 2004 22:51 schreef Piro het volgende:[..]
Dat hoef je niet, maar onderbouw het tenminste, aan mensen die zeggen 'aandachtstrekkerij' zonder enige vorm van onderbouwing heb ik echt geen boodschap, dan zou ik ook een aandachtstrekker moeten zijn omdat ik zoiets kwijt wil zeker.
quote:Daarom vraag ik me ook af, hebben wij als nabestaanden en kennissen cq vrienden het recht om iemand dwingen te leven als diegene dat niet wil?
Op donderdag 29 januari 2004 22:56 schreef onanymous het volgende:[..]
En dat is nu het erge aan deze zaak: nabestaanden zijn er te emotioneel bij betrokken om rationeel te kijken naar de ellende die zo iemand meemaakt tot hij uiteindelijk ertoe besluit dat hij alleen zijn eigen leven heeft, dat niemand daar iets in feite mee te maken heeft en dat hij dus het recht heeft dit zelf stop te zetten. Het hoeft niet in elk specifiek geval een vraag om aandacht te zijn of een kwestie van andere mensen dit aan willen doen. Bij verreweg de meeste gevallen ligt de oorzaak veel dieper en ook lang niet altijd bij de zelfmoordenaar zelf.
quote:Onzin, de 'oorzaak' of veel beter gezegd *aanleiding* ligt altijd, en per definite, bij diegene die zelfmoord wil plegen.
Op donderdag 29 januari 2004 22:56 schreef onanymous het volgende:[..]
En dat is nu het erge aan deze zaak: nabestaanden zijn er te emotioneel bij betrokken om rationeel te kijken naar de ellende die zo iemand meemaakt tot hij uiteindelijk ertoe besluit dat hij alleen zijn eigen leven heeft, dat niemand daar iets in feite mee te maken heeft en dat hij dus het recht heeft dit zelf stop te zetten. Het hoeft niet in elk specifiek geval een vraag om aandacht te zijn of een kwestie van andere mensen dit aan willen doen. Bij verreweg de meeste gevallen ligt de oorzaak veel dieper en ook lang niet altijd bij de zelfmoordenaar zelf.
Om te zeggen dat het 'veel dieper' ligt is vaag, waar ligt het dan? Er is altijd een aanleiding, en oorzaken en die zijn altijd aanwijsbaar, mits je maar genoeg graaft.
quote:Net of dat je dan ook nog maar iets kan schelen. Iemand wil dood. Dan is het voor diegene toch afgelopen en dat is alles waar het op dat moment om draait.
Op donderdag 29 januari 2004 22:45 schreef Farao het volgende:
Als je zelfmoord wil plegen dan doe je het toch niet in een school.Dat is hardstikke egoistisch, denk eerst eens aan al die kinderen die daar een traumatische ervaring aan over houden.
Moet je het zo nodig doen doe het dan rustig thuis, dan heeft (bijna) niemand er last van.
quote:Wat wil je hiermee zeggen dan, dat het een aandachtspoging is omdat ze 'maar' vanaf de derde verdieping sprong in plaats van de Rembrandt toren?
Op donderdag 29 januari 2004 22:58 schreef BloodRayne het volgende:[..]
Er zijn honderden studies gedaan, maar waar het op neer komt is dit: Indien een zelfmoord poging faalt, om welke reden dan ook dan is er onbewust in diegene die het geprobeert heeft de kennis aanwezig dat het zou falen. De hele keuze om zelfmoord te plegen is dan dus gebaseerd op die kennis, vandaar dat heel erg veel psychologen dan ook zeggen dat dit soort pogingen een manier zijn om aandacht te trekken.
als je bericht geedit is, denk je dan dat je nog een keer kan plaatsen? niet dus.
[Dit bericht is gewijzigd door Vision op 29-01-2004 23:19]
quote:Volgens mij is men elke middelbare school echt compleet gestoord. Zo heeft een aanbidder van mijn 'dinnetje zijn polsen doorgesneden toen hij door haar afgewezen werd, en heeft een vriendin van haar zichzelf het ziekenhuis ingeholpen door haar hoofd herhaaldelijk tegen de muur aan te laten dreunen, omdat ze gedumpt was door haar vriendje.
Op donderdag 29 januari 2004 22:55 schreef erikh het volgende:
...bij jou op school man...
Compleet ge-stoord.
quote:nee dit is nu niet de tijd om dingen recht voor zijn raap (en nu dus kortweg BOT0 te zeggen, dat zou ik op zo een moment ook niet willen, daarom probeer ik het netjes te zeggen met betrek er zo min mogelijk mensen bij i.p.v. ............. .... ..... ......... .... .... ..................
Op donderdag 29 januari 2004 22:55 schreef Piro het volgende:[..]
Ik bedoel dat je niet erom heen hoeft te draaien, je mag best direct en bot zijn, maar onderbouw de botheid ook, ik doe verder geen afbraak aan het feit dat jij weet waar je het over hebt.
quote:Okay, misschien inderdaad niet helemaal de geschikte gelegenheid...
Op donderdag 29 januari 2004 23:03 schreef MysteryWoman het volgende:[..]
nee dit is nu niet de tijd om dingen recht voor zijn raap (en nu dus kortweg BOT0 te zeggen, dat zou ik op zo een moment ook niet willen, daarom probeer ik het netjes te zeggen met betrek er zo min mogelijk mensen bij i.p.v. ............. .... ..... ......... .... .... ..................
quote:Maar dan toch... waarom denkt iemand in vredesnaam dat hij/zij op zo'n manier aandacht moet trekken? Waarom is iemand zo wanhopig?
Op donderdag 29 januari 2004 22:58 schreef BloodRayne het volgende:[..]
...dit soort pogingen een manier zijn om aandacht te trekken.
quote:3 hoog? 16 meter?
Op donderdag 29 januari 2004 22:31 schreef Piro het volgende:
Maar kijk eens naar beneden, een afstandje van ongeveer 16 meter naar beneden, opzich niet zo groot, maar flink groot als je bedenkt dat je het lef moet hebben om die afstand naar beneden te springen, free fall, met de doelstelling dat je jezelf van het leven wil beroven.
Je inschattingsvermogen zal wel net zo slecht zijn als die van haar.
Van 3 hoog ga je echt niet dood tenzij je head-first op het beton knalt, en dan nog kun je het overleven.
Ik heb zoiets nog nooit mee gemaakt (gelukkig maar) en ik hoop het ook nooit mee te maken.
quote:Bij zelfmoord ben je dan al helemaal van god los, excuseer de uitdrukking.
Op donderdag 29 januari 2004 23:00 schreef fille_fatale het volgende:[..]
Net of dat je dan ook nog maar iets kan schelen. Iemand wil dood. Dan is het voor diegene toch afgelopen en dat is alles waar het op dat moment om draait.
Een egoistische daad is het dus wel, je bezorgt anderen vreselijk veel verdriet.
Maar vind je het gek dat je in een egocentrisch wereldje leeft als je problemen je overweldigen. Als je je eigen problemen niet meer aankunt... dat moet toch verschrikkelijk zijn! En dan echt geen andere oplossing meer zien dan er een eind aan te maken. Geen hoop meer hebben, alleen een zwarte toekomst.
Kan echt zo'n medelijden hebben met hoe diegene zich moet hebben gevoeld tijdens het nog in leven zijn.
En natuurlijk met de nabestaanden, het lijkt me ook vreselijk om iemand op zo'n manier te verliezen.
Maar ik denk toch dat het te makkelijk is om te zeggen 'dat had hij/zij anders moeten doen'. Iemand is toch op zo'n moment vreselijk wanhopig, verwacht je dan echt dat hij/zij op zo'n moment nog aan iets anders denkt dan aan 'ik wil dood?'
Je weet niet wat voor leed en gedachtengang erachter zit. (En nee, ik ook niet trouwens. Gelukkig heb ik het niet meegemaakt in mijn omgeving.)
Dan gaat het verder dan aandachtstrekken, maar gewoon jezelf uit je eigen lijden verlossen.
quote:Hoe verklaar je dan dat personen in bepaalde omgevingen een groter risico lopen om in hun leven zelfmoord te plegen? Qua geografie is er al een verschil, in japan en scandinavie zijn de zelfmoordcijfers het hoogst.
Op donderdag 29 januari 2004 23:00 schreef BloodRayne het volgende:[..]
Onzin, de 'oorzaak' of veel beter gezegd *aanleiding* ligt altijd, en per definite, bij diegene die zelfmoord wil plegen.
Om te zeggen dat het 'veel dieper' ligt is vaag, waar ligt het dan? Er is altijd een aanleiding, en oorzaken en die zijn altijd aanwijsbaar, mits je maar genoeg graaft.
Het heeft dus zeker iets met de omgeving te maken. Mensen die vroeger verwaarloosd en of misbruikt zijn hebben ook een veel groter risico.
Ik vind het een beetje erg kortzichtig en grof om te doen alsof de persoon die zelfmoord wil plegenpersoon gewoon een genetisch defect ofzo heeft van geboorte. Natuurlijk heeft de omgeving er mee te maken en ligt de schuld ook gedeeltelijk daar..
quote:BG-1 ongeveer 4 meter, 1-2 hetzelfde, en 2-3 ook hetzelfde, en dan boven op de balustrade, dus een meter of 12-13, misschien iets verkeerd ingeschat.
Op donderdag 29 januari 2004 23:08 schreef Refragmental het volgende:[..]
3 hoog? 16 meter?
Hebben jullie 4-5 meter per verdieping?Je inschattingsvermogen zal wel net zo slecht zijn als die van haar.
Van 3 hoog ga je echt niet dood tenzij je head-first op het beton knalt, en dan nog kun je het overleven.Ik heb zoiets nog nooit mee gemaakt (gelukkig maar) en ik hoop het ook nooit mee te maken.
Ik kom ongeveer halverwege het 'plafond' van de trap, en ik ben 1.90, dus ongeveer 2 mensen van mijn maat nodig bovenop elkaar, misschien iets meer.
Mensen die zelfmoord plegen, die interesseren zich daar helemaal niet voor. Die staan met een ravijn (dood) aan de ene kant en wolven aan de andere kant (eenzaamheid, verdriet). Ik kan me voorstellen dat het zo'n iemand niets interesseert wat een derde voor trauma er aan over houdt.
Of misschien zelfs wel dat ze expres doen waar andere mensen bij zijn. (En dan bedoel ik even niet degenen die het doen als schreeuw om aandacht.) Het is natuurlijk wel zo dat mensen dan achteraf nog aan je denken. Als je in 1 keer 10 pakjes medicijnen wegwerkt, verdwijnt je daad in de doofpot. Dus dan tenminste na de dood nog mensen die om je treuren. Dan komt je halve school naar je begrafenis natuurlijk.
Of erger nog: het is mogelijk dat iemand zich zo ongewenst voelt, dat ie daar de wereld verantwoordelijk voor houdt. Deze mensen kunnen proberen "de veroorzaker van hun ongeluk" te straffen, door deze een trauma te bezorgen. En op school kan die veroorzaker natuurlijk je hele klas zijn, of een leraar waarmee je net ruzie hebt gehad.
Ik ken de situatie van dit meisje natuurlijk niet. Maar ik denk dat ze behoorlijk in de steek is gelaten door de mensen om haar heen. Een beetje liefde en erkenning kan veel ellende voorkomen. Ik vind het echt triest voor haar...
hier ook een buurmeisje gehad. veel pogingen gedaan. opvang en alles. toen ging het juist heel goed. en opeens was ze dood. ik denk er altijd aan als ik langs het huis fiets.
quote:Stress, groepsdruk, prestatiedruk, huiselijke problemen, problemen in de relatiesfeer, vriendenkring, educatieve sfeer, jeugdtrauma's.
Op donderdag 29 januari 2004 23:10 schreef CoReTeX het volgende:[..]
Hoe verklaar je dan dat personen in bepaalde omgevingen een groter risico lopen om in hun leven zelfmoord te plegen? Qua geografie is er al een verschil, in japan en scandinavie zijn de zelfmoordcijfers het hoogst.
Het heeft dus zeker iets met de omgeving te maken. Mensen die vroeger verwaarloosd en of misbruikt zijn hebben ook een veel groter risico.
Ik vind het een beetje erg kortzichtig en grof om te doen alsof de persoon die zelfmoord wil plegenpersoon gewoon een genetisch defect ofzo heeft van geboorte. Natuurlijk heeft de omgeving er mee te maken en ligt de schuld ook gedeeltelijk daar..
Allemaal problemen die bijna niet aan de persoon zelf toe te schrijven zijn, om maar een beetje een illustratie te geven van allerlei factoren.
quote:Ja... volgens mij komt mijn gedachtengang hier aardig mee overeen...
Op donderdag 29 januari 2004 23:13 schreef Fearlezz het volgende:
Verhaal
[Dit bericht is gewijzigd door fille_fatale op 29-01-2004 23:17]
quote:Elke psycholoog kan jou vertellen dat dit klinklare onzin is vriend
Op donderdag 29 januari 2004 23:00 schreef BloodRayne het volgende:
Onzin, de 'oorzaak' of veel beter gezegd *aanleiding* ligt altijd, en per definite, bij diegene die zelfmoord wil plegen.
quote:En waarom zou dat altijd per definitie zo zijn?
Op donderdag 29 januari 2004 23:00 schreef BloodRayne het volgende:[..]
quote:Mee eens, aandacht wil je trekken omdat je aandacht wil... Iemand voelt zicht zo onbegrepen dat diegene geen andere manier ziet om aandacht te trekken of heeft alle alternatieven al gehad. Je gaat geen zelfmoord plegen omdat je je zo prettig begrepen voelt, right?
Op donderdag 29 januari 2004 23:07 schreef fille_fatale het volgende:[..]
Maar dan toch... waarom denkt iemand in vredesnaam dat hij/zij op zo'n manier aandacht moet trekken? Waarom is iemand zo wanhopig?
Dat is toch al een teken dat er iets enorm mis is? Zo iemand moet, lijkt mij, onmiddelijk geholpen worden en niet kort als 'aandachttrekker' bestempeld worden. Dat vind ik echt heel kortzichtig. En ik weet ook wel dat dat niet is wat de psychologen willen zeggen, maar ik denk dat er door sommige mensen toch wel heel veroordelend over gedacht wordt.
Natuurlijk is het egoïstisch om zelfmoord te plegen "onder de mensen" maar als je het alleen thuis gaat zitten doen, trekt dat "geen" aandacht. Zulke mensen willen natuurlijk ook niet dood, ze zijn alleen compleet radeloos. Alles is zo kut, wat kan het ook allemaal schelen, als het maar veranderd... En zelf ben je het belangrijkste want om je heen zie je alleen maar gelukkige mensen.
quote:Niet allemaal.
Op donderdag 29 januari 2004 23:13 schreef Fearlezz het volgende:
Misschien is het asociaal, maar om het toch eens van de andere kant te belichten:Mensen die zelfmoord plegen, die interesseren zich daar helemaal niet voor.
Ik heb ondertussen al behoorlijk wat zelfmoorden gezien en er zijn ook mensen die het doen, zonder dat ze echt om aandacht schreeuwen.
Gewoon alleen thuis, bijv. overdosis medicijnen, afscheidsbriefje erbij.
Daar zal alleen de naaste familie het moeilijk mee hebben, maar daar heeft verder niemand last van.
Maar ik heb ook mensen voor ogen gehad die zonodig voor een trein of van een gebouw moesten schreeuwen, dat zijn in mijn ogen de echte aandachttrekkers.
quote:Waarom begrip?
Op donderdag 29 januari 2004 23:20 schreef kohinoor het volgende:[..]
Mee eens, aandacht wil je trekken omdat je aandacht wil... Iemand voelt zicht zo onbegrepen dat diegene geen andere manier ziet om aandacht te trekken of heeft alle alternatieven al gehad. Je gaat geen zelfmoord plegen omdat je je zo prettig begrepen voelt, right?
Natuurlijk is het egoïstisch om zelfmoord te plegen "onder de mensen" maar als je het alleen thuis gaat zitten doen, trekt dat "geen" aandacht. Zulke mensen willen natuurlijk ook niet dood, ze zijn alleen compleet radeloos. Alles is zo kut, wat kan het ook allemaal schelen, als het maar veranderd... En zelf ben je het belangrijkste want om je heen zie je alleen maar gelukkige mensen.
quote:Lijkt me logisch, dat er verschillende 'stijlen' zijn. Niet iedereen is hetzelfde he. En niet iedereen voelt zich precies hetzelfde op het moment dat hij/zij zelfmoord pleegt.
Op donderdag 29 januari 2004 23:22 schreef Farao het volgende:[..]
Niet allemaal.
Ik heb ondertussen al behoorlijk wat zelfmoorden gezien en er zijn ook mensen die het doen, zonder dat ze echt om aandacht schreeuwen.
Gewoon alleen thuis, bijv. overdosis medicijnen, afscheidsbriefje erbij.
Daar zal alleen de naaste familie het moeilijk mee hebben, maar daar heeft verder niemand last van.Maar ik heb ook mensen voor ogen gehad die zonodig voor een trein of van een gebouw moesten schreeuwen, dat zijn in mijn ogen de echte aandachttrekkers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |