abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16641900
Ik speel nu al zo'n 4 jaar volleybal en het gaat steeds beter. Ik ben zo'n 1.94 meter en speel nu in het Heren 1 team. Hardstikke leuk, maar 1 nadeel, het net is best hoog. Nog een block van de tegenstander erbij en ik kan niet normaal meer smashen .

Mijn vraag is, hoe kan ik mijn sprongkracht snel en efficient vergroten? Ik train nu al 3 keer per week, en speel minstens 1 wedstrijd per week, maar het gaat me niet snel genoeg.

Ik zelf dacht aan gewicht'banden' om enkels, misschien zou dat werken, de hele dag met die dingen omlopen moet toch enig effect hebben?

In DBZ werkte het iig wel

Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
pi_16642005
Ken je de methode van de 'kikkersprong'?

Werkt goed hoor. Heb er zelf aardig wat beenspieren mee ontwikkeld

"Life ain't easy." "Well... Nobody ever said it was..."
  Trouwste user 2022 dinsdag 27 januari 2004 @ 22:50:10 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_16642027
Net als bij boksers gaat het niet om omvang.

Je moet trainen op je snelheid.

Wat jij doet lijkt me zelfs een tegenovergestelde werking te hebben.

Je kuiten worden groter. Maar wat zegt dat.

Is er geen literatuur waar je je vraag beantwoord ziet ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_16642084
touwtje springen en dat 15 minuutjes per dag, toen ik basketbal speelde deed ik dat ook en met me 1.88 kon ik ook dunken das toch een dikke 3.05m hoog die ring.

succes ermee

=[LKFF]= Loz Kampoz Fragging Force (Quake 3 clan since 1999)
Buufie what else :P
pi_16642095
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 22:49 schreef Kwootzak het volgende:
Ken je de methode van de 'kikkersprong'?

Werkt goed hoor. Heb er zelf aardig wat beenspieren mee ontwikkeld

grappig, vanmiddag 2 uur kikkersprong / hinkelen gedaan
Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
pi_16642113
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 22:50 schreef tong80 het volgende:
Net als bij boksers gaat het niet om omvang.

Je moet trainen op je snelheid.

Wat jij doet lijkt me zelfs een tegenovergestelde werking te hebben.

Je kuiten worden groter. Maar wat zegt dat.

Is er geen literatuur waar je je vraag beantwoord ziet ?

Het gaat me toch ook niet om de omvang, om de kracht, dat is iets heel anders
Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
pi_16642115
Tsja, als je explosiviteit wil, zul je met gewichten of in ieder geval weerstand moeten trainen, als je effectief wil trainen. Misschien de sportschool?
pi_16642123
Kikkersprong is echt heel zwaar. Hinkelen vind ik op zich niet zo heel erg werken ofzo, maar kikkersprong is wel leuk als je het met meerdere over de breedte van bv een voetbalveld doet. Kan je zo zwaar maken als je wil
"Life ain't easy." "Well... Nobody ever said it was..."
pi_16642165
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 22:51 schreef Chapter_V het volgende:
touwtje springen en dat 15 minuutjes per dag, toen ik basketbal speelde deed ik dat ook en met me 1.88 kon ik ook dunken das toch een dikke 3.05m hoog die ring.

succes ermee

Daar heb ik wat aan! Bedankt, ik zal het zeker proberen
Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
  Trouwste user 2022 dinsdag 27 januari 2004 @ 22:54:23 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_16642175
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 22:52 schreef -Mzraki- het volgende:

[..]

Het gaat me toch ook niet om de omvang, om de kracht, dat is iets heel anders

Begrijp ik. Maar met gewichten aan je enkels worden je kuiten groter.

Ik denk dat dat niet zo'n goed idee is.

Je moet juist op explosiviteit trainen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 27 januari 2004 @ 22:55:03 #11
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_16642206
misschien ff googlen en dan zoeken naar "plyometrics" dit is een trainingsmethode welke uit verschillende oefeningen bestaat. Vaak ook gerangangschikt per sport (zelf ben ik keeper en heb er veel aan gehad, aangaande sprongkracht ed) Ik heb het boek "jumping into plyometrics" gebruikt, de schrijver weet ik niet meer, boek was van een vriend van me.

Susses ermee

Live life to the Ender :D
pi_16642219
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 22:52 schreef Kwootzak het volgende:
Kikkersprong is echt heel zwaar. Hinkelen vind ik op zich niet zo heel erg werken ofzo, maar kikkersprong is wel leuk als je het met meerdere over de breedte van bv een voetbalveld doet. Kan je zo zwaar maken als je wil
Hinkelen was om even weer even op adem te komen. Kikkersprong is inderdaad heel erg zwaar. Meestal 4 setjes van 20/30 meter en dan rust.
Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
pi_16642257
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 22:54 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ok

Dank je

Baukel-kloon

Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
  dinsdag 27 januari 2004 @ 22:59:58 #14
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_16642387
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 22:54 schreef tong80 het volgende:

[..]

dude, lay off the dope
je lult over de grootte van kuiten. who cares?!
als volleyballer maakt het geen zak uit hoe groot je kuiten zijn, als je maar snel bent en (als aanvaller) sprongkracht hebt. heb er vroeger ook veel last van gehad omdat ik klein was en dus nooit boven een blok uitkwam.

misschien helpt traplopen? krijg je iig conditie van maar misschien is het ook goed voor je benen

He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_16642574
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 22:56 schreef -Mzraki- het volgende:
Baukel-kloon
.
Die Welt ist alles was der Fall ist.
  Trouwste user 2022 dinsdag 27 januari 2004 @ 23:09:10 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_16642667
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 22:59 schreef twiFight het volgende:

[..]

dude, lay off the dope
je lult over de grootte van kuiten. who cares?!
als volleyballer maakt het geen zak uit hoe groot je kuiten zijn, als je maar snel bent en (als aanvaller) sprongkracht hebt. heb er vroeger ook veel last van gehad omdat ik klein was en dus nooit boven een blok uitkwam.

misschien helpt traplopen? krijg je iig conditie van maar misschien is het ook goed voor je benen

Hey dude je zegt hetzelfde als ik.

Lees eens goed voor je iets post.

Baukel

pi_16642995
Ik heb zelf ook 13 jaar gevolleybald. Wat ik deed om sprongkracht te vergroten waren verschillende oefeningen.
Allereerst de al genoemde kikkersprong. Diep zakken en voluit springen. (en redelijk wat herhalingen)

Verder kun met één been zo hoog mogelijk gaan springen. Doordat je maar met één been afzet moet je met dat ene been veel meer kracht zetten.

Ook kun je flink explosief trainen; voluit sprintjes trekken, maar dan met veel start/stop erin verwerkt. Dus met name het optrekken. Hierbij eis je ook veel kracht van je benen.

Als laatste kun je met gewichten gaan werken. Simpele optie is een rugtas flink vullen zodat er redelijk wat gewicht aan je komt te hangen. Dan weer die kniebuigingen enz.
Als laatste (bijv in een sportschool) verschillende beenoefeningen. Maar dit kost extra geld voor een sportschoolabbonement.

Zorg er wel voor dat je het goed opbouwt. Probeer niet meteen te veel te eisen van je knieen.

pi_16643305
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 23:18 schreef ploderus het volgende:
Ik heb zelf ook 13 jaar gevolleybald. Wat ik deed om sprongkracht te vergroten waren verschillende oefeningen.
Allereerst de al genoemde kikkersprong. Diep zakken en voluit springen. (en redelijk wat herhalingen)

Verder kun met één been zo hoog mogelijk gaan springen. Doordat je maar met één been afzet moet je met dat ene been veel meer kracht zetten.

Ook kun je flink explosief trainen; voluit sprintjes trekken, maar dan met veel start/stop erin verwerkt. Dus met name het optrekken. Hierbij eis je ook veel kracht van je benen.

Als laatste kun je met gewichten gaan werken. Simpele optie is een rugtas flink vullen zodat er redelijk wat gewicht aan je komt te hangen. Dan weer die kniebuigingen enz.
Als laatste (bijv in een sportschool) verschillende beenoefeningen. Maar dit kost extra geld voor een sportschoolabbonement.

Zorg er wel voor dat je het goed opbouwt. Probeer niet meteen te veel te eisen van je knieen.

Ik heb zelf ook 11 jaar gespeeld en ben het eens met deze post.

Ik was de kleinste in het team (1.76) en spelverdeler; maar ik kwam tijdens het springen hoger dan de langste speler waarmee ik het blok vormde. Op mijn 18e was sprong ik uit stand 0.58m

Ik heb met name gewerkt met gewichten, om mijn sprongkracht te vergroten. Medicijnballen op je rug/nek en vervolgens de kikkersprong. Of verzwaard op en af een bank springen.

Helaas heeft het zeer vele trainen mij mijn knieëen gekost. Ik heb er geen last van (ze zijn gewoon in orde), maar de afbraak van kraakbeen was vele malen sneller dan de aanmaak. Tevens waren mijn kruisbanden opgerekt.

Wil je intensief trainen om je sprongkracht te verbeteren, doe dat niet op eigen houtje maar zoek een goede begeleider (fysiotherapeut bijv.)
Succes!!

Check mijn website en mijn band: The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)
pi_16643708
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 23:26 schreef Rooligan het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook 11 jaar gespeeld en ben het eens met deze post.

Ik was de kleinste in het team (1.76) en spelverdeler; maar ik kwam tijdens het springen hoger dan de langste speler waarmee ik het blok vormde. Op mijn 18e was sprong ik uit stand 0.58m

Ik heb met name gewerkt met gewichten, om mijn sprongkracht te vergroten. Medicijnballen op je rug/nek en vervolgens de kikkersprong. Of verzwaard op en af een bank springen.

Helaas heeft het zeer vele trainen mij mijn knieëen gekost. Ik heb er geen last van (ze zijn gewoon in orde), maar de afbraak van kraakbeen was vele malen sneller dan de aanmaak. Tevens waren mijn kruisbanden opgerekt.

Wil je intensief trainen om je sprongkracht te verbeteren, doe dat niet op eigen houtje maar zoek een goede begeleider (fysiotherapeut bijv.)
Succes!!

Ben ook gestopt vanwege klachten aan knieen en rechter schouder.. Wat dat betreft is het niet echt een gezonde sport Maar ja, het blijft wel grappig om zo'n bal lekker tegen die vloer te rammen
Die 58cm uit stand is best wel erg netjes geloof ik. Heb zelf eigenlijk nooit uit stand gemeten. Weet alleen dat ik met aanloop ongeveer 71cm kon springen. Helaas zit dat er momenteel niet in
pi_16643841
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 22:46 schreef -Mzraki- het volgende:
Ik speel nu al zo'n 4 jaar volleybal en het gaat steeds beter. Ik ben zo'n 1.94 meter en speel nu in het Heren 1 team. Hardstikke leuk, maar 1 nadeel, het net is best hoog. Nog een block van de tegenstander erbij en ik kan niet normaal meer smashen .

Mijn vraag is, hoe kan ik mijn sprongkracht snel en efficient vergroten? Ik train nu al 3 keer per week, en speel minstens 1 wedstrijd per week, maar het gaat me niet snel genoeg.

Ik zelf dacht aan gewicht'banden' om enkels, misschien zou dat werken, de hele dag met die dingen omlopen moet toch enig effect hebben?

In DBZ werkte het iig wel

O ja, die banden om je enkels zullen trouwens denk ik niet echt veel nut hebben. Als je er al iets mee traint is het meer uithoudingsvermogen dan kracht. Verder komt sprongkracht met name uit het omhoogstoten van je bovenlichaam, waardoor je benen meegezwiept worden. Als je dus al gewicht wilt plaatsen zou ik het toch boven je middel doen. Maar dan blijf ik erbij dat het niet echt veel zin heeft om dat de hele dag mee te slepen.
pi_16651398
Ga trainen op de PowerPlate. Daar ga je serieus hoger van springen. Ik weet dat Bart Veldkamp z'n spronghoogte van 36 naar 40 cm (nog steeds heel laag, maar goed) ging toen hij op de powerplate ging trainen. Zelf gebruik ik 'm ook sinds een tijdje en (toeval of niet) mijn openingen (met schaatsen) zijn beter geworden.

Gewichten om je enkels zal niet helpen, daar train je hooguit de spieren mee waarmee je je been optilt (o.a. iliopsoas).

Je kunt ook gaan squatten, maar dan ben je wel even bezig met het leren van de techniek voor je aan de (explosieve) powersquat kunt gaan beginnen.

Powerplate lijkt mij dus de snelste manier. Zorg wel dat je een beetje goeie specifieke oefingen krijgt, dus niet alleen die op de poster. Je kunt er ook dynamische oefeningen op doen.

[Dit bericht is gewijzigd door MartinusMagnus op 28-01-2004 11:39]

Vrijwillig gebanned
pi_16652456
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 11:26 schreef MartinusMagnus het volgende:
Ga trainen op de PowerPlate. Daar ga je serieus hoger van springen. Ik weet dat Bart Veldkamp z'n spronghoogte van 36 naar 40 cm (nog steeds heel laag, maar goed) ging toen hij op de powerplate ging trainen. Zelf gebruik ik 'm ook sinds een tijdje en (toeval of niet) mijn openingen (met schaatsen) zijn beter geworden.

Gewichten om je enkels zal niet helpen, daar train je hooguit de spieren mee waarmee je je been optilt (o.a. iliopsoas).

Je kunt ook gaan squatten, maar dan ben je wel even bezig met het leren van de techniek voor je aan de (explosieve) powersquat kunt gaan beginnen.

Powerplate lijkt mij dus de snelste manier. Zorg wel dat je een beetje goeie specifieke oefingen krijgt, dus niet alleen die op de poster. Je kunt er ook dynamische oefeningen op doen.

De powerplate schijnt trouwens ook een goede voorbereiding te zijn om daarna bijvoorbeeld te gaan squatten. Het schijnt dat als je eerst even op de powerplate gaat, dat je daarna zwaarder kunt squatten. Heb er zelf geen persoonlijke ervaring mee.

[Dit bericht is gewijzigd door ploderus op 28-01-2004 12:21]

pi_16652475
Klopt. PP heeft ook korte termijn-effecten op kracht en explosiviteit.
Vrijwillig gebanned
pi_16667844
MzRaki, donderdag ga ik weer naar de sportschool, ga je gewoon een keer voor de gein met me mee, een keer los is 3 euro, 10 strippenkaart kost 27 euro en is 6 maanden geldig, moet wel opkomen he
pi_16672236
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 20:47 schreef NerdoNielso het volgende:
MzRaki, donderdag ga ik weer naar de sportschool, ga je gewoon een keer voor de gein met me mee, een keer los is 3 euro, 10 strippenkaart kost 27 euro en is 6 maanden geldig, moet wel opkomen he
Donderdag ga ik lekker een wedstrijd spelen met Heren 1

Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')