abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 juli 2001 @ 22:15:19 #1
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_1152364
Ik heb getwijfeld over Kunst en Literatuur, maar hier zijn al meer taalkwesties aan de orde geweest, dus poneer ik deze irritatie hier maar.

Het zal wel weer een mode-gril zijn, of hip, maar ik erger me mateloos aan de volgende zinsvormen op dit forum (dit zijn slechts enkele voorbeelden, er zijn er veel meer, maar die ben ik vergeten):

*niet gewenst voelt*
*wel wil aanmelden maar op vakantie is*
*dus meldt aan*

Als dit niet de totale disintegratie van taal is dan weet ik het niet meer. En als het nu gemakkelijk was, maar dat is het ook niet.

Velt uw oordeel: ben ik ouderwets of ergert u zich ook aan deze taalverminkingen?

Destroy all dreamers with doubts and depression...
  donderdag 5 juli 2001 @ 22:29:24 #2
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_1152451
*twijfelt*

Sorry, het is echt het weer hoor.

Zolang het in Onzin blijft, erger ik me er niet zo aan. Iedereen moet zich vooral uiten op de manier die het best bij hem/haar past.
Maar het is niet ouderwets om je druk te maken over bepaalde vormen van taalgebruik. Ik erger me ook regelmatig aan spel- en syntaxisfouten, maar het is hier niet de website van Onze Taal. Dus zet ik me eroverheen.

Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
  donderdag 5 juli 2001 @ 23:02:43 #3
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1152638
Ik gebruikt het ook als een simpele vorm van * Witchfynder command, maar wel op een grammaticaal verantwoorde manier.

bijv *steekt per ongeluk zijn piek door het plafond*

Dit is een voor mij gewoon een andere vorm van de zin "Witchfynder steekt per ongeluk zijn piek door het plafond" met bedoeling dat mensen een knakker voor de geest halen die daar met een piek van 5 meter lang per ongeluk een gat in het plafond steekt. Om Neêrlandicus H. Finkers te citeren: "Da' was't"

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  donderdag 5 juli 2001 @ 23:06:21 #4
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1152653
quote:
Op donderdag 05 juli 2001 22:29 schreef PingPong het volgende:
*twijfelt*

Sorry, het is echt het weer hoor.

Zolang het in Onzin blijft, erger ik me er niet zo aan. Iedereen moet zich vooral uiten op de manier die het best bij hem/haar past.
Maar het is niet ouderwets om je druk te maken over bepaalde vormen van taalgebruik. Ik erger me ook regelmatig aan spel- en syntaxisfouten, maar het is hier niet de website van Onze Taal. Dus zet ik me eroverheen.

Nou ja, ik vind wel dat mensen hier hun eigen taal een beetje behoorlijk moeten kunnen schrijven hoor. Ik wil mijzelf geen purist of iets in die trant noemen, maar bijvoorbeeld het overmatig gebruik van buitenlandse woorden terwijl er een prima Nederlands woord voor is, is iets waar ik mij best aan erger. Maar ja ach...ik ben op dit forum al vaak genoeg voor nationalist uitgemaakt enzovoorts, dus wat kan mij het nog schelen?
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  donderdag 5 juli 2001 @ 23:11:07 #5
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_1152673
Ik stoor me er niet aan, ik doe het zelf ook regelmatig
Waar ik me veel meer aan stoor zijn de echt grammaticale fouten, zoals de "d"'s en "t"'s en zow. Argh, zó moeilijk is het niet hoor!!
Tegenwoordige tijd: stam+t
Verleden tijd/Voltooide tijd: 't kofschip
Veel meer hoef je niet te onthouden toch?

Serieus, als je es zou gaan tellen hoeveel van dat soort fouten worden gemaakt op dit forum, dat zou een oneindige lijst worden!!!

(Arcee!!! Lijstje )

Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_1152699
*het zelf meestal strot noch vingers uitkrijgt*

tsja, 't is volgens mij expres zo bedoeld, en -misschien vreselijk- maar ik ben er eerlijk gezegd al 'n beetje aan gewend geraakt. 't komt inderdaad wel lichtelijk zwakzinnig over.

pi_1152719
* het ook kinderlijk vindt *
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_1153144
quote:
Op donderdag 05 juli 2001 22:15 schreef bogus het volgende:
.. disintegratie ..

ergert u zich ook aan deze taalverminkingen?

Ja, behoorlijk. Het is namelijk "desintegratie"

'k Heb zo'n hekel aan mensen die zonodig moeilijke woorden willen gebruiken, zonder dat zij de correcte spelling ervan kennen

rafraîchissant pour la gorge et le pharynx
  vrijdag 6 juli 2001 @ 02:24:19 #9
1658 bogus
pi_1153641
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 00:54 schreef Soep v/d Dag het volgende:

[..]

Ja, behoorlijk. Het is namelijk "desintegratie"

'k Heb zo'n hekel aan mensen die zonodig moeilijke woorden willen gebruiken, zonder dat zij de correcte spelling ervan kennen

Hehe, daar heb je me!

Kijk ik ben geen priester, tuurlijk maak ik me er niet ONTZETTEND druk om (zeker niet als het in onzin is) maar eerlijk gezegd: het ziet er gewoon niet uit. Het heeft geen functie, en het is niet gemakkelijker.

*bogus nu terugtrekt pingpong warm weer zonnesteek aaaahhhhhh*

pi_1153718
het is ook waardeloos, dat te pas en te onpas gebruiken van *-s
  vrijdag 6 juli 2001 @ 02:49:52 #11
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_1153792
quote:
Velt uw oordeel: ben ik ouderwets of ergert u zich ook aan deze taalverminkingen?
Ik vind het geen taalverminkingen. Het is een verrijking van de taal. In jouw ogen niet kwalitatief, maar dan toch in ieder geval kwantitatief.
Het Nederlands is een levende taal, dus er zullen altijd dit soort taalvernieuwingen plaatsvinden.

Ik vind het eigenlijk juist wel mooi om te zien hoe een dergelijke samensmelting van eerste en derde persoon enkelvoud plaatsvindt.

(Overigens: iets anders zijn de spelfouten die men in dit topic noemt. Daar moet een soort doodstraf voor ingevoerd worden. )

br.

pi_1153841
Niks verrijking, verloedering! Het is gewoon zo'n baby-taaltje wat 10-jarige meisjes nog wel eens bezigen, een taal die ouders er zo gauw mogelijk weer uit trappen. En niet voor niets leert een mens vanaf dag één op deze aardkloot woorden tot volledige - grammaticaal correcte - zinnen te vormen; grammatica is bedoeld om duidelijk aan te geven welke functie elk woord in een zin heeft. Waarom zou je dat teniet doen?
Want duidelijker wordt het er nauwelijks van... het scheelt een hoop typwerk, dat wel.
  vrijdag 6 juli 2001 @ 03:09:39 #13
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_1153868
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 03:00 schreef Soep v/d Dag het volgende:
Niks verrijking, verloedering!
Zoals ik al aangaf is het misschien geen kwalitatieve verrijking (daarover kun je van mening verschillen), maar een verrijking is het wél.
quote:
En niet voor niets leert een mens vanaf dag één op deze aardkloot woorden tot volledige - grammaticaal correcte - zinnen te vormen; grammatica is bedoeld om duidelijk aan te geven welke functie elk woord in een zin heeft. Waarom zou je dat teniet doen?
Want duidelijker wordt het er nauwelijks van...
Je wilt me toch niet wijs maken dat je die zinnetjes niet in één keer begrijpt?
quote:
het scheelt een hoop typwerk, dat wel.
(Zoals het ook een hoop typwerk scheelt dat we tegenwoordig 'mens' mogen schrijven in plaats van 'mensch'...)
Taal evolueert zich volgens externe factoren. Een sterke externe factor is tegenwoordig een computer, het internet en het typen dat daarbij hoort. Het is juist mooi om te zien dat mensen een vorm zoeken om daarmee om te gaan.

Kortom, je kunt het een lelijke ontwikkeling vinden, maar interessant is het wel!

br.

vrijdag 6 juli 2001 @ 10:37:09 #14
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1154845
Ik vind het een soort forum steno eigenlijk, maar waar ik me zorgen om maak is dat veel mensen als ze het moeten geen ABN meer kunnen schrijven.
Oh, waar ik me trouwens echt kapot aan erger is dat mensen "lief" spellen als "liev" en ipv "of niet" "ovnie" schrijven. Ik vind dat vreselijk! Die mensen moeten ter plekke gegeseld worden!!!
  vrijdag 6 juli 2001 @ 11:07:23 #15
5792 wacko1976
Ape(n)staartje, met of zonder?
pi_1154979
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 10:37 schreef Witchfynder het volgende:
Ik vind het een soort forum steno eigenlijk, maar waar ik me zorgen om maak is dat veel mensen als ze het moeten geen ABN meer kunnen schrijven.
Oh, waar ik me trouwens echt kapot aan erger is dat mensen "lief" spellen als "liev" en ipv "of niet" "ovnie" schrijven. Ik vind dat vreselijk! Die mensen moeten ter plekke gegeseld worden!!!
nou, davink niet hoor...
zonder moeite bereik je alleen wat de moeite niet waard is
  vrijdag 6 juli 2001 @ 15:37:09 #16
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1156452
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 11:07 schreef wacko1976 het volgende:

[..]

nou, davink niet hoor...

en dan nu een demonstratie van een sterretje-manier:

*gesel gesel gesel*

pi_1156463
gebruik de *-tjes alleen maar bij *zucht*
Gelukkig geen eigenaar van RSI ledematen
  Admin vrijdag 6 juli 2001 @ 19:08:34 #18
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_1157289
quote:
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin vrijdag 6 juli 2001 @ 19:15:44 #19
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_1157318
Leuk zo'n leeg bericht
Ik geloof dat ik even te moe ben om fatsoenlijk een stukje te typen
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

vrijdag 6 juli 2001 @ 21:55:31 #20
1658 bogus
pi_1158122
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 03:09 schreef broer het volgende:

[..]

Zoals ik al aangaf is het misschien geen kwalitatieve verrijking (daarover kun je van mening verschillen), maar een verrijking is het wél.
[..]

Je wilt me toch niet wijs maken dat je die zinnetjes niet in één keer begrijpt?
[..]

Kortom, je kunt het een lelijke ontwikkeling vinden, maar interessant is het wel!

br.

Ik ontken niet dat het interessant is. Als het niet interessant zou zijn was ik er niet over begonnen. Maar om het een verrijking te noemen gaat me toch te ver. Ik begrijp je argument wel dat het een 'kwantitatieve verrijking' zou zijn, omdat er een uitdrukkingsvorm bijkomt. Verrijking is subjectief, jij vindt het een verrijking, een wenselijke aanvulling wellicht. Ik niet.

En ik snap die zinnen inderdaad soms niet in een keer.

Admin vrijdag 6 juli 2001 @ 22:18:58 #21
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_1158240
quote:
2e poging.
Als liefhebber van de nederlandse taal vind ik het een leuke ontwikkeling hoe zich op i-net een heel eigen taal ontwikkelt, in samenhang met de i-net cultuur.
Je ziet mensen dingen afkorten, en mensen die veel chatten ontwikkelen een heel eigen chat taal.
leuk om te zien en leuk om aan mee te doen, ik betrap me er alleen wel op, dat ik ook in het dagelijks leven bij het rapporteren i-net woorden ga gebruiken, en dat staat slordig in een handgeschreven rapportage en is voor buitenstaanders totaal niet te begrijpen.

Ik hoef trouwens de ontwikkeling van I-net slang niet mooi te vinden, maar vind het wel leuk om te zien hoe levend taal toch blijft.

Spelling van de woorden "liev"of "leiv" komen meen ik van Brechtje, zeker het woordje "leiv". Ze gebruikte dit veel en vaak toen ze nog maar net zichzelf typen aanleerde, je komt het nu bij veel mensen tegen die veel in onzin lezen en/of posten.

Storen doe ik me er niet aan, ik moet alleen oppassen het zelf niet al te klakkeloos over te nemen.

Admin vrijdag 6 juli 2001 @ 22:23:50 #22
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_1158267
quote:
Ik heb getwijfeld over Kunst en Literatuur, maar hier zijn al meer taalkwesties aan de orde geweest, dus poneer ik deze irritatie hier maar.

Het zal wel weer een mode-gril zijn, of hip, maar ik erger me mateloos aan de volgende zinsvormen op dit forum (dit zijn slechts enkele voorbeelden, er zijn er veel meer, maar die ben ik vergeten):

*niet gewenst voelt*
*wel wil aanmelden maar op vakantie is*
*dus meldt aan*

Als dit niet de totale disintegratie van taal is dan weet ik het niet meer. En als het nu gemakkelijk was, maar dat is het ook niet.

Persoonlijk gebruik ik dit vooral in "onzin"of in eindeloze slow-chat topics,
het is onderdeel van de heersende cultuur aldaar.

Zolang ik ze niet tegenkom in serieuze fora vind ik het niet storend, sorry

vrijdag 6 juli 2001 @ 22:45:32 #23
1658 bogus
pi_1158375
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 22:23 schreef yvonne het volgende:

[..]

Persoonlijk gebruik ik dit vooral in "onzin"of in eindeloze slow-chat topics,
het is onderdeel van de heersende cultuur aldaar.

Zolang ik ze niet tegenkom in serieuze fora vind ik het niet storend, sorry

*bogus jij VN stuurt thriller niet!*

FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 juli 2001 @ 00:25:22 #24
862 Arcee
Look closer
pi_1158989
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 02:49 schreef broer het volgende:
Ik vind het eigenlijk juist wel mooi om te zien hoe een dergelijke samensmelting van eerste en derde persoon enkelvoud plaatsvindt.
Dat is het niet. Waar bogus op doelt (volgens mij) is wanneer de persoonsvorm aan het einde in plaats van aan het begin van de zin gezet wordt.
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 22:45 schreef bogus het volgende:
*bogus jij VN stuurt thriller niet!*
En dat is dit dus niet
quote:
Op donderdag 05 juli 2001 23:11 schreef texelonia het volgende:
Serieus, als je es zou gaan tellen hoeveel van dat soort fouten worden gemaakt op dit forum, dat zou een oneindige lijst worden!!!

(Arcee!!! Lijstje )

Laat ik dat nou toevallig laatst nog gedaan hebben.

Met behulp van de search vond ik de volgende voorbeelden:

Je zoekactie naar 'werdt' leverde 123 resultaten op.
Je zoekactie naar 'vondt' leverde 137 resultaten op.
Je zoekactie naar 'probeerd' leverde 90 resultaten op
Je zoekactie naar 'reageerd' leverde 149 resultaten op.
Je zoekactie naar 'luisterd' leverde 106 resultaten op.
Je zoekactie naar 'betrefd' leverde 78 resultaten op.
Je zoekactie naar 'gedraagd' leverde 34 resultaten op.
Je zoekactie naar 'accepteerd' leverde 49 resultaten op.
Je zoekactie naar 'interesseerd' leverde 38 resultaten op
Je zoekactie naar 'organiseerd' leverde 13 resultaten op.
Je zoekactie naar 'presenteerd' leverde 15 resultaten op
Je zoekactie naar 'selecteerd' leverde 12 resultaten op.
Je zoekactie naar 'uitnodigd' leverde 18 resultaten op.
Je zoekactie naar 'voeld' leverde 18 resultaten op.
Je zoekactie naar 'opend' leverde 46 resultaten op.
Je zoekactie naar 'haald' leverde 22 resultaten op.
Je zoekactie naar 'hoord' leverde 26 resultaten op.
Je zoekactie naar 'scheeld' leverde 29 resultaten op.
Je zoekactie naar 'speeld' leverde 13 resultaten op.
Je zoekactie naar 'uithaald' leverde 9 resultaten op.
Je zoekactie naar 'wijzigd' leverde 7 resultaten op.
Je zoekactie naar 'uitlegd' leverde 15 resultaten op.
Je zoekactie naar 'leverd' leverde 20 resultaten op.
Je zoekactie naar 'beweegd' leverde 9 resultaten op.
Je zoekactie naar 'heefd' leverde 12 resultaten op.
Je zoekactie naar 'leerd' leverde 6 resultaten op.
Je zoekactie naar 'hoefd' leverde 9 resultaten op.
Je zoekactie naar 'boeid' leverde 6 resultaten op.
Je zoekactie naar 'deeld' leverde 7 resultaten op.
Je zoekactie naar 'gooid' leverde 4 resultaten op.
Je zoekactie naar 'verplaatsd' leverde 9 resultaten op.
Je zoekactie naar 'hielt' leverde 6 resultaten op.
Je zoekactie naar 'geverft' leverde 8 resultaten op.
Je zoekactie naar 'gereageert' leverde 35 resultaten op.
Je zoekactie naar 'gegooit' leverde 77 resultaten op.
Je zoekactie naar 'gedeelt' leverde 15 resultaten op.

Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 7 juli 2001 @ 00:36:21 #25
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1159058
Zag ik vandaag nog ergens.. "heb hem helemaal kaal gescheerd" Dit verzin je toch niet?!? Argh!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')