abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16582773
hey,

vriendin van me haar moeder is overleden aan kanker,
dit zat er al aan te komen en de doktoren/artsen
hadden ook gezegt dat haar moeder nog maar 4 weken
te leven had, maar ik weet totaal niet hoe ik hier mee
om moet gaan, of met haar over moet praten (gerust stellen)
Wat moet ik juist NIET zeggen en wat juist WEL?
Kan zelf ook niet zo helder nadenken omdat ik er
ook wat af ben..

pi_16582941
Eerst zelf een beetje op adem komen.
En dan er gewoon zijn voor je vriendin...
Zegt dat ook tegen haar.
Het is altijd triest als een naaste van je overlijdt.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_16582968
Gewoon jezelf blijven, en er voor je vriendin zijn.

Sterkte iig.

pi_16583126
thanks ppl!
pi_16583188
mijn ervaring is tot nu toe dat je vooral niet moet wachten met reageren, en die persoon zo snel mogelijk even moet bellen of spreken om te vertellen dat je met haar meeleeft. De grootste fout die ik gemaakt zie worden tot nu toe is dat mensen zich rot voelen, meevoelen met diegene die een naaste verloren heeft maar omdat ze niet weten hoe ze zich moeten gedragen maar geen contact opnemen of dat pas later doen, terwijl het juist heel erg wordt gewaardeerd als dat snel gebeurt.

sterkte, en succes!

pi_16583291
quote:
Op maandag 26 januari 2004 00:06 schreef vervoto2 het volgende:
De grootste fout die ik gemaakt zie worden tot nu toe is dat mensen zich rot voelen, meevoelen met diegene die een naaste verloren heeft maar omdat ze niet weten hoe ze zich moeten gedragen maar geen contact opnemen of dat pas later doen, terwijl het juist heel erg wordt gewaardeerd als dat snel gebeurt.

sterkte, en succes!

Precies wat ik dus nu ook heb, daarom dacht ik van
laat ik ff posten en kijken hoe andere mensen erover denken
En wat voor advies ze kunnen geven, iig, hartelijk bedankt alvast voor
jullie advies, dit waardeer ik zeker!
pi_16588747
Meestal gaat zoiets natuurlijk, al kan ik me voorstellen dat je twijfels hebt. Mijn advies in deze luidt ook: ben er vooral voor je vriendin... zeg dat ze op je kan steunen, met je kan praten, dat je haar graag met iets helpt...
  maandag 26 januari 2004 @ 10:06:27 #8
45963 Kiezel
Niet van steen, wel een kei!
pi_16588787
Geef VEEL aandacht. Bellen, langsgaan, kaartje sturen, etc. Kijk of je behulpzaam kan zijn met praktische zaken (kleren uitzoeken die ze op de begrafenis aantrekt bijv.). En schat in of er misschien soms juist behoefte is aan afleiding (biosje pakken, een fikste strandwandeling maken).

Wees er dus voor haar.

wOOps
  maandag 26 januari 2004 @ 11:48:28 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_16591112
Misschien meer iets voor R&P?

Idd zoals al eerder gezegd, veel aandacht geven.
En niet alleen nu, over 3 maanden heeft ze nog steeds verdriet en ook over een jaar mag je nog best wel eens aan haar vragen hoe het met haar gaat.
Er zijn een aantal dingen die je 'fout' kan doen.
De eerste is idd geen contact opnemen, maar de nummer 2 is toch wel denken dat het met een maand of 3 wel over is.
Dan nog eens een kaartje sturen dat je aan d'r denkt is vaak ook wel heel erg welkom.

Ik denk dat je het beste zsm contact met haar kan opnemen en aan kan geven dat je altijd voor d'r klaar staat en dat ze je altijd kan bellen.
Maar laat het daar niet bij. Je hebt ook mensen die dan denken dat als ze niets horen dat het dan wel goed is.
Soms is het heel moeilijk om iemand te bellen om te zeggen dat het k*t gaat.
Hou haar goed in de gaten!

pi_16591201
Er voor haar zijn! Als ze wil praten, laten praten zelfs al wordt iets voor de 10e keer verteld. Verder kun je zelf weinig zeggen.

Be there for her!

Enneh, sterkte!

maandag 26 januari 2004 @ 11:55:29 #11
38305 iemoe
~Cruising Voodoo Doll~
pi_16591343
quote:
Op zondag 25 januari 2004 23:53 schreef Sp4wN het volgende:
hey,

ook wat af ben..

bel gewoon en zeg dat je geen idee hebt wat je moet doen of wat je moet zeggen, maar dat je er voor haar bent als ze je nodig hebt. de inhoud is vaak niet zo heel belangrijk, het is het feit dat je er bent dat telt.

geen contact opnemen, omdat je niet weet wat je moet zeggen is stom.

- roomijs met stukjes melkchocolade is lekker!
pi_16599706
->> R&P
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  maandag 26 januari 2004 @ 17:36:24 #13
19796 Andre21
Bierrrrrrrrr
pi_16602377
quote:
hey,

ook wat af ben..

Hoe oud was ze als ik vragen mag?
Volkswagen.....wat anders?
  † In Memoriam † maandag 26 januari 2004 @ 17:41:50 #14
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_16602531
quote:
moet praten

ook wat af ben..

Allereerst sterkte!
En, je moet nix maar er zijn en luisteren is al een enorme steun denk ik zomaar..
pi_16611612
quote:
Op maandag 26 januari 2004 17:36 schreef Andre21 het volgende:

[..]

Hoe oud was ze als ik vragen mag?

haar moeder was net 40 jaar oud...
pi_16612778
Zoals iedereen zegt er voor haar zijn. Dat is enige wat je eigenlijk kan doen. Voel het ook een beetje aan, heeft ze ergens specifieke aandacht nodig. Wil ze misschien een beetje rust. Je voelt het wel aan.
  maandag 26 januari 2004 @ 23:09:49 #17
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_16612843
Wat had ze voor kanker? (Nee, dit is geen sensatiezucht, mijn eigen moeder is net gediagnosticeerd met borstkanker dus ik ben een beetje paranoide momenteel )

Oh ja, heel veel sterkte, ook voor je vriendin.

Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_16612982
Je kunt ook tegen haar zeggen dat jij het moeiijk vindt wat je tegen haar moet zeggen. En dat je niet goed weet wat ze juist wel en niet wil horen. Probeer dat ook eens uit te speken tegen haar en dan merk je beetje bij beetje wel waar ze het of juist niet over wil hebben.

Probeer aan te geven dat je er bent voor haar. En lief zijn zit hem in kleine dingetjes, al is het bijvoorbeeld een lief kaartje of zoiets. Of haar alleen even lekker vasthouden, je hoeft dan niet eens wat te zeggen.

In ieder geval sterkte ermee.

Oh for a life of sensations, rather than thoughts, liberate your senses, restore the balance, time to slow down, time to dream.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 13:46:28 #19
36646 Helaaz
Onee toch niet!
pi_16624520
Je moet vooral niet bang zijn voor haar reactie. Het is best logisch dat je niet precies weet wat je moet zeggen en dan weet je vriendin ook wel. Het belangrijkste is dat je niet wacht met bellen, maar dat direct doet. Ga naar haar toe, neem desnoods simpele dingen van haar over (boodschappen doen, koken, koffie zetten etc.)

Zo heb ik het ook aangepakt, en mijn vriendin is erg blij met mijn steun. Op 21 december jl. is namelijk haar vriend plotseling omgekomen op 24jarige leeftijd. Ze woonden net een weekje samen in hun nieuwe huis. Ik merk dat het ook voor je eigen gevoel prettig is, dat je wat kan betekenen. Heel veel succes ermee, en probeer er zoveel mogelijk voor je vriendin te zijn.

Are you gonna bark all day, little doggie? Or are you gonna bite?
pi_16645885
quote:
Op maandag 26 januari 2004 23:09 schreef Vivi het volgende:
Wat had ze voor kanker? (Nee, dit is geen sensatiezucht, mijn eigen moeder is net gediagnosticeerd met borstkanker dus ik ben een beetje paranoide momenteel )

Oh ja, heel veel sterkte, ook voor je vriendin.

haar moeder had bot kanker.. jij ook veel succes en sterkte!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')