abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 januari 2004 @ 17:01:50 #1
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_16570985
Wie kent er een goed alternatief voor suiker zonder Aspartaam?
pi_16570998
Candarel ken ik... maar dat zal wel aspartaam bevatten dan.
pi_16571006
Stevia.
Het is alleen te koop met een stickertje "voor uitwendig gebruik", omdat hetin NL nog niet is goedgekeurd. In Japan en de VS wel trouwens.
  zondag 25 januari 2004 @ 17:04:56 #4
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_16571062
quote:
Op zondag 25 januari 2004 17:02 schreef Toeps het volgende:
Stevia.
Het is alleen te koop met een stickertje "voor uitwendig gebruik", omdat hetin NL nog niet is goedgekeurd. In Japan en de VS wel trouwens.
Maar waarom is het niet goedgekeurd dan?
pi_16571224
quote:
Op zondag 25 januari 2004 17:04 schreef TheDon18 het volgende:

[..]

Maar waarom is het niet goedgekeurd dan?

Hoofdzakelijk omdat de suikerlobby het niet toestaat..Het is een onschadelijk natuurlijk product, maar omdat je er minder afhankelijk van wordt dan van gewone suiker zien de suikerfabrikanten er niets in. Dan wordt er namelijk minder op verdiend.

meer info over stevia:
http://www.stevia.net/

zondag 25 januari 2004 @ 22:02:11 #6
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_16579284
quote:
Op zondag 25 januari 2004 17:11 schreef lemon8 het volgende:

[..]

Hoofdzakelijk omdat de suikerlobby het niet toestaat..Het is een onschadelijk natuurlijk product, maar omdat je er minder afhankelijk van wordt dan van gewone suiker zien de suikerfabrikanten er niets in. Dan wordt er namelijk minder op verdiend.

meer info over stevia:
http://www.stevia.net/

Ik heb me er inmiddels wat meer in verdiept, en het klinkt inderdaad goed, die Stevia... ga het gelijk bestellen.. bedankt voor de tip

PS: Gebruik je het zelf ook?

pi_16582226
stevia smaakt een beetje naar drop...heel vaag, het is lekker in de thee bv, maar met eten maken vind ik t niet zo lekker. Dan kan je bv vloeibare zoetstof kopen, natrena is dat, doorzichtig spul in een flesje met blauwe dop en etiket. Kan je bij elke redelijk grote supermarkt kopen, staat bij de zoetstoffen enzo. Ook de kruidvat verkoopt die natrena, alleen dan onder een andere naam, maar daar is t wel goedkoper.
Je kan ook blauwe natrena zoetjes kopen, die hangen naast de rooie (met aspartaam). Alles wat blauw is van natrena is gezoet met sacharrine, en alles rood is aspartaam heb ik gemerkt.

Ook de meeste suikervrije limonades zijn gezoet met aspartaam, maar van slimpie volgens mij en van diaran (staat bij de cereal/zonnatura afdeling vaak) heb je limo die gezoet is met volgens mij sacharrine..sowieso geen aspartaam.

Succcessss

(:
  maandag 26 januari 2004 @ 12:24:15 #8
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_16592230
Waar bestel jij je Stevia? Ik heb het nu Stevia-extract (90 ml) bestelt voor ¤15, en daar komt nog eens voor meer dan ¤5 aan verzendkosten bij...
pi_16599946
Ik kon stevia bij de reformzaak bestellen, moet je er even naar vragen, dan nog is t best prijzig (weet prijs zo niet uit t hoofd), maar tis wel goedkoper dan via website bestellen volgens mij. Dus ik zou zeggen: ga op zoek naar een reformzaak ofzoiets in de buurt, die kunnen je vaak wel verder helpen.
(:
  maandag 26 januari 2004 @ 17:00:00 #10
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_16601052
quote:
Op maandag 26 januari 2004 16:31 schreef nein het volgende:
Ik kon stevia bij de reformzaak bestellen, moet je er even naar vragen, dan nog is t best prijzig (weet prijs zo niet uit t hoofd), maar tis wel goedkoper dan via website bestellen volgens mij. Dus ik zou zeggen: ga op zoek naar een reformzaak ofzoiets in de buurt, die kunnen je vaak wel verder helpen.
Bedankt voor de info
pi_16602739
Misschien een domme vraag maar wat zorgt nou eigenlijk voor die "bittere" smaak bij zoetstof? Ja, misschien een beetje krom omschreven maar ik vind zoetstof altijd ietwat bitter smaken, helemaal als je bv zoetjes in de thee doet.. ik vind het gewoon echt smerig.
pi_16608846
geen idee?

ik proef t eerlijk gezegd niet, in elk geval niet met mijn zoetjes. Ik heb blauwe, gezoet met sacharrine. Misschien is er een verschil in smaak tussen aspartaam en sacharrine? Ik weet wel dat aspartaam iets fruitiger is, daarom wordt t ook vaak in drankejs en limo's gebruikt.

Je proeft wel heel duidelijk een bitter nasmaakje met stevia, maar dat is moeilijk te krijgen.

(:
  donderdag 29 januari 2004 @ 14:50:09 #13
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_16686495
Ok, ik heb m'n bestelde Stevia-extract inmiddels binnen... heb het al 3 keer door m'n thee gebruikt... 't is even wennen, omdat je thee er niet zo'n expliciet zoete smaak ervan krijgt als suiker...

Maar nu vroeg ik me af, op het etiket staat ''Inhoudt: 90% Stevia-extract, 10% Alcohol''

En verder: '' voor uitwendig gebruik ''
''Bewaar: -Een geopende flacon in de koelkast.
-Buiten bereik van kinderen. ''

Dat het ''voor uitwendig gebruik'' zou zijn daar was ik op bedacht, maar ''buiten bereik van kinderen'' klinkt wel link

Heb ik 100% zeker de juiste Stevia, en kan ik heb dus gewoon door m'n thee blijven doen?

nb: in pure vorm is de smaak te vergelijken met de smaak van vloeibare Prozac (Fluoxetinehydrochloride). een beetje ''zoet-zuur''...

[Dit bericht is gewijzigd door TheDon18 op 29-01-2004 14:56]

pi_16686641
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 14:50 schreef TheDon18 het volgende:
Ok, ik heb m'n bestelde Stevia-extract inmiddels binnen... heb het al 3 keer door m'n thee gebruikt... 't is even wennen, omdat je thee er niet zo'n expliciet zoete smaak ervan krijgt als suiker...

Maar nu vroeg ik me af, op het etiket staat ''Inhoudt: 90% Stevia-extract, 10% Alcohol''

En verder: '' voor uitwendig gebruik ''
''Bewaar: -Een geopende flacon in de koelkast.
-Buiten bereik van kinderen. ''

Dat het ''voor uitwendig gebruik'' zou zijn daar was ik op bedacht, maar ''buiten bereik van kinderen'' klinkt wel link

Heb ik 100% zeker de juiste Stevia, en kan ik heb dus gewoon door m'n thee blijven doen?

Ik ken het spul niet, maar waarschijnlijk is het schadelijk als je de hele inhoud in een keer achterover slaat
pi_16686899
Met 10% alcohol zal 't niet goed zijn voor kinderen... daarbij denk ik dat je normaliter slechts druppels gebruikt en niet een heel flesje, wat een kind mogelijk wel zou denken...

Zoals teveel kauwgum een laxerend effect kan hebben zal dit ook wel niet een best effect hebben.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')