quote:http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=37144
Naar aanleiding van de dodelijke schietpartij op het Terra College in Den Haag heeft het Inspraakorgaan Turken (IOT) om een gesprek gevraagd met minister Van der Hoeven van Onderwijs. Het IOT wil met de minister overleggen om na te gaan hoe zulke incidenten in de toekomst kunnen worden voorkomen.In een verklaring schrijft het IOT vandaag: ''Het is gruwelijk dat bij dit schietincident sprake is van een verdachte van Turkse afkomst''. Het IOT hoopt dat dit incident geen negatief effect zal hebben op de dialoog tussen de Turkse gemeenschap en de Nederlandse samenleving en hoopt dat ''zulke onmenselijke en onacceptabele feiten'' de opgebouwde toenadering niet zal schaden.
Volgens de politie heeft de verdachte van de schietpartij, de 17-jarige Murat D., nog niets verklaard over zijn redenen om docent Hans van Wieren om te brengen. Hij beroept zich tot nu toe op zijn zwijgrecht. Onbekend is ook of de verdachte als minderjarige of als meerderjarige beoordeeld gaat worden. Voor mensen tussen de 16 en 18 jaar kan bij zware misdaden, het meerderjarigen strafrecht van toepassing worden geacht. Daarover beslist het OM.
De man die de verdachte gisteren naar de politie bracht is een vriend van de familie van de dader. Hij geeft in het 20:00 uur journaal van vanavond een interview over zijn kijk op de gang van zaken.
Tot nu toe heeft het NOS-journaal overigens nog niets gemeld over de etnische achtergrond van de verdachte. Hoofdreacteur Hans Laroes legt daarover verantwoording af op de NOS-site. Eén van de redenen is dat het journaal gisteren nog niet overtuigd was of de etnische achtergrond van de dader relevant is tot de gepleegde misdaad. De vraag de men zich stelt luidt: ''is het gewone waanzin of allochtone waanzin? En is het ene van een andere orde dan het andere?''. Vandaag zou het journaal verder op zoek gaan naar de achtergronden van de dader.
quote:Wat zou jouw voorstel geweest zijn?
Op woensdag 14 januari 2004 18:54 schreef Roellio het volgende:
* Khadgar heeft een hekel aan "De dialoog aangaan"
[..]http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=37144
quote:Vind men het nou alleen erg dat de dader van turkse afkomst is?!??
Op woensdag 14 januari 2004 18:54 schreef Roellio het volgende:
* nikanoru heeft een hekel aan "De dialoog aangaan"
[..]
In een verklaring schrijft het IOT vandaag: ''Het is gruwelijk dat bij dit schietincident sprake is van een verdachte van Turkse afkomst''http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=37144
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:55 schreef Khadgar het volgende:[..]
Wat zou jouw voorstel geweest zijn?
quote:Afwijzend reageren op het gesprek en onderzoeken op welke manieren de 17-jarige verdachte als volwassene berecht kan worden.
om een gesprek gevraagd met minister Van der Hoeven van Onderwijs.
quote:Waarom ?
Op woensdag 14 januari 2004 18:58 schreef Roellio het volgende:[..]
[..]Afwijzend reageren op het gesprek
quote:Opzouten met die gasten. Ze zijn alleen maar geïntresseerd in de manier waarop dit hun gemeenschap beschadigd. Ze willen niet vooruit, ze willen helemaal niks. Ze blijven zitten waar ze zitten, de overheid een beetje pappen en nathouden en verder niks.
Op woensdag 14 januari 2004 19:01 schreef gelly het volgende:[..]
Waarom ?
Die kerel is dood, z'n familie blijft alleen achter en die eikels proberen het gezicht van hun "gemeenschap" te redden.
quote:Omdat het te absurd voor woorden is om de suggestie te wekken dat er een probleem voor de ''turkse gemeenschap'' ligt omdat een jongen van Turkse afkomst een docent heeft vermoord. Het is voor zover ik weet geen typisch turkse gewoonte om leraren te vermoorden waar nu in commissies over moet worden vergaderd.
Op woensdag 14 januari 2004 19:01 schreef gelly het volgende:[..]
Waarom ?
Wat er wel moet gebeuren is dat een moordenaar moet worden berecht en zo snel mogelijk uit de maatschappij moet worden verwijderd. Helaas niet voorgoed.
Het is bij die gasten telkens precies in hun straatje.
quote:Een beetje dom om zo te denken zonder de beweegreden en achtergronden van de dader precies te kennen vindt je niet. Er lopen ook genoeg Nederlandse kinderen met wapens op school rond.
Op woensdag 14 januari 2004 19:05 schreef Roellio het volgende:[..]
Opzouten met die gasten. Ze zijn alleen maar geïntresseerd in de manier waarop dit hun gemeenschap beschadigd. Ze willen niet vooruit, ze willen helemaal niks. Ze blijven zitten waar ze zitten, de overheid een beetje pappen en nathouden en verder niks.
Die kerel is dood, z'n familie blijft alleen achter en die eikels proberen het gezicht van hun "gemeenschap" te redden.
Toevallig gaat het natuurlijk nooit om europese gemeenschappen maar om een stel tribalen uit het riff gebergte of het turkse platteland.
quote:Ik denk dat ze hier niet alleen een positieve draai aan willen geven, maar dat ze ook echt hun best doen om dit te voorkomen, het gaat een beetje ver om dit in de schoenen te schuiven van organisaties van allochtonen en links
Op woensdag 14 januari 2004 19:06 schreef RemcoDelft het volgende:
Tsja, onze geliefde "allochtone medelanders" (links punnikwoord) proberen ook hier een positieve draai aan te geven in de trant van "kijk, we doen ons best om dit te voorkomen"...
Pfffffffffffffffft
quote:Jouw post is al een indicatie dat zo'n gesprek nodig is. Jij lijkt boos te zijn op de Turkse gemeenschap omdat er een leraar door een Turk is doodgeschoten. Je maakt ze in ieder geval voor eikels uit en neemt schijnbaar aan dat het verdriet van die familie ze niets interesseert, en integratie in de NL samenleving ook niet. Ik heb zelf de laatste jaren wel degelijk toenadering opgemerkt tussen Nederlanders en Turken (d'r wonen aardig wat Turken bij mij in de buurt); verbetering is er zeker geweest. Nu moet dat allemaal niet door één zo'n etter worden verziekt. Vandaar overleg. Volkomen juist IMHO.
Op woensdag 14 januari 2004 19:05 schreef Roellio het volgende:
[..] Opzouten met die gasten. Ze zijn alleen maar geïntresseerd in de manier waarop dit hun gemeenschap beschadigd. Ze willen niet vooruit, ze willen helemaal niks. Ze blijven zitten waar ze zitten, de overheid een beetje pappen en nathouden en verder niks.
quote:Als je nu eens eerst goed leest,zonder er gelijk vol op te duiken.
Op woensdag 14 januari 2004 19:12 schreef Megumi het volgende:[..]
Een beetje dom om zo te denken zonder de beweegreden en achtergronden van de dader precies te kennen vindt je niet. Er lopen ook genoeg Nederlandse kinderen met wapens op school rond.
En zijn mening over de IOT deel ik.
Ik kan alleen even afgaan op de reportage in het 18.00 journaal, maar ik bijna alle kleuren en nationaliteiten langs zien komen. De kans dat het een dader met een andere nationaliteit zou zijn geweest was wel enorm groot. Stom toeval dus. En ik heb ook alle nationalieiten, kleuren en geslachten horen zeggen dat ze diep geschokt waren.
Rare situatie dat het IOT zich hiermee bemoeit. En die "vriend van de familie": ik ben benieuwd hoe "vriend" die is. Wat nu de werkelijke relatie is tussen die man en de dader. Die overigens ook geschokt was. Dus die Turk heft dan de andere Turk (de dader) weer op. Hoeft het IOT dus helemaal niet in overleg.
Als de integratie gelukt was, had het IOT zichzelf opgeheven, of omgedoopt tot Inspraak Orgaan Geintegreerden. Ze zien zichzelf toch als Nederlands staatsburger, gelijk aan iedereen hier?
Dat betekent uiteraard niet dat ze deze jongeman weer terug de samenleving in moeten gooien en ik denk dat Roellio het wat dat betreft een beetje zwart-wit ziet.
quote:Ik doel op de dialoog tussen het IOT en de minister en op het feit dat ik graag zou zien dat de verdachte als volwassene berecht wordt. Verder hoor je mij niets zwart-wit zeggen.
Op woensdag 14 januari 2004 19:30 schreef Monidique het volgende:Dat betekent uiteraard niet dat ze deze jongeman weer terug de samenleving in moeten gooien en ik denk dat Roellio het wat dat betreft een beetje zwart-wit ziet.
[Dit bericht is gewijzigd door Roellio op 14-01-2004 19:33]
quote:Niet echt, 72% van het Stevin is van allochtone afkomst...
Op woensdag 14 januari 2004 19:24 schreef beerten het volgende:
De kans dat het een dader met een andere nationaliteit zou zijn geweest was wel enorm groot. Stom toeval dus
quote:Ik denk dat het IOT zich heel graag zou opheffen, maar zolang al die rechtse politici blijven roepen dat de integratie mislukt is, is het alleen maar goed dat er een IOT bestaat
Op woensdag 14 januari 2004 19:24 schreef beerten het volgende:
Als de integratie gelukt was, had het IOT zichzelf opgeheven, of omgedoopt tot Inspraak Orgaan Geintegreerden. Ze zien zichzelf toch als Nederlands staatsburger, gelijk aan iedereen hier?
Of met wat coke naar China sturen
quote:Ik zie niet in waarom je onschuldige Nederlanders naar het buitenland zou sturen, slechts omdat zij banden hebben met een crimineel.
Op woensdag 14 januari 2004 19:48 schreef Black-Death het volgende:
Die gozer met hele familie enkeltje Turkije....... mijn idee
Is niet helemaal relevant mbt dit topic, maar ik vond het toch wel vrij tekenend voor het algemene beeld van allochtonen in Nederland.
EDIT: Nog even ter verduidelijking...het zat er echt vol
[Dit bericht is gewijzigd door jagermeister1 op 14-01-2004 20:09]
Ze hadden er verstandiger aan gedaan om het incident te veroordelen voor wat het is: een individuele actie.
quote:tekenend is meer jouw interpretatie van het geheel
Op woensdag 14 januari 2004 19:56 schreef jagermeister1 het volgende:
Bij 2 vandaag was er natuurlijk ook aandacht voor dit schietincident. Ze waren op een gegeven moment in een Turks buurthuis in de Transvaal wijk. Wat mij opviel was dat het buurthuis helemaal vol zat met Turkse mannen die het spelletje Rummicub zaten te spelen. Buiten was het nog erg licht dus dit moet vroeg in de middag geweest zijn (of zelfs 's morgens)... Bij mij kwam gelijk het vraagteken in mijn kop op: "Moeten die mensen niet werken ofzo?"Is niet helemaal relevant mbt dit topic, maar ik vond het toch wel vrij tekenend voor het algemene beeld van allochtonen in Nederland.
quote:Leg uit...
Op woensdag 14 januari 2004 20:04 schreef Re het volgende:[..]
tekenend is meer jouw interpretatie van het geheel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |