abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16217783
Heb de Return of the King gezien. Maar ik ergerde me aan een bepaalde scene. Namelijk dat net als bij de Two Towers de mannen van Sauron behalve Orks ook een aantal mensen waren die op zijn arabisch (nomadenachtig) gekleed waren. Dus er werd een link gelegd tussen the Arabs and the bad guys. Nou toen dacht ik.... zal wel onbewust gedaan zijn. Op het laatst toen Aragorn met zijn leger naar de poorten reed van Mordor om het gevecht aan te gaan, riep hij: "Voor het westen".Nou moeten jullie weten dat ik alle drie de delen zowat uit mijn hoofd ken en nergens werd eerder een bepaald gebied van Middle Earth aangegeven met 'The West' . Dit moet volgens mij niet kunnen, omdat dat een onbewust effect heeft op het denken van mensen en vooral op het denken van jongeren. The Arabs bad guys......The Western People good guys filosofie. Dit doet me denken aan de Darwinistische theorie dat the white man zal overwinnen over de andere rassen omdat ie gewoon beter is. Wat denken jullie?
Een probleem is niets anders dan een mogelijkheid
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:21:16 #2
60947 DamagedBrain
Ik ben klaar met drama...
pi_16217821
Ik denk dat jij het boek maar eens moet gaan lezen.....

Bij nader inzien vermoedt ik dat je het boek wel hebt gelezen, maar er wordt wel degelijk verwijzingen gemaakt naar de lokatie van Midden-Aarde.....

[Dit bericht is gewijzigd door DamagedBrain op 13-01-2004 13:23]

Zal ik jou doodmaken met een blije mus... }:|
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:22:25 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_16217864
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:20 schreef nothing_compares_2_U het volgende:
"Voor het westen".Nou moeten jullie weten dat ik alle drie de delen zowat uit mijn hoofd ken en nergens werd eerder een bepaald gebied van Middle Earth aangegeven met 'The West' .
Dan zou ik maar terug gaan en opnieuw uit je hoofd gaan leren. Er is minimaal één gelegenheid, waar er wel degelijk sprake is van 'het Westen'. Van 'Mensen uit het Westen' om precies te zijn.

De precieze locatie heb ik even niet voor je, maar ik heb het boek pas geleden weer gelezen.

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_16217871
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:21 schreef DamagedBrain het volgende:
Ik denk dat jij het boek maar eens moet gaan lezen.....
Ik sluit mij volledig bij deze spreker aan. TS: Weet jij zeker dat jij niet de drie delen van de film uit je hoofd kent, IPV het boek? Zo nee: Verdiep je iets meer in het boek, en in de tijd waarin het geschreven is.
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_16217930
quote:
Then Faramir stood up and spoke in a clear voice: 'Men of Gondor hear now the Steward of this Realm! Behold! one has come to claim the kingship again at last. Here is Aragorn son of Arathorn, chieftain of the Dúnedain of Arnor, Captain of the Host of the West, bearer of the Star of the North, wielder of the Sword Reforged, victorious in battle, whose hands bring healing, the Elfstone, Elessar of the line of Valandil, Isildur's son, Elendil's son of Númenor. Shall he be king and enter into the City and dwell there?'
Mental note to self:
Lie! Mislead! Delude! Deceive! Betray!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:24:42 #6
77412 boy26
never trust a shark
pi_16217932
In deel 1 waar gandolf aan frodo vertelt ( in het boek ) over de geschiedenis van de ring word er al gesproken over de mensen uit het westen
pi_16218038
Ok.. ff los van het feit dat er idd sprake is van oost-west, het is natuurlijk wel vaak zo dat in Amerikaanse films the bad guys gespeeld worden door volkeren die er een andere ideologie op na houden dan de VS zelf. Dit verschuift door de jaren heen van duitsers.. russen naar arabieren.
pi_16218073
Tolkien's verhalen hebben ook inspiratie gekregen doordat hij vocht tijdens WW1.
Don't underestimate anyone, for those underestimated have skills that have yet to be shown...
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:30:51 #9
66444 Lord_Vetinari
pi_16218131
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:27 schreef kLowJow het volgende:
Ok.. ff los van het feit dat er idd sprake is van oost-west, het is natuurlijk wel vaak zo dat in Amerikaanse films the bad guys gespeeld worden door volkeren die er een andere ideologie op na houden dan de VS zelf. Dit verschuift door de jaren heen van duitsers.. russen naar arabieren.
Ja, vast. Alleen geeft Tolkien zelf in zijn voorwoord aan dat BvdR geen analogie is van de werkelijke wereld. Bepaalde rassen wonen waar ze wonen omdat ze daar volgens de door hem bedachte kaart wonen.

En Jackson kan veel ritselen in die films, maar dit soort complot-theorieen als TS aandraagt... Nee, daarvoor zijn er teveel mensen die de achtergrond van de BvdR kennen.

dinsdag 13 januari 2004 @ 13:31:22 #10
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_16218143
Ik moet me wel bij de TS aansluiten.
Signature
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:31:56 #11
66444 Lord_Vetinari
pi_16218157
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:31 schreef rishi120 het volgende:
Ik moet me wel bij de TS aansluiten.
Een onderbouwing zou leuk zijn...
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:32:56 #12
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_16218183
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dit moet volgens mij niet kunnen, omdat dat een onbewust effect heeft op het denken van mensen en vooral op het denken van jongeren. The Arabs bad guys......The Western People good guys filosofie. Dit doet me denken aan de Darwinistische theorie dat the white man zal overwinnen over de andere rassen omdat ie gewoon beter is. Wat denken jullie?
Signature
pi_16218192
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet, het is de vrouw van de topicstarter
Buikpijn van het lachen!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:33:54 #14
66444 Lord_Vetinari
pi_16218207
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:32 schreef rishi120 het volgende:

[..]

Dit moet volgens mij niet kunnen, omdat dat een onbewust effect heeft op het denken van mensen en vooral op het denken van jongeren. The Arabs bad guys......The Western People good guys filosofie. Dit doet me denken aan de Darwinistische theorie dat the white man zal overwinnen over de andere rassen omdat ie gewoon beter is. Wat denken jullie?

Gelul. LotR is uit de jaren 50 (en begonnen in de jaren 30), lang voordat de arabieren de bad guys waren, dus je hele verhaal is drijfzand.
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:34:09 #15
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_16218212
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:33 schreef patty het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet, het is de vrouw van de topicstarter

Signature
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:34:47 #16
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_16218231
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Gelul. LotR is uit de jaren 50 (en begonnen in de jaren 30), lang voordat de arabieren de bad guys waren, dus je hele verhaal is drijfzand.

USSR was/is nog steeds een beetje in de westen.
Signature
pi_16218249
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, vast. Alleen geeft Tolkien zelf in zijn voorwoord aan dat BvdR geen analogie is van de werkelijke wereld. Bepaalde rassen wonen waar ze wonen omdat ze daar volgens de door hem bedachte kaart wonen.

En Jackson kan veel ritselen in die films, maar dit soort complot-theorieen als TS aandraagt... Nee, daarvoor zijn er teveel mensen die de achtergrond van de BvdR kennen.

Er is dan ook behoorlijk in geritseld... Ik had het boek ook allang gelezen toen de film uitkwam, en ik moet zeggen dat ik het behoorlijk tegen vond vallen. Hele stukken die naar mijn mening belangrijk waren, zijn weggelaten of gewoon veranderd.

Vooral in deel 2 stond ik wel ff te kijken toen ineens de zonen van Elrond op kwamen dagen!

pi_16218271
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:32 schreef rishi120 het volgende:

[..]

je hebt best wel gelijk, het is jammer dat de westerse mensen opgehemeld worden in films en verhalen die uit de USA (of andere westerse landen) afkomstig zijn, maar in het boek van Lord of the Rings staat wel degelijk een aanhaling naar het westen en het oosten. Maar dat kan ook de schuld zijn van
tolkien en niet alleen van Peter Jackson en crew
pi_16218305
De vrije landen van midden aarde liggen ten westen van Mordor. Lijkt me duidelijk toch?

En ik vind je verwijzing naar "arabische personen" erg ver gezocht. Als het de bedoeling was deze gelijkenis te maken dan hadden ze meer dan genoeg mogelijkheden dit duidelijker te doen.

dinsdag 13 januari 2004 @ 13:37:28 #20
60947 DamagedBrain
Ik ben klaar met drama...
pi_16218311
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

*Eensch is.....

In het boek wordt regelmatig duidelijk verwezen naar lokatie's op een kaart... Afgezien van achterliggende gedachten van Tolkien is het in de film gewoon nagedaan.... De film heeft dus totaal niets te maken met enig racistisch idee.....

Zal ik jou doodmaken met een blije mus... }:|
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:38:32 #21
28669 Chirma
Ik moest kloppen..
pi_16218341
Ik ben een groot tegenstander van het demoniseren van andere culturen door de Amerikanen. Ik denk alleen niet dat dat hier zo bedoeld is, met een kritische blik kun je zoveel dingen overal in ontdekken (Lando de verrader in The Empire Strikes Back die een neger is bv) maar ik vind niet dat je dat moet doen. Je zou de twee torens ook wel met de twin towers kunnen vergelijken wat evengoed stompzinnig is. Geniet gewoon van de film, zonder op zoek te gaan naar propaganda
Ik ben het. Chirma, de wonderhond.
pi_16218395
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:38 schreef Chirma het volgende:
Ik ben een groot tegenstander van het demoniseren van andere culturen door de Amerikanen. Ik denk alleen niet dat dat hier zo bedoeld is, met een kritische blik kun je zoveel dingen overal in ontdekken (Lando de verrader in The Empire Strikes Back die een neger is bv) maar ik vind niet dat je dat moet doen. Je zou de twee torens ook wel met de twin towers kunnen vergelijken wat evengoed stompzinnig is. Geniet gewoon van de film, zonder op zoek te gaan naar propaganda
Helemaal mee eens
pi_16218420
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:38 schreef Chirma het volgende:
Je zou de twee torens ook wel met de twin towers kunnen vergelijken wat evengoed stompzinnig is.
Bij voorbaat sorry:

whehehe

mja, en wie begint er straks over de demonisering van negers in LOTR omdat er zo weinig van in de film zitten?

Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:41:23 #24
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_16218436
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 13:37 schreef DamagedBrain het volgende:

[..]

*Eensch is.....

In het boek wordt regelmatig duidelijk verwezen naar lokatie's op een kaart... Afgezien van achterliggende gedachten van Tolkien is het in de film gewoon nagedaan.... De film heeft dus totaal niets te maken met enig racistisch idee.....

klopt als een bus, Tolkien was tegen racisme,
voorbeeld: Met de vriendschap tussen Legolas en Gimli geeft hij aan dat personen uit 2 volkeren (rassen) die al 1000en jaren onenigheden/ruzie met elkaar hebben toch trouwe vrienden van elkaar kunnen worden, ongeacht ras...

rish!

Signature
  dinsdag 13 januari 2004 @ 13:43:01 #25
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_16218499
Sjongejongejonge wat een gezever. Eigenlijk hadden de 'slechte mensen' in spijkerbroeken moeten lopen vind je niet? Het zijn nomaden en nomaden zien er nou eenmaal zo uit. Punt. Klaar. Niet zeuren over de echte wereld, het is *fantasy*!
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')