quote:Er komt hier politie af en aan. Graafmachines enzo. Nog anderen die werken/wonen in Baarn?
Huiszoekingen in onderzoek naar vermist echtpaarUitgegeven: 12 januari 2004 12:57
UTRECHT - De politie doet maandag in Baarn op drie plaatsen huiszoeking in de zaak van echtpaar Müller-Van der Velde, dat sinds 1999 wordt vermist. De zoekingen vinden plaats in de woning van het echtpaar, in het huis van een man die de afgelopen jaren op die woning paste en in een kinderboerderij waar die man werkzaam is als beheerder, aldus een woordvoerster van het OM.
Het OM meldt verder dat er een verdachte is in de vermissingszaak. Of dat de beheerder is, wil het OM niet zeggen. Cristiaan Johannes Müller (69) en Ria Müller-Van der Velde (63) worden sinds eind 1999 vermist, maar het politieonderzoek kwam eind november 2003 pas op gang nadat familieleden aangifte deden.
In eerste instantie hield de politie er rekening mee dat het streng gelovige en teruggetrokken levende echtpaar mogelijk in België in een geloofsgemeenschap zou verblijven. Speurwerk in die richting leverde tot nu toe echter niets op. Daarom meldde de politie later eerder dat ze rekening houdt met een misdrijf.
quote:Ja.
Op maandag 12 januari 2004 13:31 schreef MissyMirjaM het volgende:
hee
is dat niet dat stel waarvan een vriend nog trouw iedere week de gordijnen komt open/dicht doen en de plantjes water geven>?
quote:Ja, dat is meneer de Rijk, hij is beheerder van Kinderboerderij Canton even verderop. Het kinderboerderij is afgezet en er staan graafmachines, hij is waarschijnlijk verdacht, misschien dattie ze daar begraven heeft.
Op maandag 12 januari 2004 13:31 schreef MissyMirjaM het volgende:
hee
is dat niet dat stel waarvan een vriend nog trouw iedere week de gordijnen komt open/dicht doen en de plantjes water geven>?
quote:Die kerel beweerde in de Telegraaf dat ze nog wel eens langs waren geweest (of hadden gebeld). Maar een beetje rare actie van 'm om dan nog 4 jaar lang op dat huis te gaan passen. Zou ie ze daar dan in de tuin begraven hebben?
Op maandag 12 januari 2004 13:53 schreef Sjwerver het volgende:[..]
Ja, dat is meneer de Rijk, hij is beheerder van Kinderboerderij Canton even verderop. Het kinderboerderij is afgezet en er staan graafmachines, hij is waarschijnlijk verdacht, misschien dattie ze daar begraven heeft.
quote:
Lijken Baarns paar mogelijk ontdektOp een kinderboerderij in Baarn zijn stoffelijke resten opgegraven. Het gaat mogelijk om de lichamen van het echtpaar Müller, dat al sinds 1999 wordt vermist. Dat meldt RTV Utrecht.
De politie zou de resten hebben ontdekt onder het geitenhok van de boerderij. Of het om één of twee lichamen gaat, is nog onduidelijk. Justitie bevestigt dat een verdachte is aangehouden. Mogelijk gaat het om de beheerder van de boerderij, die op het huis van het echtpaar paste.
De politie heeft de vondst nog niet bevestigd, maar houdt om 21.00 uur een persconferentie in Utrecht. Eergisteren begon de politie de lijken te zoeken.
bron: TT
quote:Ja, ik woon er en waar hun woonde (Rembrandtlaan) dat was 2 jaar lang mijn postwijk op de zaterdag! Ik vroeg me (serieus) al af waarom er nooit iemand thuis was maar af en toe brande er wel lichten dus ik geloofde het verder wel. Echt vaage shit man!
Op maandag 12 januari 2004 13:24 schreef Sjwerver het volgende:[..]
Er komt hier politie af en aan. Graafmachines enzo. Nog anderen die werken/wonen in Baarn?
quote:Die verdachte heeft dus 4 jaar lang volgehouden van niets te weten, hij stond afgelopen december zelfs diverse kranten ter woord over zijn kant van het verhaal:
Politie spit naar lijken op kinderboerderij
BAARN (ANP) - Kinderboerderij Canton aan de Piet Heinlaan in Baarn is donderdag het decor voor een lugubere graafactie. Een graafmachine moet de stoffelijke resten die woensdag zijn gevonden blootleggen. Mogelijk zijn het de resten van het Baarnse echtpaar Müller-Van der Velde.Het staat volgens het Openbaar Ministerie nog niet 100 procent vast dat het om menselijke resten gaat die onder het geitenverblijf liggen. Ook is nog onduidelijk hoe lang die er al liggen.
De kinderboerderij is gesloten voor het publiek. De politie heeft er hekken met zwart zeil omheen gezet. Over de graafput is een witte tent gezet zodat ook van bovenaf niets is te zien. De belangstelling van buurtbewoners neemt in de loop van de ochtend toe. De pers is massaal aanwezig.
Op het schoolplein van de openbare basisschool De Bestevaer tegenover de kinderboerderij spelen leerlingen alsof er niets aan de hand is. Volgens een lerares is er in de lessen wel aandacht besteed aan de vondst op het terrein van de boerderij.
Peter R. de Vries
Christiaan Johannes Müller (69) en Ria Müller-Van der Velde (63) zijn sinds eind 1999 vermist, maar het politieonderzoek kwam pas eind november 2003 op gang. Dat gebeurde nadat misdaadverslaggever Peter R. de Vries navraag had gedaan bij de politie. Die spoorde vervolgens familieleden van het paar op, die daarop aangifte van vermissing deden.
Woensdag maakte justitie bekend dat een verdachte is aangehouden. Het gaat om een 59-jarige man uit Baarn. Of het de beheerder van de kinderboerderij is, wil justitie niet bevestigen. In eerste instantie verdenkt de politie de man van betrokkenheid bij vermissing. De woning van de verdachte staat op honderd meter afstand van de kinderboerderij en is ook geblindeerd en afgezet.
quote:Wat een pscyho! Vier jaar lang op een huis passen, zelfs een nieuwe CV ketel laten installeren en dan waarschijnlijk die mensen allang vermoord te hebben....
Weekendje duurt al vier jaarDoor Wim Langejan
BAARN - Ze zouden een weekendje weg. Naar België. Het werden vier jaren. Inmiddels vraagt niet alleen meer de buurt zich af waar het Baarnse echtpaar Christiaan Johannes Müller (69) en Ria Müller-Van Velde (63) uithangt, maar de politie ook. Een misdrijf wordt niet uitgesloten. Ondertussen gaat een oud-buurman stug door met het bijhouden van het huis. Zijn opvallende verhaal.
De Rembrandtlaan. Natte sneeuw jaagt door de rustige straat. Het huis op nummer 1 is stil. Binnen brandt een lamp, op de deur een sticker van de politie: Beveiligde woning. Een naambordje met daarop C.J. Müller. Maar C.J. Müller is niet thuis. En zijn vrouw ook niet. Al een hele tijd niet meer. Hemelsbreed een kilometer verderop zit Paul de Rijk op de bank in zijn huiskamer. Nee, hij weet ook niet waar de Müllers uithangen. En dat is gek, ja, want hij past al vier jaar op het huis. En hij was het tegen wie Müller zei dat ze een weekendje weggingen. En of hij op de poes wilde passen? De Rijk woonde toen nog tegenover de Müllers en vond het geen probleem.
Nu, vier jaar later, houdt hij nog steeds het huis en de tuin bij (de poes zit nu bij een van de buren). Extreem plichtsbesef? ,,Och, het zijn aardige mensen en er was verder niemand die het deed. Nee, De Rijk (beheerder van de kinderboerderij) weet echt niet waar het echtpaar zit. Maar het is ook niet zo dat hij vier jaar niets gehoord heeft. ,,Hij is nog wel een paar keer terug geweest. Het duurt allemaal wat langer, zei hij dan, en of ik op de poes en de tuin wilde passen.
Maar vroeg De Rijk dan niet naar het adres van de Müllers? ,,Ja, maar dat gaf ie niet. Ik heb ook zn telefoonnummer gevraagd, maar dat kon ie zich dan niet meer herinneren. Hij deed altijd heel geheimzinnig over die dingen. Misschien wil hij wel niet gevonden worden. Ik heb toen nog eens een mobieltje voor hem gekocht. Dan kon ik hem bellen. Maar dat wilde hij niet hebben.
Vier jaar! De meeste mensen zouden het bijltje er allang bij neergegooid hebben, De Rijk niet. Integendeel: ,,In het begin heb ik het huis zelfs nog wat opgeknapt. Het was nogal viezig. En op een gegeven moment ontplofte de cv-ketel, dus toen heb ik er een nieuwe in laten zetten.
En de rekening? ,,Het ging van zijn rekening af en ik neem aan dat dat goed was, want er is nooit iemand komen klagen. Net zoals kennelijk alle betalingen (gas, licht, hypotheek, belastingen) op de een of andere manier gepleegd worden. De Rijk heeft daar geen zicht op.
Vier jaar! Is De Rijk inmiddels ook niet gek van bezorgdheid en nieuwsgierigheid? ,,Ach, ik maak me niet zon zorgen. Ik heb hem in juli nog gesproken. In juli nog? Heeft hij toen niet gevraagd wanneer er nou eens een einde zou komen aan deze bizarre situatie? En of de Müllers ooit nog eens thuis zouden komen? ,,Nou nee. Dat had ik wel eens kunnen vragen. Maar ik had nooit zulke lange gesprekken met hem. Bovendien, hij moet zelf maar weten hoe hij leeft. Het zijn goeie mensen en ik ken ze al zo lang. Het was niet zoveel moeite. Ik heb afgelopen zomer door de droogte het gras maar twee keer hoeven maaien. Heeft De Rijk nooit de aandrang gehad naar de politie te stappen? ,,Nee. Ik ben niet zo bezorgd. Ik vraag me alleen af hoe het met zn vrouw is. Die is hulpbehoevend. Ik wil natuurlijk ook weten hoe het met hem is, maar hij komt wel weer boven water. Ze zitten ergens waar ze goeie zorg hebben, denk ik. Het probleem is denk ik zijn vrouw. Dat die niet goed is. En als zijn vrouw niet terug kan, kan hij ook niet terug.
Hij heeft wel eens aan Müller gevraagd waarom hij het huis niet verkocht, als hij er toch nooit woonde. ,,Nee, zei die dan, dit is mijn adres. Waarna De Rijk weer plichtsgetrouw verderging met het verzorgen van de tuin, af en toe een lampje aandoen, hier en daar wat stof wegvegen en de post opstapelen. Iemand moet het toch doen, zegt hij: ,,Als ik het niet meer doe dan zie je het verwaarlozen. En de buren hebben geen tijd, zeggen ze.
quote:
OM verdenkt man van moord op Baarns echtpaar
DEN HAAG (ANP) - Justitie verdenkt de 59-jarige man uit Baarn die woensdag in Woerden is aangehouden van moord op het vermiste echtpaar Müller-Van der Velde. Dat heeft een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) donderdag gezegd.Verder is de verdachte fraude met de financiën van het echtpaar ten laste gelegd. De man wordt vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Volgens omwonenden en buurtgenoten is de aangehouden 59-jarige man de beheerder van kinderboerderij Canton waar de politie sinds woensdagavond onderzoek verricht naar stoffelijke resten. Dit onderzoek is volgens het OM nog niet afgerond. Het is nog niet zeker dat het gaat om menselijke resten.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 16-01-2004 02:18]
quote:Is die foto niet afkomstig van de hektiek rond de varkenspest?
Op vrijdag 16 januari 2004 01:30 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
AD
quote:Bron: De Volkskrant
Baarnse verdachte betrokken bij identieke zaakUTRECHT - De man die wordt verdacht van moord op het Baarnse echtpaar Müller is in 1970 aangehouden in verband met een vrijwel identieke moordzaak in Haarlem. Wegens gebrek aan bewijs is hij toen vrijgelaten.
Dit zegt misdaadverslaggever Peter R. de Vries, die tot deze ontdekking kwam nadat hij door 'kennissen' van de verdachte in de Baarnse moordzaak op diens criminele geschiedenis werd gewezen.
Ook zou de man voor een ander, nog onbekend delict, een tbs-veroordeling hebben gehad.
Uit krantenberichten van februari 1970 blijkt dat een 25-jarige colporteur 'P. de R.' door de politie in Haarlem werd verhoord in de vermissingszaak van de weduwe Tina Akersloot-König. De man is nu 59 jaar oud. Het OM wil bevestigen noch ontkennen of de aangehouden verdachte in de Baarnse moordzaak dezelfde is.
Akersloot verdween in de nacht van 13 op 14 februari 1970. Getuigen hadden de vrouw in zijn auto zien stappen. Toen enkele dagen later de politie poolshoogte kwam nemen bij haar woning, werd de deur geopend door Paul de R. Hij had geen verklaring voor zijn aanwezigheid in de woning noch voor de verdwijning van de vrouw.
In zijn auto werd een bloedspat aangetroffen en een schop waar zand aan kleefde. Omdat de bloedgroep van de vrouw niet bekend was en haar lichaam nergens werd aangetroffen, leverde dit geen bewijs op voor betrokkenheid bij de vermissing van de vrouw. DNA-technieken waren nog niet voorhanden. Paul de R. werd vrijgelaten. Het lichaam van Akersloot is nooit gevonden.
De overeenkomsten met de vermissing van het echtpaar Müller zijn groot. Vanaf het moment dat het echtpaar in oktober 1999 plotseling van de aardbodem verdween, was Paul de R. regelmatig in het huis te vinden. Hij verzorgde er de plantjes, stak 's avonds een lichtje aan en maaide met enige regelmaat het gazon. Ook reed hij in de auto van het echtpaar rond.
Inmiddels wordt steeds duidelijker wat het motief geweest kan zijn voor de dubbele moord. Gisteren liet justitie weten dat Paul de R. niet alleen verdacht wordt van moord dan wel doodslag, maar ook van 'fraude op de financiën van het paar'. Ook de redactie van het misdaadprogramma Peter R. de Vries zegt concrete aanwijzingen te hebben voor fraude.
'We hebben financieel antecedentenonderoek naar de man verricht. Daaruit kwamen schokkende feiten naar voren. '
Afgelopen woensdag werd Paul de R. als verdachte in moordzaak aangehouden. Hij bevond zich in de trein nabij Woerden.
De arrestatie vond plaats nadat de politie op het erf van de kinderboerderij waar Paul de R. beheerder is, stoffelijke resten had aangetroffen.
Vrijwel zeker is dat het om de lichamen van het vermiste echtpaar gaat. Nader onderzoek moet hier uitsluitsel over geven.
Ook gisteren is de politie nog de hele dag bezig geweest met graafwerkzaamheden naar de stoffelijke resten van het echtpaar onder het geitenhok op Kinderboerderij Canton.
Ook in de woning van het echtpaar en in de woning van Paul de R. blijft de politie speuren naar bewijsmateriaal.
[Dit bericht is gewijzigd door freako op 16-01-2004 11:41]
quote:
Baarnse verdachte betrokken bij identieke zaak
UTRECHT - De man die wordt verdacht van moord op het Baarnse echtpaar Müller is in 1970 aangehouden in verband met een vrijwel identieke moordzaak in Haarlem. Wegens gebrek aan bewijs is hij toen vrijgelaten.Dit zegt misdaadverslaggeverPeter R. de Vries, die tot deze ontdekking kwam nadat hij door 'kennissen' van de verdachte in de Baarnse moordzaak op diens criminele geschiedenis werd gewezen.
Ook zou de man voor een ander, nog onbekend delict, een tbs-veroordeling hebben gehad.
Uit krantenberichten van februari 1970 blijkt dat een 25-jarige colporteur 'P. de R.' door de politie in Haarlem werd verhoord in de vermissingszaak van de weduwe Tina Akersloot-König. De man is nu 59 jaar oud. Het OM wil bevestigen noch ontkennen of de aangehouden verdachte in de Baarnse moordzaak dezelfde is.
Akersloot verdween in de nacht van 13 op 14 februari 1970. Getuigen hadden de vrouw in zijn auto zien stappen. Toen enkele dagen later de politie poolshoogte kwam nemen bij haar woning, werd de deur geopend door Paul de R. Hij had geen verklaring voor zijn aanwezigheid in de woning noch voor de verdwijning van de vrouw.
In zijn auto werd een bloedspat aangetroffen en een schop waar zand aan kleefde. Omdat de bloedgroep van de vrouw niet bekend was en haar lichaam nergens werd aangetroffen, leverde dit geen bewijs op voor betrokkenheid bij de vermissing van de vrouw. DNA-technieken waren nog niet voorhanden. Paul de R. werd vrijgelaten. Het lichaam van Akersloot is nooit gevonden.
De overeenkomsten met de vermissing van het echtpaar Müller zijn groot. Vanaf het moment dat het echtpaar in oktober 1999 plotseling van de aardbodem verdween, was Paul de R. regelmatig in het huis te vinden. Hij verzorgde er de plantjes, stak 's avonds een lichtje aan en maaide met enige regelmaat het gazon. Ook reed hij in de auto van het echtpaar rond.
Inmiddels wordt steeds duidelijker wat het motief geweest kan zijn voor de dubbele moord. Gisteren liet justitie weten dat Paul de R. niet alleen verdacht wordt van moord dan wel doodslag, maar ook van 'fraude op de financiën van het paar'. Ook de redactie van het misdaadprogramma Peter R. de Vries zegt concrete aanwijzingen te hebben voor fraude.
'We hebben financieel antecedentenonderoek naar de man verricht. Daaruit kwamen schokkende feiten naar voren. '
Afgelopen woensdag werd Paul de R. als verdachte in moordzaak aangehouden. Hij bevond zich in de trein nabij Woerden.
De arrestatie vond plaats nadat de politie op het erf van de kinderboerderij waar Paul de R. beheerder is, stoffelijke resten had aangetroffen.
Vrijwel zeker is dat het om de lichamen van het vermiste echtpaar gaat. Nader onderzoek moet hier uitsluitsel over geven.
Ook gisteren is de politie nog de hele dag bezig geweest met graafwerkzaamheden naar de stoffelijke resten van het echtpaar onder het geitenhok op Kinderboerderij Canton.
Ook in de woning van het echtpaar en in de woning van Paul de R. blijft de politie speuren naar bewijsmateriaal.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1074148623208.html
quote:
De stoffelijke resten, die vorige week zijn opgegraven op het terrein van een kinderboerderij in Baarn, zijn van het echtpaar Müller - Van der Velde. Dat is maandag gebleken uit onderzoek door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) in Rijswijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |