abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16413845
Ik voorzie ook zeker geen kerk vol mystiek - zeker niet in de zin die ik bedoelde - en ik denk ook dat het Christendom niet zo snel zal verdwijnen. Maar dat er wat meer moet blijken dat ook de kerk zich aantreft, lijkt me manifest.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_16416100
Ik ben zeker niet van mening dat het christendom zal verdwijnen.
Als je nu naar de tendens kijkt in nederland alleen al dan zie je dat de kerken juist aanmerkelijk groeien.
Goed er gaan een aantal kerken tegen de vlakte, maar meestal zijn dit hele kleine gemeenschappen die zich als geheel aansluiten bij een grotere gemeente.
Veel jeugd gaat nu langzamerhand inzien dat zij de toekomst zijn van de Gemeente van God. Als je alleen al kijkt naar de steeds meer groeiende pinksterbeweging dan zal je opmerken dat de gemiddelde leeftijd aan het dalen is i.p.v. stijgen.
Kerken als die van bijvoorbeeld drachten (orlando bottenbleij) zijn in korte tijd gegroeid van 100 naar 3000! zielen.
Het lijkt mij erg sterk dat dit alleen te wijten is aan een goeie indoctrinator (is dat een woord?)
Jullie begrijpen dat ik een tikje bevooroordeeld ben en de zaak vanuit mijn kant als een goeie ontwikkeling zie, terwijl een aantal van jullie hoofdschuddend denken dat er weer zoveelduizend zielen de vernieling in worden geholpen. Maar afgezien van alle negatieve gedachtes over indoctrinatie en onderdrukking die hier aanwezig zijn, vraag ik jullie: Wat is hier nu eigenlijk het grote probleem? Vele relaties die op de klippen gelopen zijn worden weer hersteld. Gezinnen worden weer herenigd. Mensen worden genezen-zowel lichamelijk als geestelijk- verslavingen worden geslecht. Enz enz enz. Stel het is een puur psychologisch foefje -wat ik trouwens weiger te geloven- wat is dan het probleem? De maatschappij word er beter van. De mensen worden er beter van. Het is eigenlijk een pure win-win situatie.

Jullie kunnen zo nog 400 bladzijden volschrijven met argumenten van voornamelijk filosofen of psychologen, die zich allemaal geen enkele moeite getroosten om alles voor onwaar-of tenminste onontvankelijk- te verklaren. Maar geen van al die mensen bieden een oplossing voor het behoud van je ziel. Tuurlijk geven ze tips over hoe je buiten het christendom om een beetje geluk en rust kunt vergaren maar verder? Of geloven jullie allemaal dat het leven na de dood ophoud?
Tuurlijk nietszche was zijn tijd 200 jaar vooruit maar Jezus was zijn tijd 2000 jaar vooruit. Johannes -om maar een zijstraat te noemen- spreekt door zijn opgetekende visioenen al over onze maatschappij en dingen die nu actualiteit zijn. De bijbel geeft ook duidelijk antwoord op al onze maatschappelijke problemen. Wij hebben alleen niet het geloof om ook deze radicale keuzes te maken en er op te vertouwen dat dat ook het enige juiste antwoord is.

Ik wil trouwens ook nog even kwijt dat ik persoonlijk een zgn 'evangelisch/protestands' christen ben en dat ik de zoveel aangehaalde katholieken innig liefheb maar dat ik veel van hun opvattingen ook niet deel.

Peter

pi_16416395
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 01:22 schreef no_comment het volgende:
Tuurlijk nietszche was zijn tijd 200 jaar vooruit maar Jezus was zijn tijd 2000 jaar vooruit.
Aha, dat brengt Jezus dan op 2001 en Nietzsche op 2044. Dus wie had er nou gelijk?
During the first half of the 20th century, Duke Paoa Kahinu Mokoe Hulikohola Kahanamoku emerged as the world's consummate waterman, its fastest swimmer and foremost surfer, the first truly famous beach boy
pi_16417570
Wie zegt dat Jezus van het jaar nul is?
pi_16417611
Overigens die gemeente waar ik het over had is de bethel gemeente.

http://www.bethel.nl

dinsdag 20 januari 2004 @ 04:47:58 #256
19194 Oversight
◢◤
pi_16418072
GODSLASTERING....

SLOTJE !

◢◤
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: