abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 januari 2004 @ 21:14:22 #1
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_16020246
ja ik zat eens te denken, waarom scheidde belgie zich af van de Nederlanden ? enige reden daarvoor ?
  dinsdag 6 januari 2004 @ 21:19:23 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16020351
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 21:14 schreef TheSeeker_NL het volgende:
ja ik zat eens te denken, waarom scheidde belgie zich af van de Nederlanden ? enige reden daarvoor ?
GC --> C&H

De toenmalige Nederlandse koning had ruzie met de katholieken en de liberalen die hun krachten bundelden en zo uiteindelijk hun onafhankelijkheid verkregen.

in 1819 werd het Nederlands als verplichte taal gesteld en dat wilden de Vlamingen niet ()
In 1817 begon het protest in de RK kerk vanwege de godsdienstvrijheid in Nederland.

[Dit bericht is gewijzigd door Dagonet op 06-01-2004 21:27]

Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_16020451
Daar hebben we hier een subforum voor genaamd C&H
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  dinsdag 6 januari 2004 @ 21:22:37 #4
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_16020452
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 21:19 schreef Dagonet het volgende:

[..]

GC --> C&H

De toenmalige Nederlandse had ruzie met de katholieken en de liberalen die hun krachten bundelden en zo uiteindelijk hun onafhankelijkheid verkregen.

en wat wilde belgie dan bereiken met die onafhankelijkheid? er zijn nu toch nog steeds katholieken en liberalen in belgie... ?
  dinsdag 6 januari 2004 @ 21:28:23 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16020601
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 21:22 schreef TheSeeker_NL het volgende:

[..]

en wat wilde belgie dan bereiken met die onafhankelijkheid? er zijn nu toch nog steeds katholieken en liberalen in belgie... ?

Ik heb mijn post al uitgebreid, zie mijn edit.

Belgie voelde zich achtergesteld bij het Noorden, een Protestantse koning, alles moest in het Nederlands (scholing, rechtspraak enz enz) en dat wilden ze niet.

Na de afscheiding die door de geallieerden en frankrijk werd behandeld ter voorkoming van een nieuwe oorlog in Europa ging Nederland over tot invasie van Belgie met de 10-daagse veldtocht, Frankrijk schiet Belgie te hulp, Engeland regelt betere voorwaarden voor Nederland.

Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_16020681
Het waren overigens de adelen die na een opera (ofzo) in opstand kwamen tegen de Nederlanders

Taal had er mee te maken, en ook de Kerk.
België dat uitsluitend Katholiek was/is wou geen Protestantse invloeden ofzo

dinsdag 6 januari 2004 @ 21:32:58 #7
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_16020711
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 21:22 schreef Dezz het volgende:
Daar hebben we hier een subforum voor genaamd C&H
sorry beste Dezz, ik ben daar nog nooit geweest en wist niet dat ie bestond, als een modje zo vriendelijk kan zijn om dit te verplaatsen?
  dinsdag 6 januari 2004 @ 21:35:31 #8
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_16020782
ok alvast bedankt voor die antwoorden ! maar hoe is die opstand dan begonnen ? is er ergens een conflict geweest waardoor de situatie "ontplofde" of iets dergelijks?
  dinsdag 6 januari 2004 @ 21:36:20 #9
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16020807
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 21:32 schreef TheSeeker_NL het volgende:

[..]

sorry beste Dezz, ik ben daar nog nooit geweest en wist niet dat ie bestond, als een modje zo vriendelijk kan zijn om dit te verplaatsen?

Heb het al gevraagd in de FB topics
pi_16020933
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 21:32 schreef TheSeeker_NL het volgende:

[..]

Je zit hier al een jaar met ruim 1000 posts en je hebt nog nooit gehoord van het mooiste subforum...
  dinsdag 6 januari 2004 @ 21:42:21 #11
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16020993
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 21:35 schreef TheSeeker_NL het volgende:
ok alvast bedankt voor die antwoorden ! maar hoe is die opstand dan begonnen ? is er ergens een conflict geweest waardoor de situatie "ontplofde" of iets dergelijks?
5 Feb 1831 slaat een kannoneerboot los van de kade in Antwerpen en een paar opstandelingen denken een mooie slag te kunnen slaan, Van Speyk blaast hun op door met een lont de kruitkamer in te duiken en het schip en zichzelf te vernietigen. Nederland heeft zijn martelaar.

4 Juni wordt er in Londen besloten dat Leopold van Saksen Coburg de nieuwe koning wordt van het nieuwe koninkrijk Belgie. Engeland, Frankrijk en naar ik meen ook de US stellen zich garant om de eeuwige neutraliteit van België te waarborgen.

Nederland valt België binnen, wordt na een wandeling door het park verjaagd door Franse legers en België is nu onafhankelijk.
1914, Duitsland valt België binnen op weg naar Parijs en krijgt dan ook ruzie met Engeland en uiteindelijk met de US. 1940, Duitsland doet het weer.

De onafhankelijkheid van een klein kutlandje als België heeft dus verstrekkende gevolgen.

pi_16021042
die mensen hadden andere ideen dan de tegenwoordige nederlanders dus scheidden zij zich af
  Milf dinsdag 6 januari 2004 @ 22:14:33 #13
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_16021869
topictitel ook ff aangepast
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Admin dinsdag 6 januari 2004 @ 22:50:38 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16022993
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 21:42 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Nederland valt België binnen, wordt na een wandeling door het park verjaagd door Franse legers en België is nu onafhankelijk.
1914, Duitsland valt België binnen op weg naar Parijs en krijgt dan ook ruzie met Engeland en uiteindelijk met de US. 1940, Duitsland doet het weer.

De onafhankelijkheid van een klein kutlandje als België heeft dus verstrekkende gevolgen.

Soms heeft het er in de geschiedenis op geleken dat belgie alleen maar gediend heeft als slagveld
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 22:51:24 #15
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_16023018
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:50 schreef yvonne het volgende:

[..]

Soms heeft het er in de geschiedenis op geleken dat belgie alleen maar gediend heeft als slagveld

Maar dat werd alleen gezegd door mensen die de leffe-brouwerijen niet kenden.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 22:55:23 #16
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16023157
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:50 schreef yvonne het volgende:

[..]

Het ligt dan ook centraal, is begonnen nadat Spanje en Frankrijk in Italie uitgereld waren en Spanje erachter kwam dat vanuit de Nederlanden je binnen een poep en een scheet in Parijs zit. Het is de buffer tussen de twee machtigste continentale landen en ligt tegenover nummer 3.

Komt bij: een grote haven en vruchtbare, makkelijk te verbouwen grond en je hebt een doelwit/slagveld.

Helaas.

dinsdag 6 januari 2004 @ 22:59:28 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16023294
4 mods op rij !

*brrrrrr

Het is trouwens toch wel opvallend dat ten tijde van de opstand er dus werd gerebelleerd tégen het Nederlands en vóór het Frans, ook door de Vlamingen.

Weet iemand wat er is gewijzigd waardoor alsnog de taalstrijd ontstond?

pi_16025115
quote:

[..]

4 Juni wordt er in Londen besloten dat Leopold van Saksen Coburg de nieuwe koning wordt van het nieuwe koninkrijk Belgie. Engeland, Frankrijk en naar ik meen ook de US stellen zich garant om de eeuwige neutraliteit van België te waarborgen.

Nee, het waren de vijf grote machten van Europa die zich garant stelden. De VS wensten destijds verschoond te blijven van ''foreign entanglements''.
Zie:

http://www.mindef.gov.sg/safti/pointer/back/journals/1999/Vol25_1/8.htm

Dat Duitsland in WO I uiteindelijk ook de VS aan de broek kreeg, had dan ook niets met de Belgische onafhankelijkheid te maken. En toen in 1940 Belgie werd binnengevallen, was de oorlog officieel al zes maanden gaande.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_16050115
quote:

pi_16050453
Maar waar komen dan die Walen vandaan
pi_16052445
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 21:45 schreef battlesickloner het volgende:
Maar waar komen dan die Walen vandaan
Waal ('waelas') is een westgermaans woord dat "vreemdeling" en "slaaf" betekent (voor onze voorouders waren dat synoniemen). Vergelijk met de naam "Welsh" die de Angelsaksen aan de plaatselijke Kelten gaven. Die Walen zijn geromaniseerde Kelten, net als de Fransen. De Walen hebben zolang in staatkundig verband samengeleefd met Germanen dat ze zichzelf ook Walen zijn gaan noemen.
Write a wise saying and your name will live forever
  donderdag 8 januari 2004 @ 00:05:01 #22
80076 der_Otto
Ich bin der Otto!!
pi_16055279
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:59 schreef Dagonet het volgende:

Weet iemand wat er is gewijzigd waardoor alsnog de taalstrijd ontstond?

Het ontstaan van de taalstrijd.... pfff.... heb je een paar uurtjes dan leg ik het even uit

Heel in het kort heeft de hele huidige taalkwestie inderdaad niets te maken met de Belgische revolutie.
Je zou eerst terug moeten gaan naar het einde van de 80 jarige oorlog; de grenzen die toen werden getrokken hebben ervoor gezorgd dat Nederland & het huidige Belgie een andere evolutie kenden. Nederland werd een aparte staat waarin het Nederlands zich echt kon ontwikkelen; Belgie bleef steeds in vreemde handen. De echte verfransing van de hoogste Belgische klassen is op zich een betrekkelijk jong verschijnsel uit de Franse tijd (Lodewijk & Napoleon); hierdoor had tijdens 1830-1839 de hoge burgerij voornamelijk het Frans als voertaal en werd het Vlaams niet serieus genomen, meer 'gedoogd' eigenlijk. Vooral de Eerste Wereldoorlog had een serieuze symbolische (maar ook praktische) invloed op het 'ontwaken' van de Vlamingen en hun eigen taal. (Franstalige officieren, Vlaamse soldaten, dat idee ongeveer) en begonnen ze langzaam meer taalrechten op te eisen... deze strijd werd steeds bitterder totaan de 'koude' taaloorlog van tegenwoordig. Wat het niet makkelijk maakt is het feit dat algemene politieke conflicten in Belgie vaak overeenkomen met taaltegenstellingen (schoolstrijd, koningskwestie, geloof....)
maar goed: dit was dus heel heel erg in vogelvlucht dus...

Scientific Progress Goes 'Boink'
  donderdag 8 januari 2004 @ 00:12:17 #23
80076 der_Otto
Ich bin der Otto!!
pi_16055498
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 22:41 schreef afzuiginrichting het volgende:

[..]

Waal ('waelas') is een westgermaans woord dat "vreemdeling" en "slaaf" betekent (voor onze voorouders waren dat synoniemen). Vergelijk met de naam "Welsh" die de Angelsaksen aan de plaatselijke Kelten gaven. Die Walen zijn geromaniseerde Kelten, net als de Fransen. De Walen hebben zolang in staatkundig verband samengeleefd met Germanen dat ze zichzelf ook Walen zijn gaan noemen.

Overigens noemen de Walen zichzelf liever "Franstalige Belgen" ("Belges Francophones") ipv Waal/Wallon. In tegenstelling tot de Vlaming; "Nederlandstalige Belg" hoor je bijna nooit. Tja.
Oeps, als dit te veel offtopic is moet de TS maar een seintje geven.
Scientific Progress Goes 'Boink'
  donderdag 8 januari 2004 @ 08:36:20 #24
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_16059483
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 00:12 schreef der_Otto het volgende:

[..]

Overigens noemen de Walen zichzelf liever "Franstalige Belgen" ("Belges Francophones") ipv Waal/Wallon. In tegenstelling tot de Vlaming; "Nederlandstalige Belg" hoor je bijna nooit. Tja.
Oeps, als dit te veel offtopic is moet de TS maar een seintje geven.

gaat gerust verder, ik vind het allemaal erg interessant ben nu alleen druk met werk zodat ik me helaas niet kan mengen met de discussie, vanavond weer
  donderdag 8 januari 2004 @ 09:36:17 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16060149
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 00:05 schreef der_Otto het volgende:

[..]

Het ontstaan van de taalstrijd.... pfff.... heb je een paar uurtjes dan leg ik het even uit

Het is C&H, mooie lange posts worden gewaardeerd!

Ik lees en geniet

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')