Afgelopen zondag 21 december 2003 was ik samen met de Hindoe Pandit dhr. Tewari uit Den Haag uitgenodigd door the Interreligious and International Federation for World Peace (IIFWP) om een vredesbijeenkomst in Jeruzalem bij te wonen.
In Jeruzalem was er een ontmoeting met voormalig president Wahid van Indonesie en een bezoek in Ramallah aan het in puin geschoten hoofdverblijfplaats van president Jasser Arafat. Hier had een gedeelte van onze delegatie een persoonlijke gesprek met Arafat.
Op de dag van de vredesbijeenkomst 22 december 2003 waren er volgens de organisatoren meer dan 30.000 mensen aanwezig. Waaronder ook vele religieuze leiders uit de verschillende godsdiensten uit meer dan 120 landen en werd er gebeden om vrede.
Deze bijeenkomst was hartverwarmend omdat het meer dan ooit duidelijk werd dat in het conflict omtrent het oorspronkelijk land van de Profeet Abraham (vrede zij met hem), niet de religies tegen over elkaar staan maar dat het een territoriaal conflict is.
En dat religie gebruikt werd als rechtvaardiging om oorlog te blijven voeren en de bezetting te kunnen handhaven terwijl de religie ook zou kunnen dienen om mensen te leiden naar het pad van Vrede en Rechtvaardigheid.
Bezoek aan de moskee Al Aqsa
Heilig is Hij(God) die Zijn dienaar (de profeet Moehammed) bij nacht voerde van de Heilige Moskee(Mekka) naar de Verre Moskee (de tempel in Jeruzalem) welker omgeving Wij hebben gezegend.. (Koran hoofdstuk 17.1)
Beneden in het gewelf onder de moskee werd ik door een bijzondere oude vrouw verwelkomd. Deze vrouw zei dat zij had gewacht en zij wilde dat ik als imam zou voorgaan in het gebed. Voorgaan in het gebed als imam op dezelfde plek waar de profeet Moehammed als imam is voorgegaan voor alle bekende profeten van het volk van Israel ontroerde mij ten diepste van binnen.
Tijdens het gebed heb ik zelden de nabijheid van God zo intens gevoeld als daar. De stenen muur die ik de afgelopen jaren als zelfverdediging om mijn hart heen heb gebouwd werd daar door een vloed van zoete tranen weggespoeld.
Bijbels recept voor Vrede
Houd veel van elkaar, als broeders en zusters, en laat elkaar uw waardering blijken. Help de gelovigen die tegenslag hebben en doe altijd uw best om gastvrij te zijn. Wens de mensen die u vervolgen alle goeds toe. U moet hun niets kwaads toewensen. Als iemand u kwaad doet, zet het hem dan niet betaald. Doe liever iets goeds voor alle mensen Probeer, voor zover het van u afhangt, met iedereen in vrede te leven. Neem nooit wraak, vrienden! Laat dat maar aan God over, want Hij heeft gezegd: "Als er gestraft moet worden, doe Ik dat. Ik zal het wel betaald zetten." (a) Weet u wat u moet doen?Als uw vijand honger heeft, geef hem te eten. En als hij dorst heeft, geef hem te drinken. Want dan weet hij met zijn houding geen raad en zal hij misschien een andere houding aannemen. Geef het kwaad geen kans, maar overwin het door het goede te doen. (Romeinen 12:10)
Recept voor vrede volgens de Koran
[25.63] En de dienaren van de Barmhartige zijn zij, die zachtmoedig op aarde wandelen en als de onwetenden hen aanspreken, zeggen zij: "Vrede
[49.13] O, mensdom! Wij hebben u uit man en vrouw geschapen en Wij hebben u tot volkeren en stammen gemaakt, opdat gij elkander moogt kennen. Voorzeker, de godvruchtigste onder u is de eerwaardigste bij God. Voorwaar, God is Alwetend, Alkennend.
[5.2] En laat de vijandschap van een volk, omdat zij u de toegang tot de heilige Moskee verhinderen, u niet tot geweld aansporen. En helpt elkander in deugdzaamheid en vroomheid maar helpt elkander niet in zonde en overtreding.
[5.8] O, gij die gelooft, weest oprecht voor God en getuigt met rechtvaardigheid. En laat de vijandschap van een volk u niet aansporen, om onrechtvaardig te handelen. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij de vroomheid..
[41.34] Het goede en kwade zijn niet gelijk. Daarom weerstaat (het kwade) door hetgeen best is. Dan ziet, degene met wie gij vijandschap hebt, hij zal als uw boezemvriend worden.
Seculier Recept voor Vrede
1) Erkenning van het recht van alle Joden waar dan ook ter wereld tot vestiging in het land van de profeet Abraham.
2) Erkenning van het recht van alle Palestijnen waar dan ook ter wereld tot vestiging in het land van de profeet Abraham.
3) Gelijke rechten en plichten voor Joden, Moslims, Druzen en Christenen.
4) Een democratische rechtstaat waarin alle oude en nieuwe bewoners ongeacht hun geloof of etniciteit kunnen stemmen en samen iin regering kunnen vormen.
Internationale gemeenschap heeft een taak
Na alle vredesmarsen en jarenlange bijeenkomsten en smeekbeden voor vrede in het Land van Abraham ben ik tot de overtuiging gekomen dat geweld niet de eindoplossing zal zijn voor dit nationalistisch conflict. De dehumanisering van het Palestijnse volk en de hieruit voortvloeiende martelaars acties van de Palestijnen zullen alleen maar nog meer gaan toenemen.
Het uiteindelijke gebruik van biochemische wapens en het nucleaire antwoord hierop en de vele en vele doden die hieruit gaan volgen zal naar mijn verwachting dan ook niet lang meer op zich laten wachten.
Een volledige verandering van de binnenlandse politiek en hierdoor het ontstaan van een multiculturele samenleving waarin ook Palestijnen recht hebben tot terugkeer is het enige alternatief. De binnenlandse en buitenlandse politiek van Israel worden echter gegijzeld door extremistische Palestijnen en door extremistische Israeliers, daarom is direct ingrijpen en rechtvaardig ingrijpen noodzakelijk door de vrije beschaafde wereld.
In naam van de Vrede en in volle besef dat hij die leeft door het geweld ook door het geweld zal omkomen (Matheus 26:52) doe ik beroep op alle vrienden van Israel en het Palestijnse volk om tussen deze twee kemphanen te gaan staan want nog meer geweld en onrechtvaardigheid en het bouwen van de scheidingsmuren zal geen vrede brengen; ingrijpen door de internationale gemeenschap wel.
Bijbel: Jakobus 2: 15 Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en aan dagelijks voedsel, 16 en iemand uwer zegt tot hen: Gaat heen in vrede, houdt u warm en eet goed, zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te voorzien, wat baat dit?17 Zo is het ook met het geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood.
Koran: [2.224] En verschuilt u niet achter God met uw eden om u te onthouden van het goeddoen en het rechtvaardig handelen en het stichten van vrede tussen de mensen. God is Alhorend, Alwetend.
[Dit bericht is gewijzigd door OldJeller op 30-12-2003 20:22]
quote:Ook zonder drugs of drank is het mogelijk om een zonnige kijk op het leven te hebben. Er is niet alleen maar ellende en oorlog wat beschreven staat in de Koran of in de Bijbel er zijn voor hen die willen horen en zien ook wegen beschreven tot heil en verzoening.
Op dinsdag 30 december 2003 20:22 schreef OldJeller het volgende:
Ben je altijd stoned ofzo dat je elke keer alle dingen van de zonnige kant bekijkt en iedereen vrede toewenst e.d. spreuken..
Drugs are bad..
quote:Dat gelovigen alleen maar selectief dingen uit die "heilige" boeken kunnen halen wat hen goed uit komt moeten we dat als iets positiefs zien ?
Op dinsdag 30 december 2003 20:27 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
Ook zonder drugs of drank is het mogelijk om een zonnige kijk op het leven te hebben. Er is niet alleen maar ellende en oorlog wat beschreven staat in de Koran of in de Bijbel er zijn voor hen die willen horen en zien ook wegen beschreven tot heil en verzoening.
quote:Heel erg positief. Hulde
Op dinsdag 30 december 2003 20:21 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
Afgelopen zondag 21 december 2003 was ik samen met de Hindoe Pandit dhr. Tewari uit Den Haag uitgenodigd door the Interreligious and International Federation for World Peace (IIFWP) om een vredesbijeenkomst in Jeruzalem bij te wonen.
Zijn er ook van die intereligieuze bijeenkomsten waar ook atheisten of humanisten worden uitgenodigd ?
quote:Ik ben één van de organisatoren geweest die er aan meegewerkt heeft dat de kerkdienst voor het kabinet op prinsjesdag veranderd is geworden naar een multi religieuse en LEVENSBESCHOUWELIJKE bezinningsbijeenkomst. De premier en een deel van het kabinet en de Staten-generaal woont elk jaar op prinsjesdag in de ochtend deze dienst bij.
Op dinsdag 30 december 2003 21:33 schreef Akkersloot het volgende: [..]
Heel erg positief. Hulde
Zijn er ook van die intereligieuze bijeenkomsten waar ook atheisten of humanisten worden uitgenodigd ?
Helaas is het zo dat een deel van onze media alleen maar oog heeft wanneer het slecht gaat en wanneer er conflicten zijn. Er gaan ook heel veel dingen op het interculturele levensbeschouwelijke vlak met elkaar goed.
quote:Ach dit is toch niet voorbehouden aan alleen maar gelovigen? Het schijnt dat belastingbetalers ook last hebben van hetzelfde effect
Op dinsdag 30 december 2003 21:31 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Dat gelovigen alleen maar selectief dingen uit die "heilige" boeken kunnen halen wat hen goed uit komt moeten we dat als iets positiefs zien ?
quote:Belastingbetalen is iets wat noodzakelijk is. Ik ken me althans geen maatschappij voorstellen zonder belastingheffing. Godsdienst valt niet onder noodzakelijke dingen.
Op dinsdag 30 december 2003 22:26 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
Ach dit is toch niet voorbehouden aan alleen maar gelovigen? Het schijnt dat belastingbetalers ook last hebben van hetzelfde effect
quote:Nou mijn petje af. Een bezinningsbijeenkomst dat gelijkertijd religieus en atheistisch is.
Op dinsdag 30 december 2003 22:24 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
Ik ben één van de organisatoren geweest die er aan meegewerkt heeft dat de kerkdienst voor het kabinet op prinsjesdag veranderd is geworden naar een multi religieuse en LEVENSBESCHOUWELIJKE bezinningsbijeenkomst. De premier en een deel van het kabinet en de Staten-generaal woont elk jaar op prinsjesdag in de ochtend deze dienst bij.
quote:Ik reageerde op
Op dinsdag 30 december 2003 23:09 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Belastingbetalen is iets wat noodzakelijk is. Ik ken me althans geen maatschappij voorstellen zonder belastingheffing. Godsdienst valt niet onder noodzakelijke dingen.
quote:Mensen eigen is dat zij per definitie elke wet of regel zoveel mogelijk in eigen voordeel en selectief willen toepassen. Tenzij men oog heeft voor het feit dat wanneer men iets bovenmatig in eigen voordeel toepast dit ten koste kan gaan van de andere.
Dat gelovigen alleen maar selectief dingen uit die "heilige" boeken kunnen halen wat hen goed uit komt moeten we dat als iets positiefs zien ?
Dus wat religies doen, althans de volgelingen, het selectief lezen van een tekst is 'normaal'
quote:Um, Abdullah, misschien moet je even Akkersloot's homepage bekijken voor je met hem in discussie gaat...
Op dinsdag 30 december 2003 23:16 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:[..]
Ik reageerde op
[..]Mensen eigen is dat zij per definitie elke wet of regel zoveel mogelijk in eigen voordeel en selectief willen toepassen. Tenzij men oog heeft voor het feit dat wanneer men iets bovenmatig in eigen voordeel toepast dit ten koste kan gaan van de andere.
Dus wat religies doen, althans de volgelingen, het selectief lezen van een tekst is 'normaal'
quote:Waarom is er in het voorwoord sprake van een Perzich tapijt ?
Op dinsdag 30 december 2003 23:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
quote:Hij houdt van Perzikken en zat daaraan te denken toen hij 'Perzisch' wou schrijven, denk ik
Op dinsdag 30 december 2003 23:31 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Waarom is er in het voorwoord sprake van een Perzich tapijt ?
quote:Doen de critici dan niet precies hetzelfde? (maar dan andersom
Op dinsdag 30 december 2003 21:31 schreef Akkersloot het volgende:[..]
quote:Helaas ook voor zgn goddelijke boeken. Maar mijn stelling is dat in een Goddelijk boek geen dingen kunnen staan die fout zijn. Als je alleen maar selectief de goede dingen uit een goddelijk boek wilt halen moet je gewoon de conclusie trekken: dat boek kan niet goddelijk zijn. Dat is mijn mening.
Op dinsdag 30 december 2003 23:16 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
het selectief lezen van een tekst is 'normaal'
quote:Ik hoop dat Abdullah Hasselhoef gewoon wil discussieren. In tegenstelling tot jou dus.
Op dinsdag 30 december 2003 23:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Um, Abdullah, misschien moet je even Akkersloot's homepage bekijken voor je met hem in discussie gaat...
Oh ja. En de Lord maakt mij vanwege mijn topics en die "home"page uit voor een fascist (zie feedback wfl deel 4) Weet je met wat voor figuur je eventueel in discussie gaat
quote:Hij is positief, dat is alleen maar goed
Op dinsdag 30 december 2003 20:22 schreef OldJeller het volgende:
Ben je altijd stoned ofzo dat je elke keer alle dingen van de zonnige kant bekijkt en iedereen vrede toewenst e.d. spreuken..
Drugs are bad..
quote:Bedankt Lord_Vetinari, vriend Abdullah nam akkkersloot nog serieus, maar zal dat na het zien van die website niet meer doen, zoals vele Fok!kers, en gelijk hebben ze
Op dinsdag 30 december 2003 23:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Um, Abdullah, misschien moet je even Akkersloot's homepage bekijken voor je met hem in discussie gaat...
akkkersloot
quote:Hoe komt het toch dat jij in elk topic over hetzelfde praat ??? Dit topic gaat over vrede in Jeruzalem, niet over die laxerende onderwerpen van je
Op dinsdag 30 december 2003 23:48 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Helaas ook voor zgn goddelijke boeken. Maar mijn stelling is dat in een Goddelijk boek geen dingen kunnen staan die fout zijn. Als je alleen maar selectief de goede dingen uit een goddelijk boek wilt halen moet je gewoon de conclusie trekken: dat boek kan niet goddelijk zijn. Dat is mijn mening.
quote:Weet je het zeker ?
Op woensdag 31 december 2003 00:11 schreef BansheeBoy het volgende:
Bedankt Lord_Vetinari, vriend Abdullah nam akkkersloot nog serieus, maar zal dat na het zien van die website niet meer doen,
quote:Ach ik heb vruchtbare persoonlijke debatten gevoerd met wijlen Pim Fortuyn. Ik respecteer ieders mening om mij naar de verdoemenis te wensen. Dit betekent echter niet dat ik dat dan automatische ook voor de andere dan zal wensen.
Op dinsdag 30 december 2003 23:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Pas door de discussie kunnen de scheldtirades en muslimbashing in een evenwichtiger context worden neergezet, althans dat is mijn oprechte ietwat naive bedoeling met deze bijdragen.
Abdullah Haselhoef
Het lijkt mij uitgesloten dat men in een van de heiligste plaatsen van de Islam een nimmer tot imam gewijdde moslim vraagt om voor te gaan in gebed.
Ik meende dat U destijds hard genoeg onderuit was gehaald door pers en medegelovigen, dat U deze zelfverheerlijking en grootsheidswaanzin inmiddels wel achter U had gelaten; niets is helaas minder waar.
Waarom gaat U niet lekker een kopje thee drinken met Mw. G. Duisenberg en dan gesamenlijk 'prettige' herinneringen ophalen aan één van 's werelds grootste terroristen(leiders): Jasser Arafat? Die door jullie zo bewonderde man die weigert zijn invloed op de milities en veiligheidsdiensten af te staan en op die manier de status quo handhaaft. Dezelfde dictatoriale man die onder druk de passages uit het PLO-handvest liet schrappen waarin de vernietiging van de staat Israël als doelstelling was verheven, maar die vervolgens weigerde zijn achterban (het schijnparlement) erover te laten stemmen, omdat hij als moslim in hart en nieren wel weet hoe tolerant zijn achterban is. Een achterban overigens die zowel de vliegtuigkaping uitvond alsmede verantwoordelijk was voor de slachtpartij onder de Israëlische sporters op de Olympische Spelen in Munchen van 1972.
Ik raad U aan deze retoriek te spuien op maroc.nl en dan aan den lijve ondervindt hoe tolerant uw broeders tegenover U staan.
Bovendien geeft het geen pas dat U jaarlijks op westerse c.q. christelijke feestdagen met uw epistels op de proppen komt: immers als moslim dient U deze dagen in het geheel niet te erkennen.
In de hoop van verdere retoriek verschoond te blijven, wens ik U en de uwen een voorspoedig, gezond en seculier 2004!
quote:Inhoudelijk te reageren schijnt soms moeilijk te zijn vaak is het dan makkelijker de boodschapper van het artikel in descrediet of in verlegenheid te brengen om op deze wijze de boodschap van het artikel te killen.
Op woensdag 31 december 2003 01:32 schreef Mr-Mackey het volgende:
Wát een ongelovelijke BS, dat verhaal van deze zelfbenoemde Imam.Het lijkt mij uitgesloten dat men in een van de heiligste plaatsen van de Islam een nimmer tot imam gewijdde moslim vraagt om voor te gaan in gebed.
Ik meende dat U destijds hard genoeg onderuit was gehaald door pers en medegelovigen, dat U deze zelfverheerlijking en grootsheidswaanzin inmiddels wel achter U had gelaten; niets is helaas minder waar.Waarom gaat U niet lekker een kopje thee drinken met Mw. G. Duisenberg en dan gesamenlijk 'prettige' herinneringen ophalen aan één van 's werelds grootste terroristen(leiders): Jasser Arafat? Die door jullie zo bewonderde man die weigert zijn invloed op de milities en veiligheidsdiensten af te staan en op die manier de status quo handhaaft. Dezelfde dictatoriale man die onder druk de passages uit het PLO-handvest liet schrappen waarin de vernietiging van de staat Israël als doelstelling was verheven, maar die vervolgens weigerde zijn achterban (het schijnparlement) erover te laten stemmen, omdat hij als moslim in hart en nieren wel weet hoe tolerant zijn achterban is. Een achterban overigens die zowel de vliegtuigkaping uitvond alsmede verantwoordelijk was voor de slachtpartij onder de Israëlische sporters op de Olympische Spelen in Munchen van 1972.
Ik raad U aan deze retoriek te spuien op maroc.nl en dan aan den lijve ondervindt hoe tolerant uw broeders tegenover U staan.
Bovendien geeft het geen pas dat U jaarlijks op westerse c.q. christelijke feestdagen met uw epistels op de proppen komt: immers als moslim dient U deze dagen in het geheel niet te erkennen.In de hoop van verdere retoriek verschoond te blijven, wens ik U en de uwen een voorspoedig, gezond en seculier 2004!
In de Islam bestaat er niet zoiets als wijding tot imam. Voor verdere informatie in deze leuke poging tot vermijding om in te gaan op de topic kunt u de volgende links na lezen:
http://www.maghrebonline.nl/forum2002/viewtopic.php?t=9112&highlight=haselhoef+hazelhoef+hasselhoef"
Info over Ramadan
http://www.maghrebonline.nl/forum2002/viewtopic.php?t=9429&highlight=haselhoef+hazelhoef+hasselhoef"
Ons Koningshuis Ouderenzorg en Integratie
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=61806&highlight=haselhoef+or+hazelhoef+or+hasselhoef"
Maagdenvlies ontsluiert
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=62802&highlight=haselhoef+or+hazelhoef+or+hasselhoef">
De Jihad de AIVD en Justitie
http://forums.marokko.nl/showthread.php?s=&threadid=186756&highlight=haselhoef+or+hazelhoef+or+hasselhoef"
Slaan van vrouwen
http://www.indymedia.nl/nl/2003/04/11450.shtml">
Drugs Legaliseren?
http://www.indymedia.nl/nl/2003/05/12076.shtml">
Liever een kerkgebouw als moskee
Als je misschien iets meer wilt weten over mijn achtergronden e.d. dan kun je volgende links bezoeken:
http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/tiengeboden/artikelen/8761027335661.html"
De 10 geboden dagblad Trouw
http://www.islamenburgerschap.nl/imam.html"
Speech herdenking 09/11
http://www.onlijn.nl/editie/0210/imamverklaring.htm"
Wel of geen Imam?
http://www.nrc.nl/internet/rtv/1005028098834.html"
Zonder diploma
http://www.d66.nl/documenten/idee/archives/001761.html"
Idee - Tijdschrift D66
http://oud.refdag.nl/isla/011019isla21.html"
Koran is als ontleedmes
http://forums.marokko.nl/showthread.php?s=&threadid=152852&highlight=haselhoef+or+hazelhoef+or+hasselhoef"
Dierenvriend verhaaltje
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/rvu/spiegels/011029.rm?start=00:10"
Radio interview Spiegels
http://www.speakersacademy.nl/index.html?pid=30&spreker=381"
Speakers Academy
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |