abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 december 2003 @ 22:38:11 #51
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_15653631
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 22:32 schreef SKMbeat het volgende:
Heb vaak genoeg meegemaakt dat ik aan tafel zat met Zuid-Limburgers en dat er in het dialect gesproken werd en dat wij Hollanders op die manier buitengesloten werden. Soms zelfs vinnige opmerkingen gekregen dat we het Limburgs maar moesten leren praten.
He,ik kan vloeiend Nederlands lullen als allochtoon, maar een Limburger moet ook niet gaan verwachten dat ik dat stompzinnige taaltje met een gebrekkige grammatica ga leren!
Bijzonder asociaal inderdaad, ik erger me er ook zeer vaak aan. Vooral van die Limbo's die in Eindhoven studeren, elke dag met een gigantische broodtrommel vanuit pak-hem-beet Roggel met 3 dorpsgenoten op en neer reizen en met hun 3 'vrunj' alleen maar Limburgs praten. Zelfs op school en in projectgroepen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 23 december 2003 @ 22:47:07 #52
76456 SKMbeat
Are You Experienced ?
pi_15653949
Als allochtoon vind ik het a-sociaal als Turken, Marokkanen, Hindoestanen,etc.. hun moedertaal gaan praten in het bijzijn van autochtonen, stoor me daar echt aan. Ben voor een multi-culturele samenleving met een gemeenschappelijke taal en dat is het Algemeen Beschaafd Nederlands. Daar dient elke allochtoon EN autochtoon zich aan te houden. Moedertalen en dialecten moeten hun bestaan hebben binnen het gezins-familieleven zelf . Niet in openbare instellingen,vervoer, etc..
Maarre ,dat is ook maar mijn mening.
Let me be who I am ! Let me Kick Out The Jams ! Kick Out The Jams ! I done kick them out.
  dinsdag 23 december 2003 @ 22:52:17 #53
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_15654133
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 22:47 schreef SKMbeat het volgende:
Als allochtoon vind ik het a-sociaal als Turken, Marokkanen, Hindoestanen,etc.. hun moedertaal gaan praten in het bijzijn van autochtonen, stoor me daar echt aan. Ben voor een multi-culturele samenleving met een gemeenschappelijke taal en dat is het Algemeen Beschaafd Nederlands. Daar dient elke allochtoon EN autochtoon zich aan te houden. Moedertalen en dialecten moeten hun bestaan hebben binnen het gezins-familieleven zelf . Niet in openbare instellingen,vervoer, etc..
Deels mee eens. Ik denk dat het criterium eerder zou moetern zijn met wie je in gezelschap bent. Als je met zn vieren alleen in een treinstel zit, dan mag je best met zn vieren je eigen taal spreken. Het gaat er voornamelijk over je gezelschap niet in verlegenheid te brengen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_15654264
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 22:47 schreef SKMbeat het volgende:
Je gaat weer stevig te keer. De term Algemeen Beschaafd Nederlands is in de context waarin jij hem gebruikt trouwens beledigend. Jij suggereert nu dat al diegenen die geen ABN praten onbeschaafd zijn.
Maar hoe kan het dat jij niet geleerd hebt Maastrichts te verstaan (te spreken wordt zelden verlangd), terwijl veel niet-Limburgers die naar Maastricht verhuizen dat wel binnen een paar maanden leren? Misschien omdat jij je er geen moeite voor hebt gedaan, omdat je het toch een 'onbeschaafd dialect' vindt? Kijk eerst eens naar jezelf voordat je begint te schoppen.

Ivo

dinsdag 23 december 2003 @ 22:58:48 #55
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_15654364
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 22:56 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Je gaat weer stevig te keer. De term Algemeen Beschaafd Nederlands is in de context waarin jij hem gebruikt trouwens beledigend. Jij suggereert nu dat al diegenen die geen ABN praten onbeschaafd zijn.
Maar hoe kan het dat jij niet geleerd hebt Maastrichts te verstaan (te spreken wordt zelden verlangd), terwijl veel niet-Limburgers die naar Maastricht verhuizen dat wel binnen een paar maanden leren? Misschien omdat jij je er geen moeite voor hebt gedaan, omdat je het toch een 'onbeschaafd dialect' vindt? Kijk eerst eens naar jezelf voordat je begint te schoppen.

Ivo

Zal ik dan ook maar Turks en Arabisch gaan leren?
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:09:59 #56
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_15654791
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 22:38 schreef Kaalhei het volgende:

Bijzonder asociaal inderdaad, ik erger me er ook zeer vaak aan. Vooral van die Limbo's die in Eindhoven studeren, elke dag met een gigantische broodtrommel vanuit pak-hem-beet Roggel met 3 dorpsgenoten op en neer reizen en met hun 3 'vrunj' alleen maar Limburgs praten. Zelfs op school en in projectgroepen.

Ik kom uit Roggel en heb in E'hove gestudeerd, ken ik jou?

Daarbij spreek ik met mijn streekgenoten altijd limburgs, niet alleen uit macht der gewoonte maar het creeert een vriendschappelijke band in den vreemde (voor mij Eindhove en Enschede). In gezelschap van niet-limburgers ga ik altijd over in ABN, deze kritiek vind ik derhalve meer spijkers op laag water zoeken dan gefundeerde kritiek op de chauvinistische limburger.

ontopic dan maar weer?

"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:12:12 #57
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_15654859
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:09 schreef Herostratos het volgende:

[..]

Ik kom uit Roggel en heb in E'hove gestudeerd, ken ik jou?

Daarbij spreek ik met mijn streekgenoten altijd limburgs, niet alleen uit macht der gewoonte maar het creeert een vriendschappelijke band in den vreemde (voor mij Eindhove en Enschede). In gezelschap van niet-limburgers ga ik altijd over in ABN, deze kritiek vind ik derhalve meer spijkers op laag water zoeken dan gefundeerde kritiek op de chauvinistische limburger.

Echt waar........?
te toevallig
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:13:18 #58
66982 Herostratos
pi_15654896
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:12 schreef Kaalhei het volgende:

Echt waar........?
te toevallig

Inderdaad te toevallig

je doet aan dossiervorming?

"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:13:27 #59
76456 SKMbeat
Are You Experienced ?
pi_15654902
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 22:56 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ivo

Ik ben me ervan bewust dat zo'n 10 jaar geleden de term ABN werd veranderd in AN, Algemeen Nederlands, omdat met name dialectsprekenden het als een belediging beschouwden. Of dat zo is, is een andere dicussie die gevoerd kan worden (en d'r werd weer een nieuwe topic geboren).
Ik merkte dat met name autochtonen toch de term ABN bleven gebruiken, dus jawel ik pas me netjes aan als allochtoon. Vandaar dat ik ook de term ABN gebruik hierboven en niet om dialectsprekenden als onbeschaafd te bestempelen.
Of je het geloven wil of niet, je kan het niet controleren,maar ik was een van de weinige Hollanders binnen mijn opleiding die moeite deed om het Limburgs te verstaan en kon zelfs een aardig mondje Limburgs spreken.Ik kon het net genoeg om een keer tijdens een les het Limburgs volkslied in het Limburgs voor te lezen. Heb ook jarenlang een zeer lief Limburgs meisje met een lief accent als vriendin gehad,met wie ik met behulp van de nodige humor het Limburgs doornam.
Mijn razernij heeft meer te maken met de bekrompenheid en de snobistische domme trots van SOMMIGE Zuid-limburgers, met name Maastrichtenaren. Toen ik dit topic binnenkwam meende ik weer even terug te zijn tussen die laatst genoemde groep Limburgers en werd er even niet goed van.
Let me be who I am ! Let me Kick Out The Jams ! Kick Out The Jams ! I done kick them out.
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:15:03 #60
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_15654955
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:13 schreef Herostratos het volgende:

[..]

Inderdaad te toevallig

je doet aan dossiervorming?

Nee, Roggel was het eerste wat me te binnen schoot. Maasbree, Blerick of Melick waren ook mogelijkheden geweest.
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:17:20 #61
66982 Herostratos
pi_15655038
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:15 schreef Kaalhei het volgende:

Nee, Roggel was het eerste wat me te binnen schoot. Maasbree, Blerick of Melick waren ook mogelijkheden geweest.

Ok dan.
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:18:43 #62
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_15655087
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 21:00 schreef Famas het volgende:
limburgs wordt in elke plaats in die provincie weer anders gesproken.....dit is bijvoorbeeld bij het Fries wel anders.
De G wordt zachter hoe zuidelijker je gaat, maar verder is het niet anders hoor.
in friesland spreken ze t ook niet allemaal hetzelfde uit hoor
pi_15675022
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 21:14 schreef dolle_hond het volgende:

[..]

de nederlandse verschillen zijn minder erg dan de limburgse

Nou, van het het gronings versta ik anders niet echt veel
vroeger was ik schizofreen, nu gaat het een stuk beter met ons
pi_15675319
Er leven dik 100.000mensen die Maastrichts praten, je hebt gewoon pech als je het niet praat

Mestreechs mauijle is sjiek! Alleen heb je natuurlijk ook die het zo a-sociaal of zeikerig uitspreken. En de huidige Maastrichtenaar praat al geen Maastrichts zoals het 20jaar geleden was

Toch vind ik Maastrichts één van de mooiste dialecten die Nederland rijk is!

Alleen dat Duits-Limburgs(Kerkrade/Heerlen) moet ik van kotsen! Wat een kut-dialect zeg!

Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen ideeën waar ze zelf niet opgekomen zijn
pi_15676597
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 20:59 schreef Scrat het volgende:
Ik zou graag willen weten van Limburgers (en natuurlijk van niet-limburgers) wat jullie vinden van Limburgs als taal.
Als het maar in Limburg gehouden wordt net zoals Fries in Friesland.
Niet te verstaan.. (Frys nait in iedergeval)
At EZ
  woensdag 24 december 2003 @ 20:43:09 #66
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_15678636
quote:
Op woensdag 24 december 2003 18:37 schreef g1id het volgende:
Er leven dik 100.000mensen die Maastrichts praten, je hebt gewoon pech als je het niet praat

Mestreechs mauijle is sjiek! Alleen heb je natuurlijk ook die het zo a-sociaal of zeikerig uitspreken. En de huidige Maastrichtenaar praat al geen Maastrichts zoals het 20jaar geleden was

Toch vind ik Maastrichts één van de mooiste dialecten die Nederland rijk is!

Alleen dat Duits-Limburgs(Kerkrade/Heerlen) moet ik van kotsen! Wat een kut-dialect zeg!

Ik snap er geen bal van, maar dat vind ik dan weer prachtig om te horen.

Want d'r in is d'r in, en jool is jool! Zal miech ejaal zieë wie ze vool

pi_15704339
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 21:00 schreef Famas het volgende:
limburgs wordt in elke plaats in die provincie weer anders gesproken.....dit is bijvoorbeeld bij het Fries wel anders.
Dat is bij Fries helemaal niet anders.

Overigens, in de taalkunde wordt er geen onderscheid tussen taal en dialect gemaakt, aangezien dit volledig irrelevant is.

BEAR... FORCE... ONE! HOO HA!
  vrijdag 26 december 2003 @ 00:05:06 #68
46080 rew-
Ondertitel
pi_15707297
anders maak je er meteen een apart land van!

nee serieus, dat dialect is al erg genoeg.

pi_15725627
Kvind dialecten helemaal geen probleem, ga gewoon in je eigen dialect terug pruttelen
Original Ratbiker
pi_15738370
quote:
Op vrijdag 26 december 2003 20:16 schreef nevetS het volgende:
Kvind dialecten helemaal geen probleem, ga gewoon in je eigen dialect terug pruttelen
En als je geen dialect spreekt?
pi_15768381
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 21:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Volgens mij is het wel degelijk een taal. En waarom niet? Limburgs heeft net zo min met Nederlands te maken als het Fries. Ik vind het een zeer interessante taal met veel verschillende invloeden. De taal leent zich veel beter om in te zingen want je bent niet afhankelijk van de verschrikkelijke gees en ers. De taal moet absoluut behouden worden.
Het is geen taal, maar een Rheinlands dialect.
pi_15768763
quote:
Op zondag 28 december 2003 16:55 schreef hmmmmmmmmm het volgende:

[..]

Het is geen taal, maar een Rheinlands dialect.

1 Het is Rijnland
2 Of 't taal of dialect is lijkt me volstrekt niet relevant.
  zondag 28 december 2003 @ 17:07:50 #73
62889 Mark-Idols
Damn i think i love you
pi_15768847
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 20:59 schreef Scrat het volgende:
Ik zou graag willen weten van Limburgers (en natuurlijk van niet-limburgers) wat jullie vinden van Limburgs als taal.
Ik irriteer me aan m,n limbo-accent
pi_15768962
quote:
Op zondag 28 december 2003 17:07 schreef Mark-Idols het volgende:

[..]

Ik irriteer me aan m,n limbo-accent

Bij meisjes vind ik 't wel lief, bij jongens kan ik 't niet uitstaan. Ik kan om de een of andere reden een jongen met een Limburgs accent heel moeilijk serieus nemen.
  zondag 28 december 2003 @ 17:54:26 #75
76225 Rossi_chicky46
leave en laote leave
pi_15770230
Mesjtreeeejchs is veul te laaaang gereeeek! Doa woe ich woan (Gullepe ) vin ich ut veul sjieker!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')