abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15536553
Er liep een interessante discussie, "Keer het Tij" kneuzen! van behoorlijk niveau, die om onduidelijke redenen is afgekapt door een modje. Jammer - maar dan gaan we hier toch lekker verder. (wel jammer dat zonder voorafgaande waarschuwing een goed topic wordt gesloten door een moderator die niks te zoeken heeft in GC).

Het ging over de vraag of de meeste mensen die tegen de armoede grens aan zitten dat aan zichzelf te wijten hebben?

Is de overheid verantwoordelijk voor deze mensen of is burgerinitiatief en onderlinge solidariteit een oplossing?

Is eigen schuld een criterium om al dan niet geholpen te worden?

[Dit bericht is gewijzigd door SCH op 19-12-2003 11:44]

vrijdag 19 december 2003 @ 11:43:28 #2
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_15536598
Gerard Reve schreef het jaren geleden al: Arme mensen zijn slecht. Want als ze niet slecht waren, zouden ze immers niet arm zijn.
  vrijdag 19 december 2003 @ 11:43:53 #3
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_15536616
niet eigen schuld, tenminste niet altijd:

sommige mensen geen kans gehad voor goede opleiding, ziek en noem het maar op..

pi_15536621
het lijkt er wel op in een steeds meer individualistisch ingerichte maatschappij als deze
  vrijdag 19 december 2003 @ 11:44:10 #5
36177 Escape2Dawn
Istanbul of wast'nbeetje?
pi_15536623
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 11:42 schreef SCH het volgende:
(wel jammer dat zonder voorafgaande waarschuwing een goed topic wordt gesloten door een moderator die niks te zoeken heeft in GC)
  • Was waarschijnlijk zelf arm en kon dat niet hebben.
  • Of waarschijnlijk heel dom en de discussie niet snapte
  • Het helpt geen nut!
      vrijdag 19 december 2003 @ 11:44:16 #6
    45511 TimmyAsd
    pi_15536627
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2003 11:43 schreef Frollo het volgende:
    Gerard Reve schreef het jaren geleden al: Arme mensen zijn slecht. Want als ze niet slecht waren, zouden ze immers niet arm zijn.
    sta je daar achter?
    pi_15536629
    quote:
    Het ging over de vraag of de meeste mensen die tegen de armoede grens aan zitten dat aan zichzelf te wijten hebben?
    In een verzorgingsstaat als Nederland wel ja.
    quote:
    Is de overheid verantwoordelijk voor deze mensen of is burgerinitiatief en onderlinge solidariteit een oplossing?
    Laatste twee oplossingen zijn beide gebaseerd op vrijwilligheid. Dus die verdienen mijn voorkeur.
    quote:
    Jup
    “Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
    pi_15536643
    quote:
    Er liep een interessante discussie, van behoorlijk niveau, die om onduidelijke redenen is afgekapt door een modje. Jammer - maar dan gaan we hier toch lekker verder. (wel jammer dat zonder voorafgaande waarschuwing een goed topic wordt gesloten door een moderator die niks te zoeken heeft in GC).
    Inderdaad, overigens was dat topic niet bedoeld om een politieke discussie te starten maar om een amusante observatie mee te delen.
    "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
    pi_15536651
    Er zijn verschillende redenen om arm te zijn. Sommige redenen liggen aan jezelf (je had geen zin om te leren en klooide maar wat aan, zodat je nu geen werk hebt), andere redenen zijn zodanig dat je er maar weinig aan kan doen (weduwe zijn van iemand die nooit een pensioen of iets dergelijks heeft opgebouwd). Het zijn maar voorbeelden, maar het geeft aan dat je dit dus niet kan generaliseren.
    Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
    Trekt bij warm weer een poncho aan
      vrijdag 19 december 2003 @ 11:45:18 #10
    15967 Frollo
    You know I am a righteous man
    pi_15536663
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2003 11:44 schreef TimmyAsd het volgende:
    sta je daar achter?
    Nee.
    Ben vandaag alleen niet in de stemming om serieus op dingen in te gaan, sorry. Maar discusieer lekker door zou ik zeggen.
      vrijdag 19 december 2003 @ 11:45:39 #11
    13250 Lod
    Sapere aude!
    pi_15536680
    quote:
    Niet om niet geholpen te worden maar wel om strenger begeleid te worden, desnoods onder curatele of, zoals net werd geopperd, in natura voor bepaalde zaken.
    En misbruikers hard aan te pakken.
    GNU Terry Pratchett
    pi_15536690
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2003 11:44 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Inderdaad, overigens was dat topic niet bedoeld om een politieke discussie te starten maar om een amusante observatie mee te delen.

Hij mondde uit in een aardig en interessant gesprek over bijvoorbeeld het nut van een voedselbank, een typisch GC-onderwerp lijkt me.
      vrijdag 19 december 2003 @ 11:46:13 #13
    45511 TimmyAsd
    pi_15536699
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2003 11:45 schreef Frollo het volgende:

[..]

Nee.

gelukkig
    pi_15536702
    quote:
    Eigen schuld is een criterium in de mate van hulp, niet of iemand geholpen moet worden.
    pi_15536739
    in nederland heeft iedereen gelegenheid om een goede opleiding te volgen

dat sommige mensen daar geen zin in hebben: ja eigen schuld
    natuurlijk zijn er mensen die of zo'n studie niet aankunnen omdat ze... euh... minder slim zijn of fysiek/mentaal gehandicapt

maar iedereen die er iets van KAN maken, maar het niet WIL, puur eigen schuld
    eigenlijk geldt het ook alleen maar voor deze groep, want er zijn nog zoveel andere redenen waarom iemand arm is

[Dit bericht is gewijzigd door th0r op 19-12-2003 11:48]

pi_15536749
    Ik vind het altijd interessant om verhalen van zwervers te horen. Heel vaak gaat het niet om mensen (zeker bij de alcholisten) die altijd al kansloos waren maar bij wie het leven op een gegeven moment spaak is gelopen. Het huwelijk liep mis, de financien gingen daardoor verkeerd, geen woning meer etc. etc.

Heel vaak zijn het mensen die vroeger een volstrekt normaal leven hebben geleid.

pi_15536789
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2003 11:47 schreef SCH het volgende:
    Heel vaak zijn het mensen die vroeger een volstrekt normaal leven hebben geleid.
    Maar ze hebben er toch echt zelf voor gekozen om te gaan zuipen.
    pi_15536795
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2003 11:46 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Eigen schuld is een criterium in de mate van hulp, niet of iemand geholpen moet worden.

Maar is eigen schuld dan te meten? Is het jouw schuld als je in een bepaalde sociale omgeving terecht bent gekomen? Is het jouw schuld als de serotonine in je hersenen bokkesprongetjes gaat maken? Is het jouw schuld als je man wegloopt? Is het jouw schuld als het bedrijf waarvoor je werkt over de kop gaat?
      vrijdag 19 december 2003 @ 11:49:34 #19
    77619 FreakRM
    Chaos is the order of my life!
    pi_15536803
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2003 11:43 schreef Frollo het volgende:
    Reve is al jaren z'n verstand kwijt Dat mensen arm zijn kan aan verschillende dingen liggen natuurlijk.. of je bent 't al en je komt er niet uit. Of je wordt het.
    Beide gevallen zijn niet leuk natuurlijk. Hier in nederland hoef je in principe niet 'arm' te zijn (tenminste.. tot een jaar of 2 terug was dat zo)
    Nu ben ik er niet zo heel zeker meer van.
    In andere gevallen zoals bv derde wereld landen.. mjah daar doe je weinig aan.. ik kan me best voorstellen dat als je honger hebt, je niet echt veel puf hebt om geld te gaan verdienen.

Ik denk wel dat mensen aan hun eigen toekomst (als individu) kunnen werken. Door armoede komt vaak een negatief zelfbeeld naar voren en dat houden mensen vaak vast als hun uitgangspunt en dat het dan altijd maar zo zal blijven.

Je >hoeft< niet op de plek te blijven wonen waar je nu zit. Je >hoeft< niet je hele leven dat uitzichtloze baantje te behouden.. Als je er zelf maar aan werkt.

vrijdag 19 december 2003 @ 11:49:38 #20
    21704 SHE
    Shaven, not furred
    pi_15536805
    Hetgeen je wilt moet je visualiseren.

Als je krachteloos bent, zul je naar alle waarschijnlijkheid ook weinig tot stand brengen.
    Arm zijn is een keuze, leven is sowieso een keuze

pi_15536818
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2003 11:45 schreef Lucille het volgende:
    Er zijn verschillende redenen om arm te zijn. Sommige redenen liggen aan jezelf (je had geen zin om te leren en klooide maar wat aan, zodat je nu geen werk hebt), andere redenen zijn zodanig dat je er maar weinig aan kan doen (weduwe zijn van iemand die nooit een pensioen of iets dergelijks heeft opgebouwd). Het zijn maar voorbeelden, maar het geeft aan dat je dit dus niet kan generaliseren.
    volgens mij is het inderdaad weer eens een groep die het voor de andere groep verpest.

Als er in de maatschappij wordt geroepen: "hey die deed nooit wat, logisch dat ie aan de armoede grens zit, eigenschuld" kan ik me daar heel goed iets bij voorstellen..

pi_15536824
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2003 11:49 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Maar ze hebben er toch echt zelf voor gekozen om te gaan zuipen.

Tuurlijk. Maar dat heeft dus een hele duidelijke oorzaak, je kunt in situaties verzeild raken. Daar kan je je toch wel iets bij voorstellen? Dat het leven pijn doet?
      vrijdag 19 december 2003 @ 11:52:12 #23
    32597 ShaoliN
    *BLiNg bLiNG*
    pi_15536875
    Ik vind het niet altijd iemands eigen schuld. Maar ik ben van mening dat je het in Nederland wat moelijk kan hebben qua financien, maar echt arm niet. Ik ben er van overtuigd dat armoede zoals in derde wereld landen hier gewoon niet voor komt. Als je er wel zo bij zit, doe je gewoon echt iets verkeerd.

Mensen die klagen dat altijd de zwakke het zwaarst lijden onder de overheid, denken vaak niet na dat er een hoop mensen zijn die gewoon te belazerd zijn om te werken. Mensen die echt niet anders kunnen dan leven van een uitkering(om wat voor reden dan ook) die hebben niet te lijden onder de regering maar onder die steuntrekkers.

pi_15536888
    Nou sorry hoor, maar daar KIES je toch niet voor !!!
    Ik voel me vandaag een beetje elendig, laat ik maar alcoholist worden... tsja zo gaat dat altijd he.

Armoede kan voortkomen uit je begin situatie (ouders en de opleiding) maar ook zeker door je levensloop.

pi_15536893
    quote:
    Op vrijdag 19 december 2003 11:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Tuurlijk. Maar dat heeft dus een hele duidelijke oorzaak, je kunt in situaties verzeild raken. Daar kan je je toch wel iets bij voorstellen? Dat het leven pijn doet?

Juist, maar is het ook niet zo dat als je zo'n situatie leert herkennen dat je kunt zien dat het mis gaat. en dan kun je het weer op eigenschuld terug schuiven.

maargoed, ik ben nog nooit in de situatie verzeilt... dusss...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')