Bron: ANP
Interessant gegeven. Ik hou van gewone popmuziek dus ik voel me goed.
Ik denk wel dat Metal liefhebbers wat zwaarmoediger zijn dat komt alleen al door de gebruikte teksten. Gewone populaire muziek gaat meestal over de liefde en dat asocieerd meestal toch met wat fijns.
Maar hier maken haast alleen verschil tussen pop en metal. Ik vind popmuziek wel erg breed. Ik zou die dan ook opslitsen en verder onderzoeken.
ga je naar andere muziek luisteren als je depressief bent of wordt je depressief door het luisteren naar andere muziek.
Ik zou zeggen de 1ste optie.
quote:van Boudewijn de Groot?
Op woensdag 10 december 2003 11:43 schreef Fixxxer het volgende:
*heeft Testament opstaan
quote:Nou ja het is natuurlijk het originele persbericht dus het complete onderzoek staat er niet in uitgelicht. Ik neem aan dat er wel een dieper onderzoek achter zit.
Op woensdag 10 december 2003 11:55 schreef Zander het volgende:
Ik heb weleens een college bijgewoond van Tom ter Bogt, toen hij nog docent aan de UU was. Best interessant, en ik heb ook nog een boekje van hem hier in de kast staan, maar het stukje dat hierboven staat is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Is het de muziek die depressies veroorzaakt, of luisteren depressieve mensen gewoon meer naar een bepaald soort muziek? Een beetje een kip en 't ei verhaal (of om het wat semi-wetenschappelijker te zeggen: "correlaties zeggen niet noodzakelijk iets over causaliteit").
Ik voel me als muzikale omnivoor trouwens ook niet echt aangesproken, hooguit misschien dat alcohol- en drugsgebruik in het verleden.
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 10-12-2003 12:06]
quote:Ik dacht ook even dat ik een omnivoor ben, maar gelukkig hou ik niet van hiphop en R&B muziek. Phew!!
Op woensdag 10 december 2003 12:00 schreef Ralonnie het volgende:
Volgens het artikel ben ik een omnivoor, maar voor mij geldt de sociale isolatie, angst en depressie zeer zeker niet.
quote:Dan zou de liefde voor metal op die leeftijd een fase zijn en dat denk ik toch niet.
Op woensdag 10 december 2003 12:02 schreef Zander het volgende:
Ja, van het onderzoek zelf verwacht ik ook wel wat meer diepgang. Merk trouwens op dat het onderzoek naar muzikale voorkeuren alleen bij mensen tussen de 11 en 16 jaar is gehouden, volgens het artikel. Dat is natuurlijk ook wel behoorlijk vertekenend, ik vraag me bijvoorbeeld af of je dit soort conclusies nu ook zomaar kunt doortrekken naar metalliefhebbers die wat ouder zijn. Meestal is de puberteit immers toch een fase waarin je allerlei gevoelens veel heftiger beleeft.Ik voel me als muzikale omnivoor trouwens ook niet echt aangesproken, hooguit misschien dat alcohol- en drugsgebruik in het verleden.
quote:Die worden terecht niet serieus genomen.
Op woensdag 10 december 2003 11:56 schreef Freezor het volgende:
Waarom worden de dance liefhebbers niet opgenomen in het onderzoek
quote:
Op woensdag 10 december 2003 12:14 schreef BB-King het volgende:[..]
Die worden terecht niet serieus genomen.
quote:Dance is dermate breed en bestaat uit dermate veel categoriën, dat je dat echt wel moet opdelen. (hardcore is nogal verschillend met club.) Maar dat geld eigenlijk voor meer genre's.
Op woensdag 10 december 2003 11:56 schreef Freezor het volgende:
Waarom worden de dance liefhebbers niet opgenomen in het onderzoek
quote:
Op woensdag 10 december 2003 11:52 schreef Feestkabouter het volgende:[..]
van Boudewijn de Groot?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |