quote:
Maxima opgenomen in ziekenhuisUitgegeven: 7 december 2003 11:34
Laatst gewijzigd: 7 december 2003 12:34DEN HAAG - De zwangere prinses Máxima is zondagmorgen rond 9.10 uur opgenomen in het Bronovo-ziekenhuis in Den Haag. Dat meldde de Rijksvoorlichtingsdienst. Kroonprins Willem-Alexander is bij zijn vrouw, meldde het NOS Journaal in een ingelaste nieuwsuitzending om 11.30.
Het ziekenhuis is een voor de hand liggende plek voor de geboorte van de baby van Willem-Alexander en Máxima. Het is vanuit Wassenaar vlakbij en ook om de hoek bij Paleis Huis ten Bosch, waar koningin Beatrix woont.
Het Bronovo is op koninklijke patiënten berekend. Op de vijfde etage is de kraam- en gynaecologieafdeling. Ook de kinderafdeling, die ook nog eens Willem-Alexander heet, is daar gehuisvest. Bij de ingang van de afdeling fysiotherapie is een persvak ingericht met plaats voor meer dan veertig media. Volgens een woordvoerder van de politie blijft het ziekenhuis via een andere ingang gewoon bereikbaar voor mensen die zieke naasten willen bezoeken.
Kanonschoten
Na de geboorte wordt het kind van prins Willem-Alexander en prinses Máxima met 101 kanonschoten verwelkomd. Saluutbatterijen gaan kort na de geboorte op vier verschillende plaatsen in het koninkrijk aan de slag: Den Haag, Den Helder, Willemstad op Curaçao en Oranjestad op Aruba. Als de geboorte plaats heeft tussen 22.00 uur en 07.00 uur, worden de saluutschoten afgegeven om 07.00 uur 's ochtends (plaatselijke tijd).
Militairen van de 11de Afdeling Rijdende Artillerie, gestoken in het ceremonieel tenue van de Gele Rijders, zullen in Den Haag met vier '25-ponders' vuren. In Den Helder, op Curaçao en op Aruba schiet de Koninklijke Marine met twee kanonnen vanaf de wal. De kanonschoten zijn niet alleen een verwelkoming van de kleine Oranjetelg, maar ook een zeer ouderwetse bekendmaking van de geboorte. De echte bekendmaking komt nu met een communiqué van de Rijksvoorlichtingsdienst.
Vlag en wimpel
Na de officiële bekendmaking van de geboorte wordt de Nederlandse vlag met oranje wimpel gevoerd tot zonsondergang. Als de officiële bekendmaking na 16.00 uur plaatsvindt, wordt de Nederlandse vlag met oranje wimpel ook de volgende dag gevoerd. Klokken kunnen na de officiële bekendmaking tussen 07.00 uur en zonsondergang gedurende enige tijd worden geluid, met inachtneming van de plaatselijke traditie.
Mocht de geboorte van het kind officieel worden bekendgemaakt op een zondag of een algemeen erkende feestdag, dan vindt het voeren van de Nederlandse vlag met oranje wimpel en het luiden van de klokken plaats op de eerstvolgende gewone dag.
http://nu.nl/news.jsp?n=242610&c=10
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 07-12-2003 13:29]
quote:Nee, maar haar dochter wel en die is thuis geboren, dacht ik.
Op zondag 7 december 2003 13:25 schreef sjak het volgende:[..]
Wilhelmina is niet afgelopen eeuw geboren.
Anyways, het is niet zo dat een kroonprins(es) per definitie met de keizersnee gehaald wordt.
Ik denk dat het een dik ventje wordt, net als z'n vader
quote:Mijn tante uit Jipsingboermussel zegt van wel
Op zondag 7 december 2003 13:28 schreef 2Mini het volgende:
Johni zegt op de FP van niet
quote:maxima is als spruitjes......ze zijn het lekkerst als de vorst er overheen is geweest
Op zondag 7 december 2003 13:29 schreef Ronaldsen het volgende:
Wel leuk als dat kind er komt, normaal is de zondag zo saaaaaiIk denk dat het een dik ventje wordt, net als z'n vader
quote:Ik zei ook niet dat het per definitie is, zovaak worden er geen kroonkids geboren. Maar de laatste twee (bea en wimlex) zijn zo geboren en ik kan me voorstellen dat ze er voor kiezen. Het is namelijk veiliger voor moeder en kind dan een bevalling via natuurlijke weg!
Op zondag 7 december 2003 13:28 schreef milagro het volgende:[..]
Nee, maar haar dochter wel en die is thuis geboren, dacht ik.
Anyways, het is niet zo dat een kroonprins(es) per definitie met de keizersnee gehaald wordt.
quote:waterhoofd
Op zondag 7 december 2003 13:29 schreef Ronaldsen het volgende:
Wel leuk als dat kind er komt, normaal is de zondag zo saaaaaiIk denk dat het een dik ventje wordt, net als z'n vader
quote:Spooky.
Op zondag 7 december 2003 13:32 schreef Jominro het volgende:
Denk dat het vannacht of morgen geboren wordt![]()
Dan is het volle maan..................
quote:mwoah..
Op zondag 7 december 2003 13:32 schreef sjak het volgende:[..]
Ik zei ook niet dat het per definitie is, zovaak worden er geen kroonkids geboren. Maar de laatste twee (bea en wimlex) zijn zo geboren en ik kan me voorstellen dat ze er voor kiezen. Het is namelijk veiliger voor moeder en kind dan een bevalling via natuurlijke weg!
quote:Ik hoop het ook! Wat heb je voor raar gevoel.
Op zondag 7 december 2003 13:30 schreef shmoopy het volgende:
Ik hoop alleen maar dat alles goed is met de baby. heb er vanaf het begin al een raar gevoel over.
quote:waarom geen vrije dag?
Op zondag 7 december 2003 13:33 schreef DaDemoMan het volgende:
Het is en blijft jammer dat er geen vrije dag aan zit te komen. Maar wel leuk dat het er komt. De pers zal smullen vandaag
quote:Lijkt erop dat Max the hard way gaat. Respect!!!
Op zondag 7 december 2003 13:32 schreef sjak het volgende:[..]
Ik zei ook niet dat het per definitie is, zovaak worden er geen kroonkids geboren. Maar de laatste twee (bea en wimlex) zijn zo geboren en ik kan me voorstellen dat ze er voor kiezen. Het is namelijk veiliger voor moeder en kind dan een bevalling via natuurlijke weg!
quote:Omdat er nergens is vastgelegd dat de geboorte van een kroonprins(es) een feestdag is. Dus is het geen feestdag, dus al helemaal geen nationale feestdag en dus krijg je geen vrij.
Op zondag 7 december 2003 13:34 schreef piertje2 het volgende:[..]
waarom geen vrije dag?
quote:En het grappige is dat juist in andere landen het veel normaler is om pijnstilling (ruggenprik) te krijgen bij een bevalling. Ik zou het ook stoer van d'r vinden, maar ja, ik vind elke bevalling stoer. Dat vrouwen zoveel kracht, moed en wilskracht hebben, daar heb ik dan weer respect voor.
Op zondag 7 december 2003 13:34 schreef HubJub het volgende:[..]
Lijkt erop dat Max the hard way gaat. Respect!!!
Zou ik ook doen, gewoon met je zuid-amerikaans temperament die Oranje-'keizersnee'-keuters een popie laten ruiken ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |