abonnement Unibet Coolblue
  maandag 1 december 2003 @ 20:15:22 #1
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_15069269
Eén van de dingen die moeilijk voor mij zijn door mijn autisme is koken. Ik heb een probleem met de coherentie (samenhang) van activiteiten, en meestal is dat wel op te lossen door strakke schema's op papier te zetten waardoor ik die activiteiten precies volgens het schema kan doen. Zo heb ik bijvoorbeeld schema's voor wassen van kleding, schoonmaken van mijn kamer en boodschappen doen.

Bij koken is dat net even lastiger. Ik heb nu een drietal recepten uit laten schrijven, maar de hele week hetzelfde eten lijkt me nou niet zo gezond (en elke dag patat houd ik niet zo lang vol). Gewone recepten helpen me niet verder, want daarin staan geen gedetailleerde stappen zoals: ''pak de pan en doe er water in''.
Dat ik water nodig heb om rijst te koken ontgaat me geheel.

Nu vroeg ik mij af of jullie misschien een paar tips hebben om het koken voor mij makkelijker te maken...
Voor de duidelijkheid nog even mijn leefsituatie: ik woon op kamers, geen andere huisgenoten. Twee electrische kookplaten heb ik tot mijn beschikking.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_15069351
Heb je geen persoonlijk begeleider (professioneel of anders ouders, vrienden) die stappenplannen kunnen schrijven voor je?
Out of my mind, back in five minutes
pi_15069395
Misschien zou je het recept aangepast aan je eigen wensen kunnen opnemen op tape, en dan op je walkman luisteren terwijl je aan het koken bent?
pi_15069476
heb je geen begeleider die je bijstaat ofzo?

het is een kwestie om een aantal recepten zelf uit te kiezen,en iemand zo ver te krijgen om ze compleet in stappen uit te schrijven.
desnoods met iedere stap een foto erbij.

'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 1 december 2003 @ 20:29:18 #5
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_15069787
koop de kant en klare maaltijden bij de AH maar...
pi_15069831
quote:
Op maandag 1 december 2003 20:29 schreef TheSeeker_NL het volgende:
koop de kant en klare maaltijden bij de AH maar...
Reageer even normaal, zeg.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  maandag 1 december 2003 @ 20:40:21 #7
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_15070168
In de zaterdagbijlage van het Algemeen Dagblad stond een kort stukje over een kookboek voor beginners dat dus wel alle stappen beschrijft inclusief water-in-de-pan, warmtebron aan, deksel op de pan, deksel schuin op de pan, pannelappen pakken, schaal klaarzetten etc etc.

Ik ben vergeten hoe het heet (en die AD las ik in het café dus ik heb hem zelf niet) maar misschien heeft iemand die bijlage nog. Dat boekje kan jou misschien helpen het koken beter onder de knie te krijgen.

Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_15070176
quote:
Op maandag 1 december 2003 20:15 schreef Oxymoron het volgende:
Dat ik water nodig heb om rijst te koken ontgaat me geheel.
Maar dat besef je nú wel.
Zelf een stappenplan schrijven dus
  maandag 1 december 2003 @ 20:41:01 #9
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_15070193
Ik denk dat roerbakgerechten ideaal zijn voor je, de manier van werken is elke keer hetzelfde:

1) alle ingredienten klaarmaken, kleinsnijden, etc
2) vervolgens in vastgestelde volgorde een na het andere ingredient toevoegen in een wok/wadjan en afbakken..

als je dat wat lijkt, wil ik wel zoeken naar recepten voor je

Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
  maandag 1 december 2003 @ 20:43:37 #10
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_15070276
quote:
Op maandag 1 december 2003 20:40 schreef Viperdesign het volgende:

[..]

Maar dat besef je nú wel.
Zelf een stappenplan schrijven dus


Ja, dat is ook één van de problemen die ik heb. Zo aan mijn bureautje kan ik wel bedenken dat ik in theorie water nodig heb om rijst te laten koken, maar als ik eenmaal bezig ben ontgaat dat mij helemaal, of ik sla 2 stappen over in het maken van een gerecht waardoor er bijv rauw vlees bij zit. Geen succes dus.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 1 december 2003 @ 20:44:40 #11
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_15070316
quote:
Op maandag 1 december 2003 20:40 schreef lizardtattoo het volgende:
In de zaterdagbijlage van het Algemeen Dagblad stond een kort stukje over een kookboek voor beginners dat dus wel alle stappen beschrijft inclusief water-in-de-pan, warmtebron aan, deksel op de pan, deksel schuin op de pan, pannelappen pakken, schaal klaarzetten etc etc.

Ik ben vergeten hoe het heet (en die AD las ik in het café dus ik heb hem zelf niet) maar misschien heeft iemand die bijlage nog. Dat boekje kan jou misschien helpen het koken beter onder de knie te krijgen.


Goh, bedankt, ik ga meteen op zoek! Zo'n beschrijving van koken is inderdaad wat ik nodig heb.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 1 december 2003 @ 20:49:58 #12
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_15070522
Net als de rest van je dag: gewoon opschrijven voor een hele week wat je wilt eten en wat je daarvoor in huis moet halen, hoelang je ervoor uittrekt etc.

Succes!

I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_15073320
Wat voor gerechten zou je willen.
Als je even aangeeft welke gerechten je zou willen kunnen maken, dan zijn er hier vast wel mensen zo lief om dat even uit te schrijven.
  maandag 1 december 2003 @ 22:25:49 #14
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_15074091
quote:
Op maandag 1 december 2003 22:05 schreef p_iglet het volgende:
Wat voor gerechten zou je willen.
Als je even aangeeft welke gerechten je zou willen kunnen maken, dan zijn er hier vast wel mensen zo lief om dat even uit te schrijven.
Het gaat niet zozeer om de gerechten opzich, maar meer om manieren waarop ik het koken makkelijker kan maken. Ik heb hier al een aantal tips gehad, en ik denk dat het inderdaad een goed idee is om de recepten maar uit te gaan schrijven. Het inspreken op een cassette is helemaal een grandioos idee!!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_15074287
Misschien zo veel mogelijk eenpansgerechten proberen?..
  maandag 1 december 2003 @ 23:05:48 #16
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_15075487
quote:
Op maandag 1 december 2003 22:25 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om de gerechten opzich, maar meer om manieren waarop ik het koken makkelijker kan maken. Ik heb hier al een aantal tips gehad, en ik denk dat het inderdaad een goed idee is om de recepten maar uit te gaan schrijven. Het inspreken op een cassette is helemaal een grandioos idee!!


Moet je niet vergeten dat je batterijen en een koptelefoon nodig hebt om het af te luisteren.

Rijst in de pan flikkeren en de bron aanzetten. Wghahahahahhahaha. Hilarisch,
Sorry, heb ook kenissen die zo zijn maar dat van jou is echt superwazig. wat gebeurd er dan eik?

NOFI , maar het klinkt echt zo grappig, rijst in de pan flikkeren en het gas aanzetten.

Ik hoop dat je dit niet vijandig ziet

enne, zeg id eens wat je wilt hebben. wil best wat typen voor je.

  maandag 1 december 2003 @ 23:11:00 #17
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_15075681
Niet geheel on-topic. Maar ik ben gewoon erg benieuwd hoe jou dagen er uit zien dan. Wat moet ik me er bij voor stellen? Hoe gaat het precies. Heb je dat zelfde probleem BV ook met aan kleden dat je gewoon Bv de sokken vergeet. En dat je dan buiten staat en denkt. Hmmm horen daar geen sokken? En dit is serieus bedoeld. Ben gewoon benieuwd hoe nou een dag er uit ziet als je dus niet de stappen plan hebt.

Nu ben ik ook geen ster in koken kan ik je melden. En ik heb ongeveer het zelfde met rijst. Alleen ik gebruik wel water. Maar denk er niet bij na dat het ook wel eens kon verdampen als je het gas hoog laat staan

Waarom schrijf je zelf geen stappen plan. En laat dat controleren door vrienden of ouders. Zo dat je samen met andere een goed stappen plan kan maken? Is dat geen optie?

Of knal gewoon hier je zelf bedachte stappenplan neer. En wij kunnen dat dan aan vullen voor je. Op die manier weten we ook al snel wat je bedoeld En heb je toch het idee dat je het zelf gedaan hebt

Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  maandag 1 december 2003 @ 23:25:25 #18
21704 SHE
Shaven, not furred
  maandag 1 december 2003 @ 23:43:42 #19
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_15076822
Ook niet zozeer on-topic, maar toch weer wel: Hoe een dag voor mij eruitziet? Nou, van de buitenkant zul je helemaal niet zo veel verschillen zien tussen mijn dagen en de dagen van anderen. Of toch wel misschien. Ik ben erg op mezelf, en kan dus ook makkelijk mijn eigen plan trekken zonder dat ik daarbij anderen in de weg zit/loop/sta.

Aankleden en douchen gaat allemaal vloeiend. Soms vergeet ik wel eens een onderdeeltje, maar het opstaan-ritueel is bij mij echt iets geworden dat ik stap-voor-stap, en ook steeds hetzelfde uitvoer. Dan merk ik wel dat ik iets vergeet, bijvoorbeeld schoenen aandoen, maar dan moet ik altijd even rustig nadenken wat het precies is dat ik niet gedaan heb. Dat voorbeeld van die sokken is trouwens ook erg herkenbaar. Met de wisseling van de seizoenen heb ik ook moeite met wennen aan andere kleren.. Maar dat gaat allemaal wel goed. Heeft wel veel oefening gevraagd, en er moet ook echt niemand bij mij komen logeren ofzo, want dan klopt het schema in mijn hoofd weer niet.

De rest van de dag ga ik meestal naar school. Daar is alles zo mogelijk nog onvoorspelbaarder dan in mijn kamer. Het rooster geeft me wel houvast, maar als er bijv een lokaalwijziging is kan ik daar moeilijk mee omgaan. Als ik thuis ben ga ik weer verder met mijn dagritueel. Voor de avond heb ik meestal ook hetzelfde ritme, elke dag. Maar kleine dingen kunnen raar lopen soms... zo ging ik bijv gisteravond mijn bed verschonen. En ik lag in bed daarna, en ik dacht dat ik iets vergeten was. Na een uur kwam ik erachter dat ik de dekbedhoes helemaal niet om de deken had gedaan. Dat soort dingen dus. Voor mij is het dus heel moeilijk om de details los te laten en naar het geheel (of de context) van een handeling te kijken. Ik kan allemaal dingen opnoemen die bij mij toch echt heel anders gaan dan bij anderen, ook al is dat soms 'intern' ipv echt duidelijk zichtbaar.

Wat er gebeurt als ik van het rooster in mijn hoofd afwijk is ongeveer het volgende: het leidt allemaal tot frustratie, angst en machteloosheid. Als ik bijv iets gepland heb, bijv naar de bioscoop te gaan, moet het ook echt doorgaan. Als dat om de een of andere reden niet kan, (zelfs met een gegronde reden zoals autopech) dan kan ik me daar niet bij neerleggen. Ik ben dan voor de rest van de dag van streek en kwaad.
Als ik me bijvoorbeeld moet wassen volgens mijn schema, en tegelijk de telefoon gaat, dan kan ik niet meer verdergaan met mijzelf wassen.
Ik ben absoluut niet flexibel. Ik kan niet tegen onverwachte cadeau's of verrassingen en dat is soms lastig te begrijpen voor andere mensen.

Dus. Mocht je meer willen weten dan vraag je het maar in dit topic.

On-topic: tja die rijst wordt niet echt gaar als je m zonder water op het gas zet. Alles gaat een beetje aan de binnenkant van de pan kleven. Bah.

Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 1 december 2003 @ 23:45:22 #20
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_15076877
quote:
Op maandag 1 december 2003 23:25 schreef SHE het volgende:
Alstu:


http://www.onstwedder.com/story.php?271

en voor cake bakken:

http://www.onstwedder.com/story.php?349


Kijk dit vind ik dus heel mooi! Precies iets wat ik kan gebruiken. Alleen weer zoiets... de foto's moeten wel aangepast worden omdat ik zulke pannen niet heb als op die foto's. Tja soms is het leven lastig. Maar ik ga wel eens een cake maken in de toekomst!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 1 december 2003 @ 23:48:28 #21
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_15076955
quote:
Op maandag 1 december 2003 23:11 schreef ook_gek het volgende:
Ben gewoon benieuwd hoe nou een dag er uit ziet als je dus niet de stappen plan hebt.
Quote van een kennis van mij, over mij: een dag zonder stappenplan is een dag niet geleefd!

(En dat is ook echt zo, want zonder planning is mijn dag een regelrechte ramp. Niet te omschrijven wat er dan allemaal gebeurt. Van cognitieve dissociatie tot mentale retardatie, het komt allemaal voorbij op zo'n dag )

Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 1 december 2003 @ 23:53:27 #22
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_15077101
quote:
Op maandag 1 december 2003 23:45 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Kijk dit vind ik dus heel mooi! Precies iets wat ik kan gebruiken. Alleen weer zoiets... de foto's moeten wel aangepast worden omdat ik zulke pannen niet heb als op die foto's. Tja soms is het leven lastig. Maar ik ga wel eens een cake maken in de toekomst!


Mocht je hulp nodig hebben...roep maar. Ik ben ernstig goed in gedetailleerde recepten uitschrijven.. Dit deed ik namelijk voor mijn mannelijke vrienden altijd, die verre van autistisch zijn, maar gewoon last hebben van de algemene mannelijke fobie voor keukens en koken Mannen die dus echt nog nooit een pan hadden aangeraakt en niet wisten dat bijvoorbeeld een plastic bakje in een magnetron, smelt.

Geloof me...in weze zijn we allemaal ergens wel een beetje autistisch

pi_15081205
Misschien heb ik wat recepten (uitgeschreven) voor je. Sommigen met plaatjes. Ik heb ze alleen niet digitaal en die stapel overtikken is iets te veel. We gebruiken ze voor een kookcursus waar ook autisten aan mee doen. Er staat bijv. in vermeld dat je het vlees met een vork in de pan moet leggen. Als je wilt, kan ik ze wel kopiëren en opsturen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 2 december 2003 @ 12:21:13 #24
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_15085379
quote:
Op maandag 1 december 2003 23:43 schreef Oxymoron het volgende:
Heel lang verhaal.
Bedankt voor het vertellen. Ik vind dit echt reuze intresant om te lezen
Ik kan me voor stellen dat het voor je omgeving soms moeilijk moet zijn. Als je BV 20 word. Noem maar wat, dan is een Suprise party niet echt een goed idee.

Maar hoe gaat het dalijk met werken dan? Want ik neem aan dat je moeilijk werk kan vinden met regelmaat. En dan moet je wel af wijken van je schema.

Wel leuk van je stukje is dat ik sommige dingen herken BV dat sokken. En dat s,ochtends echt alles het zelfde moet gaan zoals elke dag. Omdat je anders dingen vergeet. Ik heb precies het zelfde. Alleen bij mij noemen ze dat ochtend humeur en gewoon duf zijn hahah.

Maar het zal je ook wel in de weg zitten met een relatie denk ik. Want je partner moet wel in je plan passen. Opeen voor de deur staan bij jou zal niet ten goede komen van jou schema.

Wat ik me nu af vraag. Stel je vergeet iets. BV met dat laken dat je vergeten was van je bed. moet je achter af dan niet laggen om je zelf? Want volgens mij zou ik dat wel doen

Of word jij daar door juist heel erg kwaat? Zoals je dat vertelde met de bioscoop?


Bluezz ik weet dat dit niet on-topic is. Maar ik ben er namelijk in geintereseerd. Dus hoop dat je het niet erg vind

Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  dinsdag 2 december 2003 @ 14:45:56 #25
3542 Gia
User under construction
pi_15089625
Ik heb zelf weleens dat ik een ingrediënt vergeet. Nu zet ik dus de ingrediënten per gerecht bij elkaar voordat ik ga koken. (bij ingewikkelde gerechten)

Dus voor bami bijvoorbeeld: Vlees, groenten, kruiden, olie in een groepje. Een pak bami apart. Voor bijgerecht ook weer de ingrediënten bij elkaar in een groepje. Zo vergeet ik niks te gebruiken.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')