abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15021287
Bij het ontbreken van een topic er zelf maar even een gemaakt. Hier vragen, tips en iedeeën. Over de oude Rollei twee-ogen.

Heb dus een Rolleicord en ben begonnen 'm te gebruiken. Totaal onervaren beetje aan het rommelen dus. Vanmorgen eerste rolletje weggebracht en wacht nu op de resultaten. Wel 2 vragen:

Waar is het alu ronde dingetje voor daar links onder tussen de filmtransport en scherpstel knop?

Weet iemand hoe het filmtransport precies werkt het tellertje rechts boven blijft dus stilstaan. Maar met kijkglaasje aan onderkant werkt het (volgens mij) ook.

Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 29 november 2003 @ 19:59:16 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15025953
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 14:45 schreef Fixers het volgende:
Bij het ontbreken van een topic er zelf maar even een gemaakt. Hier vragen, tips en iedeeën. Over de oude Rollei twee-ogen.

Heb dus een Rolleicord en ben begonnen 'm te gebruiken. Totaal onervaren beetje aan het rommelen dus. Vanmorgen eerste rolletje weggebracht en wacht nu op de resultaten. Wel 2 vragen:

Waar is het alu ronde dingetje voor daar links onder tussen de filmtransport en scherpstel knop?
[afbeelding]

Weet iemand hoe het filmtransport precies werkt het tellertje rechts boven blijft dus stilstaan. Maar met kijkglaasje aan onderkant werkt het (volgens mij) ook.

Dat knopje is volgens mij om je transportknop vrij te geven (en je op die manier nog enigszins te behoeden voor dubbelopnamen). Bij de Yashica D en 635 zit die knop bijvoorbeeld midden in je transportknop. Na een opname zou dan je transportknop geblokkeerd moeten staan en na indrukken van het dingetje weer kunnen draaien Y .

Bij dit soort tweeogen werkt de opnamenteller vaak alleen wanneer je er een film in legt. Het schutblad van de film drijft een soort rollertje aan dat de filmteller steeds een beeldje verder zet.(zo werkt het in elk geval bij mijn Yashica's en Mamiya)

Mocht er al een film in liggen en werkt het tellertje nog niet dan is er dus iets een beetje verkeerd. Dit lijkt in jouw geval dus aan de orde te zijn. Vertrouw dus op het kijkglaasje

Dit exemplaar ziet er wel wat doorleefd uit.

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_15026101
Wat voor objectief zit er in?
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
pi_15027462
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 20:07 schreef fotoloog het volgende:
Wat voor objectief zit er in?
Even de details: 't is dus een rolleicord ergens uit de jaren '50. Waarschijnlijk is het een II of III serie, dat weet ik niet zeker. En zoals ouwe sok al zei hij is aardig doorleefd. D'r zit ook een behoorlijke deuk boven op waardoor er twee barsten in een van de spiegels. Het mechaniek werkt nog naar behoren voor zover ik kan beoordelen, dat zullen de eerste foto's uit gaan wijzen.

Maar goed er zit een Xenar 1:3,5/75 objectief in. En wat betreft die beveiliging het gedeelte midden in de transport knop kan je indrukken, ik heb gehoord dat dat iets met een vergerendeling te maken. Maar ik kom er niet helemaal uit op basis van de handleidingen op het web (voor een V serie).

Maar hij heeft een

Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 29 november 2003 @ 21:43:31 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15027546
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 21:38 schreef Fixers het volgende:

[..]

Maar goed er zit een Xenar 1:3,5/75 objectief in. En wat betreft die beveiliging het gedeelte midden in de transport knop kan je indrukken, ik heb gehoord dat dat iets met een vergerendeling te maken. Maar ik kom er niet helemaal uit op basis van de handleidingen op het web (voor een V serie).

Maar hij heeft een

Nou ben ik nieuwsgierig geworden.....Wat heeft ie ?
pi_15029300
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 21:43 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Nou ben ik nieuwsgierig geworden.....Wat heeft ie ?

Sorry komt door de notifier van incredimail. Hij heeft in het deksel van het kijkerhuis (zal wel een echt woord voor zijn) een flinke deuk. Daardoor zitten er twee barsten in de tweede spiegel.

Ik overweeg, als ik het werken met een twee oog een beetje onder knie heb er een nieuwe ouwe bij te nemen. Eentje in iets betere staat en iets handiger in gebruik. Bijvoorbeeld een Rolleicord V-serie of Rolleiflex.

pi_15041647
Hmm... Je hebt er toch niet teveel voor betaald, hè?

(ik denk zelf aan een Mamiya C330/Gossen Digisix-combi en Epson 4870 voor volgend jaar, maar dat terzijde)

the world is ours
pi_15042365
quote:
Op zondag 30 november 2003 18:58 schreef boozeroony het volgende:
Hmm... Je hebt er toch niet teveel voor betaald, hè?

(ik denk zelf aan een Mamiya C330/Gossen Digisix-combi en Epson 4870 voor volgend jaar, maar dat terzijde)

Ik heb 'm gekreen van mijn opa. Hij was dus gratis.
pi_15143296
Net mijn eerste foto's opgehaald. En gelukkig het mechanisme werkt nog helemaal correct. Moet alleen iets meer tijd nemen om scherp te stellen.

Maar zit wel een beetje met die transport, vraag me af wat de oorzaak zou kunnen zijn dat dat tellertje het niet doet. (ben ik dat soms?)

pi_15147841
Posten!
the world is ours
pi_15154716
quote:
Op donderdag 4 december 2003 15:42 schreef boozeroony het volgende:
Posten!
Ik zal er zo even wat scannen.

Maar ik heb inmiddels weer het een en ander geleerd over mijn rollei. Ik kwam er maar niet uit welk type ik had een II of een III dus begreep ik niets van de gebruiksaanwijzingen. Trip naar de bibliotheek (welk een ouderwetsche wijze) leert al snel dat het een type IId is. ofwel een type II met het objectief van een type III.

pi_15154938
Fotografie, lekker eten & reizen (easy combo ;) )
pi_15155126
Oke hier zijn mijn twee meest geslaagde foto's van de eerste keer. Het lage contrast komt omdat het een beetje mistig was die dag. Graag comentaar.

Voor de experts onder jullie: Ilford HP5 plus z/w-film 400 iso, groot diafragma (3.5-6 ongeveer) en een sluitertijd tussen de 1/500 en 1/100. Ik zal de volgende keer dat eens op gaan schrijven.

edit: die vlekjes komen van mijn scanner.

[Dit bericht is gewijzigd door Fixers op 04-12-2003 20:41]

pi_15156343
Vraagske.. er gaat dus geen rolfilm in Of heb je de scans bijgesneden?

* kwaakeend heeft een zwak voor RolleiCord.. serie foto's rondom treinen en stations komt er ook uit

pi_15156495
quote:
Op donderdag 4 december 2003 21:03 schreef kwaakeend het volgende:
Vraagske.. er gaat dus geen rolfilm in Of heb je de scans bijgesneden?

* kwaakeend heeft een zwak voor RolleiCord.. serie foto's rondom treinen en stations komt er ook uit

Gewone rolfilm maar bijgesneden. Beide foto's bestaan voor ongever de helft uit lucht. 't is toch wel wennen als je normaal met 4:3 beeldverhouding werkt.
pi_15158221
Vierkant is inderdaad anders werken..

Tipje: hou de camera eens NIET recht

Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 4 december 2003 @ 22:29:46 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15159016
Snijden in 6*6-plaatjes

Een van de fraaie aspecten van een 6*6-camera is dat vierkante beeldformaat.
Toegegeven, het moet je liggen, maar er zijn nogal wat 6*6-meesters in de wereld die de prachtigste dingen maken in dat vierkante kader.

Zodra ik of:
-tijd heb voor de donkere kamer
-die Epson 4800dpi scannert in de winkel zie
worden des Ouwesoks dubbelogen (Yashica en Mamiya) weer uit het vet gehaald voor een portie vierkante fun

Be there, be square

pi_15159822
Wat foto's uit NY (okt 2003), om het wachten op Ouwesok wat draaglijker te maken

* kwaakeend is er niet helemaal tevreden over, maar aldoende leert men.. dan pas realiseer je jezelf dat je met kleinbeeld al een hele stap verder bent..

Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 4 december 2003 @ 23:02:08 #19
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15160187
quote:
Op donderdag 4 december 2003 22:52 schreef kwaakeend het volgende:
Wat foto's uit NY (okt 2003), om het wachten op Ouwesok wat draaglijker te maken

fraaie vierkantjes

* kwaakeend is er niet helemaal tevreden over, maar aldoende leert men.. dan pas realiseer je jezelf dat je met kleinbeeld al een hele stap verder bent..

Uiteindelijk gaat die leercurve anders verlopen wanneer je veel zeszes doet, dan profiteert kleinbeeld (en zelfs ook digitaal) van het verschijnsel dat je bij grotere beeldformaten niet al te trigger-happy moet zijn, maar drie keer over van alles nadenkt voor je je sluiter afvuurt.
Dan begint ineens je kleinbeeldscore ook op te lopen, omdat bedachtzaamheid dan een tweede natuur wordt.

Van de andere kant is het trouwens ook wel eens weer een verademing om na heel veel zeszes en groter een kleinbeeldcam te laden en je helemaal blind te vuren met dat handzame dingetje .

* Eigenlijk alles leuk vindt, maar vooral het betere tweeoogschieten

Da's één van mijn lieverdjes

pi_15160528
He Ouwesok, al doende leert men. Ik heb ook gelijk weer een nieuwe film gehaal en geladen. Dus die compositie komt nog wel goed, ik ga morgen de stad (Utrecht) in om wat foto's te maken. Enne vooralsnog gebruik ik mijn fuji als belichtingsmeter die ook nog foto's kan maken.

Mischien een domme vraag, maar hoe krijg je een heel diep contrast in zwart wit? met een filter, of met techniek?

Laatste uitsmijter:

quote:
Als al je foto's van een rolletje gelukt zijn, heb je als fotograaf gefaald.
Komt uit de National Geographic fotogids.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 4 december 2003 @ 23:28:30 #21
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15161083
quote:
Op donderdag 4 december 2003 23:11 schreef Fixers het volgende:
Mischien een domme vraag, maar hoe krijg je een heel diep contrast in zwart wit? met een filter, of met techniek?
Met techniek .

In de donkere kamer moet je die formaatwinst die je met een rolfilm verzilveren (ja letterlijk ) en er gewoon de uiterste kwaliteit uit afdrukken.
Kwestie van veel doen en lekker spelevaren en natuurlijk rondkijken wat er nou zo goed is aan je grote voorbeelden en proberen te analyseren hoe die technisch te werk zijn gegaan.

Soms helpt een geelfiltertje, vooral op de traditionelere films als FP4, HP5 en Tri-X . Bij de T-Maxfilms kun je het doorgaans beter zonder filter af.

FOK!fotograaf vrijdag 5 december 2003 @ 03:58:51 #22
73911 ultra_ivo
pi_15165004
quote:
Op donderdag 4 december 2003 23:02 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Dan begint ineens je kleinbeeldscore ook op te lopen, omdat bedachtzaamheid dan een tweede natuur wordt.

Dat effect heb je ook al als je een volledig mechanische reflex neemt.

Ivo

pi_15172228
Help ik ben nu definitief besmet met het grootbeeld virus. Ik denk dat mijn digi nu gedegradeerd gaat worden naar de klasse vakantie kiekjes.

Ik heb me inmiddels weer eens laten gaan en heb zowaar accessoires gevonden (bij de Leica dealer in Utrecht) ben nu de trotse bezitter van een Rollei middengeel filter en twee Yashica close-up lenzen (numer 1 en 2). Alles uiterraard compleet in lederen hoesje, dat filter zelfs met doosje en gebruiksaanwijzing.

pi_15172388
Beschouw het als een maatschappelijk geaccepteerde verslaving

En gezonder dan roken

PS: posten!!!

pi_15173511
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 13:05 schreef Fixers het volgende:
Ik heb me inmiddels weer eens laten gaan en heb zowaar accessoires gevonden (bij de Leica dealer in Utrecht) ben nu de trotse bezitter van een Rollei middengeel filter en twee Yashica close-up lenzen (numer 1 en 2). Alles uiterraard compleet in lederen hoesje, dat filter zelfs met doosje en gebruiksaanwijzing.
Wat betaal je daar nou nog voor?
the world is ours
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')