abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 november 2003 @ 14:11:35 #1
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_14861892
Aangezien ik in de Tweede Fase zit, zit ik diep na te denken over wat te studeren en wat voor baan ik wil. Een leraar op onze school heeft me erg geinspireerd om docent Geschiedenis te worden. Zijn er hier ook mensen die dat beroep uitoefenen en hoe bevalt dat? (je hoeft niet per se Geschiedenis te geven, opzich de mening van een docent zou ik al fijn vinden .). Als je wel Geschiedenis geeft, waar heb je dan gestudeerd en hoe beviel dat? Geef je les aan VMBO, HAVO of VWO (en hoe bevalt dat? .), etc.

Verhalen zijn zeer welkom .

pi_14861949
Ik heb er wel van gehoord. Je kunt het geven met een HBO opleiding of een WO opleiding geschiedenis.
  zondag 23 november 2003 @ 15:42:00 #3
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_14863977
62 views, 1 reactie.
pi_14864057
Kan je het niet aan je geschiedenisleraar vragen?

Als je het in elk geval op de universiteit doet dan volg je tijdens je studie al een vak leren en communicatie (bij ons tenminste) en loop je al een korte stage op een middelbare school, als je dan afgestudeerd bent in geschiedenis ga je nog een jaar naar de lerarenopleiding. Ik weet er verder niet zo veel van, een vriendin van mij heeft wel dat vak en die stage gedaan maar die gaat waarschijnlijk toch weer niet de lerarenopleiding doen.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  zondag 23 november 2003 @ 15:48:17 #5
70344 Master_Berendsen
Does not punches back...
pi_14864083
Dan moet je eerst LIO worden... En das zwaar kut volgens mij
Most people don't realize, that two large pieces of coral, painted brown and attached to his skull with common wood screws can make a child look like a deer
  zondag 23 november 2003 @ 15:55:50 #6
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_14864294
quote:
Op zondag 23 november 2003 15:48 schreef Master_Berendsen het volgende:
Dan moet je eerst LIO worden... En das zwaar kut volgens mij
Dat is het 4e jaar van je studie.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  zondag 23 november 2003 @ 15:56:28 #7
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_14864313
Zit er geen groot HBO bij jou in de buurt?
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_14864585
Je kunt 1) naar het HBO gaan en de opleiding "docent geschiedenis" volgen. Dat is een vierjarige opleiding, waarin je geschiedenisvakken en onderwijsvakken krijgt. In het eerste jaar loop je kort stage en dat wordt elk jaar meer, in het vierde jaar loop je vrijwel alleen maar stage.
2) aan de universiteit de studie geschiedenis volgen, en daarna een opleiding (volgens mij is dat tegenwoordig een master) om een lesbevoegdheid te krijgen. Dan studeer je eerst vier jaar geschiedenis (en moet je al wel in je tweede of derde jaar een soort van 'voorbereiding op de leraarsopleiding' doen), als je dan je bul geschiedenis hebt volg je de leraarsopleiding, waarbij je vooral veel stage loopt.

Disclaimer: ik heb me niet heel erg verdiept in dat bachelor/mastergebeuren, wat ik beschrijf is hoe het tot een jaar of vijf geleden was.

Na die HBO-opleiding heb je een tweedegraads lesbevoegdheid, dat houdt in dat je les mag geven in de onderbouw van alle schooltypes, en in de bovenbouw van het VMBO. Na de universiteit + leraarsopleiding heb je een eerstegraads bevoegdheid, dat betekent dat je ook in de bovenbouw van HAVO en VWO mag lesgeven, en met een beetje mazzel na een paar jaar lesgeven meer verdient dan een tweedegraads collega.

Zoek bijv. eens wat op internet, bijvoorbeeld op de homepages van het ILS (Nijmegen) en het IVLOS (Utrecht) en bij HBO-opleidingen die de studie 'docent geschiedenis' aanbieden.

Oh, en lees de topics 'wie wordt er docent?', over hoe het is om voor de klas te staan

pi_14864719
Paar vrienden van mij studeren Geschiedenis in Nijmegen op de KUN. Ze zijn daar zeer goed te spreken over.

Op zich wel logisch, wat de faculteit ligt op de 10de verdieping van het Erasmusgebouw, dan heb je keimooi uitzicht over de hele stad en omgeving

zondag 23 november 2003 @ 16:14:20 #10
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_14864728
Alvast heel erg bedankt! .

En ik weet nu al 100% zeker dat ik eerstegraads docent wil worden. Hoe asociaal het ook klinkt, ik wil VWO (boven en onderbouw) doceren, en niet lager. En opzich krijg ik het idee dat je met 4 jaar Geschiedenis + nog een opleiding doceren ook meer van je vak afweet dan een in totaal 4 jaar durende opleiding .

Dat topic wat je aanhaalt, thaleia, heb ik al eens doorgelezen maar zal ik nog een keer doen .

zondag 23 november 2003 @ 16:18:12 #11
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_14864827
quote:
Op zondag 23 november 2003 16:14 schreef BlaatschaaP het volgende:
En ik weet nu al 100% zeker dat ik eerstegraads docent wil worden. Hoe asociaal het ook klinkt, ik wil VWO (boven en onderbouw) doceren, en niet lager.
Meestal als je solliciteert bij een middelbare school eisen ze van je dat je zo breed mogelijk inzetbaar bent. Solliciteer je dus op een vmbo-havo-atheneum scholengemeenschap, dan zullen ze je waarschijnlijk willen inzetten op elk niveau. Kom jij aanzetten met: "Ik wil alleen maar VWO", dan zeggen ze waarschijnlijk: "Sorry, maar dáár gaan we niet aan beginnen".

"Lagere" niveaus zijn trouwens ook hartstikke leuk hoor.

.
  zondag 23 november 2003 @ 16:26:31 #12
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_14865018
quote:
Op zondag 23 november 2003 16:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Meestal als je solliciteert bij een middelbare school eisen ze van je dat je zo breed mogelijk inzetbaar bent. Solliciteer je dus op een vmbo-havo-atheneum scholengemeenschap, dan zullen ze je waarschijnlijk willen inzetten op elk niveau. Kom jij aanzetten met: "Ik wil alleen maar VWO", dan zeggen ze waarschijnlijk: "Sorry, maar dáár gaan we niet aan beginnen".

Er zijn meer soorten scholen dan een lyceum hoor . Dus ik denk opzich al dat ik les wil geven aan of deze school (wat wel een lyceum is), of aan mijn vorige school (in Amsterdam) of anders een willekeurig gymnasium in Nederland. Ik weet ook niet precies waarom, maar ik wil gewoon VWO (en misschien HAVO) doen.. maar geen VMBO.
quote:
"Lagere" niveaus zijn trouwens ook hartstikke leuk hoor.
Ja hoor, dat geloof ik ook best . Maar toch..
pi_14865087
quote:
Op zondag 23 november 2003 16:26 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik weet ook niet precies waarom, maar ik wil gewoon VWO (en misschien HAVO) doen.. maar geen VMBO.
Volgens mij zijn daar toch zat goede redenen voor hoor....
pi_14865153
quote:
Er zijn meer soorten scholen dan een lyceum hoor . Dus ik denk opzich al dat ik les wil geven aan of deze school (wat wel een lyceum is), of aan mijn vorige school (in Amsterdam) of anders een willekeurig gymnasium in Nederland. Ik weet ook niet precies waarom, maar ik wil gewoon VWO (en misschien HAVO) doen.. maar geen VMBO.
[..]

Ja hoor, dat geloof ik ook best . Maar toch..

Vakinhoudelijk is het honderd keer interessanter om les te geven aan bovenbouw VWO dan aan onderbouw VMBO. Een vriendin zei over dat laatste: "ik ben meer bezig met opvoeden en ze omgangsvormen aanleren dan met Frans". Ik heb zelf wel alleen maar VWO, maar ook daar merk je dat het ongelooflijk interessant is om les te geven aan een brugklas, maar NIET vanwege de razend interessante dingen die je met de stof kunt doen. Razend interessante dingen doen met de stof kan ik alleen maar in 5 en 6 VWO, en zelfs daar is dat niet aan iedereen besteed.

Een school wil dat je breed inzetbaar bent ja, maar dan nog kun je het beste een eerstegraads bevoegdheid hebben, want zonder dat mag je niet eens in bovenbouw havo en vwo lesgeven ook al heeft de school daar wel plek voor je.
En als je zeker weet dat je per se aan VWO wilt lesgeven, kun je natuurlijk heel tactisch solliciteren aan een stedelijk gymnasium, want daar hebben ze geen andere niveau's waar ze je neer kunnen zetten

Maargoed, je zit nu in de vierde, dus je hebt nog ruim twee jaar de tijd om eens wat rond te neuzen op internet en op open dagen, e.d.

zondag 23 november 2003 @ 16:36:53 #15
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_14865247
quote:
Op zondag 23 november 2003 16:32 schreef thaleia het volgende:

[..]

Vakinhoudelijk is het honderd keer interessanter om les te geven aan bovenbouw VWO dan aan onderbouw VMBO. Een vriendin zei over dat laatste: "ik ben meer bezig met opvoeden en ze omgangsvormen aanleren dan met Frans". Ik heb zelf wel alleen maar VWO, maar ook daar merk je dat het ongelooflijk interessant is om les te geven aan een brugklas, maar NIET vanwege de razend interessante dingen die je met de stof kunt doen. Razend interessante dingen doen met de stof kan ik alleen maar in 5 en 6 VWO, en zelfs daar is dat niet aan iedereen besteed.

Dat snap ik . En als ik liever een langere opleiding wil doen, doe ik dat gewoon om volledig in de stof te zitten en niet omdat ik van plan ben om de gekste dingen uit te gaan halen met bruggertjes . Het gaat me evengoed om het feit dat ik Geschiedenis heel erg leuk vind als om het feit dat ik gewoon graag andere mensen (vooral van mijn leeftijd, gewoon lekker pubers) dingen wil leren. Ik vind het nu als leerling al heel fijn om een goede band te hebben met de leraar en hoop dat zoiets later ook omgekeerd kan .
quote:
Een school wil dat je breed inzetbaar bent ja, maar dan nog kun je het beste een eerstegraads bevoegdheid hebben, want zonder dat mag je niet eens in bovenbouw havo en vwo lesgeven ook al heeft de school daar wel plek voor je.
En als je zeker weet dat je per se aan VWO wilt lesgeven, kun je natuurlijk heel tactisch solliciteren aan een stedelijk gymnasium, want daar hebben ze geen andere niveau's waar ze je neer kunnen zetten
Ja, nouja, ik heb nog ff dus ik zoek het allemaal wel uit .
quote:
Maargoed, je zit nu in de vierde, dus je hebt nog ruim twee jaar de tijd om eens wat rond te neuzen op internet en op open dagen, e.d.
Jep .
  zondag 23 november 2003 @ 16:58:24 #16
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_14865772
quote:
Dus ik denk opzich al dat ik les wil geven aan of deze school, of aan mijn vorige school (in Amsterdam)[/b]
Je kunt dat wel willen, maar dan moeten ze natuurlijk wél uren voor je hebben...
.
  zondag 23 november 2003 @ 17:09:50 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_14866006
quote:
Op zondag 23 november 2003 16:32 schreef thaleia het volgende:

Vakinhoudelijk is het honderd keer interessanter om les te geven aan bovenbouw VWO dan aan onderbouw VMBO. Een vriendin zei over dat laatste: "ik ben meer bezig met opvoeden en ze omgangsvormen aanleren dan met Frans".

En dat heeft zeer zeker óók zijn charmes.

Leerlingen op het VWO leren ONDANKS de leraar.
Leerlingen op het VMBO leren DANKZIJ de leraar
.

Ja, je bent veel meer bezig met sociale vaardigheden, maar het is ook een kunst om hen voor jouw vak gemotiveerd te krijgen. Mensen die maar saai hun boek doorwerken zullen verzuchten dat "de leerlingen zo ongeïnteresseerd in de les hangen". Ja, ik geef die leerlingen geen ongelijk. Ik geef les op vmbo, maar heb ook atheneum-klassen. Beide niveaus hebben hun eigen leerklimaat.

quote:
Ik heb zelf wel alleen maar VWO, maar ook daar merk je dat het ongelooflijk interessant is om les te geven aan een brugklas
Lesgeven aan een brugklas is geweldig! Die leerlingen zijn nog zó leergierig en gemotiveerd. Ze zijn teleurgesteld als je ze geen huiswerk opgeeft.
quote:
maar NIET vanwege de razend interessante dingen die je met de stof kunt doen. Razend interessante dingen doen met de stof kan ik alleen maar in 5 en 6 VWO, en zelfs daar is dat niet aan iedereen besteed.
Ik doe razend interessante dingen met de stof bij ELKE klas. Een kwestie van creatief bezig zijn. Of het nu een 3 atheneum is of een brugklas vmbo is. Wanneer je aansluit op de belevingswereld van de leerlingen, zijn ze ook gemotiveerd.
quote:
Een school wil dat je breed inzetbaar bent ja, maar dan nog kun je het beste een eerstegraads bevoegdheid hebben
Hm.. ik zie dat een hoop eerstegraads docenten betaald worden als een tweedegraadsdocent, omdat de meeste scholen een geldpotje hebben voor een bepaald aantal eerstegraders. Wanneer een eerstegrader ermee ophoudt, krijgt een andere eerstegrader (die eerst als 2e grader werd betaald) zijn "verdiende loon".

Bevoegdheden hebben hun langste tijd gehad. Competentie is tegenwoordig steeds belangrijker aan het worden. Wanneer een school je geschikt/competent genoeg acht om een bepaald vak te geven, mág je dat vak doen. Ik ben bevoegd voor Engels, maar heb ook Nederlands en Frans gegeven.

quote:
Op zondag 23 november 2003 16:36 schreef BlaatschaaP het volgende:
niet omdat ik van plan ben om de gekste dingen uit te gaan halen met bruggertjes .
Uhm.. je wil toch niet zeggen dat je alleen maar docent bent als je op bovenbouw VWO lesgeeft hè?
quote:
Ik vind het nu als leerling al heel fijn om een goede band te hebben met de leraar en hoop dat zoiets later ook omgekeerd kan .
Ja, dat kan. Het ligt er aan hoe je je naar de leerlingen toe op stelt. Ik heb een zeer goede band met mijn leerlingen.
.
  zondag 23 november 2003 @ 17:39:02 #18
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_14866593
quote:
Op zondag 23 november 2003 17:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Uhm.. je wil toch niet zeggen dat je alleen maar docent bent als je op bovenbouw VWO lesgeeft hè?

Hu? Nee, helemaal niet. Ik zeg alleen dat ik leraar wil worden op het VWO. Niet dat je geen leraar bent als je niet precies wilt wat ik zeg .
quote:
Ja, dat kan. Het ligt er aan hoe je je naar de leerlingen toe op stelt. Ik heb een zeer goede band met mijn leerlingen.
Dat hoop ik dus ook te krijgen .
pi_14869543
contact Witchfynder anders even, of Vahlto
Doei.
  zaterdag 29 november 2003 @ 23:42:28 #20
25753 mamamiep
Godmother of Trivia
pi_15029682
Muts, je kan het natuurlijk ook aan mij vragen .

Ik geef ook veel liever les op HAVO/VWO. Ik heb nu VMBO-T en het zijn lieve leerlingen, maar ik ga er later geen les aangeven . Vorig jaar liep ik stage op een Lyceum en dat was heel fijn .

Maar goed, als je HBO doet dan krijg je misschien wel minder vak, maar je bent veel beter georienteerd op het onderwijs gedeelte. Je kan altijd nog je 1e graads halen daarna op HBO of Universiteit.

Op de Universiteit is het 3 jaar Bachelor en dan een master richting onderwijs. Volgens mij duren masters richting onderwijs 2 jaar, maar ik weet niet of dat per school scheelt. Ik weet niet waar je het wilt studeren (A'dam?). Dat moet je dan op de website uitzoeken.

Verder zou je gewoon de websites af kunnen gaan van de verschillende universiteiten om te kijken wat voor vakken ze krijgen en hoe de tijd verdeeld wordt. Over het HBO zou ik je wel wat kunnen vertellen, maar dat scheelt ook per Hogeschool.

Als je nog vragen hebt, dan stel je ze maar. Je hebt zat manieren om me te vinden .

There are so many things I want to say to you but time's caught me up and now I'll never say them - except that I've loved you from the moment I saw you and every moment since.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')