abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 november 2003 @ 13:13:06 #1
65071 RyanVlensjes
De Eeuwige Student
pi_14860599
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=35224
quote:
Vanaf januari zullen in de Verenigde Staten voor het eerst genetisch gemanipuleerde huisdieren te koop zijn. De zogenaamde GloFish is een zebravis waarbij koralengenen zijn ingeplant. Al bij zwakke lichtinval zal de vis hierdoor gaan oplichten.

Producent Yorktown Technologies wil de vis niet buiten de VS verkopen. De genetische manipulatie schaadt de gezondheid van de vis niet.

Onlangs werden in singapore 400 van dergelijke vissen in beslag genomen.

Wat ik me nou afvraag is of dit soort genetisch gemanipuleerde dieren in het wild zouden kunnen overleven. Nu blijft het nog bij ongevaarlijke dingen als lichtgevende vissen die daardoor in het wild totaal geen overlevingskans hebben. Maar wat als ze heel wat gevaarlijkere dingen gaan uithalen en er per ongeluk dieren ontsnappen?
Op zaterdag 7 oktober 2006 16:11 schreef RyanVlensjes het volgende:
Maar verder stel ik niks voor.
  zondag 23 november 2003 @ 13:13:41 #2
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_14860615
Ik moet nu plots denken aan een slechte film met haaien.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_14860645
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:13 schreef tvlxd het volgende:
Ik moet nu plots denken aan een slechte film met haaien.
was wel 'n goed boek, opzich...

Ze zorgen er iig voor dat de dieren absoluut niet vruchtbaar zijn. Dus mochten ze ooit in de vrije natuur terechtkomen, kunnen ze maar beperkte schade doen.

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_14860668
hmm?..dit was toch een hoax?
  zondag 23 november 2003 @ 13:19:00 #5
65071 RyanVlensjes
De Eeuwige Student
pi_14860736
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:15 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

was wel 'n goed boek, opzich...

Ze zorgen er iig voor dat de dieren absoluut niet vruchtbaar zijn. Dus mochten ze ooit in de vrije natuur terechtkomen, kunnen ze maar beperkte schade doen.

Hoe willen ze dat doen?
Bij iedere vis de geschlachtsorganen verwijderen?
pi_14860743
is al eens gebeurd hoor!
( killerbees ) in amerika

zijn al aardig wat mensen door dood

zondag 23 november 2003 @ 13:21:09 #7
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_14860793
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:19 schreef 20Cent het volgende:
is al eens gebeurd hoor!

mag jij mij vertellen wat daar aan gemanipuleerd is?
Die zijn gewoon ontsnapt omdat een collega van de onderzoeker de hekjes voor de bijenkorven weg had gehaald, en toen konden de koninginnen ontsnappen...
  zondag 23 november 2003 @ 13:22:46 #8
65071 RyanVlensjes
De Eeuwige Student
pi_14860833
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:19 schreef 20Cent het volgende:
is al eens gebeurd hoor!

Dat was weer iets anders, daar had een afrikaanse soort met de lokale bijen gepaard, geen bewuste genetisch manipulatie maar gewoon een fok methode.
Men wist toen nog niet hoe men iets genetisch moest manipuleren.
  zondag 23 november 2003 @ 13:23:59 #9
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_14860862
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:22 schreef RyanVlensjes het volgende:

[..]

Dat was weer iets anders, daar had een afrikaanse soort met de lokale bijen gepaard, geen bewuste genetisch manipulatie maar gewoon een fok methode.
Men wist toen nog niet hoe men iets genetisch moest manipuleren.

nog niet eens, dat fokken waren ze juist aan het testen, maar dat lukte niet een twee drie. of heb ik het verkeerd gezien op discovery
pi_14860881
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:16 schreef nikao het volgende:
hmm?..dit was toch een hoax?
volgens mij niet, hoor...

Er zijn ook wel fluorescente muizen gekweekt, dunkt me.

Als je even op glofish.com rondneust, vind je dat de vis oorspronkelijk voor de wetenschap "ontworpen" is. Hij dient namelijk als bio-alarm. Dat zijn waterdieren die gebruikt worden om snel te kunnen zien of bijvoorbeeld het water in een rivier niet vervuild is. Vrij veel vissen zwemmen tegen de stroom in (o.a. om op hun plek te blijven), maar vertonen vluchtgedrag (ze zwemmen met de stroom mee) als de waterkwaliteit slecht wordt. Dit kan je registreren, en dan kan je als waterbedrijf, bijvoorbeeld, de pompen van de drinkwaterfabriek stopzetten.

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_14861018
owh nouja is bijna hetzelfde
pi_14861185
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:13 schreef RyanVlensjes het volgende:
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=35224
[..]

Wat ik me nou afvraag is of dit soort genetisch gemanipuleerde dieren in het wild zouden kunnen overleven. Nu blijft het nog bij ongevaarlijke dingen als lichtgevende vissen die daardoor in het wild totaal geen overlevingskans hebben. Maar wat als ze heel wat gevaarlijkere dingen gaan uithalen en er per ongeluk dieren ontsnappen?

Dat is het hele punt van tegen genetische manipulatie. Zowel bij planten als bij dieren weet je niet wat het resultaat is als ze in de vrije natuur komen.
Theoretisch zou het kunnen zijn dat die lichtgevende vissen zo afschrikwekkend zijn voor de natuurlijke vijanden dat ze het zeer goed doen en er een overvloed van deze dieren komt en heel veel andere vissoorten verdringen, waardoor er soorten gaan uitsterven.
  zondag 23 november 2003 @ 13:42:21 #13
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_14861245
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:39 schreef mbn het volgende:

[..]

Dat is het hele punt van tegen genetische manipulatie. Zowel bij planten als bij dieren weet je niet wat het resultaat is als ze in de vrije natuur komen.
Theoretisch zou het kunnen zijn dat die lichtgevende vissen zo afschrikwekkend zijn voor de natuurlijke vijanden dat ze het zeer goed doen en er een overvloed van deze dieren komt en heel veel andere vissoorten verdringen, waardoor er soorten gaan uitsterven.

deze vissen waren toch steriel en konden zich niet voortplanten?
pi_14861289
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:42 schreef Fliepke het volgende:

[..]

deze vissen waren toch steriel en konden zich niet voortplanten?

Dat zeiden ze bij Jurassic Park ook .

sprak meer in zijn algemeenheid

zondag 23 november 2003 @ 13:46:24 #15
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_14861335
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:44 schreef mbn het volgende:

[..]

Dat zeiden ze bij Jurassic Park ook .

sprak meer in zijn algemeenheid

de vraag is eigenlijk, wegen de voordelen op tegen de risico's?
en dan moeten we waarschijnlijk toch ja concluderen .

pi_14861477
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:46 schreef Fliepke het volgende:

[..]

de vraag is eigenlijk, wegen de voordelen op tegen de risico's?
en dan moeten we waarschijnlijk toch ja concluderen .

Maar die afweging moet wel altijd worden gemaakt en ik denk dat dat niet altijd gebeurt. Dieren genetisch manipuleren om er grappige huisdieren van te maken klopt niet.

En naast praktische bezwaren (waarover die afweging gaat), zit je ook nog altijd met de morele afweging, waar ik voor mezelf niet uitkom.

Maar ik hoorde wel eens een wetenschapper die hier mee bezig was dat dat voor hem niet uitmaakte. Als wetenschapper liet hij alleen maar zien wat er kan en wat er dan mee gebeurt moesten anderen maar weten.

pi_14861648
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:51 schreef mbn het volgende:
Dieren genetisch manipuleren om er grappige huisdieren van te maken klopt niet.
Dat is in dit geval dan ook niet gebeurd.

Ze gebruiken de vissen om de waterkwaliteit van rivieren in de gaten te kunnen houden. De mensen die dat deden hadden een fluorescente vis nodig, want deze zijn véél beter waarneembaar. Ze waren wel al zover dat ze vissen tijdelijk fluorescent konden maken, maar ze hadden vissen nodig die dat altijd zijn.
Door de vissen te voorzien van een gen voor fluorescentie, afkomstig uit koraal (of kwallen), werd dit bereikt.

En 't bleek toevallig ook wel 'n geinig effect te geven in aquaria.

zondag 23 november 2003 @ 14:03:49 #18
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_14861741
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:51 schreef mbn het volgende:

[..]

Maar die afweging moet wel altijd worden gemaakt en ik denk dat dat niet altijd gebeurt. Dieren genetisch manipuleren om er grappige huisdieren van te maken klopt niet.

Dat is maar de vraag eigenlijk.
Wat hebben we eigenlijk met honden gedaan?
ook een soort van manipulatie, maar die kost meer tijd en levert meer gebreken op, namelijk ze fokken.
Waarom zou je dan niet door een paar genen te veranderen in een keer een bepaalde hond mogen maken? Als het bijvoorbeeld ook zo lukken door honderden jaren iets door te fokken met hetzelfde resultaat?
pi_14861981
Unox, the worst operating system.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')