abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 december 2003 @ 17:33:20 #101
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_15225276
ELKE immigrantengroep practiseert haar trost meer dan atochtonen van dat land.

Kijk maar eens naar de hollandse 'enclaves' in Canada, Australie, Spanje, Zuid Afrika e.d.

Daarnaast, bestaat echt 'hollanderschap' veel minder dan de hechtheid van sommige andere volken.

Logisch, is menselijk, Turken zijn ook mensen. Klaar! Punt!

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_15319098
Ik snap sowieso niet waarom de Turkse trots altijd gebaseerd is op 'hun grote leger'.. ze zijn #5 van de wereld ofzo.. is dat zo bijzonder??

Noord-Korea is de grootste (of 1 na grootste), nou echt een land om trots op te zijn

Wees dan trots op je mooie vrouwen, je mooie stranden, je mooie steden.. maar je leger??

.
pi_15322107
quote:
Op zondag 7 december 2003 13:05 schreef Meneer_Aart het volgende:
Dat gefrustreerde benepen kleinzielige gelul over dat je voor nazi uitgescholden wordt door 'rooie rakkers' en Groen-Links wanneer je het nodig vindt om met een Nederlands vlaggetje rond te zwaaien mag je ook wel achterwege laten. De Nederlandse cultuur is nu eenmaal niet nationalistisch ingesteld, dat is een onderdeel van de Nederlandse cultuur (gelukkig).
Een beetje meer nationaal gevoel en identiteit zou in Nederland niet verkeerd zijn.

Het lijkt wel of je ontkent dat er niet een taboe op de nationale vlag rust. Ik maak het regelmatig mee dat men de vlag niet accepteerd als er geen feestdag is. Zo was er een tijdje geleden een meisje die in de kantine op school met een tekenopdracht bezig was. Daarin kwamen de kleuren rood, wit blauw onder elkaar voor. Een vriendin van haar kwam langs en wees haar daar op. Ze zei dat dat racistisch was en beter kon weghalen. Ik bedoel, als zo'n goed opgeleid meisje al met zulke ideeën rondloopt, dan moet het dat gevoel van aversie toch wel erg diep zitten.

De mensen die dat aanwakkeren hebben liever geen nationaal gevoel of identiteit, nee, die denken verder dan grenzen en zien ons als wereldburgers. Over het algemeen linkse mensen dus.

pi_15322287
quote:
Op woensdag 10 december 2003 23:50 schreef francia het volgende:
Ik snap sowieso niet waarom de Turkse trots altijd gebaseerd is op 'hun grote leger'.. ze zijn #5 van de wereld ofzo.. is dat zo bijzonder??

Noord-Korea is de grootste (of 1 na grootste), nou echt een land om trots op te zijn

Wees dan trots op je mooie vrouwen, je mooie stranden, je mooie steden.. maar je leger??

Kijk, dat is het gewoon, de meeste Turken en allochtonen verschillen daarin vergeleken met Nederlanders, het is wel een gerust idee dat je een leger hebt die 24/7 klaar is om je land te verdedigen. Turkije leeft eigenlijk tussen z'n "vijanden": Griekenland, Bulgarije, Joegoslavie... allemaal landen die niet zulke goeie relaties hebben met Turkije.

Net als dit verschillen allochtonen en Turken van Nederlanders: We hadden een keer een discussie over hoe het komt dat er zoveel "jonge allochtonen" in zulke mooie auto's rijden. Dit is heel simpel te verklaren: andere prioriteiten en status. Nederlanders gaan hun geld aan uitgaan, kleding enzo. uitgeven, allochtonen niet, die doen andere dingen met hun geld. En BTW Nederlanders zien een auto eerder als een product, dan een status-object, vandaar dat ze BMW's ook "Turken-bak" noemen

Het is eigenlijk wel grappig dat allochtonen auto's als status-objecten zien, vraag aan de eerste beste Marrokaan of Turk wat soort auto hij wilt(vooral de meiden); en het eerste antwoord is: "Een Golf 4 is gewoon vet", of all the cars...

Allochtonen sparen door voor een auto. En ik vind het gewoon racistisch als mensen denken dat omdat ze allochtoon zijn gelijk in de drugshandel zitten en daardoor zulke mooie auto's kunnen rijden.

Ik spaar ook voor een auto en rijbewijs, maar dat heeft een andere reden, ik ben autogek.

Wat ik met deze verhaal wil duidelijk maken; de meeste Turken en Nederlanders hebben gewoon andere ideeen en opvattingen, klaar, punt.

quote:
Op donderdag 11 december 2003 04:33 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

Een beetje meer nationaal gevoel en identiteit zou in Nederland niet verkeerd zijn.

Het lijkt wel of je ontkent dat er niet een taboe op de nationale vlag rust. Ik maak het regelmatig mee dat men de vlag niet accepteerd als er geen feestdag is. Zo was er een tijdje geleden een meisje die in de kantine op school met een tekenopdracht bezig was. Daarin kwamen de kleuren rood, wit blauw onder elkaar voor. Een vriendin van haar kwam langs en wees haar daar op. Ze zei dat dat racistisch was en beter kon weghalen. Ik bedoel, als zo'n goed opgeleid meisje al met zulke ideeën rondloopt, dan moet het dat gevoel van aversie toch wel erg diep zitten.

De mensen die dat aanwakkeren hebben liever geen nationaal gevoel of identiteit, nee, die denken verder dan grenzen en zien ons als wereldburgers. Over het algemeen linkse mensen dus.

Kijk, je kan hier niets maar dan ook helemaal niets aan doen. Nederlanders zijn gewoon over het algemeen niet nationalistisch en vaak ook verdraagzaam, live with it. Maar stel je voor dat de hele wereld zo dacht, dan zou je beduidend minder oorlogen in de wereld hebben. Ok die meisje is gewoon dom als ze zegt dat dat racistisch is. Maar vergeet niet wat nationalisme* met de Joden heeft gedaan, vergeet nooit de 2de wereld-oorlog.

*Nationalisme gaat vaak gepaard met het idee dat andere mensen lager dan jouw volk is, in Nederland heb je gelukkig maar weinig van dat soort figuren, die zo denken, maar er is een opkomst van dat soort figuren, laten we hopen dat het niet erger word.

pi_15327106
quote:
Op donderdag 11 december 2003 06:59 schreef yup het volgende:

[..]

Kijk, dat is het gewoon, de meeste Turken en allochtonen verschillen daarin vergeleken met Nederlanders, het is wel een gerust idee dat je een leger hebt die 24/7 klaar is om je land te verdedigen. Turkije leeft eigenlijk tussen z'n "vijanden": Griekenland, Bulgarije, Joegoslavie... allemaal landen die niet zulke goeie relaties hebben met Turkije.

Net als dit verschillen allochtonen en Turken van Nederlanders: We hadden een keer een discussie over hoe het komt dat er zoveel "jonge allochtonen" in zulke mooie auto's rijden. Dit is heel simpel te verklaren: andere prioriteiten en status. Nederlanders gaan hun geld aan uitgaan, kleding enzo. uitgeven, allochtonen niet, die doen andere dingen met hun geld. En BTW Nederlanders zien een auto eerder als een product, dan een status-object, vandaar dat ze BMW's ook "Turken-bak" noemen

Het is eigenlijk wel grappig dat allochtonen auto's als status-objecten zien, vraag aan de eerste beste Marrokaan of Turk wat soort auto hij wilt(vooral de meiden); en het eerste antwoord is: "Een Golf 4 is gewoon vet", of all the cars...

Allochtonen sparen door voor een auto. En ik vind het gewoon racistisch als mensen denken dat omdat ze allochtoon zijn gelijk in de drugshandel zitten en daardoor zulke mooie auto's kunnen rijden.

Ik spaar ook voor een auto en rijbewijs, maar dat heeft een andere reden, ik ben autogek.

Wat ik met deze verhaal wil duidelijk maken; de meeste Turken en Nederlanders hebben gewoon andere ideeen en opvattingen, klaar, punt.

ik vind dit wel erg generaliseren. ik ben ook allochtoon maar ik hecht echt geen waarde aan een BMW, die mooie auto komt wel als ik klaar ben met mijn studie. Ik vind status/ uiterlijk wel belangrijk en ik weet dat veel Nederlanders dat niet vinden. Maar ik zie genoeg Turken die dat blijkbaar ook vinden - als je kijkt hoe ze er bij rond lopen.
Trots zijn op je land is nix slechts aan. ik vind het alleen raar dat veel turken trots zijn op een 'gelweldadig' aspect van de staat

.
pi_15328002
quote:
Op donderdag 11 december 2003 12:29 schreef francia het volgende:

[..]

Je mag het raar vinden, dat is jouw mening.
pi_15328948
quote:
Op donderdag 11 december 2003 06:59 schreef yup het volgende:

Kijk, je kan hier niets maar dan ook helemaal niets aan doen. Nederlanders zijn gewoon over het algemeen niet nationalistisch en vaak ook verdraagzaam, live with it. Maar stel je voor dat de hele wereld zo dacht, dan zou je beduidend minder oorlogen in de wereld hebben. Ok die meisje is gewoon dom als ze zegt dat dat racistisch is. Maar vergeet niet wat nationalisme* met de Joden heeft gedaan, vergeet nooit de 2de wereld-oorlog.

*Nationalisme gaat vaak gepaard met het idee dat andere mensen lager dan jouw volk is, in Nederland heb je gelukkig maar weinig van dat soort figuren, die zo denken, maar er is een opkomst van dat soort figuren, laten we hopen dat het niet erger word.

Jij brengt het wel erg overdreven. Neerkijken op andere volkeren gaat alleen gepaard met extreem nationalisme. Ik heb het over een nationaal gevoel van identiteit met als streven de jeugd meer onderwijzen in de Nederlandse geschiedenis, vlagvertoon zonder dat er paniekerig gereageerd wordt, je op de eerste plaats Nederlander voelen en niet buitenlander als allochtoon zijnde, etc. Gewoon hele normale zaken.
  donderdag 18 december 2003 @ 01:32:48 #108
72188 Doerie
-------------------
pi_15502235
-dubbel post-

[Dit bericht is gewijzigd door Doerie op 18-12-2003 01:38]

Die Geschichte is in Wahreit die Wissenschaft der Pietät
  donderdag 18 december 2003 @ 01:37:58 #109
72188 Doerie
-------------------
pi_15502310
De trots van de Turken heeft niet alleen met de Ottomaanse rijk of Ataturk te maken. Het strekt veel verder. De Turken zijn vooral ook trots op de vele Turkse volkeren in de wereld. De grootste droom van een Turk is dan ook meestal een Groot Turkse Rijk (misschien iets als de EU).

http://www.turkcu.net/turkelleri.htm <- is een lijst met al de landen die Turks zijn.

De Turkse vader vertelt zijn kinderen meestal een verhaaltje over de Grijze Wolf . Een verhaal dat ook de nadruk legt op de kracht en macht van de Turkse voorvaderen. Het is een verhaal waarin een grote Turkse stam, onder leiding van Oguz Han, een grijze wolf volgt in de hoop om betere tijden tegemoet te gaan. Onderweg vecht hij tegen allerlei andere volkeren en wint hij veel land.
Het is dus zo dat de Turken niet alleen trots zijn op de Ottomaanse Rijk. Sommige vinden zelfs dat de Ottomaanse Rijk in het niet valt bij de voorgaande rijken van andere Turkse stammen, zoals de Gök-Türks en Orhon Uygurs.

http://www.turan.tc/dt/eng/history.htm <- ook wel een interessant stukje over de Turken tegen de Chinezen

Er zijn geloof ik in totaal 16 (!) grote turkse rijken geweest in de geschiedenis van de mensheid. Deze 16 rijken is nog steeds de trots van de huidige moderne Turkije. Kijk maar naar het officiële embleem van de staatspresident, daar vind je 16 sterren (het embleem is onveranderlijk en staat vast in de wetboek). Deze 16 sterren moet dus de 16 grote voorgaande turkse rijken voorstellen.

(!!let op.. om plaatjes te kunnen bezichtigen: knippen en plakken in adresbalk. Doorlinken is me niet gelukt)

http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/cumfors.jpg Embleem van de staatstpresident

http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/akhunbayrak.jpghttp://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/altinordubayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/avarbayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/avrupahunbayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/buyukselcukbayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/baburbayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/batihunbayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/gaznelibayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/gokturkbayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/hazarlarbayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/karahanbayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/osmanlibayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/buyukhunbayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/timurbayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/uygurlarbayrak.jpg
http://ozdemirmevlut.sitemynet.com/mynet_resimlerim/doguturkistan.jpg

De vlaggen van de 16 grote Turkse rijken.

Men beweert zelfs dat de Turks het dichtsbij de oertaal staat. Dat heet de zontaaltheorie volgens mij. Zoek het op en je komt meer te weten, kheb nu slaap gekrege

Ga wel een andere keer hiermee verder... als ik zin heb tenminste

[Dit bericht is gewijzigd door Doerie op 18-12-2003 23:22]

pi_15505928
quote:
Op donderdag 18 december 2003 01:37 schreef Doerie het volgende:
....
Zeer interessant stukje. Zo leer ik weer wat bij.
pi_15507747
Toch blijft het een vreemd idee. Ik ben heel erg trots op mijn land, maar ik wil er niet wonen.
Als je er niet wilt wonen uit politieke overtuiging, of je bent bang in de gevangenis te komen, dan snap ik dat je er niet wilt wonen. Maar als je economische motieven hebt niet in het door jou zo aanbeden land te wonen, waarom ben je er zo trots op? En waarom ga je er met je kennis niet naar terug om de boel daar op poten te zetten, de economie te stimuleren.
Ik snap het trots-zijn-op-je-vaderland best wel, ik ben ook trots op NL. En ik ben links, kun je nagaan. Van mij mag er best meer aandacht worden besteed aan vaderlandse geschiedenis, dan komt die trots er vanzelf wel. Maar ik snap dan niet dat je liever hier (in een vreemd land) woont dan in je eigen vaderland.
pi_15508818
quote:
Op donderdag 18 december 2003 11:36 schreef DivineJester het volgende:
Toch blijft het een vreemd idee. Ik ben heel erg trots op mijn land, maar ik wil er niet wonen.
Als je er niet wilt wonen uit politieke overtuiging, of je bent bang in de gevangenis te komen, dan snap ik dat je er niet wilt wonen. Maar als je economische motieven hebt niet in het door jou zo aanbeden land te wonen, waarom ben je er zo trots op? En waarom ga je er met je kennis niet naar terug om de boel daar op poten te zetten, de economie te stimuleren.
Ik snap het trots-zijn-op-je-vaderland best wel, ik ben ook trots op NL. En ik ben links, kun je nagaan. Van mij mag er best meer aandacht worden besteed aan vaderlandse geschiedenis, dan komt die trots er vanzelf wel. Maar ik snap dan niet dat je liever hier (in een vreemd land) woont dan in je eigen vaderland.
prio 1 is altijd brood op de plank.
prio 2 is je gezondheid.

daarna komt de rest pas, vandaar dat velen nog hier wonen.

donderdag 18 december 2003 @ 12:22:47 #113
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_15509010
Ja zo trots op dat landje zijn want het is toch zo fantastisch, dat Turkije.

Zo fantastisch dat miljoenen en nog eens miljoenen alleen maar weg uit Turkije willen.

Zo fantastisch is het nu. Echt iets om trots op te zijn. Dat is een soort trots die een degradatieclub onderin ook heeft: misplaatste trots uit een minderwaardigheidsgevoel.

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  donderdag 18 december 2003 @ 23:28:41 #114
72188 Doerie
-------------------
pi_15528656
quote:
Op donderdag 18 december 2003 12:22 schreef Robert_Jensen het volgende:

Zo fantastisch dat miljoenen en nog eens miljoenen alleen maar weg uit Turkije willen.

Zo fantastisch is het nu. Echt iets om trots op te zijn. Dat is een soort trots die een degradatieclub onderin ook heeft: misplaatste trots uit een minderwaardigheidsgevoel.

Dit slaat dus helemaal nergens op he. Niemand is dan ook trots op de situatie waarin Turkije zich bevindt, het gaat om de cultuur en rijke historie. Dat het nu slecht gaat met Turkije zegt helemaal niets over de trotsgevoelens van de Turken.

Die miljoenen en miljoenen die weg willen zijn meestal de inwoners die in het Oosten van Turkije wonen (en eerlijk gezegd zijn de meesten daartussen ook geen Turken). Het zijn mensen die het financieel erg moeilijk hebben. Trots legt geen brood op de plank. Denk je dat als het goed ging met de economie sommige inwoners nog steeds zouden willen emigreren? Denk het niet.

Zit niet zo te ijlen achter je pc en onderbouw wat je zegt.

donderdag 18 december 2003 @ 23:35:53 #115
72188 Doerie
-------------------
pi_15528866
quote:
Op donderdag 18 december 2003 10:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Zeer interessant stukje. Zo leer ik weer wat bij.

pi_15533331
quote:

Jeej, een topic over Turken of iets dergelijks en RJ is er als de kippen bij om zich even te 'uiten'
  zondag 21 december 2003 @ 17:58:21 #117
50314 Tuana
Turkse Troel
pi_15586141
quote:
Inderdaad, het blijkt maar weer dat het een fantastisch land is gezien de miljoenen toeristen die jaarlijks naar Turkije gaan, gezien de investeerders die in Turkije geld investeren, etc..
quote:
Waar basseer je dat op???
quote:
Turkse trots is iets wat sterk is..en het richt zich niet enkel op de huidige situatie van de Turken. Dit gaat terug tot in de geschiedenis, zoals ook in andere post te lezen is.
I will permit no man to narrow and degrade my soul by making me hate him ...
"I never did give anybody hell. I just told them the truth and they thought it was hell." - Harry Truman
pi_15600493
Kan een Turk mij vertellen of dit waar is.

In Frankrijk heb ik ooit een boek gelezen waarin stond dat Frankrijk Turkije veroverd heeft en dat het Turks veel Franse invloeden heeft.
Zo kennen jullie bijvoorbeeld het woordje "Noel" voor kersmis.

Klopt dat en wanneer was dat?

Tis trouwens heel logisch dat Turken trots zijn op de Turkse geschiedenis, want die was best groots.. net als La France dat de wereldzeeen heeftgedomineerd

.
pi_15604656
quote:
Op maandag 22 december 2003 02:33 schreef francia het volgende:

In Frankrijk heb ik ooit een boek gelezen waarin stond dat Frankrijk Turkije veroverd heeft en dat het Turks veel Franse invloeden heeft.

Tis trouwens heel logisch dat Turken trots zijn op de Turkse geschiedenis, want die was best groots.. net als La France dat de wereldzeeen heeftgedomineerd

Nee, dat is absoluut niet waar. Ze hebben slechts delen onder beheer gekregen. Net zoals Griekenland, Engeland, Italië en nog een land dacht ik. Niet lang daarna werden de Engelsen en Australiërs bij Canakkale verslagen na een zeer bloedige veldslag. De Grieken werden bij Izmir weer terug de zee in gedreven. De Fransen en Italianen vonden het wel best en zijn snel vertrokken. Dus nee, nooit iets in de trant van veroverd.

Dat het Turks enkele franse invloeden heeft is waar, maar niet veel. Wij hebben voor lift bijvoorbeeld het zelfde franse woord en inderdaad ook voor kerst. Zo zijn er nog een paar woorden. Dit is ingezet in de tijd van de Ottomanen. Sommige sultans vonden de franse cultuur zo boeiend destijds, dat ze besloten een aantal zaken over te nemen in het Turks. En net als met de nederlanders hadden de Ottomanen ook goede contacten met de fransen.

Dacht ik. Ik weet het zo niet helemaal zeker, maar ik kan het voor je opzoeken.

pi_15606638
quote:

Alleen sommige tegenwoordig nieuw ontwikkelde dingen hebben buitenlandse namen in Turkije.

Airco: noemen ze Klima, lijkt op Clima van de Fransen.
Nederlanders hebben ook geen eigen woord voor "Airco", ik denk niet dat iemand zo een ding "Luchtverkoeler" gaat noemen

Wagon: Aanhanger, is de Wagon van de Fransen, maar in het Frans betekent het volgens mij iets anders.

Pentium 4 processor: Pentium 4 Islemci, wat laat zien dat niet alle nieuwe technische dingen buitenlandse namen hebben. Dit is namelijk gewoon Turks.

Het is gewoon net als het Nederlands, sommige dingen hebben gewoon Engels (e) (achtige) of Frans (e) (achtige) namen.

maandag 22 december 2003 @ 13:03:31 #121
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_15606811
quote:

Frankrijk en Engeland hebben Turkije verslagen tijdens de 1e wereldoorlog ja. Het Ottomaanse rijk werd toen ontmanteld en Turkije werd veel en veel kleiner gemaakt. De gebieden die eerst onder Turkse controle stonden werden nu door Frankrijk en Engeland beheerst.

Dat zie je op dit kaartje bijvoorbeeld rechtsonder, het roze gebied is land wat Turkije af moest staan, het Groen-gestreepte is het gebied wat Frankrijk en Engeland afpakten van ze:

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_15607080
quote:
Op zondag 7 december 2003 17:22 schreef francia het volgende:
Het is iets wat typisch Nederlands is denk ik.
Franse Marokkanen voelen zich bijna altijd Frans, en Marokkaans op de tweede plaats, dat geldt ook voor andere culturen in Frankrijk, ook Turken (hoewel er niet zoveel Turken zijn in Frankrijk).
Volgens mij ben jij nog nooit in Frankrijk geweest.
  maandag 22 december 2003 @ 13:20:22 #123
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_15607310
quote:
Op maandag 22 december 2003 13:12 schreef Alper het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij nog nooit in Frankrijk geweest.

Dat zijn voornamelijk Algerijnen en Marokkanen.
pi_15607482
quote:
Op maandag 22 december 2003 13:20 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Dat zijn voornamelijk Algerijnen en Marokkanen.

Yup, in Frankrijk heb je behoorlijk veel Marokkanen en Algerijnen
pi_15608440
Wat voor de een veel is, hoeft dat niet perse ook te zijn voor een ander. Zo is het ook andersom natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')