abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 november 2003 @ 14:47:19 #1
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_14729924
Eigenlijk hoort dit topic hier helemaal niet thuis. Middeleeuws zwaardvechten is namelijk eigenlijk helemaal geen sport. Immers, zodra je ergens een sport van maakt, haal je de essentie van de bezigheid weg.
Een voorbeeld dat mij ook is verteld op mijn eerste zwaardvechtles:
Bij schermen staan twee mensen tegenover elkaar die elkaar proberen te steken met flexibele antennes. Deze sport is afgeleid van het zwaardvechten. Maar nu is de essentie van het vechten weggehaald door het feit dat het in veel gevallen om timing gaat. Wanneer de twee personen elkaar namelijk voor het oog gelijk raken, maar de sensoren op hun pakken registreren dat de ene net een miliseconde eerder was met raken, heeft die persoon gewonnen. In de werkelijkheid waren ze beide dood geweest.

Middeleeuws zwaardvechten is dus niet zozeer een sport, maar meer een zeer intensieve bezigheid.

Anyway, ik zit dus bij de zwaardkring in Tilburg (ik zit er niet echt bij, ivm school en zo, maar ik kom er regelmatig zwaardvechten).

Zijn er meer mensen die aan zwaardvechten doen hier? In andere steden, of in Tilburg natuurlijk?(in dat geval is de kans groot dat ik je volgende week weer zie (donderdag, want ja, ik ben nog maar een beginneling.)) En ben jij een beginneling of een gevorderd zwaardvechter?

Ach...
Your uppance will come!
  dinsdag 18 november 2003 @ 14:49:37 #2
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_14730007
Oh ja, als je niet op zwaardvechten zit, maar je mening wil geven mag dat natuurlijk ook...
Ach...
Your uppance will come!
pi_14730169
En boksen is ook geen sport!
Geluk duurt je leven lang.
  dinsdag 18 november 2003 @ 14:54:47 #4
67559 jinxedworld
Fluffy Red Rabbit
pi_14730180
Is dat niet bloedlink???? Of zit je wel onder dikke beschermpakken? Of pak je gewoon houten zwaarden? Wist trouwens niet eens dat daar clubs voor war joh. Maar het klinkt idd wel behoorlijk intensief...
Seeing is believing.. :) --- systeemspecs
  dinsdag 18 november 2003 @ 14:55:58 #5
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_14730215
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 14:54 schreef Geluk het volgende:
En boksen is ook geen sport!
Jawel! Ook daar gaat het om punten wanneer de ander niet KO gemept wordt. Was gisteren trouwens een discussie over in het Jongeren Lagerhuis op TV...
Ach...
Your uppance will come!
pi_14730240
Ja, er schijnt onderzoek te zijn geweest, als je te vaak met een zwaard op je hoofd wordt geslagen, dan sterven er nogal wat hersencellen af... Ze denken er nu aan om het slaan met een zwaard op iemands hoofd te gaan verbieden.

Leuk joh, lijkt me wel wat, beetje zwaardvechten... maar nooit gedaan ofzo... plezier ermee

dinsdag 18 november 2003 @ 14:58:26 #7
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_14730280
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 14:54 schreef jinxedworld het volgende:
Is dat niet bloedlink???? Of zit je wel onder dikke beschermpakken? Of pak je gewoon houten zwaarden? Wist trouwens niet eens dat daar clubs voor war joh. Maar het klinkt idd wel behoorlijk intensief...
Bloedlink is het niet. Wij (beginners) vechten nog met houten zwaarden inderdaad en krijgen verschillende basis-posities aangeleerd. Elke week komt er weer iets nieuws bij, krijgen we een stukje geschiedenis en voeren we dat alles uit. Bij de gevorderden groep waar ik ook eens ben wezen kijken vechten ze wel veel met metalen zwaarden en dat is wel ontzettend indrukwekkend. Maar de meeste van die zwaarden zijn niet scherp en als ze dat wel zijn komt er beschermende kleding bij kijken. (Natuurlijk wel in stijl, dus maliėnkolders en dergelijken) Ziet er wel ontzettend stoer uit moet ik zeggen..)
Ach...
Your uppance will come!
  dinsdag 18 november 2003 @ 15:01:00 #8
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_14730373
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 14:57 schreef Kaaltie het volgende:
Ja, er schijnt onderzoek te zijn geweest, als je te vaak met een zwaard op je hoofd wordt geslagen, dan sterven er nogal wat hersencellen af... Ze denken er nu aan om het slaan met een zwaard op iemands hoofd te gaan verbieden.

Leuk joh, lijkt me wel wat, beetje zwaardvechten... maar nooit gedaan ofzo... plezier ermee

Haha.. ja daar heb ik ook iets van gehoord ... Ik voel me ook al wel een beetje dommer dan voordat ik eraan mee deed... ...
Maar we gaan nog niet voluit op elkaar in rammen bij de les. (Of we moeten het helemaal onder de knie hebben en we vertrouwen elkaar enzo) Tis allemaal nog een beetje proberen en rustig aan de bewegingen goed uitvoeren.
Ach...
Your uppance will come!
pi_14730555
niet echt zwaardvechten maar ik ga binnenkort beginnen met iaido.
dat is vrij vertaald "de kunst van het trekken van het zwaard"
maar dus nog een zwaar beginneling.
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread
  dinsdag 18 november 2003 @ 15:10:56 #10
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_14730684
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 15:06 schreef Wh33L het volgende:
niet echt zwaardvechten maar ik ga binnenkort beginnen met iaido.
dat is vrij vertaald "de kunst van het trekken van het zwaard"
maar dus nog een zwaar beginneling.
Dat is met Japanse zwaarden toch? Waar ga je dat doen? Want dat lijkt me ook zo ontzettend cool...
Ach...
Your uppance will come!
pi_14730787
als ik het ga doen (wat ik nog niet helemaal cker weet) in de zelfde sportschool waar ik nu al jiu-jitsu volg in het pitoreske beverwijk
pi_14730921
Een vriendin van mij zit op zwaardvechten in Utrecht (relevante informatie.. ja)
Ask me no questions and I'll tell you no lies
  dinsdag 18 november 2003 @ 15:28:55 #13
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_14731260
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 15:14 schreef Wh33L het volgende:
als ik het ga doen (wat ik nog niet helemaal cker weet) in de zelfde sportschool waar ik nu al jiu-jitsu volg in het pitoreske beverwijk
Zal ik toch eens kijken of ze dat in Tilburg ook geven... Want Beverwijk is niet bepaald in de buurt...
Ach...
Your uppance will come!
pi_14732261
kijk anders hier maar eens

http://www.nkr.nl/

staat een stukje over iaido en links naar een aantal sportscholen

dinsdag 18 november 2003 @ 18:28:18 #15
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_14735757
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 16:02 schreef Wh33L het volgende:
kijk anders hier maar eens

http://www.nkr.nl/

staat een stukje over iaido en links naar een aantal sportscholen

En ja hoor... 1tje in Tilburg.. Thnx!!
Ach...
Your uppance will come!
pi_14743614
geen dank, graag gedaan
  woensdag 19 november 2003 @ 20:27:11 #17
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_14768712
aikido... niet echt zwaardvechten maar de vechtsport is er bijna volledig opgebaseerd en af en toe word er ook geoefend met zwaarden. (bokken)
/-=]
|o-0
~~~`
pi_14779595
Ik heb pas kennis gemaakt met shinkendo ; iaido maar dan dynamischer zeg maar , is goed bevallen!
Ze geven op 3 plaatsen in NL les , zie de site voor meer info hierover
> BTi <
Only the light called darkness can show who i really am...
pi_14784890
quote:
Op woensdag 19 november 2003 20:27 schreef DeWaasheid het volgende:
aikido... niet echt zwaardvechten maar de vechtsport is er bijna volledig opgebaseerd en af en toe word er ook geoefend met zwaarden. (bokken)
Is toch meer een verdedigingssport į la Taekwondo ?
Ach...
Your uppance will come!
pi_14784913
quote:
Op donderdag 20 november 2003 08:02 schreef ninja-mod het volgende:
Ik heb pas kennis gemaakt met shinkendo ; iaido maar dan dynamischer zeg maar , is goed bevallen!
Ze geven op 3 plaatsen in NL les , zie de site voor meer info hierover
Dat is ook een keer op TV geweest.. Bij een of ander spelprogramma geloof ik.. Zag er wel vrij indrukwekkend uit... Maar dat is toch de Japanse manier van zwaardvechten?
Ach...
Your uppance will come!
  donderdag 20 november 2003 @ 12:32:44 #21
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_14785240
quote:
Op donderdag 20 november 2003 12:20 schreef ReSpawn het volgende:

[..]

Is toch meer een verdedigingssport į la Taekwondo ?

Het is een verdedigingsport ja, maar niet a la taekwondo.. wat ik iig niet bepaald een verdedigingssport vind.
maar met aikido leer je wel hoe je slagen met een zwaard moet tegenhouden en counteren.
/-=]
|o-0
~~~`
pi_14785354
quote:
Op donderdag 20 november 2003 12:32 schreef DeWaasheid het volgende:

[..]

Het is een verdedigingsport ja, maar niet a la taekwondo.. wat ik iig niet bepaald een verdedigingssport vind.
maar met aikido leer je wel hoe je slagen met een zwaard moet tegenhouden en counteren.

Ja... Ik weet dat het niet op Taekwondo lijkt, maar ik doelde meer op het feit dat je niet constant bezig bent met zwaarden... Taekwondo is trouwens wel een verdedigingssport. Je leert je eerst verdedigen en dan, wanneer het niet anders meer kan, moet je de tegenstander uitschakelen...
Ach...
Your uppance will come!
  zondag 30 november 2003 @ 15:19:48 #23
46072 cealen
i put a spell on you :D
pi_15037641
In enschede wordt ook les gegeven in middeeleeuwse krijgskunst wat dus onder andere ook het zwaardvechten heeft en wat respawn zegt heeft ie gelijk in het is geen sport maar een kunst
of all the tings ive lost i miss my mind the most - ozzy
pi_15067611
Gaaf!

Ik heb een tijdje krav-maga gedaan...Dat is dan weer meer gericht op zelfverdediging. Kort samengevat is het aangevallen worden en terug-aanvallen.

Ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten neerzetten, maar goed.
Lijkt me wel mega-interessant, dat zwaardvechten. Binnenkort maar even naar ons mooie stadscentrum gaan, en informeren

maandag 1 december 2003 @ 19:59:49 #25
46072 cealen
i put a spell on you :D
pi_15068724
als het je gaaf lijkt kun je het beste gewoon een keer gaan kijken en dan zelf mee doen daar leer je dan ook gelijk wat van
of all the tings ive lost i miss my mind the most - ozzy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')