Suc6
Meten is weten, en als je het verkeerd aansluit is je radio kapoet, dus pas wel op...
quote:Ja daar heb ik wat aan.
Op maandag 17 november 2003 14:50 schreef _oxje_ het volgende:
Wat een puinzooi!Suc6
Meten is weten, en als je het verkeerd aansluit is je radio kapoet, dus pas wel op...
quote:ik geef je wel twee tips, en tis zeker een puinzooi
Op maandag 17 november 2003 14:51 schreef gijsje79 het volgende:[..]
Ja daar heb ik wat aan.
quote:Kan ik ook kijken welk draad er naar de accu loopt?
Op maandag 17 november 2003 14:52 schreef Greyfox het volgende:
Als je een weerstands meting tussen je carroserie en 1 van je draadjes doet, en hij geeft rond de 0 ohm aan (10 ohm is dat ook nog), kun je ervan uit gaan dat dat de massa is.
quote:Dat kan, maar ik weet niet hoe handig je bent.
Op maandag 17 november 2003 14:54 schreef gijsje79 het volgende:[..]
Kan ik ook kijken welk draad er naar de accu loopt?
quote:Oke de draden bij elkaar zijn rood met wit, bruin met zwart en zwart met bruin.
Op maandag 17 november 2003 14:57 schreef Greyfox het volgende:[..]
Dat kan, maar ik weet niet hoe handig je bent.
Meten is veel makkelijker en zekerder.
Als je geen meter hebt, koop dan een eenvoudige want die zul je nog vaker gaan gebruiken.
Meestal is 'zwart' een schakeldraad of massa, maar dat weet je nooit zeker.
quote:Oke de draden bij elkaar zijn rood met wit, bruin met zwart en zwart met bruin.
Op maandag 17 november 2003 14:57 schreef Greyfox het volgende:[..]
Dat kan, maar ik weet niet hoe handig je bent.
Meten is veel makkelijker en zekerder.
Als je geen meter hebt, koop dan een eenvoudige want die zul je nog vaker gaan gebruiken.
Meestal is 'zwart' een schakeldraad of massa, maar dat weet je nooit zeker.
paars & paars/zwart, grijs & grijs/zwart, groen & groen/zwart en wit & wit/zwart gaan naar je speakers.
Nu moet je in je auto eerst kijken welke draad de constante plus is.
Je pakt eeen voltmeter en meet (zonder dat de sleutel op contact staat) welke draad spanning geeft. Deze draad moet aan de gele draad van de radio.
Dan zet je hem op het contact, de draad die dan spanning geeft moet aan de rode draad van de radio. Massa (zwart) spreekt voor zich.
Succes!
quote:Ga effen kijken waar ik een meter kan vinden.
Op maandag 17 november 2003 15:01 schreef RedLine het volgende:
Radio:
Geel = Memory Backup (constante +)
Rood = Geschakelde Plus
Zwart = Massapaars & paars/zwart, grijs & grijs/zwart, groen & groen/zwart en wit & wit/zwart gaan naar je speakers.
Nu moet je in je auto eerst kijken welke draad de constante plus is.
Je pakt eeen voltmeter en meet (zonder dat de sleutel op contact staat) welke draad spanning geeft. Deze draad moet aan de gele draad van de radio.
Dan zet je hem op het contact, de draad die dan spanning geeft moet aan de rode draad van de radio. Massa (zwart) spreekt voor zich.Succes!
[Dit bericht is gewijzigd door MSXUser op 17-11-2003 15:04]
zoja:
Meet met de voltmeter tussen de carosserie (een punt waar geen lak op zit) en de drie draden welke uit de kabelboom komen wanneer je contact op staat en een tweede keer wanneer je contact afstaat.
contact op: contact af:
draad 1 11-14 V 11-14 V
draad 2 11-14 V 0 V
draad 3 0 V 0 V
Dan weet je wat waar moet,
3 is de massa
2 is de geschakelde plus
1 is de constante plus
quote:Zijn dat die rode gevallen? Want laatste heb ik ook een nieuwe autoradio gekocht en achter de oude zat een pestbende aan draden. Al die draden zaten aan 1 connector, connector los, nieuwe kopen voor mijn auto merk, en aansluiten maar!
Op maandag 17 november 2003 15:03 schreef MSXUser het volgende:
Welke malloot heeft die draadboom zo toegetakeld? Beste is volgens mij om alles los te halen en dan kijken waar de draden op uitkomen. Op deze mnier is er domweg niet uit te komen. Wil je het helemaal netjes doen, koop dan gelijk nieuwe ISO connectoren.
Makkelijker kan niet!!
quote:Heb ik dan ook nog een iso connector nodig?
Op maandag 17 november 2003 15:03 schreef MSXUser het volgende:
Welke malloot heeft die draadboom zo toegetakeld? Beste is volgens mij om alles los te halen en dan kijken waar de draden op uitkomen. Op deze manier is er domweg niet uit te komen. Wil je het helemaal netjes doen, koop dan gelijk nieuwe ISO connectoren.
quote:Heb nu een spanningsmeter maar word er niet wijzer van.
Op maandag 17 november 2003 15:06 schreef gijsje79 het volgende:[..]
Heb ik dan ook nog een iso connector nodig?
quote:Lampje kapot
Op maandag 17 november 2003 15:58 schreef gijsje79 het volgende:[..]
Heb nu een spanningsmeter maar word er niet wijzer van.
Het lampje zal eigenlijk moeten branden maar brand dus mooi niet he.
// n00b mode
Als je de sleutel omdraait heb je de geschakelde + te pakken als je dan al iets meet, als je sowieso een 12V meet heb je de accu te pakken. Als massa heb je meestal zwart nodig inderdaad.
Als dit allemaal niet lukt kan je er aan denken de kabels direct op je accu aan te sluiten. Dus de massa op de referentie - van de accu aansluiten
quote:Hoeft niet, maar het is een stuk eenvoudiger, mocht je ooit eens een andere radio willen inbouwen.
Op maandag 17 november 2003 15:06 schreef gijsje79 het volgende:
Heb ik dan ook nog een iso connector nodig?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |