Waarom?
Hij zei dat als je niet goed leeft, dat je dan naar de hel gaat. Later corrigeerde hij zijn uitspraak, en zei hij: Het is aan God te beslissen of je naar de hemel of naar de hel gaat. Maar in ieder geval had hij het idee dat als hij goed leefde, en geloofde, dat hij naar de hemel zou gaan.
Ik legde hem een theorie voor:
Stel, ik ga dood. Ik heb in mijn leven nooit geloofd, en me dus ook niet aan God's leefregels gehouden. Ik heb geleefd naar wat mij goed leek. Nu ben ik dood, en kom ik bij God. Die stuurlt mij vervogens naar de hel.
Is dat nou niet heel onsympathiek van hem? Hij heeft zijn bestaan niet aan mij duidelijk gemaakt. Terwijl hij toch de schepper is, en dus de macht heeft om iedereen te laten geloven als hij wil. Zou je denken. Ik heb dus, mede door zijn 'beleid', niet geloofd, en daarom stuurt hij me naar de hel. Dat vind ik een erg onaardige God.
Hierdoor raakte de Christen een beetje gepikeerd. Hij zei dat ik respect moest hebben voor God. Ik zei dat ik met geen mogelijkheid respect kon hebben voor God, aangezien ik niet in hem geloof. Ik zei tegen die jongen dat ik alleen respect voor hém kon hebben, en voor zijn opvattingen. En aangezien hij mij zijn visie verteld, vertel ik hem de mijne.
Daar vond ik niks mis mee. Hij vond echter dat ik hem gekwetst had. Hij zei: "Ik ga toch ook niet over jou vader en moeder zeggen dat het klootzakken zijn! "
*En zie hier, mijn eerste topic in WFL*
* Toeps is benieuwd naar jullie mening over dit voorval.
maar respect voor god? wat heeft 'hij' voor mij gedaan waardoor ik 'hem' moet respecteren?
zelfs als ie bestaat in de vorm die gelovigen hem geven, dan vind ik 'hem' nog een klootzak.
Beetje lange teentjes als je dan al de analogie trekt met schelde over ouders...
nooit met gelovigen in discussie gaan, je wint het toch en zij zullen altijd:
- gepikeerd zijn
- bij hun standpunt blijven
- 1000x dezelfde argumenten aan blijven voeren terwijl jij telkens met nieuwe komt.
quote:Hoe kun je nu respect hebben voor iets wat in jouw ogen niet bestaat? Of het een klootzak vinden?
Op dinsdag 11 november 2003 14:33 schreef Toeps het volgende:
Je moet respect hebben voor God, dat is wat een Christen uit Ede laatst tegen me zei.Daar vond ik niks mis mee. Hij vond echter dat ik hem gekwetst had. Hij zei: "Ik ga toch ook niet over jou vader en moeder zeggen dat het klootzakken zijn!
"
Rare jongens, die gelovigen
quote:Wel fijn dat 'we' niet allemaal op één hoop worden gegooit
Op dinsdag 11 november 2003 14:41 schreef SpikeAlike het volgende:
Ik geef jou compleet gelijk.. de redenatie van christenen klopt niet..
[Dit bericht is gewijzigd door Razzmatazz op 11-11-2003 14:52]
[Dit bericht is gewijzigd door Pie.er op 11-11-2003 14:55]
quote:Ja, en dan vooral respect hebben omdat andere mensen dat zeggen.
Op dinsdag 11 november 2003 14:44 schreef qyn het volgende:[..]
Hoe kun je nu respect hebben voor iets wat in jouw ogen niet bestaat? Of het een klootzak vinden?
Rare jongens, die gelovigen
quote:Het lijkt onsympathiek, maar dat is het niet. Is het niet sympathiek dat Hij ons een vrije keuze laat maken, waarbij Hij ons niet beïnvloed? Maar zodra wij Hem zoeken Hij Zich aan ons bekendmaakt?
Op dinsdag 11 november 2003 14:33 schreef Toeps het volgende:Ik legde hem een theorie voor:
Stel, ik ga dood. Ik heb in mijn leven nooit geloofd, en me dus ook niet aan God's leefregels gehouden. Ik heb geleefd naar wat mij goed leek. Nu ben ik dood, en kom ik bij God. Die stuurlt mij vervogens naar de hel.
Is dat nou niet heel onsympathiek van hem? Hij heeft zijn bestaan niet aan mij duidelijk gemaakt. Terwijl hij toch de schepper is, en dus de macht heeft om iedereen te laten geloven als hij wil. Zou je denken. Ik heb dus, mede door zijn 'beleid', niet geloofd, en daarom stuurt hij me naar de hel. Dat vind ik een erg onaardige God.
quote:Waarom moet ik iets zoeken waarvan ik niet weet of het bestaat? Dan kan ik alles wel gaan zoeken.
Op dinsdag 11 november 2003 15:01 schreef nEDerland het volgende:[..]
Het lijkt onsympathiek, maar dat is het niet. Is het niet sympathiek dat Hij ons een vrije keuze laat maken, waarbij Hij ons niet beïnvloed? Maar zodra wij Hem zoeken Hij Zich aan ons bekendmaakt?
quote:Hoe kan je goeie keuzes maken als de alternatieven niet bekend zijn en zich ook niet kenbaar willen maken?
Het lijkt onsympathiek, maar dat is het niet. Is het niet sympathiek dat Hij ons een vrije keuze laat maken, waarbij Hij ons niet beïnvloed? Maar zodra wij Hem zoeken Hij Zich aan ons bekendmaakt?
quote:Ik heb een afkeer van mensen die zo hun geloof opdringen.. vooral christenen hebben daar een handje van aan..
Op dinsdag 11 november 2003 14:48 schreef Levitation het volgende:[..]
Wel fijn dat 'we' niet allemaal op één hoop worden gegooit
quote:Het feit dat je er wel vanaf weet is toch al genoeg. Er is genoeg ruimte om God te leren kennen. Dus voor jou gaat de smoes niet meer op dat je van niks wist.
Op dinsdag 11 november 2003 14:33 schreef Toeps het volgende:
Ik legde hem een theorie voor:
Is dat nou niet heel onsympathiek van hem? Hij heeft zijn bestaan niet aan mij duidelijk gemaakt.
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 14:53 schreef Pie.er het volgende:
Ik vind het jammer voor die jongen... Doordat hem jarenlang is aangeleerd dat hij een god moet gehoorzamen heeft hij geen respect meer voor ongelovigen, is hij zijn rationaliteit verloren. Een redenering over zijn god die niet positief is vat hij meteen op als een persoonlijke aanval. Een normale conversatie over dit onderwerp wordt op zo'n manier onmogelijk.
Terwijl hij misschien zonder godsdienst een voorbeeld voor de samenleving zou kunnen zijn, ik ken de jongen verder niet natuurlijk.
quote:Keuze? Oh die van 'geloof in mij of rot lekker weg in de hel'. Dan is 'geef me je geld of ik schiet je kop eraf' ook een keuze.
quote:Wat ik weet is dat er mensen zijn die in God geloven. Zij baseren hun geloof echter niet op onweerlegbare bewijzen. Pas als die er komen ga ik het God-verhaal geloven.
Op dinsdag 11 november 2003 15:22 schreef SilverMane het volgende:[..]
Het feit dat je er wel vanaf weet is toch al genoeg. Er is genoeg ruimte om God te leren kennen. Dus voor jou gaat de smoes niet meer op dat je van niks wist.
quote:Ja het is waar je de nadruk op leg. Op wfl zijn ze allemaal wel heel erg op de hel gefixeerd. Geloven is wel iets meer als een enkeltje hemel. Daarnaast snap ik de drukte van een niet theist nooit. Zij staan toch buiten de hemel en de hel vanwaar die drukte? Toch bang of van binnen weten dat er toch zoiets is? Wist ik het maar
Op dinsdag 11 november 2003 15:26 schreef PvtRyan het volgende:[..]
Keuze? Oh die van 'geloof in mij of rot lekker weg in de hel'. Dan is 'geef me je geld of ik schiet je kop eraf' ook een keuze.
Sowieso een God met ijdele en arrogante trekjes, wat heeft een almachtig wezen nou aan aanbiddende mensen?
quote:Nee dat vind God niet leuk nee. Jullie spreken over dingen en denken over dingen waar jullie eigenlijk de balle verstand van hebben. Ik kan me goed voorstellen dat je zo over die dingen denkt als buitenstaander. Pas als je echt in de materie gaat verdiepen zie je de diepere betekenissen. Ik zou zeggen ga een alpha cursus volgen. Hopelijk heb je er wat aan.
Op dinsdag 11 november 2003 15:27 schreef Toeps het volgende:[..]
Wat ik weet is dat er mensen zijn die in God geloven. Zij baseren hun geloof echter niet op onweerlegbare bewijzen. Pas als die er komen ga ik het God-verhaal geloven.
Wat ik niet logisch vind, is dat als God almachtig is, waarom hij dan niet onomstotelijk duidelijk maakt dat hij bestaat. Waarom laat hij zo veel twijfel bestaan? Vind hij het soms leuk om miljoenen mensen naar de hel te sturen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |