abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14536209
Het vorige topic strandde met ruwweg de volgende 2 onderwerpen:

* Als God een vader zou zijn, wordt het tijd voor een kinderbescherming. Zodra zijn kinderen een beetje volwassen worden en twijfelen aan zijn woorden, maakt hij een brandstapel gereed.
* Er zijn gelovigen die niet kunnen bevatten dat er mensen zijn die niet in een God, laat staan in een karikatuur uit de Bijbel of Koran geloven.

Hier waren we

pi_14536473
sowieso zijn geloven op een gegeven moment 'verzonnen' om natuurverschijnselen te verklaren
Energy!
pi_14536481
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:11 schreef Mariel het volgende:

Als God een vader zou zijn, wordt het tijd voor een kinderbescherming. Zodra zijn kinderen een beetje volwassen worden en twijfelen aan zijn woorden, maakt hij een brandstapel gereed.

Ja, mijn vader deed dat nooit ?
Is de kindertelefoon voor de gelovigen de stichting Korrelatie ? oh nee, die is opgeheven
quote:
* Er zijn gelovigen die niet kunnen bevatten dat er mensen zijn die niet in een God, laat staan in een karikatuur uit de Bijbel of Koran geloven.
Er zijn ook ongelovigen die niet kunnen bevatten dat er mensen zijn die in een God, en dan vooral de karikatuur uit de Bijbel of de Koran, geloven.
fokschaap
pi_14536595
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:19 schreef energizer het volgende:
sowieso zijn geloven op een gegeven moment 'verzonnen' om natuurverschijnselen te verklaren
Dit betwijfel ik. Het is niet de essentie van religie, laat staan van geloof.
pi_14536640
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:20 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Er zijn ook ongelovigen die niet kunnen bevatten dat er mensen zijn die in een God, en dan vooral de karikatuur uit de Bijbel of de Koran, geloven.

Goed punt

Heb je een idee waarom dat zo is, en wie zo zijn?

pi_14536645
in de eerste instantie wel IMHO... wanneer zou religie ontstaan moeten zijn, als je het bekijkt in de tijdslijn van homo erectus tot de moderne mens?
Energy!
  maandag 10 november 2003 @ 21:26:18 #7
64000 Clueme
So what is the speed of dark?
pi_14536648
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:11 schreef Mariel het volgende:
Het vorige topic strandde met ruwweg de volgende 2 onderwerpen:

* Als God een vader zou zijn, wordt het tijd voor een kinderbescherming. Zodra zijn kinderen een beetje volwassen worden en twijfelen aan zijn woorden, maakt hij een brandstapel gereed.

Hier waren we

Dat klopt beide. Alleen is het topic gesloten omdat, er op een vreemde manier conversatie gevoerd werd. Ik gok dat dat nu weer gaat gebeuren Maar om je op weg te helpen;

Zodra je alle geloven ter wereld bestudeert en hun oorsprong achterhaald kom je te weten dat het nooit de bedoeling is geweest monotheisme te creeren. Dat komt voort uit een domme manier van interpreteren.
In Jezus zijn eigen woorden;

"Daarom spreek ik tot hen in gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan" (Matth. 13:12)

Die gelijkenissen zijn zo letterlijk genomen, dat daar mede door de wijzigingen door de kerk de traditionele geloven uit zijn ontstaan.

En dat er gelovigen zijn die niet kunnen bevatten dat er mensen zijn die verder kijken dan hun neus lang is is hun probleem. Laat me alsjeblieft niet lachen met zinnen zoals; als jezus weder opstaat ben ik tenminste gered, met de dag des oordeels. Wat een giller. Voor degene die zo denken kan ik alleen een diep gevoel van medelijden voelen omdat, dit geloof je grootste beperking is.

<> All I want is a warm bed and a kind word and unlimited power. <> Me, Ambivalent? Well, yes and no. <>
pi_14536658
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:24 schreef Mariel het volgende:

[..]

Dit betwijfel ik. Het is niet de essentie van religie, laat staan van geloof.

is misschien niet, was misschien wel
fokschaap
pi_14536726
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:26 schreef energizer het volgende:
in de eerste instantie wel IMHO... wanneer zou religie ontstaan moeten zijn, als je het bekijkt in de tijdslijn van homo erectus tot de moderne mens?
Dat is denk ik moeilijk te bepalen, omdat het lang duurde eer we begonnen te schrijven. Hetgeen toen geschreven is van doorvertellingen, waarvan we niet weten wanneer deze ontstaan zijn. Hierdoor weten we tevens niet hoe de tijds-achtergrond was. Voorbeelden van jouw religies zijn denk ik wel bijvoorbeeld de Noorse mythologie.
pi_14536738
trouwens... in de originele bijbel was er niet één god, maar werd het hebreeuwse woord voor 'goden' gebruikt (meervoud dus)
Energy!
  maandag 10 november 2003 @ 21:31:19 #11
64000 Clueme
pi_14536819
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:26 schreef energizer het volgende:
Wat betekend IMHO?

Al het geloof komt ontstond in het paleo-lithicum.
Oorspronkelijk was het een wetenschaps filosofie en geen monotheisme. Dat is trouwens onstaan in azie.
De vedas zijn echter veel ouder.
Uiteraard was de homo sapiens (wetende mens) de eerste die de mogelijkheid had een wereld beeld te conditioneren.

<> All I want is a warm bed and a kind word and unlimited power. <> Me, Ambivalent? Well, yes and no. <>
pi_14536955
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:31 schreef Clueme het volgende:

[..]

Wat betekend IMHO?

Al het geloof komt ontstond in het paleo-lithicum.
Oorspronkelijk was het een wetenschaps filosofie en geen monotheisme. Dat is trouwens onstaan in azie.
De vedas zijn echter veel ouder.
Uiteraard was de homo sapiens (wetende mens) de eerste die de mogelijkheid had een wereld beeld te conditioneren.

IMHO = in my honest opinion

Dus religie is geëvolueerd vanuit een wetenschaps filosofie. Dat betekent dus dat de bijbel misschien wel op historische feiten berust maar er toch alleen is om bepaalde dingen te verklaren.

Energy!
  maandag 10 november 2003 @ 21:38:49 #13
64000 Clueme
pi_14537065
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:35 schreef energizer het volgende:

[..]

Dus religie is geëvolueerd vanuit een wetenschaps filosofie. Dat betekent dus dat de bijbel misschien wel op historische feiten berust maar er toch alleen is om bepaalde dingen te verklaren.

Kan jij me een voorbeeld noemen van wat de bijbel verklaard?

De bijbel is geschreven voor mensen met een zekere mate van inzicht, het is een grove fout te denken dat je de bijbel letterlijk kan lezen.

Als je wilt kan ik hier wel wat voorbeelden van geven?

pi_14537118
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:35 schreef energizer het volgende:

[..]

humble
fokschaap
  maandag 10 november 2003 @ 21:43:50 #15
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_14537231
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:26 schreef Clueme het volgende:
Alleen is het topic gesloten omdat, er op een vreemde manier conversatie gevoerd werd.
Klopt niet. Bij 11 en een halve bladzijde is een topic namelijk vol. Sluit dan automatisch.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_14537259
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:28 schreef energizer het volgende:
trouwens... in de originele bijbel was er niet één god, maar werd het hebreeuwse woord voor 'goden' gebruikt (meervoud dus)
Er worden naar ik meen ook verschillende woorden gebruikt voor god of goden. Interessant in dit ligt is Kabbalah, wat uitgaat van diverse niveaus van meerdere goden. De goden waar je het nu over hebt (elohim) zijn naar ik meen in dat licht de scheppende goden.
  maandag 10 november 2003 @ 21:45:29 #17
64000 Clueme
pi_14537287
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:43 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Klopt niet. Bij 11 en een halve bladzijde is een topic namelijk vol. Sluit dan automatisch.

Vreemd.
pi_14537324
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:45 schreef Clueme het volgende:

[..]

Vreemd.

short unsigned integer. Gaat maar tot 255 posts in dat geval. "bug" in het ontwerp van android.
  maandag 10 november 2003 @ 21:48:38 #19
64000 Clueme
pi_14537383
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:44 schreef Mariel het volgende:

[..]

Er worden naar ik meen ook verschillende woorden gebruikt voor god of goden. Interessant in dit ligt is Kabbalah, wat uitgaat van diverse niveaus van meerdere goden. De goden waar je het nu over hebt (elohim) zijn naar ik meen in dat licht de scheppende goden.

Goden zijn fantasie figuren die als "ezelsbruggetjes" diende om de chakra's in de wetenschaps filosofie te onthouden.
Volgens de traditie symboliseerde ze dus energie kanalen in het astrale lichaam van de mens.
pi_14537684
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:48 schreef Clueme het volgende:

[..]

Goden zijn fantasie figuren die als "ezelsbruggetjes" diende om de chakra's in de wetenschaps filosofie te onthouden.
Volgens de traditie symboliseerde ze dus energie kanalen in het astrale lichaam van de mens.

Welke traditie heb je het nu over?

Volgens Kabbalah zijn er op meerdere niveaus goden, waarvan het astrale niveau een eigen set krijgt.

Ik zie God zelf als het al, zowel het materiele, als het astrale en etherische.

pi_14537923
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:26 schreef Mariel het volgende:

Heb je een idee waarom dat zo is, en wie zo zijn?

vanwege de rare verhalen over het moeten aanbidden, de oorlogen etc..ik ben bv. zo !
fokschaap
pi_14538029
quote:
Op maandag 10 november 2003 22:04 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

vanwege de rare verhalen over het moeten aanbidden, de oorlogen etc..ik ben bv. zo !

Je bent vrij genuanceerd nog anders hoor, maar je wil nog wel eens wat speldenprikjes uitdelen.. Maar hoe zie jij een God die je niet hoeft te aanbidden, en gruwelt van oorlog?
  maandag 10 november 2003 @ 22:10:40 #23
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_14538134
Natuurlijk kan men niet exact bepalen wanneer er religie bestond en dus ook niet of het eventueel uit een wetenschapsreligie (?) voortkwam, maar wel kunnen de grafgeschenken van oudere mensen (en Neanderthalers?) een indicatie zijn van een mogelijk geloof in een hiernamaals.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  maandag 10 november 2003 @ 22:11:43 #24
64000 Clueme
pi_14538163
quote:
Op maandag 10 november 2003 21:57 schreef Mariel het volgende:

[..]

Welke traditie heb je het nu over?

Volgens Kabbalah zijn er op meerdere niveaus goden, waarvan het astrale niveau een eigen set krijgt.

Ik zie God zelf als het al, zowel het materiele, als het astrale en etherische.

Volgens de traditie van de wetenschap filosofie.
Het punt is dat, toen de eerste persoon (patanjali) begon met het opschrijven van deze teksten hij er meteen een draai aan gaf (door zijn interpretatie van de realiteit, psychologisch gezien).

De veda's zijn de oudste geschriften die er ooit gevonden zijn en sommige zeggen dat ze 10.000 jaar oud zijn, andere 10.000e jaren.
Dat is waar ik nu naar verwijs. Er is zeer veel aanleiding om te geloven dat alle soorten die niet op zichzelf "ontstaan" zijn hier van afgeleid zijn.

Dus volgens jou zijn we god en leven we in god? Das interessant.
Dus dan bedoel je eigenlijk dat wij een uitdrukking zijn van god?
Kan je ietsje specifieker zijn?

maandag 10 november 2003 @ 22:17:20 #25
73595 Pentagrammus
Son of Northern Darkness
pi_14538349
quote:
Er zijn gelovigen die niet kunnen bevatten dat er mensen zijn die niet in een God, laat staan in een karikatuur uit de Bijbel of Koran geloven.
Zo'n iemand heb ik dus pas mee zitten praten..echt erg!
"Waarom denk je god niet nodig te hebben in je leven?"
ARGHHH [hier stond opmerking die ik ff weg "gefilterd" heb ]
"And the Earth was without Form and Void...And Darkness was upon the Face of the Deep"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')