Binnenkort gaat eindelijk Grimm van Alex van Warmerdam (o.a. De Jurk) in premiere. Een Nederlandse film waar ik al een tijd naar uitkijk. Vandaar dat ik deze film graag even in dit topic onder de aandacht breng om ook andere mensen enthousiast te maken.
En om Sunchaser de gelegenheid te geven om de godganse boel weer af te zeiken, uiteraard.
Een stukje uit de Groene Amsterdammer over deze film:
quote:Op de website zelf wordt het verhaal nogal suf beschreven, in de zin dat al het vreemde uit de film hier helemaal niet aan bod komt.
Grimm vertelt, zoals de titel aanduidt, het sprookjesachtige verhaal van een broer en zus die wegens armoede alleen worden achtergelaten in een donker bos. Via allerlei bovennaturrlijke ontwikkelingen vinden ze de weg naar Spanje. Dat ze daar alleminst in een wereld van seks, drank en zon belanden - in de stijl van Costa! of Volle Maan - zou een knipoog van Van Warmerdam kunnen zijn naar de succesvolle <<publiekfilms>>. Zijn reizende kinderen komen evenwel niet in het paradijs terecht, maar belanden eerder in een lynchiaanse wereld, vol met zieke vrouwen in rolstoelen, waanzinnige artsen, vreemde butlers en een stadje uit een spaghettiwestern.
quote:
Jacob en zijn zus Marie worden op een koude winterdag in het bos achtergelaten door hun werkeloze vader. Jacob vindt in zijn jas een briefje van zijn moeder waarin zij hen maant naar haar broer in Spanje te gaan. Eenmaal in Spanje blijkt hun oom te zijn overleden. Marie ontmoet Diego, een Spaanse chirurg, en wordt verliefd op hem. Diego woont samen met zijn zieke, overheersende zuster Teresa. Tot verbijstering van Jacob wil Marie met Diego trouwen. Zelfs na de bruiloft probeert de jaloerse Jacob zijn zusje bij Diego weg te krijgen. Als dat niet lukt, begint hij zijn zwager te tarten. Al snel blijkt dat dit voor niemand onbestraft blijft.
Het is uiteindelijk een modern sprookjes, losjes gebaseerd op de sprookjes van de gebroeders Grimm. Maar ik geloof dat we het vooral in de naargeestige sfeer van deze sprookjes moeten zoeken.
Met in de hoofdrollen:
Halina Reijn
Jacob Derwig
Op www.granietfilm.nl (ja dat is een hele lelijke site!) is ook een trailer te bekijken.
[Dit bericht is gewijzigd door -Wepeel2- op 06-11-2003 16:48]
quote:Ik denk dat het gtst gehalte wel zal meevallen. Het zal denk ik ook geen film zijn die grote bezoekersaantallen gaat trekken. Zal wel weer een filmhuisbezoek worden.
Op donderdag 6 november 2003 16:45 schreef MissyMirjaM het volgende:
een soort moderne hans en grietje featuring gtst ofzo
Ook een mooie poster weer!
quote:Ze zijn er geloof ik zo'n 3 tot 4 jaar mee bezig geweest om het project rond te krijgen. Door geldgebrek waren wat scenes helaas ook niet uitvoerbaar, waaronder een halucinante droom.
Op donderdag 6 november 2003 18:11 schreef California het volgende:
Van Warmerdam betekent filmhuispubliek inderdaad.
Dat is ook geen probleem. Het enige probleem is dat deze film om die reden bijna niet gemaakt kon worden, omdat in Nederland alleen wordt gekeken naar het commerciėle aspect van film, en niet naar het artistieke.
En filmhuis is inderdaad geen enkel probleem. Ik kijk soms liever in het filmhuis naar een film dan in de bioscoop. Maar ik zou het leuk vinden als de wat meer aparte Nederlandse films ook eens wat aandacht / bezoekers kregen.
Maar waarschijnlijk wordt deze film door het gros vanhet publiek ook wel weer bestempeld als zijnde een kutfilm. Nederlanders kunnen heel arrogant zijn, maar als het over onze eigen (film)cultuur en taal gaat dan lijken we er soms bijna voor te schamen.
quote:Nu hoef ik hem al niet meer te zien.
in de stijl van Costa! of Volle Maan - zou een knipoog van Van Warmerdam kunnen zijn naar de succesvolle <<publiekfilms>>.
quote:Zucht:
Op donderdag 6 november 2003 20:43 schreef heracles het volgende:[..]
Nu hoef ik hem al niet meer te zien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |