abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14433230
ik bedacht me opeens iets interessants. wanneer je met een auto op de snelweg bijvoorbeeld 160 kilometer per uur rijdt en een bocht ingaat, gaat dat probleemloos. waar is in dat geval de middelpuntvliegende kracht die ervoor zou moeten zorgen dat de auto tegen de vangrail aanrijdt?
  donderdag 6 november 2003 @ 16:04:38 #2
54862 Spotmatic
From The Eye To The Moon
pi_14433286
De wegenbouwers zijn slim: ze zorgen ervoor dat de weg overhelt in de richting van de bocht. Dus de middelpuntvliedende kracht wordt dan als het ware meer naar beneden gericht.
Gallia est omnis divisa in partes tres, quarum unam incolunt Belgae, aliam Aquitani, tertiam qui ipsorum lingua Celtae, nostra Galli appellantur.
pi_14433330
quote:
Op donderdag 6 november 2003 16:04 schreef Spotmatic het volgende:
De wegenbouwers zijn slim: ze zorgen ervoor dat de weg overhelt in de richting van de bocht. Dus de middelpuntvliedende kracht wordt dan als het ware meer naar beneden gericht.
Ik heb nooit gemerkt dat de weg overhelt, maar zelfs als dat waar is, is dat dan niet nog gevaarlijker?
pi_14433355
de grip van je banden zijn sterker dan de kracht waar je het over hebt.
  donderdag 6 november 2003 @ 16:07:35 #5
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_14433383
Wat dacht je van wrijving tussen je banden en de weg?
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_14433412
quote:
Op donderdag 6 november 2003 16:06 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik heb nooit gemerkt dat de weg overhelt, maar zelfs als dat waar is, is dat dan niet nog gevaarlijker?


Nee, racebanen zijn ook zo gebouwd. Kijk maar eens naar indianapolis. Door de schuine bochten kun je inderdaad harder dooordat je ook gebruik maakt van de zwaartekracht, naast de grip van je banden.
pi_14433487
De grip van je banden levert de middelpunt vliedende kracht. Op de band staat een kracht naar buiten gericht. Als ze niet genoeg grip zoude hebben zou je zijwaards gaan glijden.
Verder helt het wegdek iets naar binnen, zoals reeds verteld. Dat is niet zoals je zegt gevaarlijker, want doordat de weg wat schuin ligt, (buitenkant bocht ligt hoger dan binnenkant bocht) wordt de middelpunt vliedende kracht al wat verkleind.
pi_14433531
En bij andere race banen houden ze de weg juist expres vlak, anders wordt je echt gelanceerd als je de bocht uit knalt en er staat geen rand omheen.

Maar dat je de bocht niet uitvliegt komt toch echt door de wrijving tussen de banden en het wegdek. Met slechte banden, of een gladde weg zal je dan ook eerder een ongeluk krijgen.

pi_14433555
quote:
Op donderdag 6 november 2003 16:02 schreef Alicey het volgende:
ik bedacht me opeens iets interessants. wanneer je met een auto op de snelweg bijvoorbeeld 160 kilometer per uur rijdt en een bocht ingaat, gaat dat probleemloos. waar is in dat geval de middelpuntvliegende kracht die ervoor zou moeten zorgen dat de auto tegen de vangrail aanrijdt?
Zie hierboven

592 posts op 1 dag... Doe je goed...

Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
  donderdag 6 november 2003 @ 16:13:56 #10
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_14433568
quote:
Op donderdag 6 november 2003 16:04 schreef Spotmatic het volgende:
De wegenbouwers zijn slim: ze zorgen ervoor dat de weg overhelt in de richting van de bocht. Dus de middelpuntvliedende kracht wordt dan als het ware meer naar beneden gericht.
Dude, vliedendekracht? Maak er maar weer gewoon vliegende kracht van...
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_14433591
Vraag beantwoord, slotje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')