abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14363947
Hoe raar kan het lopen... en oh zo voorspelbaar tegelijkertijd...

De onderliggende gedachte achter het "kortsluiten" van de topic "Bijbel, Koran en Mein Kampf ontgaat mij ten enen male. Wie kan hier opheldering over verschaffen? Het doet mij tevens constateren dat ALLES wat we op dit forum kunnen lezen, een uitdrukking is van de wijze waarop duizenden, op hun eigen wijze in het leven staan. Met de kracht van taal, dat aan de basis van elke communicatie, relatie en verstandhouding ligt.
Hoe kun je adequaat en tevens geloofwaardig al die verschillende uitdrukkingswijzen en terreinen van belangstelling filteren op "onwelvoeglijk" taalgebruik. En hoever moet je daarin (niet) willen gaan, alvorens in te grijpen?. Hoe pleeg je geloofwaardig "censuur" en welke omvang (aantal mensen?) heb je dan op het oog, alvorens deze "censuur" ook daadwerkelijk toe te passen? Welke maatstaven hanteert een vrij en onafhankelijk medium, aan de hand waarvan zij beoordeelt, wat wel, en wat niet voor plaatsing in aanmerking dient te komen?
Waar liggen voor zulk een "medium" de grenzen van informatie versus doctrine? En wie weet waarom Mein Kampf niet op de kerkelijke index schijnt te zijn geplaatst ... en iemand als Kant bijvoorbeeld weer wel ...

[Dit bericht is gewijzigd door skip007 op 04-11-2003 09:28]

Silentio
  dinsdag 4 november 2003 @ 01:07:47 #2
50662 sigterm
demon to some, angel to others
pi_14364698
Ja dat dan weer wel...... ?
I am an explorer in the further regions of experience, demon to some, angel to others....
  dinsdag 4 november 2003 @ 01:28:01 #3
44201 navvy
Nav voor intimi!
pi_14364922
Is Mein Kampf wel s vertaald trouwens? Mijn kamp klinkt al een stuk onschuldiger.
Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten. Elke keer kwamen er ooms en tantes die me een por in de zij gaven en zeiden: "En nu jij hé?". Ze zijn daar mee opgehouden toen ik op begrafenissen hetzelfde ben gaan doen.
  dinsdag 4 november 2003 @ 06:03:38 #4
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_14365487
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 01:28 schreef navvy het volgende:
Is Mein Kampf wel s vertaald trouwens? Mijn kamp klinkt al een stuk onschuldiger.
Mein Kampf betekent niet mijn kamp maar "Mijn Strijd". Mein Jihad zou ook een goede vertaling zijn.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_14367270
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 00:15 schreef skip007 het volgende:
De onderliggende gedachte achter het "kortsluiten" van de topic "Bijbel, Koran en Mein Kampf ontgaat mij ten enen male. Wie kan hier opheldering over verschaffen?

Hoe pleeg je geloofwaardig "censuur" en welke omvang (aantal mensen?) heb je dan op het oog, alvorens deze "censuur" ook daadwerkelijk toe te passen? Welke maatstaven hanteert een vrij en onafhankelijk medium, aan de hand waarvan zij beoordeelt, wat wel, en wat niet voor plaatsing in aanmerking dient te komen?

Je refereert aan het slotje (kortsluiten+censuur)? Na 11 pagina's gebeurt dit automatisch. Praat 's normaal man .
pi_14368725
quote:

De onderliggende gedachte achter het "kortsluiten" van de topic "Bijbel, Koran en Mein Kampf ontgaat mij ten enen male. Wie kan hier opheldering over verschaffen? Het doet mij tevens constateren dat ALLES wat we op dit forum kunnen lezen, een uitdrukking is van de wijze waarop duizenden, op hun eigen wijze in het leven staan. Met de kracht van taal, dat aan de basis van elke communicatie, relatie en verstandhouding ligt.
Hoe kun je adequaat en tevens geloofwaardig al die verschillende uitdrukkingswijzen en terreinen van belangstelling filteren op "onwelvoeglijk" taalgebruik. En hoever moet je daarin (niet) willen gaan, alvorens in te grijpen?. Hoe pleeg je geloofwaardig "censuur" en welke omvang (aantal mensen?) heb je dan op het oog, alvorens deze "censuur" ook daadwerkelijk toe te passen? Welke maatstaven hanteert een vrij en onafhankelijk medium, aan de hand waarvan zij beoordeelt, wat wel, en wat niet voor plaatsing in aanmerking dient te komen?
Waar liggen voor zulk een "medium" de grenzen van informatie versus doctrine? En wie weet waarom Mein Kampf niet op de kerkelijke index schijnt te zijn geplaatst ... en iemand als Kant bijvoorbeeld weer wel ...

Ik heb laatst een aflevering van friends gezien waarin Joey intelligent probeerde te klinken door in een brief elk te vervangen door een 'big word' uit het woordenboek... Hij maakte van de zin "They're warm, nice people with big hearts" een zin als: "They's humid, preposessive homo sapiens with fullsized ahorthic pumps".

Kortom, als je wat wil zeggen, zeg het dan gewoon en probeer niet zo krampachtig intelligent te klinken.

pi_14368760
Dit topic is trouwens vrij zinloos en had niet geplaatst hoeven worden als de TS de faq gelezen had...
  dinsdag 4 november 2003 @ 10:57:23 #8
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_14368952
quote:

[..]

Voor iemand die 'kompas' onder z'n nick heeft staan, ben je aardig van slag
'Nuff said
pi_14369778
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 06:03 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Mein Kampf betekent niet mijn kamp maar "Mijn Strijd". Mein Jihad zou ook een goede vertaling zijn.

Beste Akkersloot,

Met jouw bijdrage raakt men slechts van de wal in de sloot: vanwaar die fascinatie met het foute, het verwerpelijke en de schaduwzijden van "onze" beschaving ???

Enkele zwartgallige citaten:

"...Slechts een jood weet een (democratische) staatsinrichting te prijzen, die besmeurd en onwaar is, gelijk hijzelf...".

"...Aan een (democratische) "staatsorde" als beschavingsdoel op zichzelf, mag geen enkele rechtsgeldigheid worden ontleend, omdat anders op deze wijze elke beschavingsorde op deze wereld, als onaantastbaar en als "heilig doel" wordt gerechtvaardigd...".

"...In algemene bewoordingen mag nooit worden vergeten, dat niet het oprecht houden van een beschavingsorde als hoogste doel dient te worden aangezet, of zelfs een democratische regeringsvorm ter instandhouding van de mensheid, maar slechts de "preservatie" van een specifieke soort dient te dienen...".

"...Wordt deze specifieke "soort" echter zelf bedreigd, onderdrukt of zélfs geëlimineerd, dan komt de kwestie van legitimiteit in het geding, en speelt alsdan, verder een ondergeschikte rol: het mensenrecht staat boven (democratisch) staatsrecht...".

Uit deze "premissen" distilleert Hitler vervolgens: "...Dat de (democratische) rechtsorde geen doel op zichzelf behelst, maar slechts een middel is. Het is waarmogelijk de voorwaarde voor een hogere menselijke beschavingsvorm, alleen niet de oorzaak daarvan...".

Als oplossing voor zijn verrotte demagogie en tegenhanger van de democratie voert Hitler de "Germaanse democratie" ten tonele, citaat:

"...De joodse democratie, staat haaks op de Germaanse democratie van keuzevrijheid ter meerdere glorie van de Führer, die zich daartoe verplicht de volle verantwoording, voor zijn daden en daadkracht, op zich te nemen. Binnen deze specifieke vorm van 'democratie' is een afstemming en beraadslaging van de meerderheid t.a.v. (levens-)vragen ongewenst en onbestaanbaar, omdat deze slechts dient te zijn voorbehouden aan zeer specifieke enkelingen...".

T.a.v. het rassenvraagstuk levert Hitler bijzonder scherpe kritiek, waarmee hij de bedoeling huldigt:

"...Overwonnen volkeren met dwang en geweld tot het "ideaal van Germanisereng" te assimileren...". Hij is (anders) voorstander van hun verdelging!... Want zo vervolgt hij: "...Men was zich nog niet ten volle bewust, dat "Germanisatie" slechts bij de wortels van de beschavingsorde begint en niet bij de mensen zelf...".

"...De staatspolitiek van de verschillende naties dient, de existentievoorwaarden van de door de staat omschreven rassen op deze planeet veilig te stellen, door t.a.v. hun omvang en geboorteontwikkeling enerzijds, en hun (geografische) oppervlakte en rijkdom aan bodemschatten anderzijds, een gezonde, levensvatbare en natuurlijk levensgebied te waarborgen...".

En wat is dan natuurlijk? Hitler zegt hierover:

"...De rassentheorie is gebaseerd op het idee van de hogere versus de minderwaardigere rassen. Zij voelt zich door dit 'inzicht' er toe verplicht, geheel in lijn met het "eeuwige willen", dat dit universum bestiert, de overwinning van de edelere, en sterkere soort op te eisen, en te verlangen dat de gedegenereerde en zwakkere soort, ondergeschikt wordt gemaakt. Zij beantwoordt hiermee pricipieel aan de aristocratische "basisgedachte" van de natuur en gelooft aan de universele wetmatigheid van deze "basisgedachte", tot aan de laatste enkeling toe...".

Beste Akkersloot,

Ik weet niet waar jij staat in deze "discussie" maar zelf heb ik totaal geen interesse (behalve louter historiografische belangstelling) bedoeld noch onbedoeld deze ziekmakende mensenhater te rehabiliteren of überhaupt voor het voetlicht te brengen als mogelijke verlosser van al onze wereldse kwalen... (*>

[Dit bericht is gewijzigd door skip007 op 04-11-2003 11:45]

Silentio
pi_14370144
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 10:57 schreef Doffy het volgende:

[..]

Voor iemand die 'kompas' onder z'n nick heeft staan, ben je aardig van slag

Dat komt, omdat ik niet "blindelings" wens te varen op mijn eigen (innerlijk) kompas van kennis, weten en inzicht, maar ook niet wens, bij grof onrecht, grove schunnigheden en andere onacceptabele uitspattingen, stilzwijgend stilte te bewaren. Immers: "Wie zwijgt, stemt toe"; ik wens geen van beiden te doen!...
Silentio
pi_14370214
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 09:48 schreef The_Shining het volgende:

[..]

Je refereert aan het slotje (kortsluiten+censuur)? Na 11 pagina's gebeurt dit automatisch. Praat 's normaal man .

Goed, dat je daar dan eens je "licht" over laat schijnen: trouwens;
Wat is normaal?... Elk vogeltje zingt, zoals het gebekt is: ik beschouw mezelf niet als een, maar wat aanfladderende, flierefluiter, die het op z'n "Jan boerenfluitjes" wenst uit te zingen...
Louter een theekransje onder het dampend "genot" van spruitjeslucht, kan mij niet bekoren.

[Dit bericht is gewijzigd door skip007 op 04-11-2003 12:04]

Silentio
pi_14370242
Open dan een vervolgtopic i.p.v. een topic waarin je loopt te janken dat 'jouw' topic gesloten is.
  dinsdag 4 november 2003 @ 11:43:56 #13
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_14370284
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 11:41 schreef skip007 het volgende:
Goed, dat je daar dan eens je "licht" over laat schijnen: trouwens; Wat is normaal?...
Hij bedoelt dat er altijd automatisch een slotje komt op een topic waar 255 reacties op gekomen zijn Je kunt dan bijvoorbeeld een vervolgtopic openen.

Niets raars, censurerends of doctrinerends aan

Is je vraag zo beantwoord??

pi_14370964
quote:

[..]

Goed, dat je daar dan eens je "licht" over laat schijnen: trouwens;
Wat is normaal?... Elk vogeltje zingt, zoals het gebekt is: ik beschouw mezelf niet als een, maar wat aanfladderende, flierefluiter, die het op z'n "Jan boerenfluitjes" wenst uit te zingen...
Louter een theekransje onder het dampend "genot" van spruitjeslucht, kan mij niet bekoren.

'Normaal' is wat de massa kan begrijpen en/of accepteren.
pi_14371751
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 11:42 schreef Dalai_Lama het volgende:
Open dan een vervolgtopic i.p.v. een topic waarin je loopt te janken dat 'jouw' topic gesloten is.
fokschaap
pi_14371946
quote:
trouwens;
Wat is normaal?...
je begint voorspelbaar te worden; "normaal" gebruikte ik met opzet; "definieer normaal". Ik vroeg mezelf af of je inderdaad (zoals verwacht) met een onnodig lang antwoord zou komen waarvan jijzelf schijnbaar het meeste plezier hebt.
quote:
Elk vogeltje zingt, zoals het gebekt is: ik beschouw mezelf niet als een, maar wat aanfladderende, flierefluiter, die het op z'n "Jan boerenfluitjes" wenst uit te zingen...
Dus wat je eigenlijk zegt is dat jij niet "normaal" bent en dat iemand die zich in gebruikelijk Nederlands uitdrukt een "Jan boerenfluitje" is...?

Lees in ieder geval nog eens de FAQ (Frequently Asked Questions; Vaak Gestelde Vragen") door, dat bespaart ons posters het beantwoorden van je vragen en had jijzelf je vraag niet hoeven te stellen.

pi_14372048
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 12:48 schreef The_Shining het volgende:

[..]

je begint voorspelbaar te worden; "normaal" gebruikte ik met opzet; "definieer normaal". Ik vroeg mezelf af of je inderdaad (zoals verwacht) met een onnodig lang antwoord zou komen waarvan jijzelf schijnbaar het meeste plezier hebt.
[..]

Dus wat je eigenlijk zegt is dat jij niet "normaal" bent en dat iemand die zich in gebruikelijk Nederlands uitdrukt een "Jan boerenfluitje" is...?

Lees in ieder geval nog eens de FAQ (Frequently Asked Questions; Vaak Gestelde Vragen") door, dat bespaart ons posters het beantwoorden van je vragen en had jijzelf je vraag niet hoeven te stellen.

Wat is er toch aan de hand zodra er een post van skip007 op het forum staat. Het lijkt wel of er een bepaalde groep meteen gemobiliseerd wordt om zijn posts even af te kraken.

Je wijst hier op de bloemrijke post stijl van skip007 die je tegenstaat. Laat hem toch. Net zoals jij de hele dag al mediterend rond mag posten op dit forum.

fokschaap
pi_14372299
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 12:52 schreef Viola_Holt het volgende:
Je wijst hier op de bloemrijke post stijl van skip007 die je tegenstaat. Laat hem toch. Net zoals jij de hele dag al mediterend rond mag posten op dit forum.
Quote me even waar ik dat stel zoals jij nu stelt. Je legt me woorden in de mond.

Als een post me niet aanstaat (van wie dan ook) reageer ik doorgaans niet (enkele uitzondering misschien). Het 'bloemrijke taalgebruik' van skip007 omschreef ik eens als "best grappig", misschien vatten sommigen dit op als "negatief" maar als ik zeg dat ik 'het grappig' vind, glimlach ik en ik denk dat dat skip007 zijn bedoeling is (wat is er mis met iemand laten glimlachen?).

Ik neem de moeite om hem iets te vertellen, wat is daar dan mis mee? Verder trek ik me terug uit dit tot slotje gedoemde topic.

pi_14372514
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 13:02 schreef The_Shining het volgende:

Quote me even waar ik dat stel zoals jij nu stelt. Je legt me woorden in de mond.

quote:
een onnodig lang antwoord
bij deze
quote:
Verder trek ik me terug uit dit tot slotje gedoemde topic.
fokschaap
pi_14373269
[quote]Op dinsdag 4 november 2003 12:48 schreef The_Shining het volgende:

[..]

- Het verfoeide getoeter -
Voorspelbaar of niet, normaal of anders, in jouw reacties betoon jij jezelf bepaald niet als een "lichtend" baken, dat tot voorbeeld dient te strekken: analytisch lezen is blijkbaar ook al niet jouw sterkste kant: mij worden woorden in de mond gelegd, die ik niet heb gebezigd en wat binnen geen enkele context hard te maken valt...

Voor het overige sluit ik mij bij Viola aan en wens hier geen woorden meer aan vuil te maken; want rechts of links om, deze dienen voor anderen kennelijk, enkel en alleen het doel, mijzelf en mijn (goede) bedoelingen te besmeuren...

[Dit bericht is gewijzigd door skip007 op 04-11-2003 13:43]

Silentio
pi_14373634
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 13:37 schreef skip007 het volgende:
[quote]Op dinsdag 4 november 2003 12:48 schreef The_Shining het volgende:

[..]

- Het verfoeide getoeter -
Voorspelbaar of niet, normaal of anders, in jouw reacties betoon jij jezelf bepaald niet als een "lichtend" baken, dat tot voorbeeld dient te strekken: analytisch lezen is blijkbaar ook al niet jouw sterkste kant: mij worden woorden in de mond gelegd, die ik niet heb gebezigd en wat binnen geen enkele context hard te maken valt...

Voor het overige sluit ik mij bij Viola aan en wens hier geen woorden meer aan vuil te maken; want rechts of links om, deze dienen voor anderen kennelijk, enkel en alleen het doel, mijzelf en mijn (goede) bedoelingen te besmeuren...

[vertaling]Als jullie niet begrijpen wat ik zeg, zal dat komen door het feit dat ik wel intelligent ben en jullie niet.[/vertaling]
pi_14373850
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 13:48 schreef Dalai_Lama het volgende:

[..]

[vertaling]Als jullie niet begrijpen wat ik zeg, zal dat komen door het feit dat ik wel intelligent ben en jullie niet.[/vertaling]

ik heb het idee dat er hier meer sprake is van perceptie dan van opzet !
fokschaap
pi_14374161
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 13:02 schreef The_Shining het volgende:

[..]

Als een post me niet aanstaat (van wie dan ook) reageer ik doorgaans niet (enkele uitzondering misschien). Het 'bloemrijke taalgebruik' van skip007 omschreef ik eens als "best grappig", misschien vatten sommigen dit op als "negatief" maar als ik zeg dat ik 'het grappig' vind, glimlach ik en ik denk dat dat skip007 zijn bedoeling is (wat is er mis met iemand laten glimlachen?).

Ik neem de moeite om hem iets te vertellen, wat is daar dan mis mee? Verder trek ik me terug uit dit tot slotje gedoemde topic.

T.a.v. jouw (oprechte) bedoelingen: Wat is volgens jou dan gebruikelijk Nederlands?... Het woord en taalgebruik soms waar jij jezelf van meent te moeten bedienen? Laat me niet lachen...

Als IK een mening over iets heb (bijvoorbeeld d.m.v. ingezonden stukjes) ben ik zondermeer, ZELF in staat, wanneer men (mij) daarom vraagt, MIJN bedoeling(en) daarvan uit te leggen.
Daar heb ik geen Shinning voor nodig...

Hoe je mijn zogenaamd bloemrijk taalgebruik wenst op te vatten, grappig, langdradig, nietszeggend, verhullend, tartend of hoe je het ook maar noemen wil, is jouw mening, waartoe niemand jou het recht kan/mag ontzeggen; maar bespaar mij en anderen wel, jouw denigrerende en polariserende gemoraliseer.

Shinning zou zichzelf..., maar meer nog mij, een bijzonder groot plezier bewijzen, "gewoon" te doen, dan doet hij immers al "gek" genoeg...

Silentio
  dinsdag 4 november 2003 @ 14:15:29 #24
35781 Eru
El Gringo
pi_14374496
En dat komt van iemand die de huillie uithangt omdat hij het raar vindt dat een topic op slot is.
Terwijl als je even de moeite had genomen je had kunnen weten dat als een "grens" kwa posts is bereikt er automatisch een slot opkomt...wat andere hier ook al gemeld hebben/hadden.
Man, man, man...al dit gezeik vanwege een topic op slot...pfff...

En het is The_Shining niet shinning alhoewel hij dat zelf ook kan corrigeren enfin.

slotje erop..!!

[Dit bericht is gewijzigd door Eru op 04-11-2003 14:19]

pi_14374528
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 14:15 schreef Eru het volgende:
En dat komt van iemand die de huillie uithangt omdat hij denkt dat z'n topic op slot is gedaan door een mod.
Terwijl als je even de moeite had genomen je had kunnen weten dat als een "grens" kwa posts is bereikt er automatisch een slot opkomt...wat andere hier ook al gemeld.
Man, man, man...al dit gezeik vanwege een topic op slot...pfff...

En het is The_Shining niet shinning alhoewel hij dat zelf ook kan corrigeren enfin.

slotje erop..!!

het was niet zijn topic !
en hij is nog redelijk nieuw op het forum. dat wist jij natuurlijk allemaal meteen.

jij crossposter !

fokschaap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')