Gèk word je van dit soort types.
Toedeloe puut puut
AMSTERDAM - Voor Myriam Aouragh is de maat vol na de dood van Driss Arbib door een politiekogel. 'Elke dag hoor ik verhalen van Marokkaanse jongens die uitgelachen, uitgescholden of opgepakt worden. Het is puur ophitserij.'
Miryam Aouragh van Comité tegen politiegeweld hekelt hetze tegen allochtonen
Haar stem trilt van woede. Hoezo valt de politie niks te verwijten bij de dood van Driss Arbib in een eethuis op het Mercatorplein? Volgens Miryam Aouragh, medeoprichter van het Comité tegen politiegeweld en discriminatie, zaait de politie haat. 'Laat ze dus niet janken als het hier straks weer tot een uitbarsting komt.'
Voor Aouragh is de maat vol. De politie is racistisch en dat mag wel eens hardop gezegd worden. 'Waarom wordt het eigen optreden in de zaak-Arbib verheerlijkt, maar wordt Driss als een onmens afgeschilderd? Waarom roepen ze wel dat er Marokkaanse daders zijn in de zaak-Anja Joos, maar verzwijgen ze dat de hoofdverdachten in werkelijkheid een Tunesiër en een Ghanees zijn?'
Breek haar de bek niet open over het zero-tolerance beleid van de politie. In de praktijk is dat niks anders dan Marokkaantje jagen. 'Elke dag hoor ik verhalen van Marokkaanse jongens die uitgelachen, uitgescholden of opgepakt worden, louter omdat ze zwarte krullen en een bepaald accent hebben. Het is puur ophitserij.'
Ze wijst op het geruchtmakende rapport van VU-onderzoeker Jaap Noorda, waarin de politie de overlast in Amsterdam-West aan 1500 Marokkaanse crimineeltjes toeschreef. 'De politie mocht schaamteloos haar vooroordelen verkondigen: de Marokkanen zijn een groot probleem, de nieuwe terroristen. En de media namen alles klakkeloos over. Niemand die zei: dit onderzoek is shit.'
Één verklaring voor het hoge aantal allochtone agenten dat het korps verlaat, heeft ze snel gegeven. 'Puur vanwege racisme. Ze hebben genoeg van de vooroordelen en de pesterijen. Maar ook van het zich moeten verantwoorden voor het optreden van hun witte collega's. Neem het geval van een 12-jarige Marokkaanse jongen die drie dagen onschuldig in de cel moest zitten. Of de Marokaanse moeder die plotseling blauwe plekken had na een fouillering. Niemand die er wat van zegt. Ze voldoen aan het profiel van de Naffer, de Noord-Afrikaan, dus zal er wat aan de hand zijn .'
Aouragh hekelt ook de politiek. Ook daar richten ministers, burgemeesters en wethouders onbeperkt hun giftige pijlen op de Marokkanen. 'Dat Marokkanen ook zelf slachtoffer zijn, lijkt niet belangrijk. Dat Marokkanen bij de disco worden geweigerd en leuke banen mislopen, dat is geen punt van zorg. Voor politici zijn het Kut-Marokkanen. Een probleemgroep. Weet je, ik krijg rillingen over mijn rug als ik bedenk wat ze buiten het bereik van de microfoons allemaal roepen.'
Even maakt haar boosheid plaats voor frustratie. Vanwege het gevoel zich in Nederland niet meer thuis te voelen. Zij! Die hier geboren en getogen is. 'Ik ben niet de enige. Vooral de laatste weken zijn er veel Marokkanen die zeggen weg te willen uit dit land. Ze zijn de stigmatisering en het gebrek aan respect zat. Maar ook intens bang dat ze hierdoor meteen als disloyaal of niet-geïntegreerd in de hoek worden gezet.'
Aouragh ontkent de boel op scherp te zetten. Dat ze door haar openlijke en harde kritiek onlustgevoelens aanwakkert. 'Dit is de realiteit. Dit is het pijnlijke bewustzijn waar elke Marokkaan, elke allochtoon, dagelijks mee moet leven. Ik verkondig het nog soft, ben bereid tot een dialoog. Maar in veel wijken slaan binnenkort echt de stoppen door.'
Of dat ook in de Mercatorbuurt zal gebeuren - net als na de dood van de 33-jarige Driss Arbib - weet Aouragh niet. 'De kans op agressie is reëel aanwezig. Zeker als politie, politici en media zo doorgaan. Al kunnen ze ook zeggen: barst maar! En zich voorgoed van de Nederlandse samenleving afkeren. Dat lijkt me eerlijk gezegd nog veel erger.'
--------------------------------------------
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 14:49 schreef Witte-Tonnie het volgende:
Last van Parkinson?
Toedeloe puut puut
quote:precies, maar ik vrees dat ze de daad niet bij het woord voegen
Op donderdag 30 oktober 2003 14:49 schreef Witte-Tonnie het volgende:
het is een verkapte manier om te zeggen "jullie zijn zo vreselijk fascistisch en racistisch dat er voor ons niets anders op zit om te vluchten uit het korps "
volgens mij is het woord racisme zo langzamerhand nogal onderhevig aan inflatie, de toverkracht begint uit te werken
Moet je eens in zo'n wijk gaan wonen als Nederlander, kan je lache
quote:Dan weet ik nog wel een leuk stukje Sahara voor ze.
Op donderdag 30 oktober 2003 14:52 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
En gelijk heeft ze.
Toedeloe puut puut
[Dit bericht is gewijzigd door B.R.Oekhoest op 30-10-2003 14:54]
quote:precies, als het niet naar hun zin hebben, en er ook nog eens een ******bende van maken, kunnen ze inderdaad allemaal maar ff oprotten.
Op donderdag 30 oktober 2003 14:51 schreef BobRooney het volgende:
halleluja praise the lord!!ze hebben het licht gezien...
flikker allemaal maar op
zie ze liever gaan dan komen dus Daarom zeg ik Adieu
[Dit bericht is gewijzigd door Cerveza op 30-10-2003 14:57]
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 14:51 schreef BobRooney het volgende:
halleluja praise the lord!!ze hebben het licht gezien...
flikker allemaal maar op
quote:Hou nou op zeg.
Op donderdag 30 oktober 2003 14:54 schreef Stratos het volgende:
Het is toch triest dat mensen weg moeten om dat Nederland zo rot verechts en verhardt is. Tijd zal het leren dat de huidige maatschappij een enrstige fout maakt met verharding.
Toch zie je dat de marokkanen zich helemaal niet distancieren van die 'kleine' groep die zich schuldig maakt aan geweld, men neemt het er gewoon voor op. Dus moeten ze ook niet zeuren als zij er mede voor worden afgerekend dat die 'kleine' groep zich zo misdraagd
[Dit bericht is gewijzigd door JamesHetfield op 30-10-2003 14:57]
Als er allachtonen zijn die zich bedreigd en onveilig voelen in Nederland en daarom dit land willen verlaten dan lossen deze conflicten zich toch vanzelf op?!
Dus zou ik zeggen: "de groeten, veel plezier in een ander land"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |