abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14164092
Ongeveer 25.000 kleine antennes vangen signalen op uit de ruimte. De signalen worden verwerkt door een supercomputer tot beelden die bestudeerd worden door astronomen.

Deze 25.000 antennes staat verspreid over dit gebied.

De antennes zien er zo uit :

Deze animatie geeft je een mooi idee hoe het allemaal werkt : http://www.lofar.nl/plaatjes%20etc/Movies/LOFAR211003.exe

Is toch een prachtig project!
Dit is echt iets waar ik bijna zelf geld in zou investeren.
Het is dus eigenlijk een reuzentelescoop met een diameter van ca 350 km.

(bron http://www.lofar.nl)

pi_14164222
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 02:24 schreef nova-eh het volgende:
Is toch een prachtig project!
Dit is echt iets waar ik bijna zelf geld in zou investeren.
Het is dus eigenlijk een reuzentelescoop met een diameter van ca 350 km.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik kende het project nog niet, tot vandaag dan. Geweldig dat er toch nog wat hoogstaands op wetenschappelijk gebied in Nederland gebeurd.
pi_14164256
Ja, fantastisch toch. Nederland loopt voorop op dit gebied omdat wij natuurlijk niet zoveel plekken hebben in Nederland om zonder lichtvervuiling naar boven te kijken.
pi_14164315
Wat dus met het huidige zonneweer erg jammer is, geen aurora borealis te zien hier! Jij in Canada zeker wel?
pi_14164320
Nog niet eigenlijk, in Nederland komen ze volgens mij wat eerder.
Hopelijk binnekort hier ook wel.
pi_14164393
Heb net het filmpje gekeken,
erg indrukwekkend!
  maandag 27 oktober 2003 @ 09:15:53 #7
61975 hallo1979
www.wetenschapsforum.nl
pi_14165639
Het is dan toch ook belachelijk dat dit project op de tocht staat!!!
pi_14165832
Ik zie dat de Fibonacci reeksen weer goed gebruikt gaan worden.

Waarom plaatsen ze het centrum eigenlijk bij Assen? (Ja, ik weet het, daar zit het astronomisch instituut) Maar voor zoiets zou je het centrum toch ook nabij Maastricht kunnen plaatsen? Dan heb je een groter bereik. (En die antennes worden toch op afstand bediend).

En weer een stukje onzinnige proza.
pi_14168628
Ik weet het niet zeker maar in Groningen zit het tweede internet knooppunt van Nederland. Ik denk dat ze de enorme breedbandcapaciteit daarvan wel kunnen gebruiken voor dit project.

Daarnaast staan er bij Westerbork al een heleboel antennes te 'luisteren'.

pi_14168724
I don't want to break the spirit.

Maarreeeuhhh, wat is de toegevoegte waarde van dit project aan de wetenschap?

pi_14169276
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 09:15 schreef hallo1979 het volgende:
Het is dan toch ook belachelijk dat dit project op de tocht staat!!!
Is dat zo? Godsamme.
pi_14169456
Ik ben een leek, dus leg me even uit...

Waarom het centrum tegen de grens met Duitsland ligt? Die cirkel valt over een groot stuk Duitsland maar niet over Zeeland, Brabant en Limburg. Als je dat centrum bij Flevoland in de buurt zou zetten zou die cirkel wel heel Nederland beslaan. Wat klopt er niet?

If consequences dictate my course of action I should play GOD and shoot you myself.[br] I'm very tired of waiting. I should kick you,beat you, fuck you, and then shoot you in your fucking head.
  maandag 27 oktober 2003 @ 12:29:48 #13
909 Num
Núm dus!
pi_14169578
Waarom moet het alleen in Nederland staan? Nederland is daar veel te klein voor zoals je eigenlijk op het kaartje al kan zien ontbreken er een aantal antennevelden omdat ze die velden moeilijk midden in de zee kan plaatsten. Als je het centrum in Flevoland had geplaatst dan waren er nog minder antennevelden geweest. Het is dan eerder logischer om het centrum meer naar het zuidoosten (Duitsland in) te verplaatsen zodat de 'cirkel compleet is'.

Het nut van dit soort dingen is altijd een beetje twijfelachtig. Het levert niet direct iets op. Maar het is wel het enige veld op aarde dat op deze 'manier' de ruimte in kijkt. En dat kan nieuwe resultaten opleveren waar je misschien wel helemaal niets mee kunt. Maar ja dan hebben ze in Drenthe in ieder geval wel een supersnel glasvezel netwerk

pi_14180439
Over de lokatie zullen ze ongetwijfeld goed nagedacht hebben.
Je hebt kans dat ze vergunningen en bouwgrond veel beter kunnen krijgen op de aangegeven lokaties. Misschien houden ze op deze manier het meeste rekening met het landschap. Weinig aardse storingen.
pi_14180467
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 11:52 schreef k3vil het volgende:
I don't want to break the spirit.

Maarreeeuhhh, wat is de toegevoegte waarde van dit project aan de wetenschap?

http://www.lofar.nl/html%20files/wetenschap.htm
Lees dit even door

[Dit bericht is gewijzigd door nova-eh op 27-10-2003 20:47]

pi_14893531
Schopje; is een mooi project maar of het uitgevoerd zal worden hangt van overheidssubsidie af. Dit zou deze maand beslist worden alleen gister dit bericht op TV Drenthe:
quote:
Steun Lofar na 2009
DWINGELOO - Het ziet ernaar uit dat de ministerraad de rijkssteun aan het prestigieuze Lofarproject van Astron in Dwingeloo vrijdag tot na 2009 vooruitschuift.

De directie van Astron en noordelijke kamerleden hebben dat signaal gekregen, zo werd bekend in het radio Drenthe-programma Cassata. Komende vrijdag beslist de ministerraad over 73 miljoen euro rijkssteun aan de supertelescoop. Het Lofar-project is van groot belang voor het Noorden, omdat de supertelescoop van duizenden antennes - met Exloo als middelpunt - ook 's werelds snelste internetverbinding biedt. Het project kost 148 miljoen euro, en daarvoor is steun van het rijk hard nodig.

Er bestaat nu ook kans dat het project niet in Nederland wordt uitgevoerd maar in een ander deel van de wereld (Amerika).

De antennes kunnen op hoge frequenties signalen ontvangen, hierop is momenteel nog geen onderzoek mogelijk. De punten waar de antennes staan worden met glasvezelkabels naar het midden geleid waar een supercomputer de gevonden waarden bijeenhaalt en ze voor verder onderzoek samenbundelt. Dit glasvezelnetwerk kan ook perfect worden gebruikt voor internetverbindingen in het noorden van het land. Dit is daar op veel plaatsen naast de telefoonlijn nog niet beschikbaar.

pi_14894259
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 02:55 schreef nova-eh het volgende:
Ja, fantastisch toch. Nederland loopt voorop op dit gebied omdat wij natuurlijk niet zoveel plekken hebben in Nederland om zonder lichtvervuiling naar boven te kijken.
En dus zijn wij idd sterk op radio-gebied.... mooie phased-array
pi_14904448
Hier wordt je toch moedeloos van... die 100 miljoen, stop dat alsjeblieft gewoon hier in.

Heb je tenminste nog wat aan. Onderzoek en onderwijs moet op nummer 1 staan in Nederland.

pi_14905416
quote:
DWINGELOO - Het ziet ernaar uit dat de ministerraad de rijkssteun aan het prestigieuze Lofarproject van Astron in Dwingeloo vrijdag tot na 2009 vooruitschuift.
Typisch Nederlands om het vooruit te schuiven. Lekker wachten tot de technologie verouderd is voor dat je het gaat gebruiken. De hogesnelheidslijn had ook 30 jaar geleden aangelegd kunnen worden. Maar nee, we wachten tot de nieuwe generatie vervoersmiddelen gereed zijn, en gaan dan alsnog het oude systeem gebruiken zodat we over 10 jaar weer met rotzooi zitten.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
pi_14906461
quote:
Op maandag 24 november 2003 23:49 schreef ChillyWilly het volgende:

Typisch Nederlands om het vooruit te schuiven. Lekker wachten tot de technologie verouderd is voor dat je het gaat gebruiken. De hogesnelheidslijn had ook 30 jaar geleden aangelegd kunnen worden. Maar nee, we wachten tot de nieuwe generatie vervoersmiddelen gereed zijn, en gaan dan alsnog het oude systeem gebruiken zodat we over 10 jaar weer met rotzooi zitten.

Precies. Vooruitschuiven wordt hier waarschijnlijk alleen wegschuiven. Definitief weg. De opdrachtgever vond nederland een mooie locatie, als dit te moeilijk wordt wijken ze echt wel uit.
pi_14907004
Petitie beginnen?

De meeste mensen vinden het waarschijnlijk toch niet interessant...

pi_14907553
hmm, die lofar dingen zijn niet al te groot. afhankelijk van hoe gevoelig ze zijn voor andere radiobronnen zou je dit eigenlijk best als een hobbyisten-project kunnen opzetten. Er zijn in nederland genoeg mensen die dit project zo tof vinden dat ze best zo een ding op hun dak willen.

Iig zou ik het best willen*.

* - als mijn verhuurder het ook okee vindt.

[edit]
Die lofar site kan ik niet bereiken, lijkt iets mis te gaan ergens op SURFnet. Hebben jullie dat ook?

Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
pi_14907947
Bij mij werkt de site nu inderdaad ook niet.

Wel leuk dat sommige mensen dit dus toch interessant vinden.

dinsdag 25 november 2003 @ 08:25:15 #24
61975 hallo1979
www.wetenschapsforum.nl
pi_14908503
Ik was laatst bij een presentatie van LOFAR en daar zeiden ze dat het project zowiezo doorgaat zij het zonder overheidssteun en dat ze andere financiele bronnen probeerden aan te boren.

Het project krijgt al geld van EU en bedrijven het is echt belachelijk dat een kabinet die een 'kenniseconomie' willen dit soort projecten niet helpt!!!

pi_14911026
quote:
Op dinsdag 25 november 2003 01:53 schreef paladin het volgende:
hmm, die lofar dingen zijn niet al te groot. afhankelijk van hoe gevoelig ze zijn voor andere radiobronnen zou je dit eigenlijk best als een hobbyisten-project kunnen opzetten. Er zijn in nederland genoeg mensen die dit project zo tof vinden dat ze best zo een ding op hun dak willen.

Iig zou ik het best willen*.

* - als mijn verhuurder het ook okee vindt.

[edit]
Die lofar site kan ik niet bereiken, lijkt iets mis te gaan ergens op SURFnet. Hebben jullie dat ook?

Die dingen op je dak krijgen zal niet helemaal gaan lukken, ze komen in principe in een groepje in weilanden te staan (de constructies zijn schaap-bestendig ) De site doet het hier wel weer, moet je anders maar even kijken daar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')