Aangezien de ontslagaanvraag er nog niet door is krijgen zij dan straks ZW ipv WW ? Als dat zo is zou ik gek zijn als me niet ook snel ziekmeld voor het ontslag is goedgekeurd.... je kunt toch ook niet ontslagen worden als je ziek bent!?
Hoe zit dit nu precies in elkaar ?
quote:hoe bedoel je? kunnen wij ons 'gewoon' ziekmelden ongeacht onze ontslagaanvraag loopt en hierdoor niet ontslagen worden en dus gewoon op de loonlijst blijven staan bij de werkgever ?
Op donderdag 23 oktober 2003 12:22 schreef florisje het volgende:
ja er is wel zo'n regel, maar dat is laatst weer korter geworden. ik meen 6 maanden ofzo...
quote:duidelijk, maar er zit toch echt geen premie in als het ontslag via het CWI is aangevraagd wegens bedrijfseconomische redenen, wel als het via het kanton gebeurd.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:37 schreef Nieuwskijker het volgende:
Ik heb dit zelf ook, ook ontslagenwegens bedrijseconomische redenen, maar zit sinds deze week ziek
thuis. En dit mag verder geen gevolgen hebben voor de ontslag premie. Zo ja dan hebben ze een probleem. En verder waren er al mensen ziek huis en die worden gewoon via de kantonrechter ontslagen. (dus het verhaal gaat niet op "als je ziek bent kan je niet ontslagen worden")
quote:Klopt, je kan te allen tijde via de kantonrechter worden ontslagen (ontbinding arbeidscontract). Maar de kantonrechter kan, bijvoorbeeld bij moedwillig ziekmelden als de ontslagprocedure al is gestart, bepalen dat de ontslagpremie lager uitvalt dan de norm.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:37 schreef Nieuwskijker het volgende:
Ik heb dit zelf ook, ook ontslagenwegens bedrijseconomische redenen, maar zit sinds deze week ziek
thuis. En dit mag verder geen gevolgen hebben voor de ontslag premie. Zo ja dan hebben ze een probleem. En verder waren er al mensen ziek huis en die worden gewoon via de kantonrechter ontslagen. (dus het verhaal gaat niet op "als je ziek bent kan je niet ontslagen worden")
quote:Ja hoor dat kan. ik weet alleen niet zeker of het CWI zelf een bedrag kan bepalen. In ieder geval kan de werkgever (en het is wel zo netjes al hij dat doet) zelf in het ontbindingsvoorstel een financiėle regeling treffen.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:43 schreef hollandse_drop het volgende:[..]
duidelijk, maar er zit toch echt geen premie in als het ontslag via het CWI is aangevraagd wegens bedrijfseconomische redenen, wel als het via het kanton gebeurd.
toch ?
[Dit bericht is gewijzigd door Karstman op 23-10-2003 12:53]
quote:dat zal hij noooit doen, dat weet ik ZEKER. tis een krent hoor die baas van me.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:49 schreef Karstman het volgende:[..]
Ja hoor dat kan. ik weet alleen niet zeker of het CWI zelf een bedrag kan bepalen. in ieder geval kan de werkgever (en dat is wel zo netjes al hij dat doet) zelf in het ontbindingsvoorstel een financiėle regeling treffen.
Maar ik heb woensdag een afspraak bij de advocaat. (via rechtsbijstandverzekering) ik hoop dat hij meer voor me kan betekenen.
quote:geen sociaal plan gezien.
Op donderdag 23 oktober 2003 14:04 schreef Nieuwskijker het volgende:
Er is een sociaal plan opgesteld en dat gaat volgens de kantonformule, dus zowel de mensen die ziek waren, ziek zijn en ziek worden krijgen dit gewoon.
quote:nee
Op donderdag 23 oktober 2003 19:44 schreef Mass het volgende:
ben ik de enige die het net zo asociaal vind om je maar gewoon ziek te melden als je ontslagen gaat worden?
quote:Juist, bij ons zijn er 30 man (en vrouwen) ontslagen en hiervan werken er nog maar 20.
Op donderdag 23 oktober 2003 19:46 schreef Can_I_kick_it het volgende:
t mag wel asociaal zijn. Maar als je gewoon goed je werk doet, en dan om een of andere laffe reden wordt ontslagen moet je je baas zo hard naaien als maar kan
quote:lekkere werknemer ben je dan, zeg.
t mag wel asociaal zijn. Maar als je gewoon goed je werk doet, en dan om een of andere laffe reden wordt ontslagen moet je je baas zo hard naaien als maar kan
quote:je moet het tochniet zomaar over je heen laten komen. je moet wel een beetje pit laten zien.. Een brutaal mens heeft de halve wereld
Op vrijdag 24 oktober 2003 11:09 schreef miss_sly het volgende:[..]
lekkere werknemer ben je dan, zeg.
Over het algemeen kunnen werkgevers niet 'om een of andere laffe reden' mensen ontslaan. Economische omstandigheden zijn geen slappe excuses over het algemeen; een bedrijf heeft een winstoogmerk en is geen sociale werkplaats waar mensen hun hele leven terecht kunnen, ook al gaat het slecht met het bedrijf. Zeker zodra er sprake is van ontslag van meerdere mensen en een sociaal plan, is het over het algemeen onvermijdelijk dat er mensen moeten verdwijnen. Als je je dan ziek meldt, ben je echt geen knip voor je neus waard en heeft hij iig een goede uitgezocht om op straat te zetten!
quote:geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt
quote:nee ikzelf doe het ook niet (ahum, nog niet)
Op donderdag 23 oktober 2003 19:44 schreef Mass het volgende:
ben ik de enige die het net zo asociaal vind om je maar gewoon ziek te melden als je ontslagen gaat worden?
quote:Nu ben je wel erg ongenuanceerd bezig. Doordat de gangbare kanalen zo weinig flexibel zijn, zoals jij ook aangeeft (lees: CWI procedure, dat duurt maanden), is men meer en meer de kantonrechter procedure toe gaan passen (terwijl dat nooit de bedoeling geweest is!).
Op vrijdag 24 oktober 2003 11:09 schreef miss_sly het volgende:[..]
lekkere werknemer ben je dan, zeg.
Over het algemeen kunnen werkgevers niet 'om een of andere laffe reden' mensen ontslaan. Economische omstandigheden zijn geen slappe excuses over het algemeen; een bedrijf heeft een winstoogmerk en is geen sociale werkplaats waar mensen hun hele leven terecht kunnen, ook al gaat het slecht met het bedrijf. Zeker zodra er sprake is van ontslag van meerdere mensen en een sociaal plan, is het over het algemeen onvermijdelijk dat er mensen moeten verdwijnen. Als je je dan ziek meldt, ben je echt geen knip voor je neus waard en heeft hij iig een goede uitgezocht om op straat te zetten!
Dat betekent effectief dat je als werknemer geen enkele zekerheid meer hebt, ook al had je een vast contract. Pas het toverwoord "economische omstandigheden" toe en je kunt het als werknemer vergeten. Meer dan de kantonrechter oprotpremie krijg je niet mee.
Dat was in ieder geval mijn eigen ervaring en de economische noodzaak was discutabel, er werden andere mensen nog aangenomen tijdens het lopen van de procedure. Niets verbaast mij meer in de IT-branche wat dat aangaat.
Mijn bezwaar tegen deze gang van zaken is dat er geen enkele zorgvuldigheid meer in acht wordt genomen en dat het een kosteneffectief middel geworden is om werknemers te lozen.
Dat neemt niet weg dat ik er fel op tegen ben om je ontslag door middel van ziekmelden tegen te werken. Effectief gezien is het echter de enige manier, want bij de kantonrechter valt niets te halen. Ik heb me zelf daar dan ook nooit schuldig aan gemaakt trouwens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |